fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Geen gratis reizen met boekenweekgeschenk in 2022

Traditiegetrouw vindt de vrijreizendag op de laatste zondag van de Boekenweek plaats. Duizenden mensen reizen op deze dag gratis met het Boekenweekgeschenk. Begin dit jaar heeft NS echter besloten om dit jaar geen vrij reizen aan te bieden.

Geen alternatief

Het besluit is genomen in de periode waarin corona nog voor meer beperkingen zorgde. “Op dat moment stegen de besmettingscijfers en was het nog onduidelijk hoe het virus zich zou ontwikkelen. We moeten dat besluit maanden vooraf nemen vanwege de logistieke operatie, denk aan het verlengen van treinen en geplande werkzaamheden” schrijft de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek op haar website.

Er is volgens de stichting nog wel gekeken of het besluit teruggedraaid kon worden, nu de coronamaatregelen vrijwel allemaal zijn opgeheven. Dat bleek niet meer te lukken. Er komt ook geen alternatief of herkansing.

Toekomst onduidelijk

In 2020 werd het gratis reizen met het boekenweekgeschenk geschrapt toen de coronapandemie Nederland bereikte. In eerste instantie werd gesteld dat de actie verplaatst zou worden, later kwam men daarop terug. Ook in 2021 kon de actie niet doorgaan vanwege corona. Of de traditie in 2023 weer gaat terugkeren is onduidelijk.

0 0 stemmen
Artikel waardering
50 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
PietvW
2 jaren geleden

Wederom blijkt NS een starre organisatie die niet kan reageren op veranderingen. Klant staat onderaan.
Jammer.

Wouter
2 jaren geleden
Antwoord aan  PietvW

Ik denk dat te vroeg is om deze conclusie te kunnen trekken.

De beslissing voor 2022 was al genomen voordat dat men wist dat de actie door kon gaan. Tuurlijk kunnen ze de actie toch door laten gaan maar als het organisatorisch toch mis gaat dan is het ook niet goed.

Verder is er nog geen besluit over de toekomst dus daar kan nog niet over geoordeeld worden.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Zoals PietvW terecht opmerkt zou NS gewoon in staat moeten zijn om zoiets veel korter van tevoren te besluiten en dan alsnóg in goede banen te leiden. Als er zondag ergens een boom op het spoor valt horen ze de treinlengtes op de omreisroutes ook te kunnen verlengen. Dat is dus iets wat niet van kwartaal tot kwartaal maar van uur tot uur aangepast hoort te kunnen worden.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Dat is typisch iets dat leuk en logisch klinkt, maar veel complexer is in de uitvoering.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Joost2

Voor een bedrijf dat er (inclusief rechtsvoorgangers) al bijna 183 jaar ervaring mee heeft is ‘complex in de uitvoering’ geen excuus meer om het niet onder de knie te hebben.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Het complexe zit hem er bijvoorbeeld in dat je niet weet waar die boom gaat vallen. Dus om dat echt 100% gedekt te hebben moet je op de 1e plaats verspreid over het land reservematerieel met personeel klaar hebben staan. Dat kost weer geld, waardoor het treinkaartje voor de consument duurder wordt. Dus het is al tijd een afweging met voor- en nadelen. Dan een oordeel vellen als ‘regel het maar NS’ is te gemakkelijk.

Johan
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

@Joost2

Er is genoeg materieel. Andere jaren werd er immers ook geen materieel bijgeleased voor de dag waarop er met het boekenweekgeschenk gereisd mocht worden. Voor een langere trein is geen extra machinist nodig en dat er soms een extra hoofdconducteur nodig zou zijn, is alleen op basis van een intern NS regeltje.

Joost2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Eén drukkere dag faciliteren is natuurlijk wat anders dan elke dag treinen als back-up klaar laten staan om materieel te kunnen verlengen bij stremmingen.

Kort onderhoud aan treinen vind veelal buiten de spits plaats, zodat zoveel mogelijk treinen op de drukste momenten inzetbaar zijn. Als NS verwacht met een boekenweekgeschenk veel extra reizigers te vervoeren, kan het op die ene dag natuurlijk best wat minder onderhoud inplannen. Maar je kan dat onderhoud natuurlijk niet blijven uitstellen, dus je zal enig moment dus materieel uit de roulatie moeten nemen en het naar een werkplaats moeten rijden. Als je dan dus die flexibele schil aan materieel wil hebben dat beschikbaar is in geval van storingen, is extra materieel noodzakelijk.

En de personeelskosten zitten natuurlijk niet in de reguliere machinisten en conducteurs. Wat u voorstelt is dat treinen op omreisroutes bij stremmingen verlengd worden. Dan zal er toch een machinist moeten zijn die in zo’n situatie het extra materieel van het rangeerterrein naar het perron rijdt, zodat de trein kan worden aangekoppeld. De reguliere machinist heeft daar in zijn rooster geen tijd voor. En voor dat aankoppelen is ook personeel nodig. Dus je hebt dan personeel nodig dat beschikbaar moet zijn om in actie te komen als er een storing plaatsvindt. Op de dagen dat er geen storing is, zit dit personeel dus betaald duimen te draaien.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat sommige treinen (zoals het huidige HSL-materieel) helemaal niet verlengd kunnen worden en je op sommige trajecten ook nog te maken hebt met korte perrons.

Kortom: leuk idee, maar te kort door de bocht geredeneerd.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  PietvW

vreemd dat veel vaste klanten vooral staan op gratis of goedkoop reizen. Dwz op kosten van de overige reizigers en de buren in de straat.

M
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Logisch als je 60 euro retour moet betalen van Amsterdam naar Eindhoven…. daarmee ga ik retour naar Barcelona…

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  M

Het openbaar vervoer is gewoon ontzettend duur in Nederland als je geen abonnement hebt. En dan nog is het aan de prijzige kant. Spotprijsjes hoeven niet, maar wel een prijs die ruim lager ligt dan het met een gemiddelde auto zou kosten aan benzine. Dan haal je mensen meer het OV in.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Logisch toch. Het leven is ontzettend duur geworden. Alles wat goedkoop of gratis is, is weer meegenomen. Je buren in de straat staat het natuurlijk ook vrij om dat te doen. Wil jij graag veel betalen dan.

Maria
2 jaren geleden
Antwoord aan  PietvW

Als het zo moet dan schaf het alsjeblief af, dan ist voorbij, geen gratis reizen meer. Geen worst voor de neus hangen en dan nananana

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Maria

Gewoon een kaartje kopen.

johan II
2 jaren geleden
Antwoord aan  PietvW

Inderdaad PietvW, bewijs van verbazingwekkende starheid van NS, en in mindere mate OV in het algemeen. Men is geketend in zichzelf, kan eigenlijk niks meer.

Niet een wat treinen verlengen en helder nadenken over gevolgen van geplande werkzaamheden, en daar enkele acties aan verbionden.

Positief is wel dat ze het communiceren. Zoals ze ook die zondag dat ze helemaal niet reden ook communiceerden dat ze niet reden.
Helemaal dood zijn ze nog niet. Dat kan ook niet want ze hebben hun vrije tijd om voor te leven.

dries molenaar
2 jaren geleden

Raar om zo het artikel te openen alsof het wel door gaat en dan later pas te melden dat men er van af moet zien.
Dit bij een publiek dat bij kruidvat-kaartjes van na 09:00 vraagt of je ook om 8 uur mag reizen. Of een week voor de startdatum.

Janneke 1
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Helemaal niet raar, je moet het gewoon goed lezen. En wat heeft dit met Kruidvatkaartjes te maken? Misschien dat het allebei afgeschaft is?

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  Janneke 1

dat geeft aan dat veel mensen geen lange teksten lezen en de voorwaarden niet begrijpen.

Henny
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Zegt ook veel over het intelligentieniveau van de gemiddelde mens. Of zou het gewoon bewust ‘doen alsof je gek bent’ zijn om te kijken of er nog wat te profiteren valt.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  dries molenaar

Dat zou zo maar eens kunnen. Bij onze beurs heb je ook altijd lieden die niet begrijpen dat leden-voorzieningen alleen voor leden zijn. Voorheen wist men nog wel eens wat los te krijgen. Met het aanhalen van de controle worden mensen plots maar lid.

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

Volgende Boekenweekgeschenk moet gaan over Lekker lezen in de trein. Er is al een Dubbeldekker met die tekst op het spoor, die na renovatie ook zo kan blijven heten. De Groene of Schimmeltrein kan misschien ooit museumstuk van het spoor worden, omdat deze het groene en duurzame van treinreizen markeert. Jammer dat de voormalige Mendini ICM niet gehandhaafd is, dit was ook een mooi museumstuk geweest ter promotie van het toen nieuwe en moderne Groningen Museum. Hopelijk komt er ooit weer een oude Friese? Groningse Wadloper in het Spoorwegmuseum, zodat je alle dieseltreinstellen van NS onder een dak hebt. De SGM 2995 met de tekst dat hij nu is uit gesprint moet in het NSM of anders naar het Nederlands Transportmuseum. Dit was ooit de oer Sprinter uit de jaren 70 en moet daarom behoed blijven voor sloop. Er zijn per slot van rekening ook wat rijvaardige Plan V’s bewaard, alsmede de thans groene “Hondenkop” mat.54 nr 766. Gelukkig telt dit ook voor mat.57 de voormalige “Hondenkop” die jaren geleden tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel v.v. reed. Deze laatste wordt thans opgeknapt in de oude Wagen werkplaats in het Brabantse Roosendaal. Of een Boekenweek item 2023 over de Corona-periode en OV. Dus: Mondkapjes verplichting, de lockdown perioden, de Avondklokrellen bij Eindhoven Centraal en de spookstations en treinen in deze afgelopen bizarre periode. Niet alleen met een mooi verslag ook met passende foto’s en nieuwsberichten er in! Het is wel iets wat onze geschiedenis in binnen-en buitenland met ons te weeg heeft gebracht. Zo ik heb in ieder geval inspiratie genoeg om daar anderen op een goed idee te brengen voor Het Boekenweekgeschenk 2023! Jammer dat we nu weer niet gratis met een boek per trein het land door kunnen, desnoods komend jaar eenmalig 2 keer in de week als compensatie van de eerder geannuleerde gratis treinritjes die door de Covid de das om gedaan zijn!

Annemiek
2 jaren geleden

Het is dan ook totaal ongepast om enerzijds honderden miljoenen van de overheid te verlangen en anderzijds je product gratis weg te geven. Overheidssteun is niet iets om zomaar leuke dingen mee te doen, maar een vangnet waar weloverwogen en spaarzaam mee om moet worden gegaan.

De financiële toekomst van NS is onzeker. Niemand weet hoe de financiën er over twee jaar voorstaan. Dan is het verstandig om nu niet zomaar voor Sinterklaas te spelen. De toekomst van NS is grotendeels afhankelijk van de hoop dat de overheid de komende jaren flink blijft bijspringen. Als de overheid dat niet meer wil of mag (vanuit ‘Brussel’), dan in NS technisch gezien failliet. Het gratis weggeven van treinkaartjes wordt dan gewoon beoordeeld als een vorm van paulianeus handelen.

Je mag jezelf als mislukking beschouwen als het je ook maar ene sier kan schelen of je gratis kan reizen met je boekenweekgeschenk. (Aangepast door redactie, onnodig kwetsend)

Steef
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

“Je mag jezelf als mislukking beschouwen”

Ik weet niet waar deze uithaal voor nodig is. Waarom die verbale agressie? Je hebt in de alineas ervoor je punt gemaakt, eindigen met een belediging zorgt er dan bepaald niet voor dat je betoog serieuzer genomen gaat worden.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat een ongenuanceerd oordeel. Bam.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Mee eens, gezien de financiële situatie van NS is het kolder om gratis kaartjes te gaan uitdelen.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Brabo

Het is sowieso raar dat er miljarden in het OV Ijn gestoken in de coronaperiode, zodat bussen en treinen voor joker konden rondrijden zonder dat er passagiers waren. En juist nu er weer wat mensen in de treinen zitten, is de kans groot dat er moet worden gesneden in de dienstregelingen, omdat er helemaal geen geld is om de tekorten aan te vullen. Het was veel slimmer geweest om dat geld te besparen tijdens de coronaperiode.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Wat een misser Annemiek!
Ik ben het met de inhoud van jouw reactie volkomen eens, tot jouw afsluiting met “mislukking” Ik vind dit volkomen ongepast.

johan II
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zie mezelf geregeld als mislukking.
Schaam me wel eens diep als ik weer eens te grof of dom ben geweest, mensen of dingen benadeeld heb. Dan is het uithuilen, verontschuldigingen uitspreken en weer opkrabbelen.

En dat gevoel van mislukking wens ik de schaamtelozen (mensen of organisaties zonder gevoel van schaamte) onder ons toe.

Vermoed dat Annemiek zoiets bedoelt.

johan II
2 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

Verder erger ik me niet aan dat gratis reizen met een boekenweekgeschenk. Is een soort traditie, ook fijn voor de conducteurs dat ze hun gezicht weer kunnen laten zien om vriendelijk te zijn naar mensen.
Daarnaast is de boekenwereld naast OV een sector die te lijden heeft gehad onder corona. En samen sta je sterker richting overheid.

Heb het zelf nooit gedaan zo’n gratis reis, lees ook liever literair proza van jullie ipv die wannabees als Ilja Pfeiffer (ben andere namen vergeten) of poezie van Hildebrand of Krabbenbos, (het spijt me de Hanzeboog-miljardologie is me nog steeds wat te hoog gegrepen). 4
En verder levert OV zelf zoveel realiteit als fictie ontstijgende absurditeiten op, die gratis boekjes zeggen me keer op keer niks. Ik ben te verwend.

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

In drukke treinen blijven de conducteurs liever buiten beeld en houden ze dekking door op de bok voor of achter te gaan zitten. Een tegenvaller want normaal zitten ze in de 1e klas.

Karel Geerts
2 jaren geleden

Het boekenweekgeschenk is niet bedoeld als gratis treinkaartje. Stop met deze onzin, wie met de trein wil moet maar gewoon een kaartje kopen.

Beau
2 jaren geleden

Ik erger me al jaren kapot aan die gratis reusdag met het Boekenweek geschenk. Over het algemeen welgestelde mensen (die het geld hebben om boeken te kopen!) hebben geld zat om een treinkaartje te kopen. Er zijn genoeg mensen die NOOIT een dagje uit kunnen. Dus hou op met dat verwende geneuzel.

johan II
2 jaren geleden
Antwoord aan  Beau

Ja goede opmerking. Het zijn meestal welgesteldere of hoogopgeleide mensen die boeken kopen. Waarom laten ze Johan Derksen of Irene Wust niet het boekenweekgeschenk schrijven ipv de zoveelste Ilja Leonard Pfeiffer?

Het is dan ook meer een marketingtruuk van NS “NS afficheert zich met kwaliteit /mensen van nivo” dan een aktie om mensen aan het reizen te krijgen.

Dus jullie hebben me om. Stoppen ermee.

Ik vind het wel zo jammer voor de conducteurs, want dit was zo ongeveer de enige dag in het jaar dat ze uit hun hokje durfden te komen om kaartjes te knippen en mensen te ontmoeten.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Beau

Op de zondagen waarop het Boekenweekgeschenk geldig was als treinkaartje, zaten vooral de treinen naar Maastricht en Groningen steeds ramvol. Het gaat om mensen die zichzelf voor gek verklaren als ze de mogelijkheid gebruiken voor een bescheiden retourtje. Zoals van Utrecht naar Den Haag, want dat zou zonde zijn. Nee, het moet een verre bestemming zijn. Het liefst Groningen en Maastricht op een dag. Maximaal profiteren van de geboden kans, anders komen ze met hun geweten in de knoei. Het maakt niet uit of het leuk of zinvol is, als er maar geprofiteerd wordt. Mensen die gaan opzoeken of ze het ticket voor een paar euro kunnen upgraden naar de eerste klasse, zodat ze niet tussen de schooiers hoeven te zitten waartoe ze zelf behoren.

Het type mensen dat teleurgesteld is als er geen goor schaaltje kaasblokjes klaarstaat bij Albert Heijn om er drie keer minimaal twee blokjes af te pakken als het kaasmeisje even iemand aan het helpen is. Van die mensen die nog een paar rondjes lopen als ergens mini-blikjes met vieze suikervrije ice tea worden uitgedeeld, zodat ze die een jaar in de kast kunnen zetten, voor het geval er bezoek met kinderen komt. En van die mensen die een handtas meenemen naar het ontbijtbuffet in een hotel, zodat ze broodjes kunnen meesmokkelen om een lunch uit te sparen en dan denken dat niemand het ziet. Echt walgelijk volk!

dries molenaar
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Ik denk niet dat de kaas of het schaaltje echt goor is. Frappant is wel hoe schaamteloos veel mensen daar mee om gaan. Het zal ook wel de reden zijn dat je dit bij ons, in de voor de rest toch fijne buurtsuper, niet meer ziet.

Janneke 1
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Zoals de waard is vertrouwt ie zijn gasten.

bert sitters
2 jaren geleden

Vervoer kost nu eenmaal geld. Een heen- en terugritje met de auto Amsterdam – Eindhoven kostte voor de forse toename van de bezineprijs al ruim 100 euro (all-in) voor een eenvoudige middenklasser volgens de berekening van de ANWB.
NS heeft zware jaren achter de rug en het vaarwater is nog steeds onzeker. Het is dan nu niet de tijd om massaal cadeautjes uit te delen. Het boekenweekgeschenk wat aardig, maar is geen recht.
je kunt bij de NS altijd nog voordeelkaartjes kopen, waarbij je je in het weekend de gehele dag een forse korting krijgt.

Johan
2 jaren geleden

“We moeten dat besluit maanden vooraf nemen vanwege de logistieke operatie, denk aan het verlengen van treinen en geplande werkzaamheden”

Dat is goed nieuws: Kennelijk gaat NS voortaan kortingsacties afstemmen op werkzaamheden en treinlengtes op kortingsacties!

treingraag
2 jaren geleden

Weekend Vrij 65+ 21,40/maand!

Xander
2 jaren geleden

Het is gewoon zielig te lezen wat voor een figuren hier van alles vinden omdat ze hun dagje gratis reizen missen… Ik ben van mening dat deze groep geen cent heeft bijgedragen aan het redden van NS tijdens de moeilijke periode die we hebben gehad en ik stel voor om de mensen met een abonnement een korting te geven, deze mensen hebben gewoon door betaalt tijden die zelfde periode en dat de enkele reizen flink steigen….

Sorry hoor maar wat voor een ziekelijk geest heb je als je niet snapt dat de NS totaal geen buffers heeft en een keer nee verkoopt. Triest echt waar

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

…GRATIS ? ? ? ?
Vraag mij af waar de mensen het “boekenweekgeschenk” om er “gratis” mee te reizen na afloop van hun “gratis treinreis” laten, in de oud papier bak soms en hoezo gratis, men had er eerst wel een boek voor moeten kopen. Hoeveel reizigers namen ooit de moeite om het “geschenk” ECHT te lezen of was het een “veredelde treinkaartje” ? Er zitten veel “… ” in omdat ik vraagtekens zet met de relatie boek en gratis reizen als het vooral en ook de bedoeling was om het lezen te stimuleren en te bevorderen met als “beloning” een “gratis treinreisje” van ergens naar nergens… en ik met zo’n geschenk nooit mee gereisd had in de te drukke treinen en gewoon – óók in corona tijd – met mijn Dal voordeelabonnement een betaalde reis gemaakt heb. Dat er soms op een bepaalt traject en tijdstip bijna geen kip in de trein zat, het zij zo, maar kwam toch vaak een écht controlerende conducteur/trice bij NS en Arriva tegen meer dan menige criticasters denken van dit forum en het waren heus niet altijd “eerste klas bankzitters” geweest ook op een ritten naar Aken HBF of Amsterdam !
Dat NS voorlopig en in deze vorm even pas op de plaats zet is wel begrijpelijk.
> Laten we blij zijn dat we met een betaald vervoersbewijs NOG kunnen reizen en door ons liefelijk kleine land k u n n e n reizen, honderden kilometers verderop proberen mensen hun vege lijf te redden en te behouden en te overleven en is van vreedzaam reizen en het leven genieten GEEN sprake van. Het is te hopen dat ook zij het leven spoedig zonder angsten kunnen omarmen (!), moeten wij ons nu niet druk maken over het niet doorgaan van een “gratis” treinreisje als er ergere dingen zijn waarover men zich druk kan maken… ALLES is zo RELATIEF in het leven !
Prettige Paasdagen !

bert sitters
2 jaren geleden

Voor de mensen die het nog steeds niet snappen. Je kocht tijdens de boekenweek een boek. Bij dit boek kreeg je een speciaal boek als boekenweekgeschenk cadeau met dit boekenweekgeschenk mocht je een dag gratis in de trein.

Anoniem
2 jaren geleden

Dit is weer een smoes van de NS om het gewoon af te schaffen!!

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Dit is geen smoes, maar een reden.

Hans
1 jaar geleden
Antwoord aan  bert sitters

Als het een reden is en geen smoes, dan zou NS in 2023 de draad weer op kunnen pakken. Nog niks over gehoord, en inmiddels kort dag.

Eduard de Jong
2 jaren geleden

NS laat zich andermaal weer kennen als een organisatie, die volledig bestaat uit notoire graaiers en harkers. Er bestaat binnen NS in het geheel geen kennis van noch gevoel voor de elementaire beginselen van marketing.

Frank
2 jaren geleden

Reizend van en naar Maastricht dit weekend heb ik de gratis boek-reizigers bepaald niet gemist. Zaterdag waren de treinen naar het zuiden zoals ieder weekend tegenwoordig erg kort. Door een storing elders reden de treinen van Utrecht naar Heerlen niet. Daarbij kwamen de omgeleide ICE-reizigers met veel bagage. Stampend volle treinen waren het resultaat. En zondag vanuit Maastricht zaten er al flink wat voetballiefhebbers richting Amsterdam in de trein. Om half elf al aan het bier. Wat je noemt stijlvol reizen…