fbpx

Getest: nachttrein Amsterdam – Praag

Sinds maart 2024 kun je weer met de nachttrein naar Praag. In Nederland kun je opstappen in onder andere Rotterdam, Amsterdam en Amersfoort. Uiteraard heeft Treinreiziger.nl de nachttrein getest. Wil je zelf met de nachttrein mee? Dan kun je bij European Sleeper terecht voor tickets.

Ligcoupé Amsterdam – Praag

Treinreiziger.nl heeft de ligcoupé van de nachttrein naar Praag getest.

  • De standaard coupés zijn het meest ruim, maar deze rijtuigen zijn ook vrij oud en hebben geen airco. Geen probleem in het voorjaar of het najaar, maar in de zomer kan een airco wel echt fijn zijn. Gelukkig kunnen de ramen wel open, dus heb je wel frisse lucht.
  • De comfort coupés hebben een betere staat en zijn uitgerust met airco. Er zijn maximaal 5 ligplekken in een coupé. De onderste ligplekken zijn wel vrij smal. De bovenste ligplekken zijn iets breder. De onderste ligplekken zijn circa 60 cm breed.
  • De ligplekken zijn vrij hard. Verwacht geen comfartabel bed, maar een harde bank.
  • Je hebt geen eigen wasgelegenheid, of wc. Deze is wel in het rijtuig aanwezig, maar deel je met andere reizigers.

Ligrijtuigen Amsterdam – Praag

In het verleden reed City Night Line een nachttrein naar Praag. Destijds testte Estrella Reyes-Pinto met haar zus Valentina deze nachtverbinding. Estrella reisde eveneens in het ligrijtuig. Het comfort van de ligrijtuigen van EuropeanSleeper komt goed overeen met de eerdere rijtuigen van CityNightLine.

Ze vertelt over haar treinreis: “De treincoupé is een kleine ruimte met aan beide kanten drie bedden boven elkaar gestapeld. Onze bedden bevonden zich bovenin, waardoor wij helaas niet de mogelijkheid hadden om het bed als bank te gebruiken, zoals onze onderburen konden doen. Voor personen slecht ter been zou dit een probleem kunnen zijn vanwege het smalle trappetje dat je moet opklimmen. Bovenin konden wij niet rechtop zitten, dus kropen we meteen ons bed in. Toch is het beter dan de nacht doorbrengen in een stoel.”
“De reis verliep voorspoedig en rond 5 uur werden wij wakker, omdat onze reisgenoten uitstapten in Berlijn. We maakten van deze stop gebruik om te genieten van het mooie uitzicht op Berlijn. Het plezierige van een ligplaats is dat je andere reizigers ontmoet in een huiselijke en knusse sfeer. Het voordeel van een nachttrein is bovendien dat je geen dag van je vakantie verliest. Om 9.00 kwamen wij redelijk uitgerust aan en konden wij gelijk de stad gaan verkennen.”

Let op, de huidige nachttrein van European Sleeper, komt om 11 uur aan, niet omstreeks 9 uur.

Slaaprijtuig

Estrella heeft ook het slaaprijtuig voor Treinreiziger.nl getest. De slaaprijtuigen van European Sleeper zijn van een ander type, maar de basis is vergelijkbaar: bedden in plaats van ligplekken. Estrella: “Op de terugweg hadden wij een eersteklas bedplaats. Bij binnenkomst waren wij aangenaam verrast. De ruimte is beduidend groter dan bij de ligcoupé en heeft voor een trein luxe faciliteiten. De coupé heeft een reeds opgemaakt stapelbed dat prima ligt. Het onderste bed kan versteld worden in een comfortabele 3-persoonsbank. Je moet wel doorhebben hoe dit systeem functioneert, want dit wilde bij ons niet lukken, wat zorgde voor een chagrijnige conducteur. Het is echter fijn om aan een tafel te kunnen zitten en te kaarten.”
“Rond twaalf uur kropen wij ons bed in en vielen langzaam in slaap op het ritmische geluid van de treinwielen. ’s Ochtends werden wij plotseling gewekt door een automatisch weksysteem dat de avond ervoor was ingesteld door de conducteur. Wij waren op dat moment een uur voor onze eindbestemming Utrecht Centraal. Tot onze verrassing klopte even later de conducteur aan de deur met een ontbijtje, bestaande uit thee/koffie, een croissantje en een broodje met beleg. Aan onze eigen wasbak fristen wij ons op, en begonnen aan het ontbijtje terwijl wij genoten van het (Nederlandse) zonlicht dat door het raam naar binnen scheen.”

Advies

“Ik kan de trein zeker aanbevelen. Het is een leuke manier van reizen, je ziet het landschap en je ontmoet andere mensen,” concludeert Estrella. Of ze zelf de volgende keer ook weer voor de trein zal kiezen, bevalt te bezien. “Ik ben een onderzoeker en zou eerst kijken wat de goedkoopste optie is (vliegtuig, trein of auto). Dan maak ik een keuze,” zegt Estrella.
Als ze weer met de trein gaat, wordt het waarschijnlijk de ligcoupé. “Voor jonge mensen als ik is het een avontuurlijke manier van reizen. Oudere mensen of zakenmensen zou ik aanraden een plek in een slaaprijtuig te boeken.”

Beoordeling heenreis (ligcoupé)

  • Prijs / kwaliteit: 7.5;
  • Comfort: 6;
  • Pluspunten: nachtreis (geen dagverlies), bed, stopcontact, tafeltje, nachtlampje, sociaal contact;
  • Minpunten: smal, kort bed en weinig bagageruimte;
  • Algemene ervaring: leuk voor de jonge of avontuurlijke reiziger.

Beoordeling terugreis (slaaprijtuig)

  • Prijs/kwaliteit: 7.5: als je wat extra kunt uitgeven, dan is deze optie zeer de moeite waard;
  • Pluspunten: ruim, eigen wasbak, veel bagageruimte, douchemogelijkheid, gratis drankje, tafel, stopcontacten, bank;
  • Minpunten: moeilijk systeem bedbank;
  • Algemene ervaring: een hotelkamer op wielen.