Groen licht voor Fyra Amsterdam – Brussel per 9 december
03 dec 2012 18:50
De Benelux verdwijnt definitief per 9 december. Staatssecretaris Mansveld heeft maandagavond groen licht gegeven voor de Fyra Amsterdam – Brussel per 9 december. Per april 2013 start er ook een Fyra Breda – Antwerpen. Deze Fyra zal toeslagvrij zijn en zonder reserveringsplicht. Deze Fyra komt in plaats van de Fyra Den Haag – Breda – Brussel.
De Fyra Amsterdam – Brussel gaat per 9 december 10 keer per dag rijden, minder dan de huidige Benelux die 16 keer per dag rijdt. Zodra er voldoende V250-treinstellen beschikbaar zijn, gaat de frequentie van de Fyra echter ook omhoog naar 16 keer per dag. Voor de Fyra Amsterdam – Brussel zal reserveren verplicht zijn. Reizigers die vroeg boeken, kunnen straks een treinticket naar Brussel kopen vanaf 25 euro.
Goedkope treintickets
In de daluren zal tot 50 procent van de stoelen worden aangeboden voor dit goedkope tarief. In de piekuren zal 25 procent van de zitplaatsen worden aangeboden voor het aantrekkelijke tarief. Daarmee komen er in totaal 2 miljoen goedkope zitplaatsen per jaar. Voor frequente reizigers komen er in 2013 abonnementen. De ticketverkoop zal dinsdag in de loop van de dag van start gaan.
- Zie ook: tarieven Fyra Amsterdam – Brussel
Zonder toeslag
Wie zonder toeslag wil reizen, is vanaf december aangewezen op de stoptrein Roosendaal – Antwerpen. Op 8 april moet er ook een snelle toeslagvrije trein komen: de Fyra Breda – Antwerpen-Centraal. Deze Fyra gaat de reistijd Breda – Antwerpen verkorten van 1 uur en 8 minuten nu naar 29 minuten. Toeslag en reservering zijn niet nodig voor deze trein.
Geen Fyra Den Haag – Brussel
Keerzijde van de mediale is dat de ooit beloofde Fyra Den Haag – Brussel definitief niet door gaat. De partijen zijn nu tot de conclusie gekomen dat deze trein financieel niet haalbaar is. Opvallend, want op het moment dat de concessie aan HSA werd verleend werd er ook een Fyra Den Haag – Brussel geboden.
Cross-platform
Reizigers uit Den Haag krijgen in Rotterdam Centraal straks wel een cross-platform aansluiting op de Fyra en Thalys naar Brussel. Doordat de Fyra via de hogesnelheidslijn rijdt, wordt de reistijd ondanks de extra overstap tussen Den Haag en Brussel korter.
Ruzie
De Fyra Den Haag – Brussel zorgde al sinds 2000 voor geruzie tussen Nederland en België. In 2005 leek het conflicht opgelost omdat België beloofde het benodigde extra treinstel voor de treindienst te gaan bestellen. Die afspraak is het land echter nooit nagekomen. Ook een tussenoplossing, alleen een trein tussen Breda en Antwerpen, werd aanvankelijk afgekeurd.
Dreigement
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) dreigde enkele maanden geleden nog met juridische stappen als Breda niet aan het hogesnelheidsnetwerk werd toegevoegd. Anders zou ook de Fyra tussen Amsterdam en Brussel niet gaan rijden. In ruil voor de gemaakte afspraken heeft de staassecretaris besloten de juridische procedure te staken. “In het belang van de reiziger heb ik ervoor gekozen om dit geschil dat al elf jaar duurde met deze oplossing te beslechten”, zegt ze.
Rover en TreinTramBus niet blij
De staassecretaris mag dan blij zijn met de oplossing, dat geldt niet voor Rover en de Belgische vereniging TreinTramBus. "Dit is een compromis tussen staten, maar voor de reiziger niet echt goed. Voor reizigers is een toeslagvrije trein éénmaal per twee uur te weinig", stellen de verenigingen in een gezamenlijk persbericht. Vervoerder NS International is wel blij met de oplossing. Dankzij de oplossing kan de vervoerder zondag starten met de Fyra.
Kosten
De oplossing kost het Nederlandse ministerie 2,5 tot 3,5 miljoen euro per jaar. België maakte eerder bekend dat de Fyra Breda – Antwerpen 11 miljoen euro per jaar verliesgevend zal zijn.