fbpx

iDBUS: Comfortabele bussen met trage wifi

28 jan 2015 17:59

Er rijden steeds meer internationale bussen naar Nederland. Treinreiziger.nl nam de proef op de som en testte zes busbedrijven, waaronder iDBUS. iDBUS rijdt vanuit Amsterdam naar Londen en Parijs. De bussen stoppen onderweg alleen te Brussel of Lille. Het busbedrijf biedt comfortabele bussen met meer beenruimte dan de concurrentie. De wifi stelde teleur, die was de hele reis enorm traag. 

Opvallend, want in december stuurde iDBUS nog een perbsericht uit waarbij het bedrijf juist aandacht wilde voor het versterkte wifi-signaal. "Sterke beschikbare wifi-dekking is één van de doorslaggevende factoren om met ons te reizen", stelde Laurent Lenoir van iDBUS toen. 50% van de reizigers zou volgens het bedrijf wifi willen gebruiken. Tijdens onze test blijkt weinig van de sterke wifi-dekking. Want alhoewel er in de bus slechts 8 personen zitten, blijft de snelheid steken op maximaal 0,02 mbps. (Ter vergelijking: bij twee willekeurige tests in NS-treinen haalden we een snelheid die 7x hoger ligt). Geregeld viel de wifi volledig weg. Andere busbedrijven kampen weliswaar met dezelfde problemen, maar juist omdat iDBUS zich profileert met een goede wifi dekking, is dit extra opvallend.

Comfortabel
De wifi mag dan tegen vallen, de beloofde beenruimte is er gelukkig wel. De stoelen zitten comfortabel en zijn verstelbaar. Zo kan de afstand tussen de twee stoelen vergroot worden en kunnen de stoelen naar achteren versteld worden. Per twee zitplaatsen is er ook een stopcontact, maar die werkte bij ons niet. iDBUS concurreert met Megabus en Eurolines. Wat ons betreft wint iDBUS het op het gebied van comfort.

Goed bereikbare haltes
Onze test vond plaats tussen Amsterdam en Brussel. De bus vertrekt vanaf Amsterdam Sloterdijk, goed bereikbaar per openbaar vervoer dus. In de boekingsbevestiging staat ook welke bus, tram en metro´s het station aandoen met een link naar de Engelse website van het GVB. Heel handig bij het plannen van het voortransport. Ook in Brussel, Lille, Parijs en Londen stopt iDBUS bij grote treinstations met goede ov-verzieningen. Doordat de bussen vertrekken vanaf grote ov-knooppunten kun je vaak indien nodig overdekt wachten.

Stipt
Maar vaak is dat helemaal niet nodig. Want volgens de boekingsbevestiging is de bus minimaal 30 minuten voor vertrek aanwezig. En inderdaad, precies dertig minuten voor vertrek arriveert in Amsterdam de bus. We hoeven geen ticket af te geven, een identiteitskaart of paspoort voldoet. Na vertrek uit Amsterdam komen we bijna direct in de file. Ook rond Brussel staan we even in de file. Desondanks bereiken we 3 minuten te vroeg station Brussel Zuid. En dat is geen uitzondering, blijkt uit de realtime reisinfo op de website. Daaruit blijkt dat bussen zelfs incidenteel tot meer dan 20 minuten eerder aankomen. Natuurlijk is vertraging niet uit te sluiten, maar in de dienstregeling is er in elk geval rekening gehouden met (beperkte) verkeershinder. 

Tarieven iDBUS
Naar Londen en Parijs is iDBUS meestal niet de goedkoopste. Het standaardtarief bedraagt meestal tussen de 39 en 45 euro. Per datum en rit is er een vaste prijs. Duurder wordt het niet, aldus het bedrijf bij de start. Wel zijn er regelmatig acties, waardoor je toch minder hoeft te betalen. Tijdens onze steekproef betaal je echter altijd minimaal 25 euro voor een enkeltje naar Londen of Parijs. Megabus doet het vaak voor minder. Naar Brussel betaalden we met een promoticket 9 euro. De concurrentie vroeg op dat moment meer (voor minder comfort). Zonder promo had het kaartje 15 euro gekost, ook nog steeds een redelijk tarief.

Kinderen en baby´s
Voor kinderen zijn er geen speciale tarieven. Zelfs baby´s tussen de 0 en 2 jaar reizen niet gratis. Voor hen is er wel een speciaal tarief. Kinderen betalen dus net als volwassenen het volle tarief. Reis je met twee volwassenen en twee kinderen? Dan kan je wel gebruik maken van de groepskorting: de vierde persoon reist gratis. Dat wil zeggen op basis van het normale tarief. Bij promo´s is er geen groepskorting.

Tickets eenvoudig wijzigen
iDBUS benadrukt tijdens het boekinsgproces dat tickets tot 30 minuten voor vertrek kunnen worden omgeboekt. Ook in de boekingsbevestiging kan er geklikt worden op "Mijn reservering wijzigen". Ook hier nemen we de proef op de som. Omboeken is inderdaad heel eenvoudig. Wel moet je het verschil tussen en oude en nieuwe tarief betalen, plus vijf euro. De voorwaarden waaronder omgeboekt kan worden zijn echter onduidelijk. Want volgens de algemene voorwaarden zijn er ook promotionele tarieven waar omboeken niet toegestaan is. Bij ons promo-ticket lukt het echter zonder problemen.

Heldere website
Niet alleen het omboeken van een ticket gaat makkelijk, ook het kopen van een nieuw ticket. Handige informatie wordt op logische plekken gedeeld. Alleen missen we de informatie omtrent het inchecken, die informatie staat alleen op het ticket. Op de website kun je ook bijna altijd checken of je bus realtime op tijd is. Die optie hebben heel veel vervoerders niet.

Inchecken
Zoals opgemerkt geeft iDBUS nauwelijks informatie over het inchecken. Zoals bij de meeste busbedrijven wordt je ook bij iDBUS geacht (ruim) voor vertrek aanwezig te zijn. Bij voorkeur 30 minuten voor vertrek. Kom je minder dan 10 minuten voor vertrek aan? Dan is toegang tot de bus niet langer gewaarborgd, zo staat er op het ticket te lezen. Die informatie kan je makkelijk missen, te meer omdat je het ticket helemaal niet hoeft te downloaden of uit te printen.

Alleen wie het e-ticket heel goed bestudeerd komt erachter dat iedereen minimaal 10 minuten voor vertrek aanwezig moet zijn (zie onderste alinea).

Bagage
Het bagagebeleid van iDBUS is in elk geval formeel erg strikt. Je mag slechts 1 stuk ruimbagage meenemen van maximaal 16 kilo. Het gewicht werd tijdens onze rit niet gecontroleerd. Meer ruimbagage meenemen kan wel, maar tegen een meerprijs van 5 euro per rit. Naast een stuk ruimbagage mag je ook één stuk handbagage meenemen. Wij hadden er twee, daar werd niet moeilijk over gedaan.

Netwerk iDBUS
Vanuit Amsterdam vertrekken er dagelijks twee bussen via Brussel naar Londen. Deze zijn bijna 12 uur onderweg. Dat is vergeijkbaar of iets langzamer dan Megabus. Verder rijden er dagelijks vier bussen tussen Amsterdam en Parijs, deze stoppen meestal ook in Lille. In Parijs is er eventueel nog aansluiting op een bus naar Milaan. Die moet je wel los boeken. Echt interessant is het ook niet: de reis Amsterdam – Parijs – Milaan duurt per bus ook wel heel erg lang. Want de reis naar Parijs alleen al duurt al bijna 7 uur.

De plus van de SNCF niet verzilverd
iDBUS is eigendom van de Franse spoorwegen SNCF. De SNCF hadden de bussen kunnen inzetten als voortransport voor de TGV, die vanaf Brussel en Lille naar Zuid-Frankrijk rijden. Dan waren de bussen extra interessant geworden. Maar die plus benut de SNCF niet. Uiteraard is het wel mogelijk om de iDBUS als voortransport voor de TGV te gebruiken. Maar als de SNCF bus te laat is en je mist de SNCF-trein, dan heb je pech. En visa versa hetzelfde. Beide kaartjes moeten ook los geboekt worden. Treinreiziger.nl ziet dat als een gemiste kans. DB doet dat met IC-Bus beter.

Eindoordeel
Op comfort en kwaliteit scoort iDBUS bovengemiddeld goed. Het is jammer dat de iDBUS niet wordt geïntergeerd als lowbudget voortransport voor de TGV. De kwaliteit van de wifi-verbinding wordt door ons als onvoldoende beoordeeld. De tarieven zijn – zeker zonder promo´s – aan de hoge kant, maar daar staat tegenover de goede kwaliteitsscore. Maar om dan ook nog eens extra geld te vragen voor een tweede bagage is wat ons betreft overdreven. Reis je naar België, het Verenigd Koninkrijk of Frankrijk en is beenruimte voor je belangrijk: dan is iDBUS echt een aanrader. Als beenruimte minder belangrijk is, kun je ook Megabus overwegen.

1 gedachte aan “iDBUS: Comfortabele bussen met trage wifi”

  1. franklin schreef:

    goede info bedankt

Reacties zijn gesloten.