fbpx

NS zet stap ter vervanging van oude Sprinters (SGMm)

03 mei 2013 21:52

NS heeft vrijdag een nieuwe stap gezet in het traject voor de aankoop van de volgende generatie Sprinters. De nieuwe Sprinters moeten vanaf 2018 in dienst komen en gaan de oude, eerste generatie, Sprinters (SGMm) geleidelijk vervangen.

“De nieuwe Sprinters zullen gebaseerd zijn op bewezen technologie en de huidige standaarden in de industrie voor het bouwen van treinen. De nieuwe Sprinter bouwt daarbij voort op de ervaringen die zijn opgedaan met de eerste (SGM) en tweede (SLT) generatie Sprinters die zich inmiddels volop hebben bewezen. De nieuwe Sprinters worden nog weer comfortabeler en duurzamer voor de reiziger,“ aldus Wim Fabries directeur vervoer van NS Reizigers.

De nieuwe Sprinter is gericht op comfortabel en duurzaam vervoer van reizigers over relatief korte trajecten met veel stops (gemiddelde reistijd ca. 15 minuten). Net als de Sprinter SLT zal de nieuwe Sprinter transparant zijn, zodat reizigers eenvoudig kunnen zien waar plek is in de trein bijvoorbeeld.

Zoals al eerder bekendgemaakt komt er in de nieuwe Sprinter weer standaard een (rolstoeltoegankelijk) toilet. De trein wordt daarnaast beter toegankelijk met rolstoel dankzij een verbeterde uitschuiftrede. Aan het interieur worden de nieuwste eisen gesteld en de trein wordt voorzien van het nieuwe treinbeveiligingssysteem ERTMS.

NS start vandaag de zogeheten ’request for proposal’. Leveranciers kunnen in deze fase hun offertes voor het bouwen van de nieuwe trein indienen aan de hand van de specificaties van NS. In het najaar worden de ingediende offertes beoordeeld. Hierna passen leveranciers hun offertes aan en dienen hun ‘best and final offer’ in. Door een zorgvuldig ingericht proces zorgt NS zo voor een gedegen inkooptraject. Hoeveel nieuwe Sprinters NS wil gaan bestellen, en uit hoeveel delen elke Stprinter zal bestaan, heeft NS niet bekendgemaakt.