Koninklijke transporten naar Het Spoorwegmuseum
22 mrt 2010 16:25
Op 15 april start in Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling Royal Class, vorstelijk reizen. Voor het eerst in de historie zijn koninklijke treinen uit heel Europa in één tentoonstelling te zien. Diverse Europese musea geven hun koninklijke topstukken in bruikleen.
Dit zorgt voor een aantal bijzondere transporten, zowel via het spoor als via de weg. Vanaf 30 maart komen de bruiklenen aan in Het Spoorwegmuseum.
De tentoonstelling toont een groot aantal treinen, interieurs en rijtuigen van vroeger tot nu. Vanwege de ouderdom van deze museumstukken kunnen de meeste rijtuigen niet per spoor vervoerd worden. Bovendien voldoen de meeste niet aan de huidige veiligheidseisen of hebben ze een andere spoorbreedte. De meeste transporten komen daarom per vrachtwagen.
Transporten per spoor
Drie treinen komen per spoor. Het rijtuig van koning Boris III (uit 1938) uit Bulgarije, het salonrijtuig van Franz Ferdinand (uit 1910) vanuit Praag en de koninklijke trein van de Zweedse koning Gustav (uit 1930). De Zweedse trein zal het eerste deel van de reis deel uitmaken van een IKEA transport van Katarinaholm naar het Duitse Wanne om vervolgens aangekoppeld te worden aan een andere trein richting Nederland. De trein uit Praag, waarin ook het Bulgaarse rijtuig in mee zal lopen, zal aankomen in Rotterdam Waalhaven waarna het per speciaal transport koerszet naar Het Spoorwegmuseum.
Transporten over de weg en boot
Twee transporten per vrachtauto zullen het eerste deel vanuit Groot-Brittannië per ferry afleggen. Uit Ierland komt het salonrijtuig van koning Edward VII. Van het National Railway Museum in York komt het oudste bewaarde koninklijke rijtuig ter wereld, het salonrijtuig van koningin Adelaide uit 1842.
Transporten over de weg
Het grootste transport komt uit Portugal. Van het spoormuseum in Santarém komt de complete trein van koningin Maria Pia. De trein is uit 1858 en bestaat uit een stoomlocomotief, tender, het koninginnenrijtuig en het prinsenrijtuig. Deze trein zal met 4 vrachtwagens worden vervoerd en er 12 dagen over doen. Vertrek is op vrijdag 19 maart. Uit Denemarken komt het salonrijtuig van koning Christiaan IX en uit België komt het salonrijtuig van koning Albert I.
Nederlandse rijtuigen
Op 14 april arriveert Hare Majesteit koningin Beatrix met haar eigen koninklijke rijtuig, de Sr10. Deze zal in het museum achterblijven en aan de tentoonstelling worden toegevoegd. Op 1 april komt de in opdracht van Het Spoorwegmuseum gebouwde replica van salonrijtuig 1 van koningin-moeder Anna Paulowna aan in het museum. De rijtuigen van koningin Juliana en prins Bernhard behoren tot de collectie van Het Spoorwegmuseum (Sr 8 en Sr 9).
Bron & Foto: Spoorwegmuseum
Juliana ontvangt Koning Bhumibol 1960
In 1977 de Koninklijke familie per trein in Oostenrijk. Op de foto is het rijtuig Sr8 te zien. Het rijtuig stamt uit 1953 en werd ingericht met een werkkamer voor Prins Bernhard, twee slaapkamers en twee badkamers voor de prinsessen, een ruimte voor de verzorgsters van de prinsessen en een begeleidersvertrek. Aanvankelijk kwam het rijtuig in groene kleur in dienst, maar werd in 1957 berlijnsblauw geschilderd. Sinds 1993 is het rijtuig in het spoorwegmuseum te vinden..
Beatrix en Margriet naar Lech, 7 maart 1969