fbpx

Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar

Op dit moment heeft Japan nog de langste spoortunnel ter wereld. Maar in Zwitserland bouwt men al jaren aan een tunnel die langer zal worden dan de Kanaaltunnel en de Japanse Seikan–tunnel. Het gaat om de Gotthard-basistunnel. De tunnel moet eind 2017 in gebruik komen, maar wellicht gebeurt dit al een jaar eerder.

De Gotthard-basistunnel zal ongeveer 57 kilometer lang worden. Door de nieuwe tunnel moet de reistijd tussen Zürich en Milaan met een uur worden ingekort. Op dit moment moeten treinen via de Gotthardspoorlijn rijden naar een hoogte van 1106 meter, om bij Göschenen de Gotthardtunnel in te kunnen. Deze tunnel heeft een lengte van ongeveer 15 kilometer. De tunnel eindigt bij Airlo op 1142 meter hoogte. Vervolgens kan de afdaling worden ingezet naar Biasca en Bellinzona. De huidige Gotthard-tunnel kwam in dienst in 1882.

Nieuwe tunnel
Met de nieuwe tunnel hoeft de trein niet meer om hoog te klimmen naar ruim 1100 meter, maar kan de trein ter hoogte van Erstfelden (475 meter boven zeeniveau) de tunnel in. De tunnel komt 57 kilometer verder vervolgens uit bij Biasca.

Oude en nieuwe Gotthard route

Complex 
Het idee van de Gotthard-Basistunnel is niet nieuw, maar komt uit 1947. De bouw van de tunnel is echter complex. Want alhoewel het Zwitserse volk in 1992 bij een referendum instemde met de bouw van de tunnel, stuitte men echter op problemen. Zo deed men tussen 1993 en 1996 bij Polmengo proefboring, waarbij gestuit werd op ´suiker-dolomiet´. Dat is een brij van verpulverd gesteente, gips en water die onder zeer hoge druk staat. De oplossing bleek nog iets dieper te boren, waarbij er sprake is van hard en droog dolmiet en dus geen problemen met water onder zeer hoge druk.

Start
Na de proefboringen en diverse onderzoeken kon de bouw in 1999 dan echt van start gaan. En waarbij critici aanvankelijk rekende op vertraging, kan de tunnel volgens de huidige inzichten wellicht zelfs eerder worden opgeleverd. Per dienstregeling 2018 moet de tunnel sowieos in gebruik komen, maar deze maand werd duidelijk dat de tunnel wellicht ook al per 2017 in dienst kan komen. Toch toont de bouwtijd van 17 a 18 jaar aan, dat de bouw van de Gotthard-Basistunnel een complexe materie is.

Dienstregeling
De nieuwe tunnel moet uiteindelijk geschrikt zijn voor snelheden van 200 tot 250 kilometer per uur. Naar verwachting zullen straks dagelijks zo´n 300 treinen via de nieuwe Gotthard-spoorlijn gaan rijden. De reistijd Zürich – Milaan moet met de Gotthard-basistunnel, gecombineerd met nog een andere kleinere tunnel (Ceneri-basistunnel) worden teruggebracht van 3 uur en 40 minuten naar 2 uur en 40 minuten. Daarmee moet de trein beter kunnen concurreren met het vliegtuig.
De reistijd van de treindienst staat in schril contrast met de beginjaren van de Gotthard spoorlijn. Zo bedroeg de reistijd Basel – Chiasso in 1894 nog ruim 9 uur en 30 minuten. 125 jaar later is de reistijd met zes uur verkort!

Langste spoortunnel ter wereld
Met de nieuwe tunnel krijgt de Gotthard spoorlijn opnieuw de langste spoortunnel ter wereld. Op dit moment is de Kanaaltunnel met 50 kilometer de langste tunnel van Europa. Wereldwijd is nu alleen de Japanse Seikan–tunnel met 54 kilometer langer dan de kanaaltunnel. Maar als de Gotthard-Basistunnel in gebruik komt, raakt de Japase tunnel de claim langste spoortunnel kwijt. Toen de huidige Gotthardtunnel in 1882 in gebruik genomen werd, was het ook de langste spoortunnel ter wereld.

Meer over dit onderwep
Zie Gotthard, mythe en werkelijkheid. Een boek van drs. W.H, van den Diik over de geschiedenis van de Gotthardspoorlijn. Het boek is te koop voor € 45,- en telt 256 pagina´s vol met informatie en foto´s. Het boek is online te bestellen via Van Stockum.

Bron beeldmateriaal: © AlpTransit Gotthard AG