fbpx

Onderzoek: aanbesteding hoofdrailnet zorgt voor meer kwaliteit en reizigers

Aanbesteding van het hoofdrailnet leidt tot meer of snellere innovatie, hogere kwaliteit en dus meer reizigers. Dat staat in het nog te publiceren eindrapport, meldt OV-Magazine. Het betreft een onderzoek van RebelGroup, Goudappel Coffeng en Movares die in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu de effecten in kaart hebben gebracht van het ‘Vierde Spoorwegpakket’.

De Europese Commissie publiceerde het Vierde Spoorwegpakket eind januari 2013. De EU wil hiermee de binnenlandse reizigersmarkt eind 2019 openstellen voor nieuwe toetreders voor meer innovatie, meer efficiency, meer kwaliteit én meer keuze op het spoor.

Volgens de drie bureaus kan liberalisering de vervoervraag 0,5 tot 1 procent per jaar extra laten groeien tussen 2019 en 2035. Dat is in die 16 jaar minimaal 8 procent als de overheid de aanbestedingswinst in eigen zak steekt en maximaal 16 procent als de overheid de winst investeert in het spoor. De kostenbesparingen bedragen 10 tot 15 procent. Op 1,4 tot 2 miljard euro kosten die NS jaarlijks maakt, is de besparing 140 tot 300 miljoen euro per jaar.

Een minpunt is dat de NS-aandelen – nu in handen van het ministerie van Financiën – minder waard worden omdat NS naar verwachting een deel van het vervoer verliest aan concurrenten. De cijfers in het rapport zijn niet keihard, maar gebaseerd op aannames. NS weigerde om interne cijfers te leveren. OV-Magazine wijst erop dat NS eerder geen data gaf aan de commissie-Kist (kosten OV-chipkaart) en de commissie-Janse de Jonge (decentralisatie Sprinters). 

(c) OV-Magazine