fbpx

ProRail opnieuw onder vuur

01 dec 2015 15:54

ProRail is dinsdag opnieuw in verlegenheid gebracht. Het bedrijf maakte in 2008 een bedrag van 9 miljoen euro over naar bouwbedrijven terwijl de basisovereenkomst  daar geen grondslag voor gaf. Een van de bouwbedrijven had om een voorschot gevraagd omdat het de eigen balanspositie wilde verstevigen.

Dat schrijft staatssecretaris Dijksma dinsdag aan de Tweede Kamer. Dijksma: "Ik constateer dat in deze aangelegenheid binnen ProRail niet de zorgvuldigheid is betracht die hoort bij de besteding van publieke middelen. Ik vind deze gang van zaken zorgwekkend en ongewenst voor een organisatie die werkt met publieke middelen."

De betaling werd uitgevoerd in het kader van spoorverdubbeling tussen Vleuten en het Amsterdam-Rijnkanaal. De kwestie is dit voorjaar al aangekaart door een klokkenluider binnen ProRail, die twijfels uitte over de omvang van de financiële verplichtingen die voortvloeiden uit het project.

De financiën van ProRail zijn al langer onderwerp van gesprek. Zo sprak de Telegraaf eerder over een financiële chaos, omdat er transacties van meerdere miljoenen niet opgehelderd konden worden. In eerste instantie vond Mansveld dat beeld te eenzijdig en weigerde de voormalig staatssecretaris kritische rapporten naar de Tweede Kamer te sturen. Dat gebeurde pas nadat Telegraaf de rapporten publiceerde.

Vervolgens bleek dat er bij ProRail op lange termijn een tekort is van zeker 475 miljoen euro. Door het tekort dreigt ook de reiziger de dupe te worden. Zo zullen wellicht een aantal geplande verbeteringen in de infrastructuur niet doorgaan, of moeten de werkzaamheden verplaatst worden naar overdag, waardoor meer reizigers gedupeerd worden. Terwijl ProRail op de lange termijn geld tekort heeft, bleek vorige week juist dat op de korte termijn het geld niet is besteed aan spooronderhoud. 

Volgens ProRail-topman Pier Eringa is het niet toevallig dat alle lijken nu uit de kast komen. De topman wil orde op zaken stellen en is bezig alle problemen in kaart te brengen.