ProRail: spoedklus maakt extra treinen Zandvoort tijdens F1 mogelijk
05 jun 2019 6:57
NS kan volgend jaar mei tijdens de Dutch Grand Prix tot tenminste 8x per uur naar Zandvoort rijden. Omdat mogelijk te maken wordt er anderhalf miljoen geïnvesteerd om binnen tien maanden de stroomvoorziening geschikt te maken. Dat zegt spoorbeheerder ProRail in de Telegraaf.
NS wenst tot 12 treinen per uur
NS liet eerder weten tijdens Formule 1 eigenlijk met twaalf treinen per uur te willen rijden naar Zandvoort. Daarmee kan het spoorbedrijf 12.000 tot 15.000 reizigers per uur vervoeren. Nu rijden er maximaal vier treinen per uur naar de badplaats. De energievoorziening is niet geschikt om het aantal treinen momenteel uit te breiden. ProRail komt nu met een spoedmaatregelen waardoor er volgend jaar toch meer treinen kunnen rijden.
Maatregelen
“We mikken op een verdubbeling van het aantal treinen naar acht per uur. Afhankelijk van het ingezette NS-materieel mogelijk meer”, aldus een woordvoerder van ProRail. Daartoe worden volgens hem op het spoortraject extra stroomkabels aangelegd om de bovenleiding meer vermogen te geven. “Ook pakken we de risico’s van oververhitting en het doorslaan van de stoppen aan, onder andere met piekbelastingschakelaars. Ook houden we op de Formule 1-dagen permanent storingsploegen paraat om gelijk in te grijpen.”
Bereikbaarheidsplan
Er worden tot 300.000 mensen in Zandvoort verwacht tijdens de Formule 1. De capaciteit via zowel de weg als het spoor is nu beperkt. Ondanks dat door de spoedklus er straks meer treinen naar Zandvoort kunnen rijden, blijft het belangrijk dat bezoekers gespreid over de racedagen aankomen. “Een soepele verwerking van de mensenmassa hangt ook af van een gedegen bereikbaarheidsplan”, zegt de spoorbeheerder in de krant. “Er zijn veel begeleiders nodig, bijvoorbeeld bij de drie overwegen, die haast constant dicht zullen zijn.”
Extra perron
ProRail gaat samen met NS kijken of Zandvoort een extra (tijdelijk) perron kan krijgen. Ook wordt gekeken naar een extra in- en uitgang. “Cruciaal is dat de treinreizigers snel in- en uitstappen en het perron gelijk kunnen verlaten. Crowdbeheersing is erg belangrijk om de bezoekersstromen in goede banen te leiden”, aldus de spoorbeheerder tegenover de Telegraaf.
Waarom worden er geen dieseltreinen ingezet?
Die zijn er niet en die zijn veel te klein. Men wil treinstellen waar 1000+ mensen in één keer mee verzet kunnen worden.
En – En moet toch kunnen?
8 elektrotreinen, hoe groot dan ook, vervoeren minder mensen dan 8 elektrotreinen en 4 diesels.
NS heeft geen diesels meer, behalve lint treinen die worden verhuurd. De buffels zouden verkocht zijn. Arriva heeft de eigen diesels nodig. Ik heb geopperd voor een dieselloc 6400 + ICR rijtuigen, maar ik begreep dat dit problemen geeft met bediening van de deuren en verlichting.
Niet als die onpraktische dieseltreinen in het pad rijden van een volle dubbeldekker. Het wordt nog een heel gedoe om 8 treinen per uur ordentelijk af te handelen op het stationnetje van Zandvoort. Hoe graag trein-o-fielen het ook zouden willen, diesels zijn hier echt geen optie.
Ik heb gelezen dat veel dieseltreinen geen tractie kunnen geven én tegelijkertijd stroomvoorziening voor de treinen (verlichting, airco, deuren, vergrendeling) kunnen geven. Bij de 6400-én zijn er maar een handje vol die die of tractie/of stroom kunnen leveren, en dan zit je al met drie 6400-en: Twee aan beide uiteinden voor heen en weer, en een locomotief ertussen die de stroomvoorziening regelt. Dit zag je vaak met het Koninklijk rijtuig op niet-geëlektrificeerde lijnen.
Het feit dat de 6400-en niet meer van NS zijn (voornamelijk van DB Cargo), en dus gehuurd moeten worden, en het feit dat veel locs hiervan verkocht zijn aan het buitenland, geeft mij twijfels of deze voorziening überhaupt nog in het land is.
ik heb het uiteraard over diesellocomotieven… 😉
In Almere is er ook jarenlang een Almere-strand station geweest ten behoeve van de Libelle zommerweek. De mensen stonden als het ware direct op het strand. Nu is er Almere-Poort en moeten ze een half aan de wandel.
Zandvoort is natuurlijk een kopstation en snel keren zal wel de flessehals zijn. Het beste zou toch ook zijn om de treinen direct vanaf grote knooppunten naar Zandvoort te laten rijden en slechts weinig te stoppen. Er kan toch niemand meer bij. Maar goed, de verkeersleiding zal er wel over nadenken.
NB het aanpassen van het electrisch vermogen zal wel het simpelst zijn. Uiteindelijk is het ook om formele redenen en de treinen zullen op het stukje Haarlem-Zandvoort niet langdurig optrekken naar de 140km/h. Vooral bij 12 treinen per uur moet alles rustig en is het de hoofdzaak om het perron dus weer vrij te maken binnen tien minuten. Wanneer er 1000 uit moeten stappen kan het wel even vergen. Wellicht maar een uitstapperron aan de buitenkanten maken en tijdelijk honderd OV chip paaltjes neer zetten.
Of bij het instappen gewoon een vooraf gekocht papieren of digitaal kaartje tonen (Haarlem en omliggende instapstations)
Die werken niet op de instapstations.
NB mensen komen ook uit Rotterdam, Arnhem, Zwolle enz
@dries: Hoezo werken die niet? Alle stations met dichte poortjes hebben een e-ticket scanner in het poortje. Bij een ‘open’ station ga je gewoon in de trein en kan de conducteur via het e-ticket checken dat het klopt.
Hoe zit het met knelpunten elders?
Leggen Heineken en andere grote jongens van dit race-circus dit geld op tafel?
Prins Bernard mag ook wel wat by leggen,verdient genoeg met die pandjeshandel.
Elders in Zandvoort of in Nederland?
2020 TOPJAAR NS…
NS staat in 2020 een “topjaar” tegemoet met de Formule 1 in Zandvoort, het Eurovisie Songfestival én SAIL Amsterdam van 12 t/m 16 augustus, om over Koningsdag, Wereldhavendagen Rotterdam en andere mega evenementen maar niet te spreken. Wellicht dat de Zandvoortse aanpassingen een handvat moge zijn voor alle eerdere genoemde publiekstrekkers en gelet op de Megadrukte de eerste klas óók gedeklasseerd worden tot tweede klas rijtuigen. Nu blijkt dat de gebruikte stroomvoorziening van 1500 Volt voor dit soort zaken onvoldoende is en men eens echt over moet nadenken om op langere termijn deze – met veel extra kosten – te verhogen naar minstens 3000 Volt anders dreigt het spoornetwerk aardig in het slop te raken, een Deltaplan lijkt mij wenselijk. Wie met de auto gaat komt er niet beter af en zal menigeen de trein toch gaan (her)ontdekken als massavervoermiddel en eventuele ongemakken voor lief moeten nemen om naar MAX en co te gaan kijken…
Het meeste van wat u noemt is al jaren terugkerend. NS heeft dus heeft ervaring genoeg. Er is niets aan de hand.
Het electrisch vermogen oppiepen in een bestaand systeem is echt het minste probleem aan de Prorail kant. Wellicht moet er hier en daar een vergunninkje voor een trafohuisje of schakelkast komen. Ambtenarij is het grootste probleem.
Nou Dries dan wordt het polderen bij de ambtenaren.
In Frankrijk nodigen ze de chef-ambtenaar uit voor een dineetje.
Wellicht kan de rekening naar Heineken.
Bert, dat lijkt ook wel leuk met ee biertje bij het diner
Is het bedoeling dat zandvoort alleen tijdens formule 1 dagen intercity stayion is? Of kunnen de badgasten tijdens warme dagen er ook van genieten?
Wat een gedoe om wat autootjes die hard rijden. Je zult zien dat de kosten die gemaakt gaan worden voor dit eenmalige evenement ten koste gaat van structurele problemen elders. Of heeft Prorail ineens een potje gevonden dat nergens anders voor gebruikt kan worden?
Zolang er geen grote kunstwerken aangelegd worden of spoorveranderingen gemaakt worden gaat het om klein bier. NS levert de treinen en die zijn per dag in te plannen. Prorail zorgt voor meer vermogen in de bovenleiding.
Het gaat inderdaad om klein bier, ik meen dat er jaarlijks ongeveer 3.000 miljoen wordt verspijkerd aan het spoor, en dan hebben we het hier over 1.5 miljoen. Ter vergelijking: de upgrade van de Maaslijn’ (bovenleiding+ 4 inhaalmogelijkheden) kost meer dan 200 miljoen. Bovendien: dit is niet alleen voor een 3x de formule 1, maar ook voor extra treinen bij strandweer.
Heb je Max nooit zien winnen? Ik denk dat de NS veel gaat verdienen ongeveer 12.000 reizigers per uur vervoeren gedurende 2 maal 3 uur op drie dagen is 216000 reizigers kan toch oplopen tot 2160000€. Gedurende het seizoen wel vertienvoudigen, toch?
Mvg, Henny
Jaren hoorde je niets over autoracen en sinds Max moet iedereen er naartoe. En dan nog wel in Zandvoort en omgeving dat helemaal niet voor geschikt is voor zulke gigantisch massale evenementen. Zonde van al dat geld. Beter in Assen, maar dat is zeker te ver weg.
Op zomerse zondagen was Zandvoort een populaire bestemmming. In de hal van Amsterdam Centraal was een speciale rij loketten die alleen dan open gingen. Voor Amsterdam West kwam de halte Sloterdijk. Er reden veel extra treinen ook extra extra treinen die na Sloterdijk niet meer stopten.
https://www.youtube.com/watch?v=u4gHwZebrys
Van 1962 tot 1995 reden er Intercity-treinen van Zandvoort aan Zee naar Maastricht en Heerlen. Getrokken treinen. In Zandvoort moest een andere loc voor de treinen geplaatst worden. Op het emplacement aan de noordzijde van het station, stond een nieuwe locomotief te wachten. In de tijd waarin de trein overstond, werd de locomotief voor de rijtuigen gerangeerd, zodat de trein weer kon vertrekken. Er reden zelfs internationale treinen vanuit Duitsland en Zwitersland naar Zandvoort.
De treinen naar Limburg moesten echter verlengd worden. Het perron van Zandvoort is te kort en kort voor het station ligt een overweg.
Na die tijd reden er alleen stoptreinen.
Sinds 1995 werd het emplacement steeds minder gebruikt, en uiteindelijk werd het emplacement afgebroken en vervangen door woningbouw.
Het perron was ooit overkapt.
Klinkt mooi, schijnbaar komt men nu op een andere manier of men gaat naar Turkije.
Dat afbreken van empplacementen begrijp ik ook niet zo. Je krijgt het nooit meer terug en op den duur zal er toch veel meer treingebruik ontstaan. Dat vliegen en autorijden zal toch snle veel minder moeten worden. Alleen denkt men dat dat voorlopig nog niet zo zal zijn.