fbpx

RET: Frequentieverhoging noodzakelijk door reizigersgroei

06 jan 2015 10:34

In 2014 heeft de Rotterdamse vervoerder RET 4% meer reizigerskilometers weten te verwerken. Volgens het bedrijf werd er in 2014 vaker en verder gereisd. Vooral de metro zorgt voor de reizigersgroei. De reizigersgroei op metrolijn E (Den Haag Centraal via Pijnacker en Rotterdam Centraal naar Slinge v.v.) is zelfs zo hoog dat frequentieverhoging noodzakelijk is.

Dat stelt RET-directeur Pedro Peters in zijn nieuwjaarstoespraak. Peters: "In de ochtendspits zitten we overvol en de groei zet nog door." Het Rotterdamse vervoersbedrijf heeft aan de Metropoolregio een voorstel ingediend om de frequentie van de metrolijn te verhogen. In totaal maken volgens de RET dagelijks 37.000 reizigers van RandstadRail gebruik.

Economische groei
Ook andere metrolijnen in de regio Rotterdam hebben in 2014 meer reizigers vervoerd. Op metrostation Kralingse Zoom stapten in 2014 7% meer reizigers in. Dat komt doordat vorig jaar daar een nieuwe garage werd geopend. Volgens de RET is de reizigersgroei mede te verklaren door de voorzichtige economische groei. Ook het gratis vervoer voor 65-plussers is populairder geworden.

Veiligheid
In 2014 daalde het zwartrijderspercentage tot een historisch laag niveau met 0,2% bij de bus, 1% bij de metro en 0,6% bij de tram. “Prachtige cijfers, zeker als je bedenkt dat we voor het sluiten van de poortjes in 2009 nog dik boven de 10% zaten." Ook het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel daalde (-7%). Peters: "Het toont aan dat ons veiligheidsbeleid en de samenwerking met de politie werkt, maar we zijn er nog niet: in de praktijk betekent het dat er afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hebben gehad. Onacceptabel.’’

Wifi in trams en metro´s
In de nieuwjaarstoespraak maakte Peters verder bekend dat alle tram´s en metro´s wifi krijgen. De verwachting is dat dit in de zomer in alle trams en metro´s ingebouwd is. Ook 10 stations krijgen gratis wifi. Rotterdam Beurs kreeg afgelopen jaar al gratis wifi.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *