SBB: Gemiddeld tot 10 minuten vertraging bij winterweer
29 jan 2015 18:22
Menig Nederlander vraagt zich dezer dagen af waarom de NS zulke ingrijpende maatregelen neemt bij wat winterse buien. Hoe moet het dan met de vele sneeuw die in de Alpenlanden valt? Ook daar hebben treinen te maken met vertragingen. "Maar het gaat gemiddeld om maximaal tien minuten", stellen de Zwitserse spoorwegen, de SBB, in reactie op de Nederlandse ongemakken.
- Lees ook: De Zwitserse sneeuw aanpak
Een landelijk aangepaste dienstregeling bij extreem weer zoals in Nederland, kennen ze in het Alpenland niet. Laat staan uit voorzorg op eventueel extreem weer. Ook grote Zwitserse knooppunten als Basel, Zürich, Bern of Luzern zijn nooit stil komen te liggen door winterweer, meldde een woordvoerder van de SBB al in 2012 aan Treinreiziger.nl.
Drukte
Als treinen meer dan 10 minuten vertraging hebben, dan komt dat in het algemeen niet alleen door het winterweer, zegt het Zwitserse spoorbedrijf tegenover het ANP. "Dan zijn er ook andere omstandigheden. Bijvoorbeeld door het feit dat meer mensen in de winter met de trein reizen en het daardoor drukker is op de perrons. In- en uitstappen duurt op die manier langer", verduidelijkt hij.
Problemen voorkomen
Om storingen zoveel mogelijk te vermijden, worden de locomotieven in de winterperiode ´s nachts verwarmd. Op die manier wordt voorkomen dat vocht dat zich in de compressoren heeft opgehoopt, kan bevriezen, aldus de SBB. Verder worden de wissels, net als in Nederland gebeurt, verwarmd. Het gaat in Zwitserland om 60 procent van de wissels. Of het treinenverkeer in Zwitserland beter functioneert dan in Nederland, durft het bedrijf niet te zeggen.
Eerste sneeuw
NS wijst er op haar website op dat ook Zwitserland en andere Alpenlanden problemen kennen door het winterweer. "Zo liep het treinverkeer begin oktober 2013 in zowel Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland nog massaal vast bij de eerste sneeuw en dat was in de jaren daarvoor niet anders."
Beetje flauw
Volgens Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren is de verklaring op NS.nl een beetje flauw. "Ja, het klopt dat ook in andere landen grote problemen voorkomen door sneeuw. Maar in Zwitserland zijn de problemen van een hele andere orde. Je kunt niet zeggen dat het treinverkeer in Zwitserland massaal vast staat bij de eerste sneeuw. Wel is het waar dat het treinverkeer op regionale lijnen soms langdurig stil ligt door lawinegevaar. En terecht, want toen ze dat in 2009 niet deden werd er een trein door een lawine gegrepen."
Drukte spoorwegnetwerk
De Nederlandse Spoorwegen wijzen verder op het drukke Nederlandse netwerk. "Wij hebben het drukste spoor van de EU en heel veel directe verbindingen. Dat heeft heel veel voordelen voor de klant maar heeft op winterse dagen soms een keerzijde." Volgens Treinreiziger.nl heeft Zwitserland echter een nog drukker spoorwegnetwerk. "Tja, het is geen EU. Maar het is flauw om te doen alsof het in Nederland drukker is. Dat is gewoonweg niet zo. Natuurlijk is het niet vreemd dat een land waar heel het jaar sneeuw ligt beter voorbereid is tegen winterweer. Maar doe niet alsof het Nederlandse spoor drukker is", reageert redacteur Hildebrand van Kuijeren.
Jaloezie
In februari 2013 verkondigde directeur Bert Meerstadt dat het buitenland met veel jaloezie kijkt naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. "We lopen heel erg voorop in de wereld. Nergens anders in de wereld kan een dag van tevoren nog besloten worden de hele dienstregeling aan te passen."
(c) ANP / Treinreiziger.nl