fbpx
Foto: (c) Abellio

Start trein Arnhem – Düsseldorf gehinderd door software problemen

06 apr 2017 12:15

Treinreizigers moeten op de eerste dag van de treindienst Arnhem – Düsseldorf met de bus door softwareproblemen. De treinen rijden daardoor niet tussen Arnhem en Emmerich.

“Alle treinen in Nederland zijn tot nu toe opgeheven door softwareproblemen,” laat Coerien Koetsier van NS donderdag omstreeks 12:00 uur weten. Fabrikant Stadler werkt met man en macht om de problemen te verhelpen. De verwachting is dat de eerste trein uit Duitsland om 12:45 uur in Arnhem gaat aankomen. “Met die trein zouden ook een aantal hoogwaardigheidsbekleders aankomen, dat gaat alleen door als er voldoende plek in de trein is. Het vervoer van reizigers gaat voor,” zegt Koetsier.

Onder de gasten van Duitse zijde bevinden zich Ronald Lünser (Abellio Rail NRW), Karin Paulsmeyer (Ministerie van Verkeer Noordrijn-Westfalen) en Martin Burkert (voorzitter van de Duitse federale verkeersraad). In Nederland wordt het gezelschap in Arnhem opgewacht door onder andere NS-topman Roger van Boxtel, Conny Bieze (gedeputeerde provincie Gelderland) en Boele Staal (burgemeester gemeente Arnhem). Het is dus afwachten of de Duitse gasten ook daadwerkelijk op tijd zullen aankomen voor het feestelijke officiële startschot.

De verwachting is dat omstreeks 15:30 uur alle problemen voorbij zijn, en dat de dienstregeling dan alsnog volledig opgestart kan worden.

0 0 stemmen
Artikel waardering
13 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rolf Fabrie
7 jaren geleden

Niet getest???

Ariën Claij
7 jaren geleden
Antwoord aan  Rolf Fabrie

De treinen zijn recentelijk nog zelfs getest naar Arnhem en hebben het afgelopen jaar nog een hoop proefritten in Nederland gemaakt. Maar blijkbaar hebben recente software-aanpassingen toch tot problemen geleid.

harry
7 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën Claij

De Abellio Flirt 3 NRW zijn veel op de Hanzelijn getest. Ook een aantal keren op de Betuweroute. Overeenkomst tussen Hanzelijn en Betuweroute dat het Alstom Atlas ERTMS beveiliging heeft.

Je leest veel over software problemen in de nieuwe treinen. Kort geleden was Velaro D en Eurostar 320 een goed voorbeeld. Deze twee HST zijn afgeleid van de betrouwbare beproefde ICE 3 International. Toch duurde het een tijd voordat deze twee HST ontwikkeld en toegelaten waren omdat de softwareproblemen een tijd lang hardnekkig waren.

Onlangs werd de ICE aangepast voor het rijden tussen Arnhem (1500 volt en ATB) – aansluiting Zevenaar Betuweroute (25 KV en ERTMS) – Emmerich Elten (15 KV en PZB). Het schijnt dat zelfs de ICE 3 International moeite had met het vele omschakelen op een relatief kort traject. De problemen met de ICE zijn inmiddels verholpen. Zou dit bij de Abellio Flirt ook een rol spelen?

Arco Sierts
7 jaren geleden
Antwoord aan  harry

Software vervangt een hoop klassieke regeltechniek. Maar net als alle andere vormen van techniek, geldt dat 1 los schroefje de hele machine tot stilstand kan brengen. Je moet dus zeer zorgvuldig met (her)ontwerp, test en installatie omgaan, of het nou klassieke (bouw/constructie-)techniek of software is. Mijn conclusie is dat veel bedrijven nog steeds zeer onprofessioneel met ICT omgaan. Als je een huis bouwt of verbouwt, dan moet je bouwtekeningen en constructieberekeningen maken voordat je een (ver)bouwvergunning krijgt. Bij ICT werkt men nog veelteveel ad-hoc, met alle (systeem-instort)gevolgen van dien. Om positief af te sluiten: infrabeheerder ProRail begint het inmiddels WEL te leren, zie de scherpe daling van (grote) computerstoringen.

Harry Huisman
7 jaren geleden

Volgens AIVD zijn Russische hackers de oorzaak.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
7 jaren geleden
Antwoord aan  Harry Huisman

Dat vertelden ze jouw zeker op 1 april? 😉

Rhido NL
7 jaren geleden

Lastig om vanuit Amsterdam via het Rhurgebied naar Berlijn te komen. Nou ja, dan maar de Intercity via Twente lijkt mij.

Arco Sierts
7 jaren geleden

De totale blamage. Jaren terug hadden we al de Buffel-ellende op Arnhem-Winterswijk en problemen met SM90. Meer recentelijk gaat het wel heel hard: SprinterLightTrain, de Traxx Benelux-locs, vervolgens de Fyra, en vervolgens opnieuw & nu nog steeds de Traxx’en van de IC-Defect. En nu dit weer! Wat moet Roger van Boxtel nu?

Tothebeach67
7 jaren geleden
Antwoord aan  Arco Sierts

‘Totale blamage’ Tamelijk overdreven, de dienst lijkt vandaag gewoon te rijden volgens dienstregeling. Beetje makkelijke stemmingmakerij.

Groet,
Michel

Arco Sierts
7 jaren geleden
Antwoord aan  Tothebeach67

Overdreven? Ik onderbouw het met een overzicht van eerdere materieel-issues. Zolangzamerhand is dit wel degelijk een totale blamage ipv een ongelukkige blamage. Een blamage was de vertoning van gisteren in ieder geval wel. Van Boxtel zal er bepaald niet blij mee geweest zijn…

Rogier de Wit
7 jaren geleden
Antwoord aan  Arco Sierts

“Totale blamage” valt wel mee.. de treinen hebben niet gereden op 06-04-2017 van 6:00 tot 14:45 uur. Sindsdien rijdt alles probleemloos!

NP
7 jaren geleden

I think there is too much complaining going around. I took the 17:44 Abellio RE19 at Arnhem today: it was a few minutes late, BUT otherwise rode mostly like a charm to Düsseldorf HBf.

Teething problems are to be expected, IMHO. I was nicely pleased that I could “check-in” with my Ticket2000 card at the (red) Abellio OV-chipkaart gates.

That said, here are some “humble suggestions” for Abellio:

1. please ensure that the VRR ticket machines at Arnhem accept bank/credit/debit cards ASAP. As of now, one can only pay in cash!

2. please install VRR ticket stamping machines at the NL stations. Otherwise, how are we supposed to validate a pre-paid ticket, e.g. 4x Zusatzticket (paper) or a 4x VRR Tarief-D ticket ?

3. is it too much to ask for Wifi on the RE19? Should not be difficult, considering that almost the entire NS IC fleet has it. So do all the NS/DB ICE-3M material.

Cheers

Bas Penris
7 jaren geleden

In het artikel staat het goed maar in de titel staat het fout. Moet zijn: softwareproblemen.