Veel positieve reacties op spoorplannen NS
27 sep 2013 18:01
Rover en TreinTramBus zeggen overwegend positief te zijn over de nieuwe plannen voor de treinverbinding tussen Nederland en België. De reizigersorganisaties zijn vooral blij over de vele reismogelijkheden die er nu komen voor de nabije toekomst. Wel vinden Rover en TreinTramBus het jammer dat het lang duurt voordat een volledige ´intercity-uurdienst´ tussen Amsterdam en Brussel is hersteld.
De reiziger kan straks kiezen tussen de snelle en duurdere Thalys, die vaker zal gaan rijden, of de klassieke en goedkopere Beneluxtrein. Op termijn gaat die trein weer één keer per uur rijden. Ook komen er meer snelle treinen tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam, net als tussen Den Haag, Rotterdam, Breda en Eindhoven. De hogesnelheidslijn wordt daardoor een onderdeel van het hoofdrailnet en daar hebben reizigers veel baat bij, stelt Rover.
Londen en Lille
Dat er rechtstreekse treinen van Nederland naar Lille (per april 2014) en Londen (per december 2016) gaan rijden, zorgt ook voor tevredenheid bij Rover. Een rechtstreekse snelle trein naar Londen is een goed alternatief voor het vliegtuig, zo stelt de organisatie.
Lang wachten
TreinTramBus en Rover willen dat één van de intercitytreinen op de as Brussel – Antwerpen wordt doorgetrokken naar Roosendaal. Ook hadden de twee belangenverenigingen gehoopt op een volledig herstel van de Beneluxtrein tusssen Brussel en Amsterdam in 2014. "Het is jammer dat de reizigers daar langer op moeten wachten en in 2014 met langere reistijden te maken krijgen´´, stellen ze.
FNV Spoor
Ook vakbond FNV Spoor reageert verheugd op de plannen van de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS, waar het kabinet vrijdag mee heeft ingestemd. Dit betekent meer stabiliteit voor de NS en zijn werknemers, stelt de bond."Een andere keuze van het kabinet zou zeer schadelijk geweest zijn voor de NS en zijn 30.000 werknemers. Deze plannen geven, na het Fyra-debacle, weer continuïteit aan de NS en ze leveren bovendien honderd extra banen op´´, aldus Roel Berghuis, bestuurder bij FNV. Hij wijst er verder op dat er niet alleen meer keuzemogelijkheden komen voor de treinreizigers tussen Nederland en België.
Noord-Brabant
Verder is ook Noord-Brabant verheugd dat Breda een verbinding krijgt met Antwerpen en Brussel (per december 2016). Toch blijft de provincie het onbestaanbaar blijven dat er geen echte HSL-trein in Breda gaat stoppen.
Gedeeltelijk vervuld
Gedeputeerde Ruud van Heugten had graag een trein Eindhoven – Brussel gezien. De uitkomst van de Benelux plus via Breda is volgens hem positief. "Met een goede overstap in Breda kunnen ook reizigers uit Tilburg en Eindhoven snel naar België. Onze wens is gedeeltelijk ingevuld´´, aldus Van Heugten. Ook de stad Breda is blij: "Het duurt nog even en ons geduld wordt nog behoorlijk op de proef gesteld, maar het eindresultaat stemt tevreden´´, aldus wethouder Selçuk Akinci.
Europese Commissie
Echter, niet iedereen is blij. De Maatschappij Voor Beter OV vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet op de hogesnelheidslijn "blijft doormodderen´´ met de NS. "Dat is niet alleen een schoffering van de reiziger, maar ook een schending van bepalingen in de Wet Personenvervoer en het aanbestedingsrecht´´, zo schrijft de organisatie. De Maatschappij Voor Beter OV gaat het Kartelbureau van de Europese Commissie om maatregelen vragen.
Slechtere aansluitingen
Ook niet blij is de groep Beneluxpendelaar, de belangengroep voor treinreizigers die regelmatig tussen Nederland en België pendelen voor werk of studie. De groep wijst erop dat de reistijd Amsterdam – België op korte termijn alleen maar langer gaat duren. "Reizigers uit Amsterdam hebben nu al een ruime aansluiting in Rotterdam op de trein naar België. In 2014 wordt die aansluiting nog slechter waardoor je bijna een half uur in Rotterdam moet gaan wachten" zegt pendelaar Jeroen Henstra.
Kopmaken Breda
Ook voor de verdere toekomst is Henstra bezorgd. Hij vreest als de Benelux straks via Breda gaat rijden nog langzamer wordt dan de Benelux zoals die tot vorig jaar reed. "In Breda moet de locomotief kopmaken. Dat kost tijd. En ook de stop te Brussels Airport kost tijd. Ik vrees dat de Benelux-Plus daardoor helemaal niet sneller wordt".
(c) ANP / Treinreiziger.nl