fbpx

Werkzaamheden aan het spoor

25 mei 2014 15:15

Werkzaamheden aan het spoor: als reiziger is het nooit leuk om er mee te maken te krijgen. Gelukkig is het vervangend vervoer meestal goed geregeld. Maar helaas lijken er ook steeds meer incidenten te zijn waar ofwel de planning rond werkzaamheden ofwel de uitvoering van werkzaamheden voor verbetering vatbaar zijn.

Een reisblog door redacteur Hildebrand van Kuijeren

Dat bleek vorige week wel bij de werkzaamheden Eindhoven – Weert. NS bleek de reizigerstromen niet goed in kaart te hebben. Gevolg: reizigers moesten met name zaterdagochtend lang wachten op treinvervangend vervoer. De wachttijd liep volgens sommige reizigers op richting de twee uur. 

Natuurlijk is de eerste gewenste verbetering: voldoende bussen. Maar op zich is het nog voor te stellen dat zoiets incidenteel een keer fout gaat. Al is de mate waarin het 17 mei fout ging in Weert wel verbazingwekkend. Er leek wel een tekort aan een tiental bussen. Mocht zoiets toch gebeuren dan is het een kwestie van reizigers goed – zo mogelijk vooraf – informeren. En ook dat ging 17 mei niet goed. Op ns.nl was niets te lezen over de oplopende vertraging door een tekort aan bussen. Nieuwsdiensten bleken weer eens betere reisinformatie te leveren dan NS zelf. Doorgaande reizigers hadden bij goede reisinformatie kunnen omreizen, bijvoorbeeld via Venlo.

Daarnaast dient er bij een te kort aan bussen zo snel mogelijk extra bussen te worden bij besteld. NS liet 17 mei vrij snel weten dat dit voor die dag niet mogelijk was. Een makkelijke claim. Maar klopte het? Ik heb het na het weekend bij een aantal touringcarbedrijven nagevraagd. De meeste bedrijven bevestigde inderdaad dat ze geen bussen konden leveren. Ze hadden wel bussen beschikbaar, maar geen chauffeurs. Een enkel busbedrijf in de regio Noord-Brabant bleek wel enkele bussen met chauffeurs te hebben, maar niet benaderd te zijn. Dat is jammer. Die bussen hadden het probleem niet helemaal kunnen oplossen, maar wel een beetje. 

Gelukkig zijn de werkzaamheden tussen Eindhoven en Weert geen voorbeeld hoe het normaal gaat. Want de eerlijkheid gebied te zeggen dat er meestal voldoende bussen beschikbaar zijn. Toch is dit ook niet de eerste keer. Hopelijk wordt er leering uit getrokken.

Maar dan is er nog een ander verbeterpunt: de planning. Spoorbeheerder ProRail plant de werkzaamheden weliswaar, maar een vervoerder als NS kan die planning nog tegen houden. Bijvoorbeeld omdat de werkzaamheden samen vallen met een evenement. Toch gebeurt dat niet altijd. Zo werd er deze maand tussen Leiden en Haarlem aan het spoor gewerkt, terwijl op dat zelfde moment het Bloemencorso in die regio werd georganiseerd. Volgens NS was dat geen probleem, omdat weinig mensen per trein naar het evenement zouden komen. Toch laten de foto´s bij dit artikel zien dat het op station Voorhout veel drukker was dan op een gemiddelde zaterdag.

Dit weekend gingen de werkzaamheden gelukkig beter. Al zorgde een wisselstoring zondag tussen Delft en Rotterdam in combinatie met de werkzaamheden wel voor wat problemen. Maar dat was vooraf moeilijk te voorzien. Zaterdag reden op dat traject al minder treinen en was er niet altijd voldoende zitplek voor iedereen. Maar daar kijken veel treinreizigers inmiddels niet meer van op: ook buiten de spits zijn er steeds vaker treinen met net niet voldoende zitplekken.