Alternatieve mogelijkheden voor Fyra
De Fyra V250 rijdt inmiddels vier maanden niet meer. Of de Fyra V250 ooit weer terugkomt in de reizigersdienst, is uiterst onzeker. Als de Fyra al terugkomt, zal dat minimaal 17 maanden tot 24 maanden duren. Welke alternatieven zijn er eigenlijk voor de Fyra? De afgelopen maanden werd er vooral gesproken over onmogelijkheden. Maar volgens de redactie van Treinreiziger.nl zijn er wel degelijk mogelijkheden. Een overzicht van vijf mogelijkheden.
1. Traxx-materieel voor treindienst Amsterdam – Brussel
Tussen Amsterdam en Breda worden al Traxx-locomotieven gebruikt, omdat de Fyra V250 nog niet geleverd is. Dat kan ook tussen Amsterdam en Brussel. Dat zou circa 10 minuten langer duren dan een reis met de Fyra V250. Om dit plan te kunnen uitvoeren moet de toelating van de Traxx nog wel geregeld worden voor de Belgische hogesnelheidslijn.
2. Treindienst Antwerpen – Noorderkempen doortrekken naar Breda
Er had sinds april ook een Fyra moeten gaan rijden tussen Antwerpen en Breda. Nu dat niet gebeurd is, kan gekeken worden of de Belgische bestaande treindienst Antwerpen – Noorderkempen kan worden doorgetrokken naar Breda. De benodigde reistijd voor dit traject is relatief kort, waardoor er dus relatief weinig materieel en personeel nodig is. Probleem is nog wel het materieel. Het materieel dat tussen Antwerpen en Noorderkempen rijdt, kan niet zomaar doorrijden naar Nederland. Er is dus ander materieel nodig. Dat zou ook weer de Traxx kunnen zijn, voor zover daar voldoende van beschikbaar voor zijn. NMBS lijkt overigens wel iets voor dit idee te voelen, want de Belgen gaan in elk geval een treindienst Eindhoven – Antwerpen onderzoeken.
3. ICE Amsterdam – Brussel
De Duitse spoorwegen hebben nu al treinstellen (ICE´s) die zowel in Nederland als België zijn toegelaten. In België rijden de ICE-treinen al via de hogesnelheidslijn, in Nederland is de ICE nog niet eerder ingezet op de HSL. Op dit moment worden de meeste ICE´s al ingezet. Maar er zijn nieuwe treinstellen in de maak (Velaro D) die ook geschikt zullen zijn voor het Nederlandse en Belgische spoor. DB heeft zelfs al concrete plannen om de nieuwe ICE´s ook tussen Nederland en België in te zetten. Het gaat om een doorgaande treindienst Amsterdam – Brussel – Londen (zie pagina Trein Londen). In de huidige plannen gaat men uit van drie treinen per dag, maar de nieuwe ICE-stellen zouden ook frequenter kunnen worden gebruikt tussen Amsterdam en Brussel.
4. Eurostar Amsterdam – Brussel
Zoals de Belgische spoorwegen vrijdag al aangaven, kan ook Eurostar een treindienst Amsterdam – Brussel – Londen starten. Nieuwe Eurostar-treinstellen zijn een variant van de Duitse Velaro D. Als het aan NMBS ligt zal de Eurostar eind 2016 starten met twee treinparen Amsterdam – Brussel – Londen.
5. Dubbeldekkers (VIRM) geschikt maken voor de HSL
De zogenoemde VIRM-dubbeldekkers zouden geschikt gemaakt kunnen worden voor de hogesnelheidslijn. Daarvoor moeten de treinen voorzien worden van ERTMS en geschikt gemaakt worden voor 25.000 kV wisselstroom. De ChristenUnie pleitte al eerder hiervoor. Als dit plan wordt doorgevoerd, kunnen de VIRM-dubbeldekkers ook sneller gaan rijden op de Hanzelijn. De kans is aanwezig dat NS het plan overneemt, het spoorbedrijf zei in april in elk geval deze optie te zullen gaan onderzoeken.
Mogelijkheden
Er zijn verder nog veel meer mogelijkheden denkbaar. Aan iedere oplossing zitten haken en ogen, meer dan hierboven is uitgediept. Het ingewikkelde logistieke proces lijkt de laatste tijd echter vaak als excuus te worden gebruikt. Bijvoorbeeld bij de Kamerwens om meer Fyra-vervangende intercity´s in te zetten. Dat is jammer. Het is te hopen dat daar nu verandering in gaat komen en dat NS half juni met een concreet stappenplan komt hoe de dienstverlening weer wordt uitgebreid. Als er een probleem is bij een alternatief, dan zou de vraag moeten zijn: "Hoe kunnen we dat probleem zo spoedig mogelijk oplossen?"