fbpx
Arriva nachttrein tijdens de Kilometer Kampioen. (c) Corné Sparidaens

Arriva past ticketprijzen nachttreinen aan: korte ritten goedkoper, lange ritten duurder

05 feb 2024 19:04

Ook in 2024 rijden er iedere vrijdagnacht twee nachttreinen van Arriva. Deze vertrekken na middernacht uit Groningen en Maastricht en hebben Schiphol als eindbestemming. Vroeg op zaterdagochtend rijden de Arriva-treinen vanuit de Randstad weer terug naar Groningen en Maastricht. Niet langer zijn alle tickets 10 euro. Korte ritten zullen voortaan 5 euro kosten, terwijl voor lange ritten 15 euro zal moeten worden betaald.

Nieuwe tarieven

Vanaf de start van de nachttreinen in 2022 betaalde de reiziger een vaste prijs om mee te reizen, ongeacht de afgelegde afstand. Vanaf 9 februari 2024 betalen reizigers afhankelijk van de reisafstand 5, 10 of 15 euro.

Een ritje als Maastricht – Sittard, Groningen – Assen, Weert – Eindhoven, Utrecht – Amsterdam zal voortaan 5 euro zijn. Lange ritten, zoals Maastricht – Eindhoven en verder en Groningen – Lelystad en verder zullen voortaan 15 euro gaan kosten. Het aantal verbindingen waar het 5 euro-tarief van toepassing is, is beperkt. Voortaan zijn tickets niet alleen meer verkrijgbaar via Glimble maar ook via 9292.

Amsterdam Centraal

Ook is het mogelijk om in de trein een ticket aan te schaffen. Dan wordt er wel een extra toeslag van 2,50 euro in rekening gebracht, de zogenoemde PIN-servicetoeslag. Dit bedrag krijgt de reiziger vervolgens terug als reistegoed in reisapp Glimble. De ov-chipkaart is niet geldig in de nachttrein van Arriva.

Daarnaast staat er nog een wijziging op het programma. Nu rijdt de Arriva-nachttrein nog vanuit het noorden via Amsterdam Zuid. Dit wijzigt per 30 maart, dan stopt de trein niet langer op Amsterdam Zuid, maar te Amsterdam Centraal.

Gerelateerde berichten

Tarieven nachttrein per 9 februari 2024

Bron: arriva.nl

39 gedachten aan “Arriva past ticketprijzen nachttreinen aan: korte ritten goedkoper, lange ritten duurder”

  1. dutchn00b schreef:

    Jammer van de prijsverhogingen, maar nog steeds zeer betaalbaar. Zelfs vergeleken de 40% dal korting met NS.

    Hoop vooral dat dit initiatief een blijvertje is en niet weer verdwijnt over paar jaar. Vanuit de Randstad ben je toch een uur eerder in het prachtige noorden als je een vlucht hebt die nachts land op Schiphol. Andersom ook handig als je een super vroege vlucht hebt.

  2. Anoniem schreef:

    Hadden we ook maar een nachttrein Enschede – Schiphol. Dan wordt het oosten ook bediend, niet alleen noord en zuid.

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      En eentje uit Vlissingen en Den Helder…
      Tja. Het is keuzes maken, en Groningen en Maastricht zijn logische keuzes.

      1. Diederik schreef:

        In Vlissingen en den helder wonen veel minder mensen. Twente zou wel een logische 3de optie zijn. Maar daar zit arriva niet echt

        1. Baardstaart schreef:

          Arriva zit daar wel en heeft daar ook treinen, maar dat zijn allemaal dieseltreinen en die mogen niet de Schiphol tunnel in. Zo is de lijn Zutphen-Oldenzaal, Zutphen-Winterswijk,Zutphen-Appeldoorn en Almelo-Hardenberg allemaal in handen van Arriva, maar het zijn allemaal GTW-tjes of Lint-41 treinen. Arriva heeft voor Groningen-Schiphol al treinen geleend van Zwolle-Emmen, maar kan niet oneindig deze lijn leegstrippen. En dan zou je ook treinen willen hebben van Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol en Vlissingen-Middelburg-Goes-Bergen op Zoom-Roosendaal-Dordtrecht-Rotterdam-Delluf-Den Haag HS-Leiden-Schiphol.

          Het is open access, dus arriva bepaald.

      2. Diederik schreef:

        In Vlissingen en den helder wonen veel minder mensen. Twente zou wel een logische 3de optie zijn. Maar daar zit arriva niet echt volgens mij.
        Als 4de lijkt Arnhem Nijmegen me interessant, dan zou je 2x op en neer kunnen rijden, zoals Qbuzz van plan is tussen Utrecht en Dordrecht

        1. Anoniem schreef:

          Er is al een peteitie gaande voor een nachttrein tussen zuthpen arnhem en nijmegen
          Of het ook gaat gebeuren geen idee
          maar de mensen willen het wel
          dus we zullen zien

    2. Andre schreef:

      Voor de Corona was er de gratis KLM-bus Enschede/Hengelo-Schiphol. Ik maakte daar elk jaar gebruik van met mijn gezin. Geen gedoe met koffers en werd voor de terminal afgezet. Helaas kwam de KLM na de corona niet meer terug.

      Twente zou een uitstekende markt zijn er wonen ongeveer 650,00 mensen. Maar niet Schiphol hoeft voor veel Twentse reizigers de bestemming zijn, ook de Amsterdam festivals, concerten en cultuur zou dan gemakkelijker bezocht worden door de Tukkers. En tel daarbij op dat de trein ook nog Deventer, Apeldoorn en Amersfoort aan kan doen, dus nog meer potentiële reizigers.

  3. Tim schreef:

    Eindelijk normale beschikbaarheid van de tickets zonder verplicht in zee te moeten gaan met dat belachelijke eigen app-gedoe. hele goede zet van Arriva! ter plekke aanschaf van een ticket, of via 9292, scheelt een hoop moeite en is ideaal voor uitgaanspubliek die gewoon makkelijk naar huis willen. 15 euro is nog steeds acceptabel; 5 of 10 euro al helemaal…

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      In de trein kon al poosje, bij de start idf nog niet.

    2. Baardstaart schreef:

      Je komt nu meteen tegen het eerste probleem van ope-access vervoer aan. Generieke betaalmiddelen als OV-Chip en OV-pay werken niet Aangezien dit Open-Access is bepaald de vervoerder de betaalwijze en de tarieven. En niet iedereen heeft een telefoon waar deze app op kan. Denk aan privacytelefoons (GrapheneOS, /e/OS en anderen) en mooie Rutte™ telefoons (dumbphones).

      1. Thomas schreef:

        Ik heb zelf zo’n privacytelefoon (GrapheneOS) en zowel de 9292 app als Glimble werken gewoon goed

      2. S schreef:

        Tja, wie betaalt, bepaalt. Het is open access dus Arriva staat vrij om te beslissen wat hun als tickets accepteren.
        Ik denk ook niet dat NS staat te popelen om (buiten de ‘transferdiensten’ zoals dat zo netjes heet) medewerking te verlenen aan arriva wbt kaartverkoop of OVchip.

  4. Diederik schreef:

    Leuk initiatief. Alleen jammer dat die marktwerking nog zo slecht van de grond komt. De meeste initiatieven komen niet echt van de grond. Volgens mij alleen een paar nachttreinen, tot nu toe is dit de enige die uitsluitend binnen Nederland rijd, maar dit rijd max 2x in de week, maar vaak ook niet.
    Het zou interessant worden als hij elke nacht, of iig elke weekend nacht zou rijden, dan word zn verbinding bekender en intressanter. ook bijvoorbeeld voor mensen die nachtdienst hebben of om 5/6u moeten beginnen en normaal net de eerste trein niet kunnen nemen

    1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Zoiets heeft lange aanloop. Er zijn veel meet plannen voor open toegang treinen.

    2. Anoniem schreef:

      Tja, dat komt ook doordat het spoornet al overvol is en je er in de spits nauwelijks nog een trein tussen kan proppen.

      1. Diederik schreef:

        Kan je dan nog wel spreken van een vrije markt? Het spoor kan per moment maar met een trein bezet worden.

  5. DeNan schreef:

    Jammer dat de OV Chipkaart dan weer niet geldig is, moet toch te regelen zijn dat die op een bepaald tijdstip een ander tarief rekent voor deze trein dan gebruikelijk. Ik heb geen 9292 app of Glimble, en geen zin om die te installeren hiervoor. Doet beetje af aan het principe dat je met één kaart al het OV kan bereizen (en ja, er zullen vast meer uitzonderingen zijn, daar geld hetzelfde voor).

    1. Diederik schreef:

      Het is graag of niet.
      Deze trein is al goedkoop en heeft eigenlijk geen concurrentie. Hooguit van Flixbus ofzo

    2. bus9452 schreef:

      Nee want als je bij de poortjes in zou checken,komt t geld bij de verkeerde terecht,de NS.en t moet naar ARRIVA

    3. Erik schreef:

      Natuurlijk is de OV-chipkaart niet geldig. Dan krijg je allemaal bezopen/stoned uitgaanspubliek op studentenkaarten, etc. dat vrijwel niet betaalt.

  6. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Dit was te verwachten dat men bij Arriva aan prijsdifferentiatie moest gaan doen en eigenlijk ook logisch is dat men voor een korte rit minder moet betalen dan voor een langere.
    Het is te hopen dat de doorsnee en incidentele reiziger die van deze nachttreinen naar en van Schiphol gebruikt wilt maken, nog kan doorgronden welke addertjes onder het gras zitten. Nu maar afwachten of de Schiphol dienst ook een echte blijvertjes zijn en het zal mij benieuwen wat men met dit experiment gaat doen in het vervolg hiervan als Arriva delen van het hoofdrailnet wilt gaan exploiteren, met of zonder OV chipkaart ? Kijkt men naar de plannen, dan zal men t.z.t. op alle overige stations waar men nog niet rijdt ook OV chipkaart paaltjes moeten plaatsen of het systeem van de nachttreinen moeten gaan hanteren inclusief de PIN toeslag voor het kopen van een vervoersbewijs in de trein, iets dat zelfs NS nu niet (meer) kent.
    Leuker kunnen ze het niet maken, maar makkelijker…?

    1. Realisme graag schreef:

      Dat laatste onzin argument is hardnekkig. Dat er meerdere paaltjes nodig zijn heeft niets met meerdere vervoerders te maken maar met het gekozen tariefsysteem. In Londen rijden een stuk of twintig verschillende railvervoerders die ook niet allemaal hun eigen paaltjes hebben.

  7. Baardstaart schreef:

    Jammer dat er geen OV chipkaart op papieren ticket (uit de printer) gebruikt kan worden, want niet iedereen kan Glimble op zijn/haar telefoon installeren. Heb zelf een telefoon waar het niet op mogelijk is; namelijk ik heb een zgn privacy telefoon. Gelukkig is nu het mogelijk in de trein – tegen een ietwat te hoge meerprijs – een ticket in de trein te kopen. Een papieren ticket uit je printer met een passende QR code zou zeker een mooie aanulling zijn op het kaartjes aanbod.

    Qua prijzen vind ik het goed dat ze het nu iets gediversiseerd hebben en dat je voor een korte rit nu minder betaald en voor een lange rit meer. En echt hoog zijn de tarieven voor deze nachttreinen niet.

    1. Jes. schreef:

      Goede opmerkingen over dat er een smartphone-app voor nodig is. Bij Arriva had ik daarover eerder al geklaagd. In dit geval gaat het nog over een open acces-verbinding, maar het gaat nog eens gebeuren dat reizen met het reguliere OV alleen nog maar mogelijk is met een smartphone. Dan wordt het bijna een verplichting om zo’n apparaat, dat door technische veroudering om de zoveel tijd ook nog eens vervangen moet worden, te bezitten.

      Dit is één van die dingen waardoor de kosten van het levensonderhoud sluipenderwijs steeds hoger zijn geworden.

      Het is op zich heel goed dat er van alles via internet mogelijk is, maar dat kan ook met een website. Dat kan dan eventueel ook zonder afhankelijk te zijn van software van technologiegiganten Google of Apple.
      Wie helemaal geen computer heeft kan met kaartverkoop via een website evengoed nog een kaartje kopen, bijvoorbeeld in de bibliotheek.

      Iemand zonder smartphone zou nu wel een kaartje kunnen kopen door gebruik te maken van de smartphone van een bekende, door een schermafdruk te maken van de QR-code en die op papier af te drukken. Dat is echter wel wat omslachtiger, want op die manier moeten er vrij veel extra handelingen verricht worden.

      Het zou goed zijn wanneer we maatschappijbreed flink wat kritischer worden op de afhankelijkheid van de smartphone en daarmee de afhankelijkheid van de technologiegiganten. Dat zijn namelijk geen democratisch gekozen organen, maar ze hebben wel een grote invloed op beleid.

      1. Baardstaart schreef:

        Overheden lossen doorgaans weinig problemen op, maar als een substantieel deel van de bevolking een niet binaire telefoon heeft (hetzij een privacyphone, een Linuxphone of een Rutte™phone) zullen overheden, bedrijven etc hun kanalen aan moeten passen op de vraag. Vroeger had je dat probleem ook met belastingsoftware, die alleen voor Win en Mac werkt en de Linuxversie brak was. Ook hier was een verandering van markt en ook de opkomst van Chromebooks een reden dat alle diensten, inclusief de doen van belastingaangiften in de browser ging. De bewustwording over privacy problemen rond de binaire telefoons (Google en Apple) maakt de weg vrij naar steeds meer privacyvriendelijkere alternatieven. Ik draai zelf GraphenoOS zonder sandboxed Google services op mijn telefoon met apps uit opensource stores en apps via Obtainium uit Github en Gitlab. Ook komen er in de toekomst steeds meer mensen, die naar eigentijdse Rutte™phones overstappen, zoals de Nokia 105-4G om bijv. van een beeldschermverslaving af te geraken. Als mensen zich ergeren aan de Google/Apple paradigma is het wellicht zaak om zelf eens een keer wat anders te doen en dus ook weer vragen naar kastjes bij de bank, DigiD met SMS etc en bedrijven ook PWA/webpages gaan maken, die op iedere smartphone kan werken ongeacht de fabrikant van het OS en ook gewoon thuis werkt op je PC. Om over de vanzelfsprekendheid van computerbezit en gebruik niet te spreken. Vind dat overheden, organisaties en bedrijven altijd een papieren optie moeten bieden.

  8. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Diederik geen Arriva trein naar Schiphol, boek dan een reis met de KLM en partners en reis gratis met de KLM van Nijmegen en Arnhem naar Schiphol. Tot en met 30 maart 2024 eenmaal per dag, m.i.v. 31 maart 2024 twee maal per dag.

    Kijk op de website bij KLM busdienst regeling, ook van en naar Maastricht kan men met een comfortabele KLM bus met stop in Eindhoven Airport naar Schiphol. Succes.

  9. treingraag schreef:

    Rijdt de nachttrein RTD – SH – ASD – UT vv nog? Met al die prettig gesloopte jeugd einde nacht.

  10. Bert Sitters schreef:

    Ik heb liever dat Arriva prioriteit geeft aan orde op zaken te stellen op hun verbindingen in de regio.
    Personeel dat ze inzetten op Schiphol-treinen moet toch ergens vandaan komen.

    1. N. schreef:

      De machinisten huren ze los in, dus nee, die gaan niet uit Arriva’s reguliere pool.

      1. Dries Molenaar schreef:

        Dat zijn dan snabbelende NS-ers of vrachttreinmachinisten?

        1. Anoniem schreef:

          Niet iedereen wil maar 24-36 uur per week waartoe de vakbonden mensen willen verplichten.

      2. Bert Sitters schreef:

        Dan kunnen ze deze ook inhuren voor hun diensten in hun regio’s, zodat daar geen treinen hoeven uit te vallen.

        1. Anoniem schreef:

          Nachtritten betalen natuurlijk beter. Daarnaast zijn het dvooral mensen die dit als overwerk doen.

  11. Anoniem schreef:

    Wel vreemd dat het korte stukje Eindhoven-Den Bosch €10 is.

  12. Frans E.R. Eekhout schreef:

    1) Machinisten kunnen toch niet zomaar overal rijden, ze moeten toch eerst “wegbekendheid” hebben gehad of in de simulator in Amersfoort onderricht hebben gekregen alvorens ze even een ” op-en-neertje ” Maastricht / Groningen naar Schiphol kunnen doen ? Ik heb bij de introductie van de ICNG plaats mogen nemen in zo’n simulator en viel best tegen. Voor de Schipholtunnel is ook specifieke kennis nodig om er te kunnen rijden zoals de nooduitgangen, procedures in geval van nood enzovoorts, daar gebruikt men echt niet “snabbelende machinisten” voor die het traject niet kennen. Vergeet niet dat machinisten niet altijd het hele traject in een keer besturen, maar vaak onderweg gewisseld wordt. Of er is een groep Arriva machinisten die speciaal opgeleid zijn om eerder genoemde trajecten te mogen en kunnen besturen.

    2) De bedragen zijn inclusief BTW, vraag mij af wat ze kosten – exclusief BTW – dan is de Arriva best een “koopje” te noemen. Trouwens de ritten zijn er niet alleen voor luchtreizigers, maar ook voor mensen die in Amsterdam en omgeving een heel vroege afspraak hebben, kunnen ze op Schiphol bij Burger King in Plaza altijd nog een ontbijt nuttigen en die is toch 24 uur per dag open, en met NS terug natuurlijk.

    3) Dat Arriva eerst zelf orde op zaken moet stellen in de bestaande regio’s, daar ben ik het volledig mee eens alvorens aan nieuwe projecten te beginnen, want anders wordt dat “luchtfietserij” en daar staat niemand op te wachten hoe goedkoop een rit dan ook moge zijn.
    Voorwaarde is ook dat men de regel moet schrappen dat men alleen water mag drinken in de trein en dat uit het reglement moet schrappen. In de praktijk blijkt dat controleurs overigens er geen bezwaar maken als je een bakkie leut en brood nuttig valt mij op.

    1. Puck schreef:

      De nachttreinen van Arriva worden veelal gereden door machinisten van Locoflex die deze bekendheid hebben, en af en toe een machinist van Arriva zelf. De hele weg wordt door een machinist uitgevoerd, die wordt onderweg niet gewisseld.

  13. Anoniem schreef:

    Carnaval in maastricht vieren tot in de kleinste uurtjes.
    Of Sittard, Roermond, …… Den Bosch.
    La vida est un carnaval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *