fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Extra waardering voor treinverkeersleiders van ProRail

04 nov 2021 12:43

Alle treinverkeersleiders en decentrale verkeersleiders van ProRail krijgen vanaf 1 december een compensatietoeslag, omdat ze heel veel flexibiliteit moeten opbrengen wegens het personeelstekort bij de spoorbeheerder.

60 vacatures

ProRail noemt de compensatietoeslag “een blijk van erkenning en waardering”, omdat er veel van de verkeersleiders wordt gevraagd. “En dat zal nog wel enige tijd zo blijven, maar we zien in dat dit eigenlijk niet kan.”

ProRail heeft in de afgelopen tijd treindiensten moeten schrappen omdat er onvoldoende personeel voor de verkeersleidingsposten was. De spoorbeheerder heeft zestig mensen nodig om de roosters op een duurzame manier te kunnen vullen. In totaal zijn er 750 mensen nodig om de roosters goed te kunnen vullen, maar nu zijn dit er dus circa zestig te weinig.

ProRail benadrukt maatregelen te nemen om het personeelstekort aan te pakken en denkt dat de bezettingsproblemen tot medio 2023 zullen voortduren. Treinverkeersleiders draaien nu extra diensten, aldus de spoorbeheerder.

Impact treinverkeer

Dinsdag reden er twee uur geen treinen tussen Utrecht en Arnhem door het gebrek aan personeel. Deze zomer lag het treinverkeer in de regio Utrecht ook al meerdere keren plat. Woensdag dreigde het treinverkeer tussen Utrecht – Arnhem zelfs acht uur plat te gaan. Dinsdagavond bleek dat dit toch niet nodig was, nadat een treindienstleider zijn voicemail had afgeluisterd en zich aanbood als invaller.

Het personeel krijgt nu soms ook het verzoek eerder van vakantie terug te keren en vrije dagen op te geven, om zo het treinverkeer draaiende te houden. ProRail informeert bij sectoren als de luchtverkeersleiding en de politie hoe zij omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt.

Gerelateerde berichten

(c) ANP / Treinreiziger.nl

8 gedachten over “Extra waardering voor treinverkeersleiders van ProRail”

  1. henk schreef:

    waarom toeslag, het is toch Gods geklaag dat hier verkeerde keuzes zijn gemaakt.
    ook hier krijgen de vervoerders de schuld van dit beleid!
    wordt tijd dat de overheid ingrijpt bij dit zooitje ongeregeld!

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Je weet waar de klok hangt. Maar niet waar de klepel is.

      Er zijn bij ProRail veel oude medewerkers uitgestroomd. En dat bij ProRail de verkeersleiders niet zomaar krijgen is vervelend. Je kunt niet even een blik los trekken.

      Dus die compensatietoeslag is een waardering voor de extra werk dat de huidige verkeersleiders doen. Ze werken met meer dan 100% inzet.

      1. Eef schreef:

        Alsof mensen volkomen onverwachts met pensioen gaan.

  2. Peter Haaswijk schreef:

    Mensen , ook Treindienstleiders, kunnen wel onverwacht ziek worden .
    Peter

    1. Tonny schreef:

      Klopt. Een normale organisatie anticipeert daarop en heeft backups. Prorail… Is een club amateurs… Zo lijkt het.

      1. Chris schreef:

        @Tonny, je maakt dezelfde fout als die ik enkele jaren geleden ook maakte: denken dat het allemaal maar zo makkelijk is. Maar dat is het niet: ProRail heeft ten tijde van de economische crisis moeten bezuinigen. Daardoor is er amper tot niets meer over. En ja, ook backups is dan geen geld meer voor. Waar ik me meer zorgen om maak is dat door die hele wervingscampagne van ProRail, er dadelijk nóg meer bezuinigt moet worden omdat diezelfde campagne nagenoeg 0 heeft opgeleverd.

        Handig als je het ook eens vanuit de andere kant kan bekijken (ik ben kandidaat voor de GR2022-verkiezingen in mijn woonplaats en ben daarnaast lid van enkele themanetwerken via mijn partij)

        1. Tonny schreef:

          Wat ik natuurlijk niet voldoende weet is of het probleem bij prorail ligt of elders. Maar er wordt in Nederland wel heel veel “ja maar dit of dat” gezegd. Dat is lastig te begrijpen voor me. Hier in Japan rijdt alles nog altijd volgens dienstregeling zonder enige strubbeling. In Nederland is alles lastig, en vinden we vergelijken met buitenlanden alleen terecht als Nederland er goed uit komt.

  3. treingraag schreef:

    Lijkt me ook verschrikkelijk werk met gepriegel op die schermen. Hulde voor deze mensen dag en nacht alert. Moeten ze wel opdraven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.