Krijgt ook Oostende weer een nachttrein?
08 apr 2021 10:03
De nachttrein van European Sleeper naar Praag gaat mogelijk starten in Oostende, in plaats van Brussel. Dat blijkt uit de capaciteitsaanvraag die de maatschappij samen met partner RegioJet heeft ingediend.
Serieuze optie
Oostende was ooit een belangrijk internationaal station, waar reizigers konden overstappen op de boot naar het Verenigd Koninkrijk. Maar sinds de Thalys naar Oostende in 2015 is geschrapt, komen er nauwelijks meer internationale treinen in de Belgische badplaats. Gaat European Sleeper met RegioJet daarin verandering brengen?
Beide partijen benadrukken dat het nog allerminst zeker is of de nachttrein daadwerkelijk in Oostende zal gaan starten. Toch is het een serieuze optie, vertelt RegioJet-woordvoerder Aleš Ondrůj. Dat heeft te maken met de populaire busverbinding Praag – Londen, die zou door de nachttrein mogelijk ingekort kunnen worden tot Oostende – Londen. “Een trein biedt meer comfort. Ook in Tsjechië, Slowakije en Polen laten we in aansluiting op de trein bussen rijden naar andere bestemmingen. Vanuit Split laten we bijvoorbeeld bussen rijden naar Montenegro. Ook vanuit België overwegen we aansluitend aan de nachttrein bussen te laten rijden” legt de woordvoerder uit.
Trein in plaats van bus
Mocht de trein naar Oostende gaan rijden dan wordt ook Brugge aangedaan, een populaire stad onder toeristen. Dat is echter niet de voornaamste reden dat er capaciteit naar de Belgische badplaats wordt aangevraagd.
RegioJet heeft niet alleen bussen naar Londen, maar ook naar tal van andere Europese steden, zoals Amsterdam, Parijs en Brussel. Een deel van die bussen kan de nachttrein mogelijk vervangen, bijvoorbeeld de bus Praag – Amsterdam. Aleš Ondrůj: “Dergelijke scenario’s zijn we nu aan het bekijken, maar we hebben daar nog geen definitief besluit over genomen.”
Dienstregeling
De dienstregeling die RegioJet met European Sleeper voor ogen heeft is ook openbaar geworden: mocht de trein daadwerkelijk in Oostende gaan starten, dan is de aangevraagde vertrektijd 18:04. Brussel staat om 19:21 uur op de planning, en Amsterdam aan het einde van de avond (21:59 uur). Praag hopen de vervoerders even voor tien uur te bereiken (9:56 uur).
In de andere richting hebben de vervoerders aangevraagd om 19:10 uur te vertrekken uit Praag, de verwachte aankomsttijd in Amsterdam komt dan neer op 6:01 uur. In de beoogde dienstregeling wordt Brussel Centraal om 8:39 uur aangedaan en Oostende om 9:56 uur bereikt.
Opgemerkt moet worden dat dit slechts de aanvraag is van de vervoerders, welke vertrektijden de trein daadwerkelijk krijgt hangt af van de spoorbeheerders. Die maken in augustus bekend hoe de dienstregeling voor 2022 eruit komt te zien.
Zie ook: nachttrein Amsterdam – Praag
Zodra Regiojet bussen schrapt, wrijven ze zich bij Flixbus in de handjes.
Gaan ze er weer met je 1 april innovatie vandoor die Belgen, Hildebrand. Bijt Zandvoort weer in het zand.
Al zullen ze moeten toegeven dat de Marvin Gaye & James Ensor express beter klinkt dan de Piet Keur & Jantje Lammers express.
Ja, Marvin Gaye, leuk dat je dat nog weet, hij woonde een tijdje aan de Belgische kust. Staat een mooi piano stukje (kon hij ook) van hem aldaar op YTupe.
Sexual Healing, nummer hem, ook mooie naam voor nachttrein. Slaat zeker op geschiedenis van alle nachttreinen, haha.
06:01 in Amsterdam in wel erg vroeg 🙃
Laat staan om 4:00 in Hengelo…
Amsterdam-Berlijn is voor een nachttraject eigenlijk te kort Kom je pas om 7.00 uur of later in Amsterdam aan dan vertel je pas na middernacht uit Berlijn. Wellicht is het oprekken van de reistijd een optie door bijv. Via Magdeburg en Braunschweig te rijden, doet DB ook met zijn nacht-ICE.
Als ik het goed begrijp, verwachten ze dat het traject in de richting Brussel in de spits in 2:38 kan worden afgelegd. De IC Brussel doet er 2:47 over. De verwachting is dat er niet over HSL-spoor gereden wordt. De Intercity via het normale spoor doet er van Amsterdam Centraal tot Roosendaal 1:56 over, de snelste huidige verbinding van Roosendaal naar Brussel Centraal is 1:44. Gezamenlijk is dat een uur langzamer dan de ambities van Regiojet.
Ik denk niet echt dat de busreizigers van Praag naar Londen enorm te porren zijn voor de langere omweg met de trein. Ik verwacht dat de reis voor hen ongeveer 22 uur gaat duren en komen ze halverwege de middag aan. En dan vraag ik me ook af waar voor hen het als groot voordeel gepresenteerde ‘hotelovernachting uitsparen’ ten opzichte van het vliegtuig blijft. Het vliegtuig doet 2 uur over de vlucht en kost op de route ongeveer 60 euro voor een retourtje. Voor de trein+bus kiezen, lijkt me dan een vorm van zelfkastijding.
“Het vliegtuig doet 2 uur over de vlucht en kost op de route ongeveer 60 euro voor een retourtje. Voor de trein+bus kiezen, lijkt me dan een vorm van zelfkastijding.”
Dan kan het in elk geval op goede vrijdag gebruikt worden..
Oostende via Brussel naar Amsterdam is een omweg. Past er op dat tijdstip nog wel een trein bij door de tunnel onder Brussel?
Vanuit het station Oostende kan je zo via de loopbrug naar de boot naar Dover, maar deze boot vaart niet meer sinds de kanaaltunnel. Thalys is niet voor niet gestopt met Oostende.
kon je zo via de loopbrug
Hoe goed het in Brussel en elders past, geen idee, daar geven de infrabeheerders later uitsluitsel over. Thalys reed voor zover ik weet niet naar Oostende om aansluiting op de boot te geven. Immers, al ver voor 2015 kon je met de Eurostar direct naar Parijs. Thalys ging naar Oostende om steden als Brugge en Gent een directe trein te geven met Parijs en omdat er ook een trein was via Namen en Charleroi. Vlaanderen en Wallonië willen natuurlijk wel gelijk behandeld worden 😉 De treinen werden dan ook gelijktijdig opgeheven.
Beide Thalys-verbindingen liepen niet goed.
Wat willen de Walen terug in het kader ven de Belgische wafelijzerpolitiek?
De wafelijzerpolitiek is gelukkig ondertussen al afgeschaft.
Hoverspeed voer nog met snelboten naar Dover tot 2002. TransEuropaFerries voer nog naar Ramsgate van 1998 tot 2013, maar nam slechts sporadisch passagiers mee.
In Oostende starten lijkt me vooral vanwege een handige exploitatie gekozen. Voldoende opstelterrein en schoonmaakfaciliteiten.
Interessant, eerst met de trein naar Oostende, maak je een mooie strandwandeling, en dan daarna de nachttrein naar Praag, en dat allemaal met 1 dag te gebruiken van je Interrail…
Volgens mij klopt dat niet. Als je de reis als Nederlander vanuit Nederland naar Oostende met de Interrail maakt, telt dat als de reis het land uit (dat mag eenmalig met een Interrail). Als je dan vervolgens met de nachttrein weer Nederland in rijdt, is dat niet toegestaan. Tenzij je het beschouwt als de terugreis naar je woonland (die ook eenmalig mag), maar dan moet je wel in Amsterdam uitstappen. Je mag je woonland niet doorkruisen met Interrail.
Ook wanneer je niet uitstapt? Dat is raar.
Nee, dat is helemaal niet raar. Interrail is niet te gebruiken in je woonland, behalve voor eenmalig een uitreis en eenmalig een terugreis. Dat zijn gewoon de voorwaarden. Als je je ticket wel zou mogen gebruiken voor het doorkruisen van je woonland, zou je daar natuurlijk eenvoudig misbruik van kunnen maken, door in te vullen dat je op doorreis bent en vervolgens toch uit te stappen. Er is immers niemand die dat kan controleren.
@Annemiek
Dat kun je doen, maar om daar voordeel uit te halen, zou je alsnog (met een ander vervoerbewijs) moeten uitreizen om ook nog de toegestane inreis te kunnen maken.
1) Inderdaad mag je in je land waar je woont alleen 1 uitreis en 1 inreis maken. Dat is inderdaad niet gek want interrail kan goedkoper zijn dan een altijd vrij abonnement. We mogen blij zijn dat we in Nederland wonen, en niet in Duitsland of Frankrijk. Mocht Bart in België wonen zit het anders
2) Persoonlijk vind ik nachttreinen in combinatie met interrail vrij duur en zou ik een los ticket overwegen.
@Heldebrand. Als Bart in België woont, zie ik ook niet veel mogelijkheden. Er is 1 uitreis toegestaan (richting grens, haven of vliegveld), geen uitreis via een ander station. Dus die omweg via het strand in Oostende zit er dan (voor de meeste Belgen) niet in.
Ik ben ziek
Beterschap
Wie gaat dit exploiteren in belgie?? Nmbs zal niet staan te springen en een eigen vervoerder opzetten word aan alle kanten tegengewerkt.
Mijn ervaringen met RJ-zowel trein als bus:
ben nogal eens in die regio geweest en heb alle lijnen van hun bereden-uitgenomen de Hrvatska-letna-vlak+Kroatie zomertrein. Met de trein nog NOOIT op tijd aangekomen, vertraging was tenminste 10/15 maar soms wel ruim 1 uur(nacht Praha-Kosice, slaapwagen). Dus dat wordt nog wat met de extreme tijdeisen die ProRail zou stellen-bvb aan goederentreinen. Overigens blijf ik hun trouw-stukken betere service als de CD en altijd gunstig tarief en nette amPLatz bedienung.
Vanmorgen was er een enthousiast interview met een coöp. NL instelling die met hun gaat samenwerken op radio 1/MAX. Dat gaf niks nieuws hier, behalve dat die coöp. geld aan het inzamelen is.
Dan heb ik kennelijk geluk gehad, heb ooit 1 slag gemaakt met RegioJet en had geen vertraging. Met CD wel kleine vertraging gehad, maar dat kwam volgensmij doordat een andere trein vertraging had. Het is natuurlijk ook deels de taak van een infrabeheerder om haalbare treinpaden aan te bieden.