Nieuw tariefsysteem maakt sommige treinreizen iets duurder

Treinreizigers die met twee vervoerders reizen krijgen vanaf 2 april te maken met een nieuw tariefsysteem. In het nieuwe systeem wordt rekening gehouden met de verschillende tarieven per vervoerder, maar ook met de langeafstandskorting. In veel gevallen wordt het goedkope papieren treinkaartje iets duurder. Daar staat tegenover dat reizen met de OV-chipkaart later dit jaar goedkoper zal worden. 

Reizigers die met twee vervoerders reizen zijn op dit moment nog veel goedkoper uit met een papieren treinkaartje. Met het nieuwe tariefsysteem wordt het papieren treinkaartje weliswaar een fractie duurder, maar worden reizen met de OV-chipkaart veel goedkoper. De vervoerders slagen er echter nog niet in om het nieuwe tariefsysteem op 2 april al door te voeren op de OV-chipkaart. Dat zal later in het tweede kwartaal gebeuren. Op 2 april zullen alleen de tarieven van het papieren treinkaartje wijzigen. Reizigers die alleen met NS reizen hebben niet te maken met het nieuwe tariefsysteem.

Concrete voorbeelden:

  • Een papieren treinkaartje Nijmegen – Venray kost nu € 10,80 en per OV-chipkaart € 13,56. Vanaf 2 april zal het papieren treinkaartje € 11,66 kosten. Later zal die prijs ook gelden voor de OV-chipkaart.
  • Een papieren treinkaartje Utrecht – Venray kost nu € 18,30 en per OV-chipkaart € 21,27. Vanaf 2 april zal het treinkaartje € 18.66 gaan kosten. Van Venray naar Utrecht wordt het kaartje nog een fractie duurder: € 18,83. Later gaan die tarieven ook gelden voor de OV-chipkaart.

Positief
Alhoewel de treinkaartjes iets duurder zijn, is reizigersorganisatie Rover overwegend positief. Dat is omdat er eerst een prijsstijging dreigde oplopend tot meer dan 30 procent. Doordat langeafstandsreizigers in het nieuwe systeem straks toch een korting krijgen, vallen de prijsstijgingen veel minder hoog uit. Alhoewel Rover positief is, wil de vereniging nog wel meer weten over de effecten.

Voorwaarden
"Wij delen uw conclusie dat het voortbestaan van een vorm van degressie bij treinreizen met meerdere vervoerders gewenst is. Wij verbinden hieraan wel de voorwaarde dat de degressie niet in verminderde mate wordt toegepast. Met andere woorden: op een samengestelde treinreis dient geen kleinere degressiefactor van toepassing te zijn dan in het NS-tarief" schrijfven consumentenorganisaties in een brief aan het Nationaal OV Beraad (NOVB). En verder: "Wij willen graag meer inzicht krijgen in de substantiële prijsverschillen die nog overblijven na toepassing van de langeafstandskorting."

Opties
Op dit moment wordt de prijs van het papieren treinkaartje berekend op basis van de kortste afstand, maar is het toegestaan om eventueel via een langere maar snellere route te reizen. Dat wordt straks anders. De reiziger moet straks kiezen voor een specifieke vervoerder. Er komt ook een optie waarbij de reiziger niet hoeft te kiezen, die prijs is gelijk aan de duurste vervoerder.

Zutphen – Hengelo
Zo kost een treinkaartje Zutphen – Hengelo op dit moment € 8,20. Met dat treinkaartje mag zowel via Deventer gereisd worden (NS) als via Goor (Syntus). Straks gaat het papieren treinkaartje via Goor € 8,99 kosten en via Deventer € 11,90. Wie kiest voor de vrije keuze moet ook € 11,90 betalen.

Veolia
Veolia grijpt het nieuwe tariefsysteem aan om de kilometertarieven te wijzigen. Nu betalen reizigers op de Heuvellandlijn 0,223 euro per kilometer. Per 2 april wordt dit 0,181. Ook het kilometertarief op de Maaslijn gaat omlaag: van € 0,207 naar € 0,176.

Arriva
Onduidelijk is of de langeafstandskorting ook toegepast gaat worden op treinreizen met één vervoerder. De redactie van Treinreiziger.nl heeft aan vervoerder Arriva een aantal concrete voorbeelden gevraagd. De vervoerder komt waarschijnlijk later vandaag met een reactie. Veolia heeft onze redactie al wel een aantal concrete voorbeelden gestuurd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.