NS blijft tijdens avondklok doorrijden (met bestaande dienstregeling)
20 jan 2021 14:29
De Nederlandse Spoorwegen blijven tijdens de voorgenomen avondklok doorrijden om reizigers met een cruciaal beroep of geldige reden te kunnen vervoeren. Ook de rest van het openbaar vervoer zal gedurende de avondklok blijven rijden.
Eigen verantwoording
De verantwoordelijkheid om te bepalen of een reis wel of niet noodzakelijk is, ligt bij de reiziger. Dit geldt ook wanneer de avondklok is ingegaan. Pedro Peters, voorzitter OV-NL: “Wij doen een nadrukkelijk beroep op onze reizigers om zich te houden aan alle maatregelen van het kabinet.”
Dienstregeling
NS is voornemens de huidige dienstregeling te handhaven gedurende de avondklok. Een woordvoerder van het spoorbedrijf wijst op de beschikbaarheidsvergoeding die ov-bedrijven van het kabinet ontvangen. Het prijskaartje van de veelal lege treinen wordt dus niet aan de reiziger doorberekend.
Overigens rijden er sinds november al geruime tijd minder treinen dan normaal. Sinds november wordt ongeveer 10% van de treinen geschrapt.
Of alle andere vervoerders ook de reguliere dienstregeling blijven hanteren is onzeker. “Zodra de overheid duidelijkheid geeft over het ingaan en de tijden en voorwaarden van de avondklok, kunnen vervoerbedrijven en hun opdrachtgevers kijken of dit gevolgen gaat hebben voor de dienstregeling, zoals het aanpassen van frequenties” zegt OV-NL in een verklaring.
Steun Tweede Kamer
De avondklok is bedoeld om onder andere het aantal verplaatsingen terug te dringen. Uit cijfers van onder andere Translink blijkt dat er nu veel meer verplaatsingen zijn dan tijdens de eerste golf. Dat geldt ook voor de avonduren. De bedoeling is dat de avondklok daar verandering in brengt. Het kabinet komt met extra maatregelen omdat er zorgen zijn over de Britse variant van het coronavirus.
De avondklok gaat naar verwachting vanaf zaterdag of zondag in, al gaat de maatregel alleen door als er voldoende steun is in de Tweede Kamer. Dat is op dit moment nog niet duidelijk. Daarom spreekt het kabinet van een voornemen. Het is de bedoeling dat de avondklok geldt van 20.30 uur tot 4.30 uur.
Hoe gaat NS dan nu om met de “spitstijd’ ‘s-middag van 16.00 t/m 18.30 u.? Moeten reizigers met een dal abonnement dan nog steeds wachten op de eerste trein na 18.30 u en zo na de avondlok aankomen (incl. mogelijke vertraging)? of laat NS deze ‘spitstijd’ nu tijdelijk vervallen?
Aangezien voor vrijwel iedereen die de trein vanwege een noodzaak al een uitzondering op de avondklok geldt, zie ik geen reden waarom NS dat zou moeten doen. Mensen ‘moeten’ bovendien niet wachten tot na 18:30, daar ‘kiezen’ ze zelf voor.
Je kan gewoon reizen en de avondklok gaat pas om 20:30uur in. Maar als je perse 40% korting wil hebben en daardoor moet wachten tot 1825 uur. Zou ik er niet over zeuren
Op de meeste assen is 1x/uur een Sprinter en 1x/uur een Intercity ruim voldoende tijdens de Avondklok, op regionale lijnen is 1x/uur een trein voldoende. Er hoeft tijdens de Avondklok echt geen 4x/uur een trein te rijden tussen Utrecht en Arnhem/Nijmegen, bijv. 1x/uur is voldoende. 2 tot 4 keer per uur trein laten rijden tijdens de Avondklok is gewoon geldverspilling. Je kunt beter inzetten dat er tijdens de Avondklok meer conducteurs op de trein aanwezig zijn om te controleren of reizigers een geldige reden hebben om de Avondklok te ontwijken.
Ik denk niet dat conducteurs daar bevoegd voor zijn. Die mogen alleen maar vervoerbewijscontrole doen en handhaven van mondkapjesplicht.
Conducteurs zijn ook BOA en hebben op grond daarvan meer bevoegdheden dan wat je noemt.
En toch is het absoluut ondenkbaar dat conducteurs voor die klus worden ingezet. Dat gaat gewoon niet gebeuren.
Onder de wetgeving die gebruikt wordt voor de avondklok is alleen de politie bevoegd op te treden. BOA’s, en dus ook NS personeel is dat niet.
Slecht idee. Als je eens per uur rijdt, dan worden routes met overstappen in de praktijk al snel een uur langer per richting. Lekker cadeautje voor de zorgmedewerkers: lang staan te wachten op winderige stations..
Het duurste deel van een OV-net is het personeel, en die kunnen niet zomaar op straat gezet worden. En als ze wel op straat gezet worden, dan betaalt de overheid de WW door, dus dan schiet je er nog steeds niets mee op om kosten te besparen. De NS kan er mee besparen, Nederland als geheel niet.
Denk niet dat besparen de insteek van t verhaal is
2x per uur is denk ik een goed optimum, 4x per uur wel wat veel. 1x per uur past vast. Maar als je na werkdag eerst 50 minuten op trein moet wachten en dan ook nog eens een slechte aansluiting, maak je het werk voor de vitale beroepen ook onnodig zwaar
En als je voor je werk reist heb je een reden dus kan je gewoon na half 9 thuiskomen. En als je niet voor je werk reist moet je je afvragen wat je in t openbaar vervoer doet of t dan echt noodzakelijk is.
Mensen die voor werk reizen zouden zich ook af moeten vragen of dat noodzakelijk is. Iedereen snapt dat een brandweerman of elektricien niet kan thuiswerken, maar stel nou dat je beroepsmatig de hele dag niets anders doet dan praten? Dat je, ik zeg maar wat, Tweede-Kamerlid bent of minister? Welk excuus heb je dan om niet al 10 maanden uitsluitend achter een laptop aan je keukentafel te werken; om niet het goede voorbeeld te geven? En waar haal je vervolgens het gore lef vandaan om de mensen die dat wél doen –die daardoor in het dagelijks leven allang niemand meer ontmoeten, niet eens hun collega’s zien– óók nog te verbieden om zo nu en dan twee bezoekers te ontvangen? Wordt het dan niet eens tijd om de oorzaak van het probleem aan te pakken in plaats van de oplossing?
Oppassen op baby bij dochter en schoonzoon in Breda. Zij hebben verlichtingen aan hun werk. Voor Corona was het geregeld . Nu KDV dicht enz.
Ik reis minimaal 2 uur en kan niet om 20.30 u binnen zijn wel om 21.00 u
Hoe gaat Ns om met abonnementen ? Dit is noodzakelijk, wel overmacht , helaas. Groetjes,
Margo
Ik snap niet wat NS hier mee te maken heeft. Je kan gewoon reizen. Je hoeft tegenover personeel van NS niet te verantwoorden. Alleen als je door politie e.d. wordt aangesproken. Dus ik snap niet helemaal wat je bedoelt met hoe NS dat doet met abonnementen. Je kan gewoon reizen
Tuurlijk kan je tussen 16 uur en 18,30 reizen,alleen tegen t volle pond,wel zuur dr zit amper een kip in de trein,had de korting voor VDU kaarthouders in de middagspits nog even instand gehouden nu t nog rustig is.
Ik zou echt niet weten wat daar zuur aan is.
Het is nu geen tijd voor NS om cadeautjes weg te geven aan mensen die blijkbaar geen noodzakelijke reizen maken.
Nou annemiek dr kunnen wel cadeautjes weggeven worden,Ns ers hebben immers 2 dagkaarten gekregen met de kerst,waar ze zo beledigd over waren,weet je nog…………..
@Appie H: die zijn bedoeld voor later dit jaar een recreatieve reis of voor nu een noodzakelijke reis. NS is nu wel op zoek naar omzet en niet naar nog meer verlies.
@appie h. Juist, het is nu geen kerst.
Als mensen nu met de vraag komen waarom de middagspits niet vrijgegeven wordt voor dalurenreizigers, omdat ze niet in aanmerking komen voor dispensatie voor de avondklok, dan moeten die mensen eens bij zichzelf te rade gaan wat ze uberhaupt in de trein te zoeken hebben. Als iedereen altijd maar op zoek blijft naar uitzonderingen voor zichzelf op de dringende adviezen, dan krijgen we dat coronavirus dankzij hen nooit onder controle. En dan zijn er ook nog figuren als appie h. die het allemaal zuur voor die mensen vindt.
Ik denk dat er veel te zeggen valt om de IC treinen 20:30 a 21:00 te laten vallen terwijl de sprinters gewoon door blijven rijden. Behalve op delen, waar alleen IC’s rijden. Zo kunnen mensen, die werken toch met een geregelde treindienst weg en er rijden ook niet teveel lege treinen rond.
Ik zie wel kansen op besparing/uitdunning, met behoud van een degelijke dienstregeling, in bepaalde delen van het land. Bijvoorbeeld aan de uiteinden van Intercity-verbindingen. Als je kijkt naar de Intercity’s Zwolle-Groningen/Leeuwarden, dan zou je die zonder grote problemen als Sprinter kunnen laten rijden. De IC naar Leeuwarden in het eigen pad tot Meppel en vervolgens als Sprinter verder. De IC naar Groningen kan gewoon het traject vanaf Zwolle rijden in het pad van de Sprinter naar Groningen. Ik denk niet dat hier onevenredig veel mensen door worden getroffen.
Dat zijn goede ideeën. Overigens zijn treinen nu al wel korter dan normaal
Annemiek denkt soms wel heel makkelijk door een sprinter van Zwolle naar Groningen te laten rijden.
Is er wel gedacht aan mensen die reizen vanuit Rotterdam naar Groningen die na al 2 uur gereisd te hebben gebruik moeten maken van het toilet? Deze zitten namelijk niet in de sprinters.Tevens vind ik het reizen in een dubbeldekkerbus als vervangend vervoer tussen Meppel en Zwolle waarin 140 mensen zaten zonder gezondheidcheck nou ook niet optimaal te noemen.
Verreweg de meeste Sprinters zijn voorzien van toiletten. Bijvoorbeeld alle SNG’s die in het noorden rijden.
Mijn bedoeling was overigens om de intercitytreinstellen door te laten rijden als Sprinter. Dit mede omdat de intercity’s op de trajecten in de avonduren op doordeweekse dagen zo goed als leeg rijden. En met leeg bedoel ik echt met niet meer dan 1 of 2 reizigers erin.
De manier waarop NS het treinvervangend vervoer regelt op het traject is inderdaad steeds schandalig slecht. Degenen bij NS die daarvoor verantwoordelijk zijn, zijn absolute idioten. Het is de reden dat ik mijn abonnementen bij NS heb opgezegd.
Mag ik tijdens de avondklokperiode ook in de daluren tussen 16.00 en 18.30uur rreizen met mn dalurenabonnement?
Dat zou het een stuk prettiger maken in verband met noodzakelijk reizen.
Dan ben ik iig voor de avondklok thuis
Daartoe is in elk geval nu nog niet besloten.
Ja, je mag tussen 16:00 en 18:30 reizen met je dalurenabonnement, maar als je in de spits incheckt, betaal je vol tarief.
Vervelend is dat mensen uit het noorden of zuiden die naar de andere kant van het land reizen in de daluren vaak niet op tijd terug kunnen zijn voor 16.30 en dan moeten wachten tot 19.00 voor ze verder kunnen. Je bent dan 1. laat thuis 2. niet voor de avondklok thuis. Ik vind dat iedereen nu in de daluren moet kunnen reizen zonder extra te betalen. Beter zou nog zijn om b.v. bij voordeelurenabonnement altijd een kaartje aan te bieden om ook in de daluren te reizen. Dat maakt het een stuk aangenamer allemaal, vooral voor ouderen die niet te laat thuis willen zijn.
Moet zijn tussen 16.00 en 18.30 natuurlijk.
Ik denk vooral ouderen juist heel goed na moeten denken over of hun reis naar de andere kant van het land wel noodzakelijk is. En als die reis zo noodzakelijk is, waarom zou je dan mekkeren over de kosten? Vrijwel iedereen waarvan de overheid vindt dat ze noodzakelijke reizen maken, krijgt al dispensatie met betrekking tot de avondklok. De rest moet zich realiseren dat het de bedoeling is dat ze thuisblijven. Als je ervoor kiest dat niet te doen, moet je niet gaan zeuren over de daluren.