15 jaar Treinreiziger.nl: een terugblik (en vooruitblik)
21 dec 2020 10:29
Het jaar 2020 zit er bijna op. Deze zomer bestond Treinreiziger.nl precies 15 jaar. Vanwege de coronacrisis hebben we hier echter niet bij stilgestaan. Nu het moeilijkste jaar uit onze geschiedenis er bijna op zit, toch een korte terugblik.
Terugblik naar het begin
In 2005 neemt Hildebrand van Kuijeren het initiatief om Treinreiziger.nl te starten. Op dat moment blijkt het domein al geclaimd te zijn door Mijndomein, voor een toekomstig concept dat niet blijkt door te gaan. Zonder extra kosten mag de website tegen het reguliere hostingtarief worden overgenomen.
Van Kuijeren startte de website omdat hij reizigers wilde uitdagen om mee te denken hoe het spoorvervoer verbeterd kon worden en niet alleen te benadrukken wat er niet goed ging. “De nieuws- en informatiepagina’s werden goed bezocht, maar er kwamen weinig ideeën binnen. Daarom veranderde het concept al snel. In 2005 vond ik reizigersorganisaties soms te negatief, maar intussen ben ik erachter gekomen dat het genuanceerder zit. En bovendien ben ik zelf een stuk kritischer geworden en moet ik nu zelf oppassen dat ik niet zuur word”, blikt Van Kuijeren terug.
Media
De afgelopen jaren werden artikelen van Treinreiziger.nl regelmatig gebruikt door de media. Voor het eerst op 3 januari 2007, toen Treinreiziger.nl voorspelde dat de stiptheid in 2006 zou uitkomen op 84,7% (maximaal 3 minuten te laat) . Die voorspelling blijkt later op een tiende na te kloppen.
Nadien werd Treinreiziger.nl nog vaak aangehaald door de media, zowel landelijk als regionaal. Zo had deze site dit jaar de primeur met het nieuws dat de SBB met NS onderzoek doet naar een nachttrein Amsterdam – Zürich.
Ludieke acties
Behalve met spoornieuws vindt initiatiefnemer Hildebrand van Kuijeren het leuk om de trein op een ludieke manier in de belangstelling te zetten. Bijvoorbeeld in 2007 als hij samen met Mart Hopman laat zien dat de trein comfortabel en snel kan zijn: in één week tijd leggen de twee een kleine 25.000 kilometer af. Het Guinness Book of Records wordt er niet mee gehaald, want Van Kuijeren krijgt het voor elkaar om het bewijsmateriaal kwijt te raken.
Later volgen er meer ludieke acties, bijvoorbeeld rond de sluiting van Geerdijk (2016). Treinreiziger.nl en OV-Magazine roepen gezamenlijk op om massaal op de laatste dag naar het station te komen met de trein van 19:06. Die oproep blijkt niet aan dovemansoren. Enkele honderden reizigers nemen de trein naar het dorpje, terwijl normaal gemiddeld slechts 55 reizigers op een dag in- en uitstappen. Vanwege de drukte verlengt Arriva zelfs de trein.
2016 is ook het jaar dat Van Kuijeren trouwt op het Centraal Station van Rotterdam. “Als initiatiefnemer van Treinreiziger is er geen betere plek om te trouwen dan tussen de treinreizigers”, legt de site-eigenaar uit. Enkele websitebezoekers komen speciaal naar Rotterdam om de gebeurtenis mee te kunnen maken.
Kilometer Kampioen
Tijdens ons vorige jubileum – het tienjarig bestaan – ging Treinreiziger.nl ook op zoek naar de meest fanatieke treinreiziger van Nederland. Wie kan de meeste kilometers op een dag afleggen? Met veel enthousiasme deden circa 70 deelnemers mee met de eerste editie van de Kilometer Kampioen. Bob Landman wist de wedstrijd met 1593 kilometer te winnen.
Treinreiziger.nl kreeg zoveel positieve reacties dat werd besloten om de wedstrijd tweejaarlijks te maken. In 2017 waren de spelregels iets anders, waardoor Koen Nijbroek zelfs 1979 kilometer wist te scoren. Tijdens de laatste editie werd de wedstrijd ingekort tot 18 uur, en ging de eer naar Oscar van Oorschot (inmiddels ook bekend als NS Weekly presentator).
Ruim 7.600 artikelen
De afgelopen 15 jaar zijn er maar liefst meer dan 7.600 berichten gepubliceerd. Veel artikelen gaan over de waan van de dag. Maar sommige artikelen zijn nog steeds de moeite waard om te lezen, ook al zijn ze wellicht niet altijd meer volledig actueel. Die berichten hebben we nu gebundeld en ze bevatten de tag ‘Treinreiziger Plus‘.
Zo mochten we in 2011 een dagje meelopen met NS-directielid Merel van Vroonhoven, die toen een opleiding volgde tot conducteur. Inmiddels is de voormalig bestuurder van NS vooral bekend vanwege haar carrièreswitch van bestuurder naar leerkracht.
Ook kun je onder Treinreiziger Plus een aantal eerdere interviews teruglezen. Met bijvoorbeeld Rover-directeur Freek Bos, Connexxion-topman Pier Eringa of toenmalig NS-directeur Timo Huges. Ook vind je er reportages waar we trots op zijn, bijvoorbeeld het afscheid van de varende trein Hamburg – Kopenhagen en de start van de V250 in Italië.
Ook leuk om terug te kijken zijn een aantal fotoreportages. Fotograaf Stefan Verkerk heeft er door de jaren heen meerdere voor Treinreiziger.nl gemaakt. Bijvoorbeeld het afscheid van de dieseltreinen bij NS, de start van de Uithoflijn en de Spoorwensdagen in beeld. Hier vind je meer ‘In Beeld‘-reportages.
Wat door de jaren heen wellicht ook opvalt aan onze artikelen, is dat er soms taalfouten in de artikelen sluipen. “Spelling is niet mijn sterkste kant”, erkent Van Kuijeren. Treinreiziger.nl is op zoek naar mensen die willen helpen bij de eindredactie (op vrijwillige basis). Wie wil helpen, kan mailen naar contact@treinreiziger.nl.
Meer dan 40.000 reacties
Sinds 2017 is het mogelijk om onder artikelen te reageren. En daar wordt veelvuldig gebruikt van gemaakt: inmiddels meer dan 43.000 keer. Van Kuijeren: “Dat had ik vooraf niet verwacht, zeker omdat er al tal van treinfora waren.”
Vooral artikelen over internationaal treinreizen worden goed gewaardeerd en zorgen vaak voor veel discussies. Bijvoorbeeld over de routes waarop meer internationale treinen gewenst zijn. Of in hoeverre nachttreinen in een vraag kunnen voorzien. Los van de artikelen over goedkope treinkaartjes – waar de reactiefunctie vaak wordt gebruikt om een vraag te stellen – scoorde het artikel over de wijzigingen van het voordeelurenabonnement de meeste reacties (149). Sinds kort zijn recente artikelen (of recent bijgewerkte artikelen) met veel reacties ook eenvoudig te vinden via de zijbalk in een bericht (alleen op desktop, lijst “populaire artikelen”).
2020 moeilijk jaar
Door de jaren heen is het aantal bezoekers jaar in jaar uit fors gegroeid. Vorig jaar trok deze site maar liefst 4,5 miljoen bezoekers, die goed waren voor 15 miljoen pageviews. In 2020 is de situatie totaal gewijzigd. Vooral bezoekers over goedkope treinkaartjes blijven weg. Daardoor is het aantal bezoekers gehalveerd.
Dat heeft ook gevolgen voor de inkomsten uit treinkaartjes: die is bijna volledig weggevallen. De inkomsten uit banners zijn door de lagere bezoekersaantallen en de gewijzigde advertentiemarkt bovendien ook fors geraakt. Om die reden is het sinds dit voorjaar mogelijk om supporter te worden van Treinreiziger.nl. “We zijn blij dat we inmiddels meer dan honderd supporters hebben. Sommige bezoekers hebben zich zelfs meerdere keren als supporter aangemeld”, vertelt Van Kuijeren.
2021
Ondanks de Covid-crisis heeft Treinreiziger.nl afgelopen jaar niet stil gezeten. Zo is het de bedoeling dat er in 2021 een nieuwe website gelanceerd wordt. Ook zijn er concrete plannen die reizigers zullen ontzorgen om een vakantie per trein te maken. “We willen enerzijds potentiële toekomstige reizigers op weg helpen, maar anderzijds ook een beginnetje maken om via andere manieren inkomsten te genereren” legt Van Kuijeren uit. De plannen zijn begin 2020 gemaakt, maar door de Covid-crisis is er vertraging ontstaan. Wordt volgend jaar vervolgd dus.
15 jaar Treinreiziger.nl is uiteraard mede mogelijk gemaakt door jullie. Zonder bezoekers had Treinreiziger.nl het niet 15 jaar uitgehouden. Maar ook willen we een aantal onopvallende partners bedanken. In het bijzonder:
– Jan van der Meer van Creation, al sinds 2007 betrokken bij Treinreiziger.nl op tal van onderwerpen. Van ontwikkeling tot marketing en strategie.
– Tamara Pruis van Le Concepteur. Ontwerper van bijvoorbeeld het Kilometer Kampioen T-shirt, het spoorboekje en de prijsvergelijker.
– Geert van der Tol van Van der Tol Media, maker van verschillende tools, bijvoorbeeld de prijsvergelijker.
– Stefan Verkerk, fotograaf. Heeft tal van bijzondere foto’s gemaakt voor Treinreiziger.nl.
– Adri en Kees van den Burg. Van den Burg Beeldproducties verzorgt voor ons de Treinwebshop.
En uiteraard ook onze vrijwillige eindredactie, bestaande uit: Erwin Wessels, Daniël de Ruig, Matthias Huijgen, Puck Barton, Chris de Boer.
Wat leuk om dit zo te zien! Van harte gefeliciteerd en op naar de volgende 15!
Leuk Hildebrand, wat een geweldige website heb je toch. Nu zou het nog goed zijn wanneer het ook daadwerkelijk gaat leiden tot significant meer openbaar vervoer, want helaas zie ik dat de laatste jaren (ook los van corona) drastisch dalen. Ik moet vanuit Renkum bijvoorbeeld eerst een halfuur naar het oosten (naar Arnhem Centraal), voordat ik naar het westen kan reizen. Ik kan ook via Wageningen Busstation naar Ede-Wageningen of Rhenen om daar op de trein te stappen. Op Ede-Wageningen is de aansluiting op dezelfde trein als die ik op Arnhem Centraal zou halen minder makkelijk te halen. Rhenen biedt vooral op Utrecht Centraal andere aansluitingen dan de treinen vanuit Arnhem Centraal. Zo biedt de sprinter naar Rhenen op Utrecht Centraal beter aansluiting op de intercity’s naar bestemmingen ten noorden van Zwolle. Op Arnhem Centraal is de aansluiting van de bus op de intercity richting Zwolle ook nauwelijks te doen en dan is het redelijk prettig om niet ook de risico’s van de aansluiting op Zwolle zelf te hebben.
In elk geval, het is een fijne website waar je leuk kunt discussiëren. Ook leuk dat ik je ooit al een keer heb mogen ontmoeten tijdens het stationskampioenschap. Als we ons beiden blijven inzetten voor meer openbaar vervoer zullen de wegen ongetwijfeld vaker kruisen. Voor nu van harte gefeliciteerd met de goede resultaten en veel succes met de komende 15 jaar. Ik zal regelmatig jouw website blijven aanhalen in mijn eigen artikelen.
Laten we het hopen. Men heeft de focus steeds meer op de dikke lijnen, daar worden frequenties soms wel verhoogd, maar daar buiten wordt het minder en minder. En dat versterkt elkaar.
Dat is ook een van de dingen die ik ook zie en waar ik op tegen ben. Dikke lijnen zijn leuk, maar als die ver weg zijn, dan blijven steeds grotere gebieden verstoken van OV. Hoewel mijn website niet exclusief Openbaar Vervoer is, heeft het zeker wel mijn aandacht en is in die artikelen de lijn om zoveel mogelijk te pleiten voor de dwarsverbanden. Ik heb bijvoorbeeld het plan om van Renkum naar Arnhem te verhuizen, mede omdat er geen directe verbinding naar Ede-Wageningen is. Als de buurtbus rijdt, dan heb ik in elk geval een rechtstreekse verbinding met Wolfheze, maar die is door corona opgeheven en reed überhaupt maar één keer per uur en niet in de ochtendspits, avonduren en in het weekend.
Gefeliciteerd!
Interessant zou zijn om te zien wie de lezers zijn. Die zijn er veel meer dan je zou denken. Normaal heb je de 25 vaste reactie-schrijvers maar bij algemeen aansprekende berichten roeren de kruidvatdagkaartkopers zich en reageren over vermeend recht op goedkoop reizen met volle service.
Niettemin is 100 extra dan natuurlijk nog weinig uit een publiek van vele tienduizenden. Gelukkig maar vanwege de advertentie displays 🙂
Dankjewel Dries. Het is moeilijk om te kunnen uitvinden wie de meest trouwe lezers zijn, maar de vaste reageerders en supporters behoren wat mij betreft tot die groep. Ik zou het nog steeds leuk vinden met een aantal lezers, ook met jouw, een klein interview te hebben. Mocht je daarvoor open staan, laat het mij weten.
Wat betreft 100, het is hoe je het bekijkt. Alles is gratis beschikbaar, ik heb het een beetje onder de aandacht gebracht maar ook niet te erg willen pushen. En een aantal mensen die de goedkope treinkaartjes kopen, denken nog steeds dat ik in dienst ben van NS.
Van harte gefeliciteerd. Ik kijk uit naar een volgende keer dat de Kilometerkampioen wordt gehouden. Hopelijk aankomend jaar weer.
Als de omstandigheden het toelaten, is dat de bedoeling 🙂 Maar het moet uiteraard wel verantwoord zijn.
Deze site kwam ik in het verleden weleens tegen als bron van een nieuwsbericht op een forum. Op enig moment ben ik zelf deze site gaan bekijken en met enige regelmaat, lees: elke dag bijna, kijk ik even of er iets nieuws bijgekomen is. En soms laat ik een reactie achter, gewoon omdat het kan.
Ow, en wat betreft spellings- en taalvouten lijkt het erop dat sommigen reaguurders niets beters te doen hebben. Je ziet op vrijwel elk forum dat er lieden zijn die er kennelijk een sport van gemaakt hebben om anderen terecht te wijzen op vermeende taalfoutjes… Volgens mij gaat het om de inhoud van het bericht en ja, het kan eenieder gebeuren dat er een tikvoutje gemaakt wordt. So what?
Goedkope treinkaartjes was ik ook een fan van, maar sinds de spelregels aangescherpt zijn vind ik die actiekaartjes niet meer interessant.
Is het misschien een idee om een speldje, een pet, een T-shirt of iets dergelijks te -laten- maken waarmee je kan laten zien dat je fan bent van deze site? Nu is het enkel een koffiemok of schrijfblok.
Dankjewel! Leuk om te horen.
In Treinwebshop hadden we eerst ook t-shirts, maar de vraag was relatief klein en de voorraad was door de verschillende maten vrij groot. T-shirts beperk ik nu daarom vooral voor evenementen als de kilometer kampioen. Ik zal nog wel nadenken of ik wat andere dingen kan bedenken!
Het zijn geen vermeende taalfoutjes maar echte typ en taalfouten. Het probleem is dat mensen beneden de 40 klaarblijkelijk niet in staat zijn wat eenvoudige teksten zonder fouten te formuleren en in te voeren. Dat mag op zo’n gratis forum geen probleem lijken. Het komt ook voor in het bedrijfsleven waar lieden die voor Euro 150 per uur te werk gesteld worden niet in staat blijken een berichtje zonder taalfouten te produceren.
Eens zien hoe het zou zijn wanneer de tandarts zo werkt.
Het is wel gewoon op school aan bod geweest, maar wat dat betreft ben ik kennelijk hardleers.
Het ging geloof ik meer over de reactieschrijvers onderling. De redactie zou eigenlijk een eind-redactie moeten hebben.
Van harte gefeliciteerd Hildebrand. Jouw site is actueel, toegankelijk, begrijpelijk en laagdrempelig. Daardoor willen meer mensen meedoen. Niet te vergelijken met andere spoorforums.
Kijk graag naar de toekomstige projecten zoals Fehmanrbelttunnel, ICNG, Lelylijn. Dat komt in Treinreiziger.nl aan bod. Waardoor het een leuke site is voor treinfans. En niet alleen een site is voor spoormedewerkers die elkaar onderling kennen.
Hoop dat je nog 15 jaar doorgaat. De spoorwereld zal nog gaan moderniseren met ETCS, nieuwe spoorlijnen en wie weet zelfs met Hyperloop en Maglev treinen. Jouw site is wat betreft een mooie encyclopedie. Ga zo door!
Dankjewel Hanzeboog voor het compliment! Leuk dat je tot één van de trouwste fans behoort!
Die maglev-ideeën hebben u al eerder de Zuiderzeelijn gekost.
Gefeliciteerd Hildebrand (kilometermeterkampioen)! en ja het huwelijk in 2016 op station Rotterdam zal ik ook nooit vergeten. Waar ik samen met een goede maat Ricardo Diepgrond bij aanwezig konden zijn. En elkaar ondertussen diverse malen telefonisch en persoonlijk contact hebben gehad. Hoop dat @treinreiziger.nl nog 15 jaar er bovenop doet. en de 30+ gaat behalen.
Dankjewel Chris, leuk om te horen! En inderdaad was je er op veel momenten bij! Kilometer Kampioen, Geerdijk dacht ik ook? En op het huwelijk. Mooi. Inderdaad op de komende jaren!
Sinds kort lees en reageer ik veel op uw nieuws site, ik vind de discussies altijd al leuk(vooral die met Annemiek over conducteurs en of ze nuttig zijn of niet). zet het werk door! En trek je niet teveel aan van de taal reaguurders die alles willen verbeteren.
Ik ben trouwens ook die slechtziende jongen die klaagde over de slechtzichtbare bussen bij U-ov(ik heb inmiddels een klacht ingediend en nog niks gehoord). Ik vind het ontzetted leuk om met iedereen te disscuseren en te praten over het onderwerp en uw artiekelen zijn daar natuurlijk van belang bij.
Leuk Jasper. Ik ben blij om te horen dat we er een nieuwe fan bij hebben 🙂
Gefeliciteerd Hildebrand! Dank aan de redactie en alle medewerkers die hierbij helpen. Hoewel ik niet zo vaak meer in Nederland kom (en nog minder vaak per trein), blijf ik met grote regelmaat terugkeren naar Treinreiziger.nl.
Ik vind jullie artikels over de mooiste treinreizen in Europa ook geweldig, die staan nog op mijn verlanglijstje!
Dankjewel!
Hildebrand, heel kort: van harte met dit jubileum ! Ik kijk elke keer uit naar de volgende ‘Treinreiziger’.
Dank!
Gefeliciteerd! Ik probeer elke week een aantal keer te kijken naar de artikelen op deze website en lees ze altijd met plezier. Ik ben niet iemand die veel reacties plaatst, maar ditmaal maak ik graag een uitzondering.
Met name de updates over veranderingen in het treinverkeer in Nederland waardeer ik zeer, en de artikelen over de treinreizen in Europa zijn inspirerend. Artikelen over nieuwe boeken vind ik ook altijd leuk om te lezen, en zorgt er wel eens voor dat de postbode weer met een nieuw pakketje langskomt.
Dank voor de vele leuke en nuttige artikelen!
Leuk om te lezen Tjeerd. En voel je gerust vrij om vaker te reageren. Maar incidenteel is natuurlijk ook goed.
van harte gefeliciteerd met het treinreiziger -jubileum! In de komende 15 jaar hopen we na de al die corona-problematiek weer over allerlei interessante OV-onderwerpen te discussiëren. Het transport van DM 90 naar Polen de indienstelling van die Buffel-treinen in het Poolse land, de heropening van Weert-Hamont, de aanleg en opening van een mogelijke Lelylijn, de verlengde Emmerlijn (Nedersaksenlijn), mogeliijke reactivering van Nijmegen-Kleve en verder Duitsland in, nieuwe stations(namen), misschien ook wat over toekomstige stations als Sappemeer Oost en de (ver)nieuwe treinen van NS op ons spoorwegnet. Sappemeer Oost staat op de huidige Spoorkaart 2021 vermeld dat dit station pas volgend jaar sluit! Dat is nu al gebeurd per 13 december 2020, wat voor reizigers een verwarrende indruk kan geven. Hopelijk komt het achtervoegsel Centraal nog op de gevel van station Arnhem centraal komt. Daar staat nog enkel alleen Arnhem op! Ook op de RET trambordjes bij station Schiedam Centrum staat bij de lijnen 21 en 24 richting Holy en Woudhoek nog steeds een NS vignet bij het station Schiedam Nieuwland. De NS reed tot 31 maart 2017 op de Hoekse Lijn van Rotterdam Centraal naar Hoek van Holland Haven en Strand en terug. Thans rijdt Metrolijn B hier van de RET sinds 30 september 2019 tussen Nesselande en Hoek van Holland Haven. Het traject van Hoek van Holland Haven naar Hoek van Holland Strand hoopt men in het voorjaar van 2022 te openen. Wel een stuk dichter bij het strand dan nog toen het van NS was. De werken voor deze werken zijn reeds gestart en men bouwt een korte tunnel bij de Strandweg, waar voorheen station Strand van NS lag. Het nieuwe Strand-station wordt bij het huidige Zeeplein gebouwd, waar ook zich kleine winkeltjes bevinden en strandpaviljoens. Hopelijk wordt 2021 weer een beter jaar dan het huidige met al die Covid 10 maatregelingen en beperkingen zoals de lockdowns van nu en afgelopen maart!
Op een goed 2021! Leuk dat je altijd zo enthousiast reageert!
Mooie foto
Welk cms gebruik je voor treinreizigers??
Wordprress
Vijftien jaar! Dan heb je je bestaansrecht ruimschoots bewezen. Van harte gefeliciteerd. Je hebt inmiddels een groot trouw lezerspubliek verzameld zo blijkt mede de namen van inzenders die regelmatig verschijnen. Op naar de vijf en twintig zilveren jubileum. Ook ik bezoek je site veelvuldig. Blijft ook interessant!
Dank voor het compliment
Grappig: Merel van Vroonhoven (hierboven genoemd) is nu te horen op Radio 1 als gast bij Pieter van der Wielen in het programma Nooit meer Slapen.
En ook van mijn kant bedankt voor je tijd en het werk aan de website Treinreiziger.nl .
Ze is meer in de media dan in haar tijd bij NS. Fyra hadden ze toen ook beter moeten managen. In de media en ook in het veld (op de baan). Dan keken we nu waarschijnlijk uit naar de derde aanvullende order. Die dan ingezet kon worden op Vlissingen.
Ik vind wel leuk hoe optimistisch je altijd blijft over de Fyra. Ze mogen je wat dat betreft in Italië aannemen als woordvoerder of vertegenwoordiger ;-). Het zijn zeker niet allemaal mijn keuzes geweest. Dat Van Vroonhoven toen minder in de media was kwam ook omdat Meerstadt de president-directeur was.
Dank. Ze is de laatste periode inderdaad vaker in het nieuws. Het was bijzonder om met haar mee te lopen.
Gefeliciteerd.
Het is al jaren mijn startpagina, dat zegt genoeg.
Leuk om te horen, dank voor het compliment en wie weet tot de Kilometer Kampioen
Gefeliciteerd met 15 jaar ‘trefpunt voor treinreizigers’ Hildebrand.
Nu nog een Algemene Nederlandsche Treinreizigers Bond (ANTB) oprichten?
Dank, wie weet! Eerst ben ik nog druk met onze huidige toekomstplannen.
Beste Hildebrand, hartelijk gefeliciteerd met het derde lustrum. Treinreiziger.nl heeft zich ontwikkeld tot een interessante verzameling.
Enerzijds is er aandacht voor details; een aantal reacties gaat immers over heel specifieke onderwerpen waardoor mensen uit andere delen van het land of met een andere vervoerstechnische achtergrond zich bewust worden van wat andere reizigers overkomt.
Anderzijds zijn er beschouwingen die de structuur en de maatschappelijke rol van het OV raken – uiterst relevant voor beleidsmakers v/m.
Vóór ons liggen de nasleep van corona en, in groter verband, de energietransitie. De trein is daarbij niet onbedreigd: als we niet uitkijken wordt railvervoer deels overgenomen door automatisch rijdende waterstofbussen op autosnelwegen met inductiegeleiding. Wat dan in een donker scenario overblijft zijn een paar toeristische lijnen, van Hoorn-Medemblik tot St.Moritz-Zermatt. Met, net als in de VS, bijna alleen nog een railrol voor goederenvervoer.
De komende vijftien jaar worden beslissend voor het lot van de komende generaties, zeker op het gebied van mobiliteit. Treinreiziger.nl verdient nadrukkelijk een stem in die ontwikkelingen. Ik wens alle medewerkenden veel succes en plezier in die komende jaren (en langer).
En op korte termijn, en dit ook aan alle lezers v/m, een hoopvolle Kerst en een gezond, mobiel en ontmoetend 2021.
Proficiat Hildebrand met jouw initiatief om Treinreiziger.nl te bedenken en natuurlijk de vele reacties die daarop volgen, hoop dat je nog lang hiermee door mag gaan (!), ik lees het vrijwel dagelijks en daarom voor jouw én alle Treinreiziger fans het volgende door mij zelf geschreven gedicht.
***** H O O P *****
Knallend gingen we het nieuwe jaar in
en hadden veel zin
om in 2020 te gaan reizen
en te genieten van gebak en andere lekkere spijzen.
Maar toen kwam er een virus om de hoek
en was het opeens andere koek
niet de wereld in te gaan
want plotseling bleef vrijwel alles stil staan
en konden we alleen maar dromen
van mooie steden en (palm)bomen.
Velen hebben het nu zwaar
zich afvragend hoe spelen we dit weer klaar.
Thuis blijven was en is het motto
en het zij zo
dat we tevreden moeten zijn met wat er is
en dat is beslist niet mis
te hopen dat de ellende snel weer voorbij zal zijn
en het leven maakt zo fijn !
GEZOND blijven in alle rust
is nu een must
elkaar te helpen zoals het moet
dat geeft voldoening en doet je goed !
Moge 2021 ons allen véél POSITIEFS geven
onze zonden, het zij vergeven
zodat we weer iets leuks kunnen doen
elkaar de hand schudden en leven met goed fatsoen en een ieder geven een dikke zoen !
Beste mensen, Prettige Feestdagen
wens ik iedereen in Goede Gezondheid toe en dat men in het nieuwe jaar u goed zal behagen !
(C) Frans Eekhout, Landgraaf
Van harte , en ga zo door , ik geef het cijfer een 9 .
Fijn en gefeliciteerd, Hildebrand.
Graag in 2021 zo verder gaan! Succes gewenst in een zo spoedig mogelijk corona-vrij Nederland.
Geweldige actie, deze site. Zo consciëntieus opgezet en benaderbaar! Hartelijk dank! Gert Ruijer
Gefeliciteerd Hildebrand.
Ik lees jouw webpagina iedere werkdag. Ga zo door!