NS-dochter wil Fyra V250 zonder gebreken afnemen

De Nederlandse Spoorwegen willen de Fyra V250 van AnsaldoBreda niet meer gebruiken. Maar het contract is door dochter NS Financial Services Company (NSFSC) niet opgezegd. NSFSC wil de treinen best nog afnemen, mits de Fyra geen gebreken meer heeft. Dat zei advocaat Marc Ynzonides vrijdag tijdens een kort geding van AnsaldoBreda tegen NS, zo meldt De Telegraaf en kranten van de Persgroep.

AnsaldoBreda eist naleving van het contract en afname van de 19 Fyra-treinstellen, waarvan NSFSC namens NS 16 treinen heeft gekocht. Maar volgens de NS-dochter komt die eis veel te vroeg, omdat het contract nog gewoon bestaat. AnsaldoBreda moet de treinen daarom snel gereed maken, stelt Ynzonides. Als de treinen zonder mankementen snel gereed zijn, zullen de treinen door de NS-dochter gewoon worden afgenomen.

De woorden van Ynzonides zorgden in de rechtszaal voor veel verwarring. Immers, NS heeft toch onomwonden aangegeven niet meer met de Fyra V250 door te willen. Hoe zit het precies? De treinen zijn gekocht door NSFSC, een dochter van NS gevestigd in Ierland die de treinen vervolgens leaset aan NS. NS wil de treinen niet meer, maar – naar nu blijkt – houdt NSFSC de mogelijkheid open om de treinen aan een andere vervoerder te verhuren. Dat kan echter alleen als de treinen geen mankementen meer hebben. De leasedochter vraagt zich overigens hardop af of dat moment ooit aanbreekt omdat de treinen dan fors opgelapt moeten worden

Het juridisch gevecht is daarmee begonnen. De zet om het contract formeel nog niet op te zeggen, is waarschijnlijk onderdeel van een strategie. Wellicht kan NS de prijs van de treinen nu afdingen naar een veel lager bedrag. De Denen hebben dat destijds ook gedaan. De Fyra V250 is echter wel speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse spoor. Anders dan NS hebben de Belgen – die drie Fyra´s hadden besteld – wel het contract opgezegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.