Personeelstekort: treinuitval en geen vervangend vervoer bij storing(en)
25 jun 2022 17:45
Het treinverkeer piept en kraakt door een tekort aan personeel. Vrijwel dagelijks vallen er treinen uit. Ook bij verstoringen en werkzaamheden is het lastig om vervangend vervoer te regelen.
Van zes naar twee intercity’s per uur
Met name in het weekend is de hinder groot. Door een combinatie van werkzaamheden, personeelstekort en storingen kan reizen uitdagend worden. Tussen Arnhem, Schiphol en Rotterdam introduceerde NS in de dienstregeling van 2022 de tienminutentrein. Inmiddels is deze wijziging alweer teruggedraaid. Maar zaterdag (25 juni) blijkt ook een kwartiersdienst door het personeelstekort te hoog gegrepen. Er moet worden afgeschaald naar twee intercity’s per uur. De overgebleven treinen bestaan doorgaans uit slechts één treinstel van vier of zes rijtuigen. Ter vergelijking: in 2019 bestonden dezelfde treinen in het weekend vaak uit tien rijtuigen. Maar dat is nu niet haalbaar: vanaf zeven rijtuigen zijn er twee conducteurs nodig. En daar ontbreekt het nu juist aan.
Meer treinuitval
Het is slechts één voorbeeld om te illustreren hoe nijpend het personeelstekort bij NS is. Dezelfde zaterdag vallen ook drie van de vijf Intercity Direct-treinen uit tussen Amsterdam en Rotterdam. En tussen Amsterdam en Den Haag is het eveneens raak, net als tussen Utrecht – Den Haag en Rotterdam – Leiden – Schiphol – Lelystad. Tussen Eindhoven en Weert rijdt de Sprinter slechts één keer per uur door het personeelstekort.
Geen bussen bij storingen
De problemen worden nog groter als er naast het personeelstekort en de geplande werkzaamheden ook storingen ontstaan. Zo raakte zaterdag de bovenleiding tussen Dordrecht en Breda / Roosendaal beschadigd. Urenlang is er geen treinverkeer mogelijk. Normaal rijden er in zo’n situatie treinvervangende bussen maar, zo meldt de spoorvervoerder: “Door capaciteitsproblemen rijden er geen vervangende bussen.” Bij het incident, waarbij een kapotte bovenleiding op de trein belandde, zaten driehonderd reizigers urenlang vast in de trein.
Ook bij een aanrijding tussen Utrecht Centraal en Woerden komt het treinverkeer tot stilstand, en is er geen vervangend busvervoer mogelijk. Daarnaast ligt het treinverkeer drie uur stil tussen Amersfoort en Apeldoorn, eveneens door een aanrijding. Hier lukte het NS wel om enkele bussen in te zetten, maar gaat het om een zeer beperkt aantal.
Na de coronapandemie is zeker in de touringcarbranche een groot tekort aan personeel ontstaan. NS slaagde er daardoor zelfs niet in om bij de geplande werkzaamheden Meppel – Assen eerder dit jaar voldoende bussen in te zetten.
Ook personeelstekort bij ProRail en Arriva
NS is niet de enige die kampt met een enorm personeelstekort. Daarom is het invullen van 1100 vacatures erg lastig. Ook Arriva en ProRail kampen ermee. Daardoor vielen vorige week (17 en 18 juni) in twee nachten de treinen uit tussen Utrecht – Rotterdam en Utrecht – Den Haag: ProRail had onvoldoende treindienstleiders.
Ook bij DB-dochter Arriva is er een tekort aan personeel. Het vervoersbedrijf kondigde vrijdag aan dat een tijdelijke aanpassing van de treindienstregeling in de Achterhoek met twee weken wordt verlengd. De aanpassing duurt naar verwachting tot en met zaterdag 9 juli. Verspreid over de dag vervallen in deze periode enkele ritten op de trajecten Zutphen – Winterswijk, Zutphen – Apeldoorn en Arnhem – Winterswijk. Wel wordt gegarandeerd dat in elk geval één keer per uur een trein rijdt op deze trajecten. Arriva spreekt van “beperkte inzetbaarheid van machinisten”.
Oplossing niet in zicht
Een oplossing op de korte termijn lijkt er niet te zijn. Treinreizigers zullen deze zomer rekening moeten blijven houden met extra treinuitval en vertragingen. Ook na de zomer zal de hinder niet voorbij zijn. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) maakte eerder aan de Tweede Kamer duidelijk dat de tekorten mogelijk langere tijd zullen aanhouden, ook na de zomer.
Eén conducteur doet als regel niks, twee conducteurs hebben hun werktijd hard nodig om bij te kletsen. Als noodmaatregel zou NS tijdelijk het aantal “bakken” per hc moeten verruimen zodat de reizigers niet in een minimaal aantal te korte treinen hoeven te worden gepropt. Nood breekt wet. Er is altijd wel een lege mcn-cabine waarin die ene hc zijn/haar (rij)tijd aangenaam kan doorbrengen. Het treinverkeer zal er niet onveiliger door worden. De zichzelf al lang overbodig gemaakt hebbende hc’s (op een wél werkende enkeling na) zullen moord en brand schreeuwen, en anders hun bonden wel, maar in een aanhoudende situatie van krapte mag het belang van de reizigers en een goed ov de doorslag geven. Gemotiveerde werknemers en bonden die zich naast hun rechten ook bewust zijn van hun plichten zullen hiervoor ongetwijfeld begrip en flexibiliteit kunnen opbrengen.
Eens. In 90% van mijn treinreizen word ik niet eens gecontroleerd, en zie ik bij het uitstappen 2 of 3 conducteurs tegelijk uit de cabine stappen.
Op rustige momenten is er geen enkele sociale controle meer omdat de conducteur te druk is met bijkletsen. Perfect voorbeeld is het meisje dat laatst 40 minuten!!!! kon worden betast omdat er geen controle was.
Ik vind het vervelend om alle conducteurs over één kam te scheren. MAAR, ik reis regelmatig van Groningen naar Den Haag en Rotterdam. Meer dan de helft van de tijd word ik op deze reis van 2,5 uur helemaal niet gecontroleerd.
conducteurs ? wat zijn dat ?
Het klinkt misschien raar of hard dat ik dit zeg, en wellicht zit ik er een paar keer flink naast, maar: we hebben het er met zijn allen naar gemaakt en krijgen nu de rekening gepresenteerd. De regering(en), parlement(en), provincies, gemeenten, het bedrijfsleven, de middenstand, ja ook u beste lezer en ikzelf vooral (omdat ik niet meedoe aan die autowaanzin en vadertje Staat zodoende duizenden euro’s belastinggeld in de vorm van BPM en accijns van mij is misgelopen).
Ooit was in dit land alles en iedereen binnen handbereik. Elk dorp had zijn eigen winkel, postkantoor, bankfiliaal, politiebureau, brandweer, huisarts, tandarts, timmerman, loodgieter. Familie en kennissen woonden op fietsafstand en in de buurt was genoeg werk te vinden.
Totdat iemand op het idee kwam dat het maar eens afgelopen moest zijn met het huren van huizen. Kopen zul je! En om dat te stimuleren, werd de hypotheekrenteaftrek uitgevonden.
Gevolg was dat iedereen zijn koophut voor het kiezen had, bij voorkeur op afstand van het werk. De auto was immers gemeengoed geworden en er werd flink geïnvesteerd in infrastructuur. Maar omdat al die auto’s toch wel vervuilend waren en het dagelijkse aantal files toch wat schrikbarende vormen begon aan te nemen, werd er ook geïnvesteerd in het ov.
Begin jaren 90 werd de ov-studentenkaart ingevoerd. Het leek een goed idee om die studenten op kosten van vadertje Staat te laten reizen. Er werd gereisd dat het een lieve lust was; waar we vroeger op kamers woonden, woonden we nu thuis en pendelden we. Immers, van de meerwaarde van de uitwonendenbeurs t.o.v. de thuiswonendenbeurs konden we geen studentenkamer betalen.
Vervolgens kwam de reiskostenvergoeding en de reistijdcompensatie. Want het was unfair dat een medewerker voor zijn werk ook nog eens zijn eigen reiskosten moest betalen. En dus konden we nóg weer wat verder van het werk gaan wonen; de baas betaalt het toch wel.
En toen kwam de PC. Internet. Email. Onze levens werden steeds elektronischer en gecompliceerder, tot aan het punt dat we niet meer wisten hoe het allemaal functioneerde. Maar daar had het bedrijfsleven wat op gevonden: de manager. Een goedbetaalde pief die ons leven weer aangenaam zou gaan maken. Totdat die manager het zelf niet meer aankon en zelf een manager nodig had. Manager werd het meeste geliefde beroep van ons land; als je niet ergens van iets of iemand manager was, telde je niet mee. En wat deed de manager? Die was de hele dag onderweg van het ene probleemgeval naar het andere.
En zo ontstond er dus een zichzelf versterkende maalstroom van steeds meer bewegingen van A naar B waarvoor steeds meer infrastructuur nodig was. Waar vroeger elk gezin één auto had, heeft nu zo ongeveer elke 18-plusser er een. De treinen, die ooit elk halfuur reden, reden elke 15 en nu elke 10 minuten. En voor 2030 verwacht men in octanten (7,5 minuut) te kunnen rijden.
We vergaten echter één ding: van managers alleen kan dit land niet leven. Er is ook personeel op de werkvloer nodig. Dat is echter door de jaren heen ongeliefd gemaakt met onderbetaling, minder dan gemiddelde arbeidsomstandigheden en vakkundige negatieve bespeling van de publieke opinie. Boer, reinigingsdienst, zorgpersoneel, vakpersoon, chauffeur, machinist, conducteur, niemand wilde het nog worden. Manager, dát wilden we worden. Data analist, systeembeheerder, planoloog, Chief Executive Officer. De eindverantwoordelijken van de BV Nederland. Vanuit kantoren in een ivoren Zuidastoren ons land aanschouwen en aanhoren.
En toen kwam corona. En werd pijnlijk duidelijk welke beroepen nu echt vitaal zijn. Mag ik een applausje? Ja, dat mag. Het klappen ontvangen. Maar daarna wel weer doen wat je altijd deed: de klappen opvangen.
We dachten te hebben geleerd. Maar we verlangden liever terug naar het oude normaal.
En nu zitten we met een tsunami aan vacatures en ongeveer evenzovele werkzoekenden waarvan er velen zich niet door “de werkvloer” geroepen voelen. Conducteur willen we niet worden. Wel bedenker van hippe dashboardjes op basis van ov-chipkaart transacties.
En dan schieten we in de stress omdat op bepaalde trajecten meer dan de helft van de treinen uitvalt. Goed, ik hou het hierbij, want ik moet mijn mobilitymanager bellen. Ik vrees namelijk dat er weer een lockdown aankomt. En dan heb ik het nog niet eens over een virus gehad.
Conclusie: Nederland is een Derde wereld land
Mag het de volgende keer iets korter?
Ik vond dit juist een heel duidelijk betoog, ten opzichte van een kort maar krachtige ‘Nederland is een kutland’
Haha. Ik heb familie in Spanje en Roemenië wonen. Weet niet of ik daarmee wil ruilen.
@Oscar
Iemand die niet meedoet aan de “autowaanzin” bespaart onze samenleving een enorm kostenpost en aanslag op het milieu en de ruimte.
De automobiellobby, die nog altijd spreekt van de auto als melkkoe, laat deze uit de hand gelopen kosten en lasten slinks buiten beschouwing.
Inderdaad, zo is het maar net. En @Oscar, een waarheid als een koe. Velen zijn luxepaardjes geworden, willen veel vrije tijd (dus parttime werken), maar wel een fraai en ruim huis ( liefst jaren ’30 met industriële deuren en een visgraat loer, lekker genieten, en zich niet moe maken met fysiek of vuil werk. Bloggen, vloggen, crypto en vooral (online) coachen en managen is wat men wil.
Een waarheid als een koe? Wie het verhaal van Oscar langs een tijdlijn plaatst, ziet direct dat het kan noch wal raakt en dat de gevolgtrekkingen daardoor helemaal niet logisch zijn. Blijft wat kansloos gewauwel over.
Oscar, wat mij betreft heb je het bij het rechte eind en een prima bijdrage geleverd. Regeren is vooruitzien. Laat dat nu juist zo moeilijk en hoog gegrepen zijn voor diverse bestuurders binnen bedrijfsleven en politiek.
Ik weet niet of ik die analyse deel. Het woord vergrijzing ben ik nergens tegen gekomen, dat lijkt mij toch overduidelijk een rol wat meespeelt.
De werknemer moppert op de arbeidsvoorwaarden die zeker in sommige sectoren slechter is geworden. Logisch. Maar tegelijkertijd wil men gratis verzending en alles goedkoop online kunnen kopen en de goedkope vliegtickets zijn geweldig. Gechargeerd: dat zijn dezelfde mensen. Maar je kunt geen riant salaris geven én de laagste prijs realiseren. Lukt dat je wel? Dan is er waarschijnlijk in notime een concurrent.
‘Gechargeerd: dat zijn dezelfde mensen.’
Dat is niet gechargeerd, is simpelweg de werkelijkheid.
Het idee/gevoel dat het gechargeerd is is juist kenmerk van het niet realiseren, en een bel voor de volgende ronde.
Die conducteurs die hun kop in het zand stoppen (en daardoor zonder enige schaamte hun simpele werk niet doen en denken dat ze een onmenselijk zware taak hebben, en onbegrepen door stad en land, en kun kopje koffie (of pakketje of wat dan ook) dus meer dan verdiend hebben) dat zijn we zelf óók.
Waar je de klok op gelijk kan zetten bij NS (of wijzelf) is niet de klok op het station of dienstregeling fo smartphone maar “altijd ligt het aan iets/iemand anders (‘de omstandigheden’ ***)
En daar kunnen we ook onder treinreiziger.nl mooi over leeglopen, in lange stukken van Oscar, korte reacties van Eef en Annemiek, of dit epistel van mij . Wat dus hetzelfde gedrag is.
Het leven, een perpetuum mobile.
___
***
“altijd ligt het aan iets/iemand anders (‘de omstandigheden’ ***) – ze zijn bij NS nog aan het ‘onderzoeken’ wat ‘de omstandigheden’ waren toen die vrouw tussen Amsterdam CS en Alkmaar in doodsangst 40 minuten lang half verkracht werd – is het rapport daar al van boven water Hildebrand?
Vind dat wel een belangrijke journalistieke vraag.
Of valt dat buiten treinreiziger.nl?
(((Zoals het ook buiten het conducteurschap valt, (want ik heb zelf geen conducteur meer een ronde door de trein zien maken sinds dat voorval wat ieder mens shockeerde (toch zeker ALLE vrouwen lijkt me).
(hoopte dat het conducteurs in beweging zou brengen, tot hun werk bewegen, lijkt me toch ook de nachtmerrie van elke conducteur, maar juist daardoor stoppen mensen kop in het zand – denkende dat ze anders zijn, de korte samenvatting van dit epistel)))
Allereerst dank voor de reacties tot dusver, ook van hen die het volledig met mij oneens zijn (benieuwd naar hun visie op wat er nu gebeurt… 😉 ).
Dat van die autowaanzin was uiteraard een beetje zelfspot. En we weten allemaal: zelfspot werkt verlichtend.
En ja, het betoog had korter gekund. Door de jaren heen is de focus steeds meer verschoven naar automatisering, infrastructuur en management. Wellicht zijn we daarin doorgeslagen. En terwijl we nu in alle macht proberen het personeelstekort te bestrijden, vergeten we het echte probleem: een tekort aan waardering (waardoor bepaalde beroepen en sectoren niet meer aanlokkelijk zijn en er dus in bepaalde sectoren een personeelstekort ontstaat).
Ja maar Ossie, om een probleem op te lossen, moet je het eerst in kaart brengen (bijvoorbeeld met die hippe dashboardjes). Eens. Maar ik krijg nu wel de indruk dat het bij in kaart brengen blijft en men vervolgens schouderophalend weer op zoek gaat naar het volgende probleem dat in kaart gebracht moet worden. Verder is een personeelstekort iets makkelijker meetbaar dan een waarderingstekort.
Hildebrand noemt vergrijzing als probleem. Ik weet het niet. De bevolking wordt gemiddeld steeds ouder, maar blijft ook steeds langer vitaal en gezond. En is nog steeds bereid zich voor ons land in te zetten. Volgens mij is het probleem eerder dat bedrijven liever jong dan oud personeel inzet.
Geboortegolf was van 1945 tot 1955.
1945 + 65 jaar is 2010. 1955 + 67 is 2022. En dan heb ik het geeneens over de VUT. Dit jaar is echt de laatste minder gelukkige babyboomer met pensioen gegaan die echt geen recht had op VUT of prepensioen. Bedenk ook dat van deze generatie vooral de mannen werkzaam waren, want de tweeverdiener kwam pas vanaf halverwege jaren ’80 op (toen nog een grote luxe aanvulling op het huishoudensinkomen, in de 21e een noodzaak op aan een huis te komen), dus de generatie die in de jaren ’60 was -geboren- (dus de KINDEREN van de babyboomers).
Sinds 1996 zijn er bijna 2,5 miljoen mensen bijgekomen. En bedenk dat al in de jaren ’90 Nederland als een multiculturele samenleving werd benoemd waarbij nog vrijmoedig werd aangegeven dat Nederland bijna een miljoen moslims telde en als volwaardige tweede godsdienst moest worden bezien (na Pim Fortuyn werd dit minder benadrukt). Als er al problemen zouden zijn ontstaan door de vergrijzing dan is dit ruimschoots gecompenseerd door -miljoenen- nieuwe en jonge Nederlanders.
Bij het personeelstekort draait het niet om het aantal inwoners maar om het percentage werkenden als percentage van de totale bevolking. Daarnaast is het gemiddelde aantal arbeidsuren per werkende essentieel. In jouw redenering zouden landen als Luxemburg en Andorra een groot personeelstekort moeten hebben en Duitsland een grote werkloosheid.
@Karel Geerts: als je mijn redenering goed had gevolgd (of de internetsubdraad) dan zie je dat ik reageer op de vergrijzing die als grote verklarende oorzaak wordt ingebracht.
Het schijnt wel een belangrijk debatpunt te zijn. De gangbare redenering is: er is 1) een personeelstekort (zeggen vooral werkgevers die de lonen niet verhogen, of onder de inflatie), en 2) dat komt weer door de vergrijzing en 3) mogen we allemaal zelf invullen: de oplossing is om de bevolking verder te laten groeien, bijvoorbeeld naar 20 miljoen mensen. De verfijning ervan is: elke weldenkende beleidsmaker weet dat bevolkingsgroei (door immigratie) DE oplossing is maar dat de bevolking het (nog) niet bereid is te accepteren vanwege krantenberichten over woningnood.
@Oscar: dus jouw hypothese vind ik veel geloofwaardiger. Supermarkten waar 90% onder de 23 is, en het liefst onder omslagleeftijden van 21 en 18 jaar. 50 plussers die ondanks al het goede nieuws in de media zich kapot solliciteren.
Iemand die pro-werkgever is, gaf in een medium ook al aan dat scholieren zich niet moeten verkijken op die enorme hoeveelheid vacatures. Als HR-manager gaf hij aan dat scholieren toch ijverig moesten studeren voor een zeer degelijke opleiding aangezien de meeste van die vacatures niet perspectief vol zijn (parttime, tijdelijk, geen carrièrekansen, geen hypotheek). Ironisch gezegd: als het in het belang is van de werkgever wordt wel de waarheid verteld over de arbeidsmarkt 🙂
ik sprak vandaag een buschauffeur en die verteklde dat niremand dara een vast contract kreeg. En bv contract voor 32 uur. Maar niemand kan rondkomen met 32 uur contract en men wou naar 40 uur. Kon niet. Ondertussen vallen er heel veel bussen uit wegens `personeelsgebrek`. Die chauffeur vertelde dat de maatschappijen gewoon een spelletje spelen om meer subsidie binnen te krijgen
Het probleem is dat coronasubsidie voor het OV zoals het nu staat na dit jaar eindigt. Dan zijn er wellicht inkrimpingen tot 30% nodig. Bedrijven kunnen in die situatie mensen niet in vaste dienst nemen want wellicht moeten ze die mensen dan eind dit jaar weer ontslaan. Zie het dilemma.
Als ze uit voorzorg alvast zijn gekrompen, waar wordt die subsidie dan voor betaald?
Ze zijn op zich niet zo extreem gekrompen maar huren chauffeurs op basis van tijdelijke contracten omdat het niet duidelijk is of ze ze eind dit jaar nog wel in dienst kunnen houden.
Verder dekt de coronasubsidie maar een deel van het inkomstenverlies, de rest moeten de bedrijven zelf bezuinigen en bij het busvervoer betekent dat meteen minder ritten en minder chauffeurs.
Dat is t nadeel dat de overheid t langdurig inzetten van uitzendkrachten toestaat.
Heel veel mensensen willen wel werken,bv op de metro,maar dan krijg jebij een uitzendburo een contract van 28 uur en je mag 2x op een dag opdraven,smorgens en smiddags.
Geef mensen t vooruitzicht op een vaste baan na een paar maanden,zoveel handjes zijn dr nodig.
En dat komt weer omdat als je iemand in vaste dienst neemt je die verplicht tot zijn pensioen in dienst moet houden, ook als er geen werk meer is. In dit geval: als het busvervoer volgend jaar geen extra subsidie Meer kriegt en eind dit jaar inderdaad met 30% moet inkrimpen hoe raak je al die chauffeurs dan weer kwijt als je ze in vaste dienst hebt genomen?
Ik weet niet hoe groot de uitstroom van chauffeurs is die met pensioen gaan,maar zo kun je de plekken opvullen.
Waarom zou je iemand verplicht tot zijn pensioen in dienst moeten houden? Je mag iemand niet zomaar ontslaan, dat klopt inderdaad. Maar als je als bedrijf moet krimpen omdat je verlies draait mag je personeel gewoon ontslaan hoor. Je moet het allemaal netjes onderbouwen etc., maar dat moet ook als je iemand om een andere reden ontslaat.
@Brabo: zo komen we ergens: die EU-verplichte aanbestedingen geven een enorme prikkel richting werkgevers om uitsluitend tijdelijk personeel te werven, waarbij een maatschappij dus eigenlijk alleen mensen kan werven die geen keus hebben. De ‘winners’ op de arbeidsmarkt kiezen immers voor werkgevers die een vast contract bieden.
Voor de NS geldt dat niet, maar het zou voor regionale vervoerders een probleem kunnen zijn, maar die werken weer niet met conducteurs.
In sommige sectoren is overigens een overnameplicht van personeel ingevoerd, overigens moet er dan aan de nodige voorwaarden voldaan zijn.
Een parttime tijdelijk oproep-contract las ik ooit voor buschauffeurs te Brabant! En toch rijden er bussen!
Die contracten waren juist populair bij mensen die een extraatje wilden verdienen in met name de ochtendspits zoals rijschoolders die zo vroeg nog nauwelijks klanten hebben.
Het is natuurlijk opmerkelijk dat NS pas twee weken geleden begon over het personeelsgebrek. Ik heb steeds meer de indruk dat het een gelegenheidsargument is om falend management verborgen te houden. Vorig jaar moest er nog 2500 man uit vanwege de teruggelopen reizigersaantallen.
Waar is al dat personeel gebleven? Van NS’ers hoorde ik dat er veel pensioengerechtigden zijn uitgetreden zonder vervanging. Beetje dom, want een mcn opleiden kost wel wat tijd. Is er wel voldoende en op tijd aan werving gedaan? En is iedereen nog steeds ziek, zwak en misselijk van de corona? Wil NS soms kosten besparen en zo de winst verhogen? We weten het niet en waarop springt de pers er niet op met kritische journalistiek?
Misschien moeten we de vervoersplicht maar weer instellen, dan piepen de ov-bedrijven wel anders.
Welke winst wil NS verhogen? Vorig jaar was een miljard (= 3 miljoen per dag) aan subsidie nodig om NS overeind te houden.
Dat er bezuinigd is (o.a. door natuurlijk verloop niet te vervangen) is gewoon zo, daar is geen onderzoek voor nodig. Dat was ook een van de voorwaarden waaronder de overheid subsidie verleende. Die voorwaarde was onder andere een gevolg van de belachelijk dure CAO die NS midden in de coronatijd afsloot met de vakbonden.
Zo is het Henk! Falend management. Vroeger was je er trots op bij NS te werken en liep je graag een stapje harder. Nu schaam je je en maakt dat stapje harder voor niemand meer wat uit, dus dan maar een stapje terug….jammer dat dit geweldige bedrijf de afgrond in stort! Misschien is het een idee om werklijnen naar capaciteit te maken, dan kunnen we dat wat we rijden in ieder geval goed rijden.
Ik kan je vertellen dat NS al een hele tijd druk aan het werven is. Door Corona was dit allemaal heel lastig. Personeel mocht niet met zijn tweeën in de cabine, lessen werden gegeven op afstand etc etc. Dit had allemaal zijn weerslag op het slagingspercentage, wat kelderde. De huidige krapte op de arbeidsmarkt werkt ook niet mee. En opleiden van een machinist duurt gewoon een vol jaar.
En zeggen dat de NS CAO veel te duur is een veelgehoord argument. Maar als dat echt zo is had de NS geen personeelstekort. De NS heeft gewoon een oké CAO en als je het vergelijkt met andere banen op mbo niveau met ploegendiensten of wisselende tijden zitten we daar echt niet boven.
Dat de Arriva CAO nog minder is wilt niet zeggen dat de NS CAO te duur is, of het personeel overbetaald.
Amsterdam-Eindhoven kan de frequentie ook met gemak omlaag, die treinen zitten vrijwel nooit vol. Hoge frequentie zorgt ervoor dat je erg veel personeel en materieel nodig hebt dus schrap deze onnodige inzet voorgoed.
Hä hä, op de lijn Dordrecht-Den Bosch-Arnhem rijden nu dit hele weekend de meeste treinen met dubbele capaciteit. Reden: er is een tekort aan rangeermachinisten zodat in het weekend niet kunnen ingekort.
Hoe vaak is ‘vrijwel nooit’?
Ik heb in Den Bosch dit jaar twee keer een IC Utrecht-Eindhoven gezien waar mensen moesten staan. En dat waren minitreintjes met een losse VIRM4 in weekenden dat reizigers van Nijmegen via Den Bosch moesten reizen naar Utrecht vanwege werkzaamheden bij Ede-W. De meeste intercity’s zijn zelfs met een klein los stel niet meer dan halfvol.
Jullie reizen duidelijk niet in de spits.
In de spits zitten deze treinen ramvol. Ook in de studentenspits (lees: zondagavond) is zitten een luxe.
Zaterdag was Eindhoven – Utrecht een ramp.
Het was gisteren bar en boos op het spoor. Veel uitval en veel te korte treintjes.
In Frankrijk zet de SNCF een half miljoen extra treinplaatsen in.
Er zijn bij de SNCF al voor juli en augustus 10% meer treinkaartjes verkocht dan in 2019.
Gisteren, zaterdag 25-6 was een absolute rampdag. Tussen Sittard en Roermond in een bus, wat altijd veel tijdverlies geeft. Om 17 u weer vertrokken uit Den Bosch. De eerste 3 IC’s zaten stampvol en waren heel kort. Conducteurs hingen uit de deur van de bestuurderscabine en zagen het gedrang aan. Het alternatief via Tilburg verviel door een stremming. De vierde IC bleek ruimte te hebben, maar in Utrecht ging de ellende verder. Geen treinen naar Den Haag/Rdam, omreizen via Amsterdam was geen optie want die treinen waren kort en overvol. Omweg via Breukelen bleek ook uit te lopen op vechten bij de deuren om binnen te komen. De NS-mensen op Utrecht CS hingen rond en dronken koffie. De enigen zonder stress. Terwijl er een nog een kroket naar binnen propte kwam er een oproep, ze sjokten weg. Ik was om 21 u in Rotterdam. Je zal maar in zo’n overvolle trein zitten en dan een paar uur gestrand zijn door een defecte bovenleiding.
Personeelsgebrek is een groot probleem deze tijd. Niemand zit hier op te hopen en vind het vervelend om langer op zijn/haar trein, bus, tram, metro of taxi te wachten. Misschien kan het aanwerven van vluchtelingen en asielzoekers onder toekomstig personeel het leed binnenkort wat verzachten. Hoewel, deze kunnen ook ziek worden, maar niemand wil door ziekte uitvallen, maar collega’s assisteren en passagiers vervoeren! Laten we hopen dat deze crisis gauw ten einde is, maar we moeten allen roeien met de riemen die we hebben! Alles wordt ook duurder, wat ook geen pretje is, maar laten we ondanks alles een beetje positief blijven dan alleen maar te klagen en te jammeren. Respect voor elkaar ook en zeker extra in de moeilijke tijden, waarin we thans leven! Dan komt alles hopelijk weer snel op de rails en wordt het voor ieder weer wat aangenamer!
Het grootste probleem volgens arbeidsdeskundigen is dat door de vergrijzing de pensioneringsgolf nu echt toeslaat waardoor de werkende bevolking begint te krimpen. Dit gecombineerd met het belabberde arbeidsethos in Nederland waarbij mensen maximaal twee, drie of vier dagen per week willen werken.
Immigratie kan de druk volgens de deskundigen wat verlichten maar niet oplossen. Bedrijven zullen meer moeten automatiseren (vooral in arbeidsintensieve sectoren) en werk naar het buitenland verplaatsen. Daarnaast is het absoluut noodzakelijk dat mensen meer uren gaan maken en 40 uur p/w weer de norm wordt.
De laatste babyboomer is gaat dit jaar met pensioen de eersten waren al in de 90’ties en zero’s met de VUT of met prepensioen gegaan. Ook de piek van de vergrijzingsgolf m.b.t. de arbeidsmarkt hebben we allang gehad. Ondertussen hebben we, zonder te overdrijven, al miljoenen, immigranten binnen gehaald, voor en tijdens het uittreden van de babyboomers. Velen van hun zijn trouwens gewoon ontslagen of afgevloeid omdat hun (administratieve) baan bij de bank, het GAK, de Belastingdienst of bij het MBK is weg geautomatiseerd.
De vergrijzing wordt niet veroorzaakt door de babyboomers maar doordat het geboortecijfer sinds 1960 draconisch is gezakt. De vergrijzing is dan ook een blijvertje
@Otto: als je de immigratie (en de bevolkingsgroei) vanaf de jaren 1960 (toen zaten ze op 11,5 miljoen ongeveer) negeert zou je volledig gelijk hebben. Ik ben wel blij dat je demografie minder simplistich ziet dan gemiddeld.
@RealismeGraag: aanval is de beste verdediging. Het zijn juist werkgevers die alleen maar parttimebanen willen aanbieden, iets met flexibele arbeidsmarkt. Ook juist de overheid als grootste werkgever heeft zelf de 36-urige werkweek ingevoerd, dat was destijds een bezuiniging, maar ook een deal om de (jeugd)werkloosheid van toen aan te pakken.
@ Realisme
Nederland telt in 2022 voor het eerst meer dan 2 miljoen bedrijven.
Dat zijn er gewoon teveel, daar is niet genoeg personeel voor.
Geen idee in welke moeilijke tijden we thans zouden leven, maar beter dan dit wordt het niet.
Realistische woorden.
Cornelis Vreeswijk
https://www.youtube.com/watch?v=Jq3F4YUORj8
Ik heb sterk de indruk dat er een oorlogje gaande is tussen de politiek en de OV-bedrijven. De politiek vindt dat de OV-bedrijven hun dienstregelingen moeten inkrimpen nu het vervoer met 20-25% is gedaald, De bedrijven willen echter niet inkrimpen maar willen dat de politiek de inkomstendaling met subsidies compenseert en houden daarom hardnekkig vast aan de huidige dienstregelingen met als gevolg overal uitvallende treinen en bussen.
…Tekort…
Het woord “tekort” wordt in 2022 hét woord van het jaar en niet alleen bij het OV maar in onze samenleving als geheel.
Treinreizen is het maken van een “wereldreis in eigen land” zei mijn buurvrouw eens en gelijk heeft zij als je vanwege alle perikelen niet meer weet wat je te wachten staat als je met de trein reist. Logistieke beperkingen, personeelstekort, (té) korte treinen, onderhoud, het wispelturige weer enzovoorts, logisch dat velen die het zich kunnen veroorloven om maar een vierwielig vehikel te kopen om minder afhankelijk te zijn van de nukken van het spoorvervoer. En wat krijg je op een station van de NS omroeper te horen als je boemel of andere trein niet rijdt, “kijk op de App” als het te laat is en je geen kant op kan en als een verdwaalde wereldreiziger vast komt te zitten in “the middle of nowhere”. Leuker kun ze het anno 2022 niet maken, wel lastiger…!
A propos, Arjan Krabbenbos, je opmerking slaat wel de spijker op z’n kop. Tegenwoordig ga ik als ik lange afstanden reis steeds vroeger huiswaarts en niet meer met de een na, een na, een na laatste trein om er maar voor te zorgen dat ik niet nog een keer met geknepen billen probeer om thuis te komen zoals mij in januari 2020 eens tot diep in de nacht is overkomen. Roeien met de riemen, maar welke riemen, misschien is daar ook een tekort aan …?
Ik denk dat veel personeel in de hele arbeidsmarkt [ waardoor er nu zogenaamde krapte is op de arbeidsmarkt ]vaccinatieschade heeft. Sinds men geboosterd is hoor ik overal waar ik kom voorbeelden van zich niet lekker voelen , rare neurologische verschijningen , extreem vermoeid , onder jonge mensen die in hun slaap plotseling overlijden en andere mensen die onwel worden en plotklap dood zijn. Die waarheid moet men eens onder ogen zien.
Overal waar ik kom? U komt zeker voornamelijk in het sprookjesbos van de Efteling.
Efteling heeft geen station
Overal waar ik kom zie of hoor ik ze niet. De waarheid is voor een bepaalde groep mensen alleen maar “dat wat ik wil horen”, en ja als dat door een nepintelectueel en een omroep verteld wordt, moet het wel waar zijn.
Waar het probleem zit lijkt een combinatie van 3 factoren. 1) Bedrijven hebben onder het mom van winstmaximalisatie hun personeel niet betaalt wat het moest verdienen en hebben dus nu het personeel wat ze verdienen 2) Met corona is veel personeel geloosd en bij de GGD gaan werken hier hebben ze een veel hoger salaris gekregen, ze weten nu dus dat ze meer waard zijn 3) De babyboomers moesten beschermd worden en nu die er uit gaan blijkt er geen vervanging beschikbaar.
Wel is het schofterig dat de NS zich zowel niet aan de concessievoorwaarden als aan de EU-verordening EU 1371/2007. Dat zou wel eens breed uitgemeten mogen worden.
“1) Bedrijven hebben onder het mom van winstmaximalisatie hun personeel niet betaalt wat het moest verdienen en hebben dus nu het personeel wat ze verdienen”
Reactie: NS heeft goede arbeidsvoorwaarden en een goede beloning. Dus dit geldt niet voor NS.
“2) Met corona is veel personeel geloosd en bij de GGD gaan werken hier hebben ze een veel hoger salaris gekregen, ze weten nu dus dat ze meer waard zijn”
Reactie: Ook dit heeft geen betrekking op NS
Wat een domme opmerking, heb vrienden de werken in het ziekenhuis, mensen zijn overleden omdat ze door covid19 dood zijn gegaan en anderen kregen long-covid,
Ik heb ook een sterk vermoeden dat de vaccinaties tegen de Covid daar aan hebben meegedragen. Mensen zijn veel meer ziek en allerlei rare gezondheidsklachten. Ik zie steeds meer uitval van personeel op de werkvloer. Ook mensen met meer langdurige schade of geheel arbeidsongeschikt geworden.
Ik heb ook een sterk vermoeden dat de vaccinaties tegen de Covid daar aan hebben meegedragen. Mensen zijn veel meer ziek en allerlei rare gezondheidsklachten. Ik zie steeds meer uitval van personeel op de werkvloer. Ook mensen met meer langdurige schade of geheel arbeidsongeschikt geworden.
Een jaar of vier geleden heeft NS na jarenlang puzzelen met de zwaarste computers de dienstregeleing vernieuwd. Het jaar daarop werd op de lengte-as Amsterdam-Eindhoven de tienminutentrein ingevoerd. Om er een derde trein tussen te kunnen frommelen is 5 minuten met de tijdsloten geschoven. Hierdoor sluit op de trein A’dam-Maastricht niets, maar dan ook niets meer aan, in beide richtingen. Overal 28-32 minuten overstaptijd. Vooral zaterdag- en zondagmorgen als de treinenloop nog dunner is.
Een treintje minder kunnen we wel lijden, maar zorg dan dat de boel nog een beetje aansluit.
helemaal gelijk, ellende is dat, die aansluitingen.
Hahaha – jarenlang puzzelen met de zwaarste computers, dat is wat OV is voor alle betrokkenen, wat is het toch een leuke hobby.
Heeft Ravensburg trouwens ook een station?
Ja, Ravensburg(dat van de spelletjes) ligt aan de lijn Ulm-Friedrichshafen met een RE-halfuurdienst. Daarnaast stoppen er ook een paar IC-treinen van Ulm naar Oostenrijk.
Half uur overstap? 50 minuten na 1900 te Roosendaal voor stoptrein DDR. Op vrijdag.
De concessievoorwaarden eisen in de avond en het weekend minimaal een uurdienst, alleen op ma-vr overdag minimaal een halfuurdienst. Dus wat is uw klacht nou precies?
Ik heb 25 mei dit al als het nieuwe normaal gepresenteerd. Ik herhaal:
Met allerlei excuses wordt een nieuwe policy gepresenteerd. Werkzaamheden of verstoringen, de trein rijdt niet en zoek het verder zelf maar uit. Het personeelstekort waardoor extra voorzieningen rond werkzaamheden of verstoringen lastig worden, wordt aangegrepen om de eenvoudigste en vooral de goedkoopste oplossing te kiezen.
Dus vanaf nu: Werkzaamheden of verstoringen: geen treinen, geen bussen en geen compensatie
Vergrijzing, slecht personeelsbeleid, hoog ziekteverzuim en een strijd tussen opdrachtgevers en ov-bedrijven: het zijn ongetwijfeld allemaal redenen voor het zooitje. Het verbaast mij alleen dat wel gemakkelijk voor opheffing van treinen wordt gekozen, terwijl andere bovenwettelijke normen vier overeind blijven staan. Bij een uitval van de helft of meer treinen op een traject stug met korte treinsamenstellingen op de overige ritten blijven doorrijden bijvoorbeeld, omdat vanaf 7 of 8 bakken een interne servicenorm geldt die twee conducteurs voorschrijft. Dat je veiligheidsnormen niet kunt schrappen en bij 12 bakken of 3 treinstellen in een tunnel meerdere conducteurs nodig hebt snap ik, maar ook op bovenwettelijke normen blijven handhaven en daardoor keer op keer met te korte treinen blijven rijden, juist als er al wordt gesneden in de dienstregeling, vind ik echt onbegrijpelijk en ik snap ook niet dat de vervoerders daar niet serieuzer op worden bevraagd door media en politiek.
Ik pleit voor een nood dienstregeling. Structureel minder treinen zodat reiziger voorspelbaar kan reizen. Maak de treinen die rijden dan wel maximaal lang zeker gezien de enorme drukte en corona-opleving.
Als je treinen langer maakt helpt het weinig want dan moet er weer een tweede conducteur komen (die er juist niet is). Fijn he die vakbondsnormen.
Dat helpt wel bij Arriva e.a. maar niet bij NS. Bij NS eisen de vakbonden bij langere treinen een tweede conducteur en dan heb je dus nog steeds hetzelfde probleem..
STRAKS DAN GA JE VOOR DE AUTO OOK BETALEN VOOR ELKE KM EN DAN IS DE TREIN EEN MOOI ALTERNATIF MAAR MOOI NIET IN 2030 DAN ZIJN ER GEEN TREINEN MEER DIE RIJDEN WANT HET PERSONEELWIL DAN OOK MEER LOONEN DAN GAA ZE WEER STAKEN EN DE HELFT IS ZIEK OF MET PENSIOEN.
Zo is het.
Eindelijk rust in NL, geen treinen en auto’s.
En PSV weer kampioen, jaar in jaar uit, dat kan inderdaad in hoofdletters maar hoeft ook niet eens genoemd te worden bescheiden en galant als we zijn; zeg tegen je broer dat ie zich niet laat wegkopen door Manchester United.
The futures so bright we gotta wear shades
https://www.youtube.com/watch?v=8qrriKcwvlY&ab_channel=Timbuk3VEVO
Ik zie dat we ons ook nog per ezel kunnen verplaatsen.
Blijkt dan toch dat CDA en ChristenUnie de ontbrekende schakel waren in Rutte I t/m XXX. Maar wil alle andere betrokkenen niet tekort doen, ook de vakbonden niet, en ook de oppositie niet, en alle hardwerkende mensen bij NS etc, journalistiek en zeker ook wij als trouwe voetvolk.
Prachtig werk!
LBNL: de vraag is waarom er een tekort aan conducteurs zou zijn als de arbeidsvoorwaarden vergeleken met andere sectoren zo goed zijn. Grootste vraag in deze is hoe de balans onregelmatigheid-privé zit.
Dit kan het beste worden beantwoord door naar de verloopcijfers van conducteurs te kijken. Want die zouden niet hoog moeten zijn, als de salariëring ongemakken als grote onregelmatigheid en diensten op treinen langs krachtwijken en door krachtsteden overtreft.