Bijbetalen bij vertraging toch niet nodig: voorwaarden aangepast
18 okt 2017 11:46
NS biedt nu voor het eerst een e-ticket aan met ochtend- en avondspitsbeperking. Het gaat om een kleine pilot, zegt het spoorbedrijf. Aanvankelijk stelde NS dat reizigers hun reis bij vertraging niet afgemaakt mocht worden. Maar na kritiek van onder andere Rover heeft NS die voorwaarde nu geschrapt.
Het gaat om een NS dagkaart die voor 15 euro wordt verkocht via de NS Spoordeelwinkel. De dagkaart is niet geldig tussen 6:30 – 9:00 en 16:00 – 18:30 uur. Normaal gesproken is de inchecktijd bepalend, maar bij e-ticket is niet te zien hoe laat iemand zijn reis begint. Daarom is bij het e-ticket vastgesteld dat tijdens de spitsuren helemaal niet gereisd mag worden.
Aanpassing
Aanvankelijk werd benadrukt dat er ook “in geval van vertraging” niet in de spits gereisd mocht worden. “Maar dat passen we nu aan. Bij vertraging mogen reizigers hun reis gewoon afmaken” zegt NS woordvoerder Ton Boon. Daarmee komt het spoorbedrijf tegemoet op kritiek van reizigersvereniging Rover. Die noemde die bepaling eerder “absurd”, en stelde dat de regels botste met Europese regelgeving.
Reis vervolgen
In de Europese regelgeving staat opgenomen dat als er een vertraging dreigt van 60 minuten of meer, de reiziger zijn reis moet kunnen vervolgen. “Onder vergelijkbare vervoersomstandigheden bij de vroegste gelegenheid”, aldus de EU verordening. “Als NS vraagt bij vertraging te wachten tot na de spits, dan dreigt er een vertraging van meer dan een uur. De reiziger mag zijn reis dan dus volgens de verordening gewoon afmaken” legt Rover beleidsmedewerker Freek Bos uit.
Kleine proef
NS benadrukt verder dat het een kleinschalige pilot gaat. “Het gaat om slechts 20.000 tickets. De verwachting is dat deze actie snel is uitverkocht”. Het kaartje is overigens niet te gebruiken op zaterdag en zondag.
Ik zat al erg te doelen op die dagkaart, maar het is strontvervelend dat je niet in de avondspits kunt reizen.
De belofte is altijd dat als de organisaties maar privatiseerd, verzelfstandigd of dereguleerd de klant koning wordt en dat zowel producten als service beter wordt tegen een lagere prijs… Er zijn politieke partijen die gaan voor bovenstaande beloften, er zijn nog enkele partijen voor wie de Old School NS helemaal niet zo gek was….
De moderne NS is veel en veel beter dan de old-school. Het enige vervelende is dat ze nog veel te veel van het oude rijdend personeel en hun bedorven werkmentaliteit hebben. Nieuwelingen raken daardoor nog steeds aangestoken en worden net zo.
werkelijk? Verklaar dat eens nader?
Reis met de trein en lees de krant.
Sterke argumenten… Hoe herken je dan dat treinpersoneel van de oude stempel is?
Ik zit elk weekenddag in de trein en merk totaal niets van wat u zegt. Het personeel is heel vriendelijk en bereid om te helpen.
De “moderne” NS is ten eerste niet modern. Het idee van losse, commerciële spoorwegbedrijven is juist iets hopeloos ouderwets, dat niet voor niets in de jaren 1930 de nek om was gedraaid. De staat kocht de spoorwegmaatschappijen en maakten er een enkel bedrijf van: de NS. De staat was verantwoordelijk en na de oorlog werd de NS symbool voor Nederlandse trots. Maar in de jaren ’80 bedacht het Kabinet-Lubbers dat we beter weer vijftig jaar terug in de tijd konden gaan, en werd de NS weer “geprivatiseerd” (een echt staatsbedrijf was de NS toch al nooit en echt privaat is het nu ook niet, maar de staat werd niet meer verantwoordelijk en de subsidiekraan ging dicht). Daarnaast kwamen er weer andere spoorwegmaatschappijen op het Nederlandse spoor. Gevolg: materieeltekorten, achterstallig onderhoud, graaiende directeurtjes en het geld kwam op nummer 1 te staan. Rampjaar 2001 kostte toenmalig directeur Huisinga de kop, waarna er weliswaar verbeteringen zijn geboekt, maar er nog altijd te weinig vanuit de reiziger wordt gedacht. Deze “aanbieding” laat dat nog maar weer extra zien. De oorzaak? Men probeert winst te maken op een openbare dienst. Van NS tot PostNL tot ziekenhuizen is keer op keer te zien dat dit niet werkt. Openbare diensten moeten gewoon in overheidshanden liggen, zonder dure directeurtjes. Toen de NS nog het oude N.V. Nederlandse Spoorwegen was, waren er immers ook geen miljardenverlies bij de aanleg van nieuwe spoorlijnen door verkeerde aanbestedingen. Dat had nu ook niet gehoeven, maar er wordt nu teveel vanuit het geld gedacht. Daarin is de B.V. NS die jij zo modern noemt, een grote flop die beter zo snel mogelijk ongedaan kan worden gemaakt.
Daar werd in het kaarten-onderwerp ook al uitvoerig over gezanikt. Rover heeft het idee dat zij met hun één promille vertegenwoordiging de voorwaarden stellen?
De soep wordt niet zo heet gegeten als ze opgediend wordt. Controleurs komen in drukke treinen al helemaal niet langs en niemand zal reizigers uit de trein zetten of laten betalen.
Wel komt er natuurlijk misbruik van mensen die ook weekendkaarten door de week of goedkope dagkaarten voor 09:00 willen gebruiken en dus nu zogenaamd over het hoofd zagen dat ze eigenlijk niet in de trein mochten zitten.
Het zit in de trein vol met idioten en profiteurs. Al dat per ongeluk niet begrijpen is gewoon om te lachen.
Ooit zat ik in de 1e klas Thalys van Rotterdam naar Parijs. Eerst zat er al een man in een telefoon te schreeuwen die vanzelf weg ging toen de controleur kwam. Daarnaast zat er mevrouw met dochter die niet lezen kon en niet wist dat het 1e klas was en dat je een speciaal ticket moest hebben. De dochter kon ook niet lezen en vreemd dat ze natuurlijk zonder lezen wel in de 1e klas van de snelste trein naar Antwerpen terecht kwamen. Veel getier tegen de controleur bij het uitschrijven van de bekeuring. Het beste hadden ze de mensen er op Feyenoord uitgeknikkerd en anders op Noorder-Kempen.
We hebben het nu over voorwaarden die in strijd zijn met EU-regels. Als de reiziger per abuis in de Thalys stapt, dan krijgt deze (terecht) een boete. Ik ken iemand die deze fout heeft gemaakt en dan kom je niet weg met een smoesje.
Ik vraag me af, hoe streng zijn ze met het toch tijdens de middag/avondspits reizen met deze tickets?
Er staat in elk geval expliciet opgenomen: “Reis je in de spits dan heeft de Hoofdconducteur het recht een Uitstel van Betaling uit te schrijven.”
Dat zag ik ook. Ik ben benieuwd wat NS reageert op de kritiek van Rover.
Zou alles op een OV-chip werken in plaats van die geprinte velletjes dan zouden de poortjes wel vaststellen dat Jordy onrechtmatig in de trein zit en en kan naheffing volgen.
Ik stond ooit eens op Grou om bij de oud model automaat een kaartje te kopen. Ik moest nogal wachten want de mevrouw voor mij wilde om 08:45 een kaartje met korting kopen wat de automaat niet deed. Uiteindelijk heb ik mezelf maar er tussendoor laten gaan om toch met de trein mee te kunnen. Er zijn 100.000-den van dat soort mensen.
Alle medewerkers worden schijtziek van al die profiteurs en zullen dus een zero tolerance beleid gaan toepassen op alle actie tickets. Ook wij willen een goed product leveren, maar door Rover moeten we vaak afwijken van duidelijke regelgeving. Dit belemmert ons in ons werk. Hierdoor word misbruik vergroot en de schade voor het bedrijf loopt in de miljoenen.Als NS en de overheid en de belangenorganisaties wat meer zouden luisteren naar het personeel op de trein zouden we een veel beter OV hebben.
Gewoon niet kopen, boykotteren!
Dan zal NS deze kaarten niet en masse aanbieden, in de toekomst! Maar als u koopt: dan zijn wel de voorwaarden van toepassing. U wist het toch voor de hand en nam het risico?
NS heeft zich aan EU-regelgeving te houden. Voorwaarden die daarmee strijdig zijn, kunnen niet. Als er een boete komt, dan kun je die dus aanvechten.
Het is dan ook een treinkaartje voor een bepaald tijdsbestek, niet voor een bepaalde rit van A naar B, daarom lijkt me deze regeling niet in strijd met de Europese regelgeving. Het is aan de reiziger zelf hoe krap ze een dergelijke rit willen inplannen. Wil de reiziger meer flexibiliteit, koopt deze toch gewoon een normaal kaartje?! Het is simpelweg een ander product dan dat sommige conservatieve reizigers gewend zijn.
Als je zo’n kaartje koopt weet je dat dit de voorwaarden zijn! Als je het er niet mee eens bent of als je het absurd vindt is het heel simpel: KOOP HEM NIET!
Dat is iets te simpel. Als bedrijf mag je geen producten aanbieden die in strijd zijn met wet- en regelgeving.
Slordig geschreven teksten:
I. “Aanvankelijk stelde NS dat reizigers hun reis bij vertraging niet tijdens afgemaakt mocht worden.”
II. “Daarom is bij het e-ticket dat er tijdens de spitsuren helemaal niet gereisd mag worden.”
Het is een snelle correctie vanwege een wijziging van de NS. Ik ben geen positief-denken-goeroe maar in dit geval waardeer ik dat Treinreiziger moeite doet om haar informatie up to date te houden.
Dank voor het compliment.
Wat lezer zegt klopt. De teksten zijn snel herschreven, omdat NS de voorwaarden heeft aangepast. Kom gerust helpen met de eindredactie, die hulp kunnen we wel gebruiken 🙂
NS heeft de voorwaarden niet aangepast. Dit zijn de voorwaarden van NS: ‘Voordat de spits begint moet je de trein hebben verlaten met dit e-ticket
Reis je in de spits dan heeft de Hoofdconducteur het recht een Uitstel van Betaling uit te schrijven.’
De expliciete vermelding dat “ook bij vertraging” niet in de spits gereisd mocht worden, is geschrapt. En NS zegt nu in elk geval in een toelichting expliciet dat de reis in geval van vertraging wel afgemaakt mag worden. Niet alleen hier. Ook op hun eigen forum zeggen ze dat in bedekte termen. Ze noemen het in de voorwaarden echter niet expliciet. Wat mij betreft is het sowieso geen succes en verwarrend dat bij een e-ticket en een wegwerpkaartje de spits op twee verschillende manieren wordt uitgesloten.
Eerlijk gezegd vind ik 15 euro nog wel vrij veel voor een dergelijk beperkende kaart. Zou ik eerder superdal prijs van 10 euro verwachten.
Ik snap het probleem niet. Voorwaarden van producten/diensten, huisregels voor openbare plekken, arbeidscontracten of een CAO voor een bedrijfstak mag nooit minder zijn dan wat de wet.
Mocht een trein vertraagt zijn waardoor je de reis niet kan afmaken en een uur vertraging hebt, dan worden deze automatisch ongeldig verklaart. Het lijkt mij dat je dan gewoon de reis kan afmaken.
Klopt. Maar het levert veel gedoe op. Hc zal wellicht toch boete uitschrijven, vervolgens naar geschillencommissie of rechter om je gelijk te halen. Kost veel energie en tijd. Veel mensen zitten daar toch niet echt op te wachten.
Prima zo’n extra goedkoop kaartje met erg beperkende voorwaarden. Maar als reizen alleen is toegestaan buiten ook de avondspits is dat niet realistisch voor reizigers uit het noorden / zuiden / oosten die naar de randstad willen. Als de terugreis nog later dan 18.30 uur pas begonnen zou mogen worden, dan wordt dat, en wel een hele lange dag, en wel een heel erg late thuiskomst. Advies: laat de kaartjes waarbij wel in de avondspits gereisd mag worden in stand, en vraag daar dan gewoon een hogere prijs voor.
In 2017 hebben veel winkelketens en websites verschillende acties gehad met treinkaartjes. Allemaal met hun eigen regels, voorwaarde of beperkingen.
Elke actie/product heeft zijn eigen doelgroep voor wie het erg geschikt is. Ook zal een actie/product altijd een groep uitsluiten voor wie de regels, voorwaarde of beperkingen ongunstig zijn.
Als ik naar mezelf kijk dan is ook niet elk actie/product geschikt voor mij. Verder zijn er ook acties/producten waarbij de nadelen soms voor lief neem als ik kijk naar wat ik bespaar. Dit kan op bepaalde trajecten hoog oplopen wat ik in die aantal uur niet bij een werkgever verdien.
Mijn inbreng is niets anders dan: Stel dat er een uiteindelijk een goedkope dagkaart komt waarop je niet mag reizen in de avondspits, vergeet dan niet ook een dagkaart aan te bieden waarop je wel in de avondspits mag reizen. En maak die dan wat duurder. Gecompliceerder is mijn suggestie niet.
Dat is nu van Toepassing: bij Actie van de Dag koop je een NS dagkaart voor 20,50 zonder avondspits beperking. Bij HEMA een NS Dagretour zonder avondspits beperking voor 17,50.
We hebben 135 verschillende tickets/ abonnementen te koop. Kijk naar de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden.
Ik zit mij af te vragen hoe dat zit als je een dagkaart koopt via blokker, etos, AH en Kruidvat? Voor de laagste prijs lijkt er anders op dat het ongewijzigd blijft maar anders is het leven daardoor extra zuur. Ik maak mij vooral zorgen over de politieke verhouding in het spoornet daar tegen over lijkt het meer over te komen dat de mensen met vooral groot geld wel kunnen betalen en mensen met een AOW of Wajong niet. Maar als je echt vaker wilt gaan profiteren dan lijkt mij dat je beter een NS abonnement voor kunt afsluiten ipv e-tickets en actie NS dagkaarten. Gelukkig heb ik een Dal Voordeel voor zakelijk en voor privé een NS Weekend Vrij.