fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Hinder voor treinreizigers blijft: ook dinsdag alleen sprinters

Treinreizigers zullen ook dinsdag te maken hebben met minder treinen en extra reistijd als gevolg van het winterweer. Dinsdag zullen er net als vandaag alleen sprinters rijden.

IJsafzetting

Daardoor zullen reizigers veel langer onder weg zijn. “Vrieskou en vocht zorgen naar verwachting voor ijsafzetting aan de bovenleidingen. Daarnaast zijn er nog veel storingen op het spoor als gevolg van de hevige sneeuwval van de afgelopen dagen” meldt NS maandag rond 17.00 uur.

NS en ProRail kiezen er daarom voor om dinsdag alleen sprinters in te zetten. “Sprinters stoppen ook op kleine stations en daarmee kunnen we zoveel mogelijk reizigers naar hun plaats van bestemming brengen” zegt het spoorbedrijf in een verklaring. “Waar mogelijk worden treinen verlengd.” 

Reisplanner

De reisplanner wordt in de loop van maandagavond bijgewerkt. Omdat de kans reëel is dat er problemen op het spoor zullen zijn, wordt reizigers ook geadviseerd om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Bij winterweer rijdt er normaal gesproken 2x per uur een intercity en 2x per uur een sprinter. Omdat de problemen nu nog niet onder controle zijn, kiezen ProRail en NS ervoor om de dienstregeling verder uit te dunnen.

Trein & Winter

14 gedachten over “Hinder voor treinreizigers blijft: ook dinsdag alleen sprinters”

  1. Annemiek schreef:

    Het valt nauwelijks voor te stellen dat een dagje met matige sneeuw ervoor zorgt dat het spoorverkeer (minimaal) drie dagen zwaar ontregeld raakt. Als het tegenzit gebruikt NS de omstandigheden om twee weken lang geen ‘normale’ coronadienstregeling te hoeven rijden. Erg vervelend voor de mensen (met functies binnen vitale branches) waarvoor NS zegt de coronadienstregeling nog uit te voeren. Tezamen met de acties waar het personeel van NS massaal op zit te azen, mogen die reizigers dit jaar rekenen op zeker drie weken ellende op het spoor en dat is dan zonder de voortdurend ellenlange werkzaamheden mee te tellen.

    Ik zie ook dat er aan de uiteinden van Intercity-trajecten weer geen rekening is gehouden met de late en vroege treinen. Zo rijden de Intercity’s van Zwolle naar Groningen aan het einde van de dienst in plaats van Sprinters met stops op alle tussengelegen stations. Van Assen naar Groningen vertrekt de laatste trein om 23:12 in plaats van 01:37. Langs de lijn zitten veel cruciale bedrijven voor de voedingsindustrie, waar 24 uur per dag wordt doorgewerkt, waardoor vooral die late treinen vaak erg druk zijn. Leuk als je daar werkt!

    1. Hanzeboog2012 schreef:

      Dagje met matige sneeuw? Loop zelf door een sneeuw duin op kniehoogte.

      Maar waar het meer om gaat ging/gaat was dat de wind de sneeuw in de wissels blies. En daar kan de wissel verwarming in combinatie met de koude temperaturen niet tegen op.

      De overheid is niet bereid om voor dergelijke uitzonderingen voor vele miljarden alle wissels zo winterklaar te maken dat het omstandigheden als gisteren aan te kunnen. Terecht. Die geld in het potje van de Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat kunnen ze beter aan andere dingen in de spoorwereld besteden.

      Wat is beter? De middel? Of de kwaal?

      1. Annemiek schreef:

        Ja, matige sneeuw… Gemiddeld nog geen 10 centimeter.

        Of het middel erger is dan de kwaal? Prorail heeft ontzettend veel geld ontvangen om wissels winterbestendig te maken. Vast te stellen valt dat het daarin gefaald heeft. Ik geloof niet dat er door Prorail bij het verstrekken van die investering gemeld is dat er bij stuifsneeuw dezelfde ellende ontstaat. Het spoor zou juist op advies van Prorail winterklaar worden gemaakt. Dit is de eerste keer waarop dat getest kan worden bij normaal Hollands winterweer. En het blijkt weggegooid geld te zijn.

        1. Hanzeboog2012 schreef:

          Een stellig antwoord. Dan is het aan de staatssecretaris om te laten evalueren wat er niet goed is gegaan. Dit zijn leermomenten.

          Maar dit is een uitzonderlijke gebeurtenis. En je kunt niet de gehele infrastructuur gaan aanpassen op een uitzonderlijke weeromstandigheid.

          Overigens kon Arriva gisteren als enigste in Noordoost Nederland rijden omdat toen nog weinig sneeuw was.

        2. Annemiek schreef:

          @Hanzeboog2012. Sinds wanneer moet de belastingbetaler het aan de staatssecretaris overlaten om een mening te hebben over of belastinggeld op een verantwoorde wijze wordt uitgegeven en gebruikt?

          Het is gewoon Nederlands winterweer. Het zijn geen uitzonderlijke weersomstandigheden.

        3. Hanzeboog2012 schreef:

          Gisteren was wel uitzonderlijke weer. Immers als meteorologen over sneeuwstorm hebben en vergelijkingen trekken met 1979 is het geen standaard weer in de winter.

          De Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat met Minister van Nieuwenhuizen en in het bijzonder staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaan over hoe de belasting geld door ProRail besteed worden.

          Een voorbeeld was bijvoorbeeld dat ProRail geld wilde om de spanningssluis en fasescheiding tussen HSL brug – spoor Dordrecht – Breda v.v. aan te pakken.

          Maar daar wilde staatssecretaris Stientje van Veldhoven niet aan. Ze ziet de oplossing in ICNG. Hoef ze daardoor geen belastinggeld te verspillen.

        4. Annemiek schreef:

          Ik begrijp niet hoe je zo kunt overdrijven over een situatie die iedereen recent heeft mee kunnen maken. In het grootste gedeelte van Nederland was objectief geen sprake van een sneeuwstorm. Hoogstens een sneeuwjacht. In de Bilt was het windkracht 4. Voor de rest heeft iedereen kunnen zien dat er een paar centimeter sneeuw is gevallen en de sneeuwjacht dat inderdaad wat heeft opgewaaid. Normaal Nederlands winterweer, wat we de laatste jaren niet zo vaak gezien hebben.

          De laatste keer dat we soortgelijk weer hebben gehad, lieten NS en Prorail het nogal afweten waardoor het vervoer per spoor dagenlang ontwricht raakte. Toen is er een zak met geld naar Prorail gegaan met de boodschap ‘dit nooit meer’. Prorail beloofde met het geld het spoor winterbestendig te maken. NS had als grootste klant en stakeholder Prorail scherp moeten houden op de voortgang. Inmiddels faalt het personenvervoer per spoor opnieuw. En dan hebben sommigen blijkbaar een staatssecretaris nodig om te kunnen beoordelen of het belastinggeld voor het winterbestendig maken van het spoor goed besteed is.

        5. Hanzeboog2012 schreef:

          Simon:

          Ze reageerden op de gebeurtenissen van december 2019 toen er ook zoveel sneeuw was. Wel geen dag met een harde wind.

          Maar blijkbaar gaat het nog niet goed bij ProRail. Of zijn er nog niet voldoende maatregelen genomen. Maar krijgt ProRail wel alle middelen?

          Dit gaat in ieder geval onderzocht worden.

        6. Hanzeboog2012 schreef:

          Sneeuwjacht is windkracht 6 of 7. Kun je niet bagatelliseren. En sneeuwstorm vis windkracht 8. En KNMI gaf code rood. Wat betekent dat het weer maatschappelijk ontwrichtend kan zijn. Dat klopt dus. Want het was overmacht voor ProRail.

          https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/sneeuwjacht

        7. Annemiek schreef:

          Het rapport waar Simon naar linkt is opgesteld naar aanleiding van de situatie in 2009. Wie het leest zal zien dat we er sindsdien absoluut niet op vooruit zijn gegaan. Letterlijk alles wat in het rapport genoemd wordt met betrekking tot de klant, is verslechterd. Ondanks de miljoenen die er zijn geïnvesteerd in het winterbestendig maken van het spoor, zal een nieuw rapport bijna 1-op-1 kunnen worden gekopieerd van het (klaarblijkelijk) ongebruikte ding van een decennium geleden.

    2. Hanzeboog2012 schreef:

      Misschien moesten ze de IC (ICM-M/V-IRM-M) overbrengen. Dan is wat efficiënter om in de laatste uurtjes ICM-M als Sprinter in te zetteb i.p.v. SNG.

      1. Annemiek schreef:

        Ze rijden op het traject al de hele dag al met SNG en ICM. Qua materieel lijkt het niet uit te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.