Rhätische Bahn plant wereldrecord: trein van 1,9 kilometer
14 mei 2022 13:33
De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn (Rhb) heeft een ludieke actie in petto: ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan wil de spoorwegmaatschappij een trein laten rijden van maar liefst 1,9 kilometer lang. Het gaat om een reeks Capricorn treinstellen met 100 rijtuigen.
Langste reizigerstrein
De recordpoging staat voorlopig gepland op 29 oktober, maar er is nu al een repetitie gehouden. De recordrit zal onder andere over het wereldberoemde Landwasserviaduct bij Filisur gaan. Dit is onderdeel van de Albula-spoorlijn, waar onder andere de Glacier Express en Bernina Express overheen rijden. De Albula-spoorlijn is één van de weinige spoorlijnen die door UNESCO eerder tot werelderfgoed is uitgeroepen.
Om een jubileum te vieren met een record, klinkt voor veel spoorliefhebbers bekend in de oren. NS vierde in 1989 haar 150-jarig jubileum door het record te veroveren van langste reizigerstrein. De locomotief 1607 trok toen een trein van 60 rijtuigen. Die trein had een lengte van 1,6 kilometer. Het record was maar van korte duur, in 1991 veroverden de Belgen het record met een trein van 1,7 kilometer.
100 rijtuigen
De trein van de Rhätische Bahn kent veel meer rijtuigen, met bovendien een reeks treinstellen. Dat de trein toch slechts 300 meter langer zal zijn dan de NS-trein uit 1989, komt doordat rijtuigen van de Zwitserse spoorwegmaatschappij minder lang zijn. Een ander verschil is dat de RhB op smalspoor rijdt.
Heel leuk hoor.
Maar over het algemeen vind ik het maar stil op deze website. Genoeg spoornieuws over het Nederlandse spoornetwerk, maar helaas krijgen mensen nieuws over het spoor in… Duitsland?!
Maar bijvoorbeeld de opheffing van Spoorkruispunt Blauwkapel en de geschiedenis van dat kruispunt had ik via dit platform graag willen lezen.
Ik mis de Nederlandse actualiteit qua nieuws op deze site.
Sowieso hoop ik op meer activiteiten van deze website, want treinreiziger.nl vind ik gewoon een mooie platform. Dus @Hildebrand van Kuijeren: Geef deze website weer de glans die jmhet verdient.
* Ik bedoel dus het spoor in Zwitserland en uiteraard dat er best veel spoornieuws over buitenlandse spoorlijnen is.
Ik werk momenteel 60 a 70 uur in de week, ondersteund door een personeelslid en twee freelancers. Meer werken dan nu zou onverantwoord zijn, en dus moeten er keuzes gemaakt worden. Ik wil dolgraag wat meer schrijven, al stond jouw punt niet op mijn lijstje. Ik zal mijn best doen met hulp van wat nieuwe vrijwilligers om hopelijk wat meer nieuws te publiceren.
Alles heeft zijn grenzen.
Kennelijk moet er geld worden verdiend, en het bedienen van de lezers van deze nieuwsbrief heeft dan ook geen prioriteit. Aardige bijkomstigheid is dat er op railgebied in Nederland nauwelijks of niets gebeurt, en er dus ook geen melding van enige gebeurtenis te maken valt. Van de geleidelijke afbraak en sloop van de Maliebaanspoorweg, waaronder de Blauwkapel-kruising, wordt overigens genoegzaam verslag gedaan in onder andere de DUIC-publicatie. Daaraan heeft deze nieuwsbrief niets toe te voegen.
Uiteindelijk moet de schoorsteen roken ja.
@Eduard, voor de spoorenthousiastelingen is de opbraak van het spoorkruis bij Blauwkapel een verarming, maar de reizigers tussen Utrecht en Amersfoort gaan wat comfort betreft er duidelijk op vooruit. Ik neem aan dat het westelijke spoor tussen Blauwkapel en het Spoorwegmuseum ook opgebroken gaat worden.
Wat een elektra verspilling. Laat Miss CH maar gevulde chocola van eigen bodem uitdelen in gewone dienstregeling. En kaasfondu op de stations. Is daar een soort borrel door hoog alcoholpercentage.
Kluns! Volgende keer graag constructieve bijdrage.
Klinkt toch vooral als bavianengedrag: kijk mij eens. Je zou denken dat spoorwegen na corona even andere prioriteiten zouden hebben.
het gaat natuurlijk om de promotie van de Rhätische Bahn die veel toeristische ritten uitvoert met panoramarijtuigen.
Is overigens wel een particulier bedrijf, maar zijn wel aangesloten bij het Zwitserse tarievensysteem, waarin trein, tram, bus en boot samenwerken
Particulier, in zekere zin. De provincie (Katon) Graubunden heeft alle aandelen.
Ik vind wel leuke ludieke actie, die je product in het zonnetje zet. Ik vind eigenlijk jammer dat in Nederland niet meer op ludieke wijze dit soort initiatieven worden genomen, al is in Nederland niet helemaal het moment. In Zwitserland is de reiziger sneller terug heb ik de indruk dan in Nederland.
Het gaat helemaal niet goed in Zwitserland. De verliezen bij de SBB stapelen zich op en de Bund wil die niet meer bijpassen. De SBB gaat daarom tot 2030 zo’n 6 miljard Sfr besparen, voornamelijk op de personeelskosten. De bruto lonen worden verlaagd en de werknemers moeten een groter deel van de sociale lasten gaan betalen.
De Rhätische Bahn is niet van de SBB en rijdt op een gescheiden smalspoor.
@bert sitters
Dat het bij de Rhatische Bahn veel beter gaat dan bij de SBB lijkt me stug.
Dat zeg ik niet
Te weinig Nederlands spoornieuws ? Lees dan maandelijks het mooie blad Railmagazine met zowel Nederlands rail als buitenlands nieuws, te koop in menig tijdschriftenwinkel wordt men elke maand goed bijgepraat over het spoor in ons eigen Nederland…
Is commerciële spam hier toegestaan?
Frans is niet werkzaam voor Railmagazine en heeft bij mijn weten ook geen aandelen in het magazine, maar kennelijk gewoon een enthousiaste lezer, dat mag.
klagen door anoniem is in ieder geval nog minder te prijzen.
@Frans, word lid van de NVBS en ontvang iedere maand Op de Rails in de bus & bij het novembernummer zit een kalender ingesloten.
Het Belgische Spoorwegjournaal is m.i. ook de moeite waard, verschijnt tweemaandelijks.
@Ron Swart
Het gaat om het verwijderen van het oostelijke spoor. De boog in Blauwkapel richting Bilthoven blijft liggen en er wordt tussen het spoorwegmuseum en Blauwkapel op het westelijke spoor gereden, zoals nu ook het geval is.
Hadden we in Nederland maar een paar panorama-rijtuigen die regelmatig ingezet zouden worden. En dan tegen betaalbare prijzen. In het voorjaar zijn er genoeg mooie ritten te maken. Eenvoudig aanhaken op een gewone lange rit is ook goed te doen. wel entree controle!
Nu moet je je eigen ritje maar verzinnen op de bovenvloer van een VIRM of dubbeldekker.
Poeh zeg, dat lijkt een hele uitdaging te worden. Eis voor het wereldrecord was destijds dat er slechts één trekkende loc mocht zijn en één bediende remkraan. Het lijkt mij geen prettig idee om met 15 reagerende triplekleppen de helling af te gaan. Mijn ervaringen zijn opgetekend op de website Feijenoordsemeesters.nl
Hoe dan ook wens ik alle betrokkenen heel veel succes en een veilige rit toe.