Rover: Print actietreinkaartjes gratis op het station
04 feb 2019 16:52
Biedt reizigers aan om actietreinkaartjes gratis op het station uit te printen. Die oproep doet Rover aan NS in reactie op het besluit de actiekaartjes voortaan alleen als e-ticket aan te bieden. Hierover komen veel klachten bij Rover binnen. Ook bij Treinreiziger.nl stroomden al meer dan duizend klachten binnen.
Klachtenregen
Veel reizigers wachten er op: de acties met voordelige dalurentreinkaartjes bij winkels als Kruidvat en Albert Heijn. Vanaf heden worden deze kaartjes niet meer aangeboden als wegwerpchipkaart, maar als e-ticket. Honderden reizigers klagen bij Treinreiziger.nl en Rover over de nadelen van deze omschakeling. Zo moet de voordeelreiziger nu tijdens de spits de trein verlaten, waar voorheen nog de reis in de spits mocht worden afgemaakt wanneer tijdens de daluren was ingecheckt. Ook moet bij het e-ticket voor vertrek worden verzilverd. Dat kan overigens ook op de vertrekdag.
NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.
Onduidelijkheid
Vanaf vandaag verkoopt Kruidvat e-ticket treinkaartjes. NS woordvoerder Hessel Koster liet vorige week tegenover Treinreiziger.nl al weten dat de e-tickets niet verplicht hoeven worden uitgeprint. Echter, in de Kruidvat voorwaarden staat dat uitprinten wel verplicht is. Daardoor is onduidelijkheid ontstaan. Koster neemt die onduidelijkheid weg: “Printen is niet verplicht, tonen op de smartphone of tablet kan ook. We hebben de informatie inmiddels op onze site aangepast, Kruidvat werkt daar nog aan”. Omdat Treinreiziger.nl veel reacties krijgt over het Kruidvat Treinkaartje, heeft onze redactie hier een aantal vooroordelen over de e-tickets op een rij gezet.
Uitprinten op stations
Reizigersvereniging Rover wil vanwege de onduidelijkheid dat reizigers gratis hun e-ticket kunnen uitprinten. Die service kost normaal 1 euro. NS geeft aan die oproep geen gehoor, omdat printen niet verplicht is. Wel zorgt het spoorbedrijf dat de klantenservice is ingelicht, om eventuele onduidelijkheden weg te nemen.
Keuzemogelijkheden
“Voor ons en reizigers is het van belang dat “Kruidvatkaartjes” zorgen voor meer reizigers en meer gebruik van de trein”, schrijft Rover-directeur Freek Bos aan NS. Rover heeft NS daarom gevraagd om gebruikers van voordeeltreinkaartjes voldoende keuzemogelijkheden te bieden en de voordeelkaartjes zowel als e-ticket, mobiel kaartje en als product voor de OV-chipkaart uit te geven.
Gesprek met NS
Treinreiziger.nl wil na afloop van de Kruidvat-actie met NS in gesprek. “Uiteraard gaat NS over haar eigen actiebeleid. We zien echter dat heel veel incidentele klanten het fysieke wegwerpkaartje enorm waarderen. Ik wil NS vragen ook die reizigers niet te vergeten” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. De komende periode kunnen reizigers nog aan Treinreiziger.nl laten weten wat ze van het NS-besluit vinden. Zowel positieve als negatieve reacties zijn welkom.
Een aardige gedachte, maar niet echt dekkend.
Bedenk b.v. welk (laag) precentage van de spoor-stations in Nederland nog een bemensd loket hebben.
Wordt het niet eens tijd om al die flauwe kulkaartjes in de ban te doen en alleen de OV-chipkaart te gaan gebruiken. Zo langzamerhand wordt je horendol van allerlei acties en kaarten die de verschillende ondernemingen aanbieden. Iedere maatschappij heeft weer andere aanbiedingen. Stoppen hiermee.
Vind ik prima wanneer de kosten met de helft dalen. Beter voor het milieu minder files. Wat wil je nog meer.
Wanneer je weinig reist is een abonnement niet gunstig. Wanneer je dan nog goedkoop weg wilt voor een weekendje weg of een midweek en je hebt weinig budget dan zijn die acties geweldig. Wanneer u geen gebruik wilt maken van de actie en er niet naar wilt kijken dan doe dat niet. Echter wanneer je kijkt hoeveel mensen er gebruik van maken dan is uw opmerking een knuppel in het hoenderhok.
Is klant nog Koning en of wordt er nog wel naar de klant c.q. reiziger gekeken en geluisterd als het om keuzemogelijkheden gaat, of denken de vervoers ondernemeningen zoals NS nog te veel aan het eigen te voeren bedrijfsbeleid, waarin kostenbesparingen de hoofdrol spelen en niet zozeer het maatschappelijk belang dat OV bedrijven zouden moeten of kunnen hebben. Elke verandering is nog geen verbetering. En die actiekaartjes, laat het ALLEEN geldig zijn in het weekend en NIET meer doordeweeks, is de SPITS beperking opgelost…
De klant betaalt een kart voor een aanbieding en niet voor het premium product.
kwart
TIP…Upgrade 1e Klas…
Bij het verzilveren van de nieuwe Kruidvat E-ticket Daldagkaarten KAN men bij het kopje -SPECIAAL BIJ DEZE ACTIE 1 x Upgrade naar de 1e klas – bijbetalen voor slechts Euro 4,00. Deze EXTRA mogelijkheid staat NIET in de advertentie en Actievoorwaarden van Kruidvat aangegeven. Als “compensatie” voor het verdwijnen van de wegwerpkaart, zou men tegen een gering bedrag dus comfortabel in de Eerste klas kunnen gaan zitten. Of men bij Kruidvat en andere retailers in de toekomst ook tegen bijbetaling een opwaarderings mogelijkheid gaat toepassen, is maar de vraag. Vooral handig tijdens drukke weekeinden als velen “slechts” 2e klas gaan reizen…
Ten opzichte van het verkochte aantal zijn de klachten zeer gering. Printers neerzetten voor het prubliek is het paard achter de wagen. Het gaat juist om het besparen van kosten van druk en distributie.
Dat is uiteraard zo, de klachten komen vooral van mensen die onze site lezen, en dan blijkt dat de mensen die de moeite nemen om te reageren met name negatief zijn. Zelf vind ik e-tickets enorm handig. Wel vind ik een groot nadeel dat de reis niet meer afgemaakt kan worden, daar is bij de ov-chipkaart bewust een andere keuze gemaakt.
Ik vond de wegwerp overall chipkaart veel makkelijker dan dat ze nu die e-tickets hebben.
Of laat zo een NS dagkaart via zo een station kast doen datje bij station zo een dagkaart kan kopen met zo een papier kaartje van als je inchecken geldig wordt.is beter dan e-ticket
Want niet iedereen heeft een printer of smartphone die dat kan.
Waarom kan ik niet een NS actiekaartje op mijn OV-Chipkaart laden? Met de Dal Dagkaart Utrecht á €10,30 reis je met je OV Chipkaart met alle bussen van Syntus Utrecht en alle bussen en trams van U-OV in de provincie Utrecht.
Dit reisproduct moet na je bestelling op je OV-chipkaart worden gezet bij 1 van de OV-chipkaart oplaadpunten. Na inchecken 24 uur geldig.
https://webshop.keolis.nl/nl_NL/webshop/product/details/tariff/516
Met de eigen spoordeel dagkaart van Euro 12,50 kan het inderdaad wel. Het zou met coupons uit de winkel ook moeten kunnen. Veel mensen zullen wel weer verzinnen dat ze geen Internet hebben. Of dat ze het niet snappen.
Het wegwerptreinkaartje met ingebouwde chip moet blijven bestaan!! Duizenden mensen zijn gedupeerd door deze lompe en ondoordachte actie van de NS. Het E Tiked mag wat mij betreft verdwijnen!! En als het echt niet anders kan alleen als 2e mogelijkheid!!
Op de allereerste plaats moet altijd het Wegwerptreinkaartje met ingebouwde chip komen!!!
Dan is het voor iedereen leuk en prettig
De NS moet is leren luisteren!!!!
treinkaartje