Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

“Tarieven NS op gemiddeld Europees niveau”

Het openbaar vervoer in Nederland zou het duurste zijn van heel Europa. Tot die conclusie kwam aanvankelijk RTL Nieuws op basis van cijfers van Europese cijferbureau Eurostat. Maar volgens onderzoek van dagblad Metro geldt dat in elk geval niet voor de trein. De krant bekeek in tien Europese landen de treinprijzen voor een afstand van 150 kilometer. Nederland scoort met een vijfde plek in de middenmoot.

Onderzoek Eurostat

RTL Nieuws kopte aanvankelijk: openbaar vervoer in Nederland duurste van EU. De cijfers van Eurostat, waarop RTL Nieuws zich baseert, hebben echter betrekking op transport services in zijn geheel. Inclusief taxi, veerboot en luchtvaart. En niet alleen van het transport zelf, maar ook van zaken als bagageservices en verhuis/transportservices. Over die gehele sector scoort Nederland volgens Eurostat inderdaad het duurst van heel Europa. Echter, dat onderscheid ontbrak in eerste instantie in het nieuwsartikel van RTL Nieuws. Later op de dag heeft RTL Nieuws de berichtgeving alsnog aangepast. Maar ondertussen is het beeld dat Nederland het duurste openbaar vervoer van heel Europa zou hebben al een feit.

Treinkaartjes in Europa

Voor dagblad Metro zijn de mediaberichten aanleiding geweest om de prijzen van treinkaartjes van tien Europese landen eens met elkaar te vergelijken. In ieder land is gekeken naar de treinprijs van een traject van circa 150 kilometer, voltarief. Hogesnelheidstreinen zijn daarbij buiten beschouwing gelaten, omdat bij die treinen vaak een toeslag wordt berekend. En wat blijkt? Dan is niet Nederland het duurst, maar het Verenigd Koninkrijk, gevolgd door Denemarken, Oostenrijk en Zweden. Pas op de vijfde plek volgt Nederland. Zwitserland (geen EU) is in de vergelijking buiten beschouwing gelaten. De recente prijsverhoging van NS – door de BTW-verhoging – is in het onderzoek meegenomen.

Afbeelding: © Metronieuws.nl

Opmerkingen metro-onderzoek

Metro is uitgegaan van het volle tarief. In veel landen zijn er mogelijkheden om goedkoper te reizen. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een ticket met treinbinding. De prijs die je dan betaalt hangt af van het boekingsmoment en beschikbaarheid van tickets. In Nederland besparen veel mensen door gebruik te maken van actietreinkaartjes. Zo is een Dal Dagretour Amsterdam – Weert mogelijk voor 19 euro, en een enkele reis daluren (omgerekend) beschikbaar voor €12,50 (te koop per 2). Ook hebben meer dan een miljoen mensen in Nederland recht op 40% korting in de daluren, die op hun beurt ook weer drie medereizigers met korting mogen meenemen. Treinreiziger.nl heeft enkele tarieven nagezocht. Wenen – Kapfenberg lijkt voltarief eigenlijk nog iets duurder (31,50 euro) en Metro lijkt bij Londen – Corby uit te zijn gegaan van een off peak ticket. Het Any Time ticket kost 67,50 pond, ofwel circa 75 euro.

(De laatste alinea is later toegevoegd)

22 gedachten over ““Tarieven NS op gemiddeld Europees niveau””

  1. F.F.W. Beijerling schreef:

    150 km voor Euro 22,80 VOL tarief, dat vrijwel niemand betaalt?
    Komt dat niet neer op 15,2 cent per kilometer?
    Durft er nog iemand te klagen?

    1. Annemiek schreef:

      Ik reis regelmatig tegen vol tarief. Daar zijn heel veel mensen op aangewezen als zij bijvoorbeeld voor hun werk in de spits moeten reizen.

      Overigens betalen reizigers in de meeste landen niet het volle tarief. In het duurste land (VK) betalen incidentele reizigers dat ook niet. Tickets voor het genoemde traject zijn bij vroeg boeken al verkrijgbaar voor GBP9,50. Dat is EUR10,60. Daarmee is wel sprake van treinbinding, maar dat is in veel landen niet zo’n probleem. Nederland is vrijwel het enige land waar je op de bonnefooi, met globale kennis van het netwerk, het station binnen kunt lopen en waar je vervolgens binnen een kwartier al richting je bestemming reist. Doe je dat in Duitsland, dan kan het zo maar zijn dat lang moet wachten op een intercity die maar eens per uur, of soms zelfs eens per twee uur, rijdt. In het VK is het soms nog idioter, met 6 treinen van 3 verschillende vervoerders (met elk verschillende tarieven) binnen een half uur en vervolgens een uur niet.

      1. Wouter schreef:

        Iemand die het OV gebruikt om naar zijn werk te gaan mag een vast bedrag van je inkomen aftrekken. Hierdoor ga je minder belasting betalen waardoor je niet helemaal het vol tarief betaald.

        1. Annemiek schreef:

          Lang niet iedereen werkt regelmatig, iedere dag voor dezelfde werkgever, fulltime, in loondienst en altijd op dezelfde plek. Kosten aftrekken van de belasting, wordt dan snel een heel karwei. Ongeacht de kosten na eventuele teruggave of declaratie, betreft het hier wel de tarieven die moeten worden neergelegd voor een rit met incheck in de spits.

          Voor mij persoonlijk gaat op dat ik naast mijn Dal Vrij-abonnement toch zeker voor 100 euro per maand tegen het volle tarief reis.

      2. F.F.W. Beijerling schreef:

        Nietemin, rond 15 cent per kilometer komt mij voor als alleszins redelijk.

    2. Jan schreef:

      Ik denk ook dat in België niemand dat bedrag voor Brussel Eupen betaalt. Sowieso is er in België de railpass, 10 ritten vertrek en eindstation vrij voor elke rit op de dag zelf in te vullen voor 77 euro, dus meer dan 7,70 voor een enkele reis zal vrijwal niemand in België betalen. Dan is er het weekend tarief waarmee je met een enkele reis retour mag reizen, en bovendien reizen mensen van 26 en jonger sowieso nooit duurder dan 6,40 voor een enkele reis, ook zonder pas. De NMBS heeft een scala aan goedkopere kaartjes die ik nog niet genoemd heb.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Klopt. België is de trein erg voordelig.

        1. Marc Busio schreef:

          Mee eens, maar ook hier geldt weer dat het treinaanbod veel geringer is dan in Nederland. Met een weekendretour reis je inderdaad voor de helft van de prijs, maar in het weekend rijdt ook globaal maar de helft van de treinen. Er zijn zelfs trajecten waarop dan helemaal niet gereden wordt. De reistijd loopt dan erg op omdat er dan alleen maar stoptreinen rijden (echte intercitytreinen kent Belgie overigens amper).

  2. Marc Busio schreef:

    Wat waarschijnlijk niet in deze beschouwing is meegenomen, maar wel bepalend is voor de kosten die de vervoerder maakt (en dus wat de reiziger betaalt), is de frequentie waarin de treinen rijden. Terwijl in Nederland op alle binnenlandse trajecten minimaal tweemaal per uur wordt gereden, is dit in het buitenland eenmaal per uur. Dat vertaalt zich in gunstigere overstaptijden, hetgeen ook belangrijk is voor de reiziger. Misschien kan het onderzoek daarom nog een keer uitgevoerd worden, maar dan met trajecten van 150 km die twee overstappen bevatten en met de prijs/reistijd-verhouding als vergelijking. Dat lijkt me nog een stukje realistischer.

  3. Johan schreef:

    Volgens het artikel in metro zijn sneltreindiensten buiten beschouwing gelaten en dus niet zoals in het artikel hierboven staat hogesnelheidstreinen.

    Metro had eenvoudig op kunnen zoeken dat de cijfers van Eurostat in de categorie “Passenger transport by railway” gebaseerd zijn op 18 prijzen, waarvan 14 voor losse kaartjes en abonnementen voor de trein.
    zie: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/d/d8/Product_list_2015-2017.xlsx
    Als ze het onderzoek van Eurostat deugdelijk hadden willen aanscherpen tot de categorie trein, hadden ze die 14 prijzen moeten vergelijken. Conclusies op basis van slechts 2 steekproeven, zoals metro trekt, zijn fake news.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Inderdaad meldt metro dat “Sneltreindiensten” buiten beschouwing zijn gelaten, ik ga er vanuit dat dit jip-en-janneke taal is voor HSL-achtige treinen. In elk geval blijkt dat ze een intercity niet zien als “sneltreindienst”. En ook de reistijd in Oostenrijk lijkt gebaseerd op de Railjet.
      Je kunt kritiek hebben over de omvang van de steekproef, maar het zegt echt wel iets over de tarieven. Echter lang niet altijd hoef je die prijs te betalen. Maar om het af te doen als nep-nieuws kan wat mij betreft echt niet. Het is niet verzonnen. Niets is nep. Buiten kijf staat dat het niet heel volledig is. Maar ik vind het wel een redelijk goede graadmeter en het is goed verantwoord.

      1. Johan schreef:

        De steekproef van Metro zegt IETS over de tarieven, maar vanzelfsprekend MINDER dan het veel uitgebreidere onderzoek van Eurostat, waarin bijvoorbeeld ook enkele abonnementsprijzen zijn meegenomen die voor veel meer reizen relevant zijn dan de prijzen van een enkele reis vol tarief van 150 km. Metro schrijft echter “Er wordt in veel artikelen de suggestie gewekt dat vooral de NS heel veel vraagt. Dit is op zijn minst misleidend te noemen want het kan met een eenvoudig vergelijkend warenonderzoek weerlegd worden.” Zo’n boude conclusie is op basis van het beschreven onderzoekje onverantwoord voor een zichzelf respecterend journalist en een omkering van de betrouwbaarheidsverhouding tussen het onderzoek van Metro en dat van Eurostat: Je zou eerder op basis van de cijfers van Eurostat moeten concluderen dat je de bevindingen van Metro op z’n minst met een flinke korrel zout moet nemen.

      2. Joost schreef:

        Vergeet ook niet dat een van de belangrijkste taken van Eurostat is gegevens te verzamelen voor indexen zoals de HICP-index. In een aantal landen wordt die wettelijk gebruikt voor salarisverhogingen, indexatie huurcontracten etc. Dan maakt het dus al helemaal niet uit dat er allerlei treinkortingen niet meegerekend worden, het gaat om de relatieve kostprijsontwikkelingen (bij zaken zoals mobiele telefoons en televisies zal die negatief zijn totdat de categorie wordt aangepast).

  4. Bert Sitters schreef:

    Het Nederlandse fietskaartje is met ingang van 1 januari wel fors verhoogd van € 6,20 naar € 6,90.
    NS geeft de volgende motivatie:
    “Het aantal fietsen dat meegenomen wordt in de trein neemt fors toe, ondanks forse investeringen in fietsenstallingen en de ontstuimige groei van de OV-fiets. NS speelt hier op in door met name in de zomermaanden veel treinen te verlengen. Deze verleningen zijn niet nodig om de benodige reizigers te vervoeren, maar enkel om voldoende fietsen mee te kunnen nemen. Om de kosten van verlengen voor een deel op te vangen, ziet NS zich genoodzaakt de prijs van deze dagkaart te verhogen.”

    het Nederlandsfietskaartje is een dagkaart die de gehele dag geldig is op het gehele net
    Ter vergelijking:
    Belgie kent een fietskaartje dat geldig is tussen twee aangegeven stations. Dit kost € 5,- .
    Maar een onbeperkte dagkaart voor de fiets kost € 8,-.
    In Frankrijk kan de fiets gratis mee in de regionale TER en de oude Intercités. In de nieuwe Intercités en de TGV kost een fiets € 10, maar dat is wel inclusief reservering. Verder moet je bij overstappen naar een andere nieuwe Intercités of TGV opnieuw € 10 betalen.
    In Duitsland gelden voor de regionale treinen regionale tarieven. In sommige regio’s is dit gratis. In andere regio’s in dit € 5, -. Een fietskaartje voor regionale treinen in geheel Duitsland kost € 5,50.
    Een fietskaartje voor de Intercity kost € 9,- met Bahnkarte is dat € 6, –
    Hou er rekening mee dat Frankrijk en Duitsland veel groter zijn dan Nederland.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Persoonlijk heb ik er niet zo probleem mee als de prijs verhoogd wordt, al vraagt men € 7,50. Wel is het belangrijk dat bij een hogere prijs dan ook een betere service past. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om (gratis) te reserveren, zodat je dan wel zeker bent dat je de reis kunt maken, en niet eindeloos moet wachten omdat alle fietsplekken vol zijn.

      1. Bert Sitters schreef:

        In de Beneluxtrein naar Antwerpen en Brussel is afgelopen zomer een proef gehouden met het reserveren van fietsplaatsen. Bleek dat de reservering goed functioneerde. Het is de bedoeling dat deze reservering in de Benelux er ook komend zomerseizoen weer komt.

    2. dries molenaar schreef:

      Ja, dat hakt er in die 70 Eurocent.

  5. Hendrik schreef:

    Vreemd en behoorlijk onjuist dit artikel. Met name oa op basis van de tabel (bron metro..).
    Check het voor de fun vooral even. Bijvoorbeeld London – Corby en Wien – Kapfenberg zijn beide makkelijk en ruim onder 20 euro te doen. Let wel dat treinkosten in buitenland enorm variëren wb planning.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het gaat niet of het voor een bepaalde prijs te doen is, Amsterdam – Weert is ook te doen voor 12 euro (enkele reis Actievandedag, te koop per 2, soms los te koop). Het gaat erom wat de volle tarieven zijn. En in dat geval is Londen – Corby eerder te goedkoop (waarschijnlijk een off peak ticket). Het Any Time ticket is 67,50 euro GBP. Wien – Kapfenberg is eigenlijk ook nog iets duurder (31,50 euro vol flex). Metro merkt op (ik zal dat nog toevoegen) dat het soms wel goedkoper kan. Meer dan een miljoen mensen in Nederland hebben recht op 40% korting in de daluren.

  6. Cas schreef:

    In het geval van Berlin- Maagdeburg is men uitgegaan van een “Regio 120plus Ticket”
    Met als voorwaarden:

    Gültig Mo-Fr ab 09:00; Sa, So, Feiertag ganztägig.

    Dit lijkt me een soort Landerticket? Het volle tarief van de enkele reis is 32,20€

  7. Lucas schreef:

    Heb het even opgezocht hoeveel vol tarief kost waar ik woon:

    Praag-Chocen, 139 km, 1u 26 min, 205 CZK (precies 8 euro).

    En dat kan je tot 15 minuten voor vertrek gratis retourneren bij een balie, of in de app als je het daar hebt gekocht.

  8. vissers schreef:

    een ander groot verschil is dat Abonnementen in NL behoorlijk duur zijn en in veel landen juist uitermate goedkoop-soms zelfs niet meer als 1 of 2 retours/week, in NL ben je met part-time werk op 4 dagen al beter uit met gewoon chippen. Maar wel is 150 km voor een dagelijkse werkrit wel erg lang. En dat zal eerder voor regelmatige reizigers van belang zijn als een incidenteel tripje naar oma of pretpark.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.