© ÖBB/Harald Eisenberger

Nachttreinen in Europa, waar rijden ze, en wat kost een ticket?

Het aantal nachttreinen neemt weliswaar af, maar nog steeds rijden er dagelijks enkele tientallen nachttreinen tussen grote Europese steden. Treinreiziger.nl heeft de belangrijkste nachtverbindingen in heel Europa in kaart gebracht. 

Nederland

Nederland en België zijn één van de weinige landen in Europa waar naar vrijwel geen enkele nachttrein meer rijdt. Mogelijk krijgt Nederland wel na 2020 weer een internationale nachttrein. Oostenrijk wordt aangedaan door relatief veel nachttreinen. Niet alleen door nachttreinen die starten of eindigen in het Alpenland, maar ook door doorgaande nachttreinen. Toch lijken het er op het eerste oog misschien meer dan het in werkelijkheid zijn. Veel nachttrein verbindingen worden namelijk deels gecombineerd.

Comfort

De meeste nachttreinen hebben zitplaatsen, ligplaatsen en slaapplaatsen. Het meest comfortabel zijn de slaaprijtuigen. Bij veel verbindingen is het zelfs mogelijk om slaapcabine te boeken met een eigen wc en douche. In een ligrijtuig is het comfort minder, maar kan iedere reiziger wel liggen op een eigen bank. “Het comfort verschilt verder per nachttrein. De spotgoedkope nachttrein Boedapest – Belgrado heeft oudere rijtuigen dan bijvoorbeeld de Nightjet treinen” legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit.

Artikel gaat na de afbeelding verder.

Ligrijtuig van de inmiddels opgeheven City Night Line. Foto: Stefan Verkerk/Treinreiziger.nl

Tarieven

Treinreiziger.nl heeft ook bij diverse nachtverbindingen een steekproef gedaan naar de tarieven. Opvallend is dat de tarieven – in vergelijking met hogesnelheidstreinen – maar beperkt fluctueren. Bij de Eurostar en Thalys kunnen betaal je bij een lastminute bijvoorbeeld bijna vier a vijf keer zo veel dan als je vroegtijdig boekt. Dat kom je bij de meeste nachttreinen niet tegen. Bij de meeste nachttreinen kun je ook lastminute nog heel betaalbaar een zitplek vinden. Zo konden we tijdens ons onderzoek op de dag van vertrek voor 39 euro een kaartje Keulen – Innsbruck vinden. Terwijl overdag een lastminute minimaal 89 euro kostte.

Momentopname

“Het gaat overigens wel op een momentopname” benadrukt Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. De prijzen fluctueren meestal wel, maar in mindere mate. De duurste zitplek kwamen wij bij een lastminute tegen tussen Düsseldorf en Wenen: 99 euro. Wie tijdig had geboekt, was op 39 euro uitgekomen. In dit voorbeeld zijn de prijzen dus nog wel verdubbeld.  Slaaprijtuigen lijken bij lastminutes relatief vaak volgeboekt. Op 4 verbindingen konden we bijvoorbeeld lastminute geen slaapplaats boeken, maar wel een zitplek of een ligplek.

Artikel gaat na de afbeelding verder. Druk op de afbeelding om een grotere versie te kunnen bekijken.

Autoslaaptreinen

Op een aantal routes kan ook de auto mee met de nachttrein. De Nightjet biedt die optie op meerdere routes aan. Bijvoorbeeld bij de Nightjet Düsseldorf – Innsbruck en Hamburg – Wenen. Maar ook de Finse en Kroatische spoorwegen doen doet. Zie hier een overzicht van de autoslaaptreinen in Europa.

Mooie routes

Nachttreinen rijden ook op een aantal mooie spoorlijnen. De Caledonian Sleeper Londen – Fort William is daar een bekend voorbeeld van. “Als je ‘s ochtends wakker wordt, rijdt de trein door het betoverende Schotse landschap” zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. Hij zelf heeft het traject ook één keer afgelegd. “De trein slingert door de Schotse Hooglanden. Veelal over enkel spoor”. Ook de route Bar – Belgrado staat bekend om zijn schoonheid. “Maar als je maximaal wilt genieten kun je beter overdag reizen”. Van Kuijeren hoopt deze zomer zelf het traject te kunnen afleggen, mits het lukt om een ticket te kopen.  De Treinreiziger.nl redacteur reisde eerder dit jaar met de nachttrein Wenen – Boekarest, en Zagreb – Zürich.

Overzicht nachttreinen en verantwoording tarieven volgt na de video. 

Over het onderzoek
Het onderzoek naar tarieven van de nachttreinen is uitgevoerd op 12 mei. Lastminute toont de prijs bij vertrek van 12 mei, indien dit niet meer boekbaar was, is gekeken naar het vertrek op 13 mei. De tarieven bij veel nachttreinen zijn flexibel. De getoonde tarieven bieden geen garantie. Meestal is een lig 4 circa 10 euro duurder dan een lig 6 (maar dat kan per nachttrein en boekingsmoment verschillen), en is een slaap 2 is vaak 20 euro duurder dan een slaap 3. Bij de reis München – Venetië is er éénmaal vanwege werkzaamheden voor een andere reisdag gekozen). De reisdagen zijn in het algemeen vrijdag, uitgezonderd de lastminute. De tarieven zijn opgezocht via de Oostenrijkse, Hongaarse, Tsjechische en Finse spoorwegen. De tarieven Parijs – Venetië zijn opgezocht via de website van Thello. Alle tarieven zijn op basis van een enkele reis, één persoon, zonder kortingskaart. Bij de reis in Finland zijn de tarieven op basis van slaap 2, hier wordt slaap 3 niet aangeboden.

Wellicht is onderstaand overzicht niet compleet. Heb je aanvullingen of correcties? Mail naar hildebrand@treinreiziger.nl

Bekijk de nachttreinverbindingen per stad

  • Berlijn – Zürich
  • Berlijn – Praag – Wenen (vanaf december 2018)
  • (Parijs -) Berlijn – Moskou (1x per week)
  • Berlijn – Malmö (seizoenstrein, niet dagelijks)
  • Berlijn – Düsseldorf (ICE, let op, geen couchettes of slaaprijtuigen)
  • Budapest – Brasov – Boekarest
  • Budapest – Belgrado
  • Budapest – Praag
  • Budapest – Split (alleen zomers)
  • Budapest – Wenen – Salszburg – Innsbruck – Zürich
  • Budapest – München

Op de volgende routes rijden autoslaaptreinen van de Finse spoorwegen (VR)

  • Helsinki–Rovaniemi
  • Helsinki–Kolari
  • Helsinki–Oulu
  • Helsinki–Kemijärvi
  • Tampere–Kolari
  • Tampere–Rovaniemi
  • Turku–Rovaniemi

Overige nachttreinen:

  • Helsinki – Moskou
  • Helsinki – St. Petersburg
  • (Venetië -) Milaan – Parijs
  • Milaan – München
  • Milaan – Wenen
  • Milaan – Bari – Brindisi – Lecce (ICN)
  • (Turijn -) Miliaan – Rome – Reggio Di Calabria (ICN)
  • (Nice -) Milaan – Moskou (1x per week)
  • München – Boedapest
  • München – Venetië (NightJet)
  • München – Düsseldorf (NightJet)
  • München – Düsseldorf – Dortmund (ICE, alleen zitplaatsen)
  • München – Hamburg (NightJet)
  • München – Villach – Zagreb
  • München – Rijeka
  • München – Rome (NightJet)
  • München – Milaan (NightJet)

Caledonian Sleeper:

  • Londen – Glasgow
  • Londen – Edinburgh
  • Londen – Aberdeen
  • Londen – Fort William
  • Londen – Inverness

Night Riviera Sleeper:

  • Londen – Penzance

Alleen internationale nachttreinen richting Europa vermeld:

  • Moskou – Warschau (dagelijks)
  • Moskou – Wenen – Milaan – Nice (1x per week)
  • Moskou – Praag  (1x per week)
  • Moskou – Berlijn – Frankfurt – Strasbourg – Parijs (1x per week)
  • Moskou – Helsinki (6x per week)
  • Moskou – St. Petersburg – Tallin
  • Moskou – Riga
  • Moskou – Vilnius

Treinen van en naar St. Petersburg

  • St. Petersburg – Helsinki (dagelijks)
  • St. Petersburg – Wenen / Praag (1x per week)
  • St. Petersburg – Riga

(Bron: RZD.ru, men verwijst naar de dienstregeling 2016. Onduidelijk is of alle routes in 2018 nog in service zijn.)

 

  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Stavanger
  • Oslo – Trondheim
  • Trondheim – Bodø

Internationaal:

  • Parijs – Milaan – Venetië (Thello)
  • Parijs – Berlijn – Warschau – Moskou (1x per week)

Nationaal (niet dagelijks)

  • Parijs – Toulouse – Perpignan – Port Bou / Latour de Carol-Enveitg
  • Parijs – Briancon
  • Parijs – Rodez – Albi
  • Praag –  Salzburg – Innsbruck – Zürich
  • Praag – Wenen
  • Praag – Bratislava – Boedapest
  • Praag – Krakow – Warschau
  • Praag – Kosice – Hummenne
  • Praag – Moskou (1x per week)
  • Rome – Messina – Palermo / Siracusa (ICN)
  • Rome – Bari – Brindisi – Lecce (ICN)
  • (Turijn – Miliaan -) Rome – Reggio Di Calabria (ICN)
  • Rome – Verona – Bolzano/Bozen (ICN)
  • Rome – Venetië – Udine – Trieste (ICN)
  • Rome – Bologna – Villach – München (Nightjet)
  • Rome – Bologna – Villach – Wenen (Nightjet)
  • Madrid – A Coruña – Pontevedra – Ferrol
  • Barcelona – A Coruña – Vigo
  • Madrid – Lissabon
  • Hendaye – Irun – Lissabon
  • Venetië – Wenen
  • Venetië – München
  • Venetië – Milaan – Parijs
  • (Trieste – ) Venetië – Rome (ICN)

EuroNight treinen:

  • Wenen – Praag (vanaf december 2018 door naar Berlijn)
  • Wenen – Krakau – Warschau
  • Wenen – Boedapest – Brasov – Boekarest

NightJet treinen:

  • Wenen – Keulen – Düsseldorf
  • Wenen – Hannover – Hamburg
  • Wenen – Salzburg – Innsbruck – Zürich
  • Wenen – Salzburg – Villach – Venetië
  • Wenen – Villach – Verona – Milaan
  • Wenen – Villach – Bologna – Firenze – Rome / Livorno
  • Wenen – Feldkirch – Bregenz

Overig:

  • Wenen – Moskou (1x per week)
  • Wenen – Praag – St. Petersburg
  • Budapest – Split (alleen zomers)
  • Zagreb – Zürich
  • Zagreb – München
  • Zagreb – Split
  • Zagreb – Belgrado
  • Zürich – Innsbruck – Salzburg – Wenen – Boedapest
  • Zürich – Villach – Ljubljana – Zagreb
  • Zürich – Innsbruck – Salzburg – Praag
  • Zürich – Berlijn
  • Zürich – Hannover – Hamburg
  • Zürich – Innsbruck – Bruck a/d Mur – Graz

In Zweden rijden er nachttreinen van de SJ en van Snälltåget.

De SJ verzorgt nachttreinen tussen:

  • Stockholm – Luleå
  • Stockholm – Kiruna – Narvik
  • Stockholm – Malmö
  • Stockholm – Duved (seizoenstrein)
  • Göteborg – Stockholm – Duved (seizoenstrein)

Snälltåget verzorgt op een aantal routes nachttreinen, allen rijden niet dagelijks.

  • Malmö – Stockholm – Duved / Röjan
  • Malmö – Göteborg – Duved / Röjan
  • Malmö – Berlijn

Load More

Andere interessante artikelen over internationale treinreizen

Deze nieuwe treinverbindingen naar het buitenland komen er aan

Autoslaaptrein. Waar en wanneer rijden ze? Een overzicht.

De trein of vliegen naar Londen. Kan de Eurostar de concurrentie aan?

“15 treinen kunnen Lelystad Airport overbodig maken”

Treinretourtje tot € 150? Zelfs Zuid-Italië, Noord-Zweden en Oekraïne zijn bereikbaar

3 gedachten over “Nachttreinen in Europa, waar rijden ze, en wat kost een ticket?”

  1. Dries Molenaar schreef:

    Veel plezier op reis.

  2. Puck schreef:

    Hildebrand, heb je nog een eindredacteur nodig? Mail me maar. 😉

  3. Jes. schreef:

    Heerlijk om ‘s nachts te reizen. Vaak rustiger en geen last van zon en warmte. Op veel trajecten is evengoed nog veel te zien, dankzij de vrij grote hoeveelheid aan licht in de stedelijke gebieden.
    De nacht; de beste tijd om met de trein onderweg te zijn. Slapen kan natuurlijk ook gewoon overdag, totdat de zon weer onder is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.