Thalys schrapt onrendabele treinen in België

Per 1 april kunnen treinreizigers niet meer vanuit Oostende rechtstreeks naar Parijs. Ook de Thalys die via Namen en Charleroi reed is geschrapt. Volgens Belgische media werd de Thalys naar Oostende ook wel spookthalys genoemd, omdat de trein nauwelijks gebruikt werd.

Toch bestond de treindienst al ruim 17 jaar, en al die tijd was de trein verliesgevend. Toch werd de trein niet afgeschaft omdat de politiek ooit de verbinding had beloofd. En zodoende mocht Thalys de trein niet zomaar afschaffen. Maar de Belgische regering heeft besloten om die plicht voor onbepaalde tijd ´te schorsen´. De verdwenen trein zorgde er ook voor dat Brugge en Gent een rechtstreekse verbinding hadden met Parijs. Ook dat is nu voorbij. 

De Waalse Thalys, die vanuit Luik via Namen en Charleroi naar Parijs reed, is eveneens geschrapt. Ook deze trein was verliesgevend maar werd door de politiek eveneens in stand gehouden. Dat de Thalys geen succes was, is niet heel vreemd. De hogesnelheidstrein was op het Belgische normale spoor trager dan de intercity. Jaarlijks moest er 4,3 miljoen euro worden bijbetaald voor de Waalse Thalys en 1,7 miljoen euro voor de Vlaamse Thalys naar Oostende. 

Sinds 1 april rijdt Thalys als zelfstandig spoorbedrijf tussen België en Frankrijk. De verzelfstandiging houdt in dat Thalys in België en Frankrijk voortaan zelf machinisten en conducteurs zal kunnen inzetten, en zelf zal communiceren met de infrastructuurbeheerders. Voorheen moest het daarvoor een beroep doen op de NMBS en SNCF. In Nederland en Duitsland blijft Thalys wel afhankelijk van DB en NS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.