fbpx

Translink: ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022 (maar er komt wel een nieuwe kaart)

12 mrt 2021 9:07

De ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022. Volgens de huidige planning is het wel de bedoeling dat de chipkaart eind 2023 vernieuwd wordt. Dat zegt Translink, de uitgever van de ov-kaart, naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf. De krant meldt dat de kaart plaatsmaakt voor de bankpas en de smartphone.

Opvolger ov-chipkaart

Volgens De Telegraaf heeft Pedro Peters van brancheorganisatie OV-NL gemeld dat de oude ov-chipkaart eind 2022 zal verdwijnen. Reizen met betaalpas en smartphone komt er al volgend jaar voor in de plaats. “Voor anoniem reizen komt een andere kaart” citeert De Telegraaf Peters.

Maar de datum van eind 2022 klopt niet, zeggen zowel Peters als Translink. In de huidige planning is het de bedoeling dat er eind 2023 een grote verandering wordt doorgevoerd. “Er blijft een ov-chipkaart bestaan, maar de techniek achter de kaart zal anders werken” reageert Translink-woordvoeder Gerbrant Corbee. Bij de nieuwe kaart zal de prijs niet bij het poortje berekend worden, maar achteraf. Omdat het tarief nu bij het poortje berekend wordt, is er geen retourkorting mogelijk en kan de prijs verschillen tussen de heen- en terugreis als er met twee vervoerders wordt gereisd.

Er zijn nu ov-chipkaarten in omloop die ook nog na 2023 geldig zijn, wat daarmee gebeurt is nog onduidelijk. Ook wat de nieuwe ov-chipkaart gaat kosten is nog niet bekend. Er is al jaar en dag kritiek op het huidige tarief van 7,50 euro. Of eind 2023 de huidige ov-chipkaart daadwerkelijk verdwijnt, zal afhangen van in hoeverre alles de komende tijd volgens planning verloopt en of er in de testfase nog grote issues naar boven komen. Op dit moment lijkt het redelijk voorspoedig te gaan: al in 2019 werd 2023 genoemd als uitfasering, die planning is nu niet veranderd.

Zie ook: ‘Chipkaart gratis? dan gaan vervoerders failliet”

Een eerdere proef met ov-chip mobiel mislukte.

Bankpas en smartphone

De gedachte is dat veel mensen in de toekomst overstappen naar de bankpas of smartphone. “De chipkaart weg en betalen met je bankpasje betekent weer een pasje minder in je portemonnee” vertelt Peters aan BNR. Hij benadrukt dat het ook voor toeristen een grote vooruitgang zal zijn: “Of je nu hier komt als toerist uit Italië, of je komt uit Amerika of wat dan ook, je hoeft geen chipkaart meer te kopen, je hoeft je niet te oriënteren hoe het werkt, maar je kunt gewoon betalen.” Wie ook een mobiele bankpas heeft op de smartphone of smartwatch, kan die ook gebruiken.

Peters benadrukt dat het voorlopig de testfase is, en er alleen getest wordt in de regio Lelystad. “We zullen daar kinderziektes tegenkomen, en langzaam gaan we het uitbreiden over heel Nederland”. De hoop is weliswaar dat het aantal kinderziektes zal meevallen. “Maar dat hoopten we ook toen we de ov-chipkaart introduceerden, toen dachten we ook dat het goed was uitgetest maar liepen we in de praktijk toch ook tegen issues aan.”

De voorman van de branchevereniging van alle vervoerders benadrukt dat de veiligheid van de bankpas zeer hoog is. “De bankpas voldoet aan de hoogste veiligheidseisen, daar kun je je bijna niets bij voorstellen.”

Al jaren bezig

Dat de ov-sector nieuwe betaalvormen zoals de bankpas en de smartphone wil introduceren is geen geheim. Al in 2014 vertelde Arco Groothedde – toenmalig directeur van Translink – in een interview aan Treinreiziger.nl dat de nieuwe betaalvormen eraan zaten te komen. Dat de doorontwikkeling zeven à acht jaar zou duren voordat alle consumenten er gebruik van konden maken, was toen nog niet duidelijk.

Sinds die tijd zijn er wel stappen geweest, zo is er een proef geweest tussen Leiden en Den Haag. Die werd als succesvol gezien, maar de ov-sector hikte tegen de hoge kosten aan om de ov-paaltjes te vervangen. Inmiddels is dat besluit genomen, nog dit jaar worden volgens De Telegraaf 60.000 poortjes aangepast voor OVpay.

Gerelateerde berichten

59 gedachten over “Translink: ov-chipkaart verdwijnt niet eind 2022 (maar er komt wel een nieuwe kaart)”

  1. W. van der Elburg schreef:

    In tegenstelling tot uw bericht, vanochtend weer op het nieuws dat de OV-chipkaart verdwijnt eind 2022.Of het nu 2022 of 2023 is, ik kijk er niet naar uit. Bij deze hele planning wordt er vanuit gegaan dat iedereen een smartphone heeft. Ik kan er niet mee overweg en met mij veel anderen. Als de ov-chipkaart niet zou verdwijnen zoals in uw artikel aangegeven, zou dat zeer welkom zijn. De tegenstrijdige berichten bij de diverse journaal uitzendingen maken het er niet beter op.

    1. Annemiek schreef:

      Dat in de media vanmorgen foutief 2022 genoemd werd, wordt toch duidelijk beschreven in dit artikel?

      Als mensen niet overweg kunnen met een smartphone, dan toch op zijn minst wel met een bankpas?

      Volgens mij is er ook een bepaald minimum aan vaardigheden waarvan ondernemingen en ontwikkelaars mogen verwachten dat mensen zich het aanleren. Volgens mij is het in veel gevallen meer een kwestie van niet willen dan niet kunnen.

      1. christa schreef:

        Mensen hebben het recht om iets niet te willen. Ik wil niet reizen met mbv een smartphone en een abonnement kun je vast niet op een bankpas zetten. Ben heel tevreden met m’n OV chipkaart

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Dat recht hebben ze. En in dit geval ook de keuze. We hadden eerder de strippenkaart, toen die verdween leverde dat ook een storm van kritiek op (dat mag), maar in dit geval hoef je dus niet verplicht over naar de smartphone of de bankpas. Persoonlijk denk ik dat zeker 80%, zo niet 90% daarvoor zal kiezen, tenzij chipkaart mogelijkheden biedt die de bankpas/smartphone niet heeft.

        2. De mogelijkheden zijn eindeloos schreef:

          Wanneer met de bankpas/telefoon/nieuwe kaart de prijs niet bij de paal wordt berekend, maar achteraf (zoals ook bij NS Flex), ontstaan juist veel meer mogelijkheden voor abonnementen. Je zet niks meer ‘op je kaart’, maar je kaart/telefoon/bankpas dienen enkel nog als identificatie en betaalmiddel. Beetje zoals bij in- en uitrijden van een parkeergarage. Zo wordt bijv. price capping zoals in Londen mogelijk, wat de OV-chipkaart nu niet kan.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het artikel is vrij duidelijk. De Telegraaf heeft scherp aangezet, en wat ik heb begrepen heb is er één keer per abuis 2022 genoemd maar wilde de journalist in kwestie (volgens Translink althans) het stuk niet aanpassen, omdat dit wel zo genoemd is.
      Wat dus klopt is, dat de ov-chipkaart vernieuwd wordt, en dat de huidige versie wordt vervangen door een nieuwe versie. Een anonieme kaart blijft bestaan (wat ook de Telegraaf meldt). Ik denk dat het nieuwe systemen veel voordelen heeft. Naast een chipkaart, ook een bankpas en smartphone. Voor iedereen iets.

  2. Nelly schreef:

    Hoe gaan mensen die met beperkt budget werken,hiermee reizen.Zij hebben vaak geen bankpas en mogelijk ook geen mobiele telefoon.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Met de vernieuwde ov-chipkaart? Het is dus niet zo dat je MOET gaan reizen met de bankpas of smartphone, maar het KAN straks wel. Je kunt ook gewoon een chipkaart kopen.

      1. Otto schreef:

        Nog meer betaalsystemen, nog meer kosten dus.

  3. Paul Lamote schreef:

    Het grote probleem is dat betalen met bankpas en smartphone een doel op zich zijn geworden.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Om eerlijk te zijn, zou ik het super fijn vinden. Soms ben ik mijn ov-chipkaart kwijt, is nu gedoe. Bankpas ben ik soms ook kwijt (ik ben niet slordig hoor, hahaha, wel dus), maar dan kun je nog met je mobiele bankpas betalen. Ik zou direct overstappen op bankpas, als dat zou kunnen, tenzij er hele grote negatieve beperkingen zijn.

  4. Brabo schreef:

    Het is me totaal onduidelijk hoe dat betalen met bankpas en telefoon gaat met abonnementen. Als je er alleen enkele reisjes vol tarief mee kunt kopen heeft 90% van de reizigers er niets aan.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is mij ook nu nog onduidelijk, maar er zijn daar wel proeven mee aangekondigd. Dus ik ben benieuwd

  5. Jan84 schreef:

    Dag privacy. I rest my case…

    1. Johan schreef:

      Die is er al lang niet meer in het OV. Als je je met enige privacy wilt verplaatsen, kun je alleen nog wandelen, fietsen, of iets daartussenin.

      1. Ger Nijman schreef:

        En dat dan ook zonder ingeschakelde mobiele telefoon.

    2. Tim H schreef:

      Ha ha, dat speelt alleen voor figuren als André Hazes als die weer eens vreemd gaat.

  6. frank schreef:

    inderdaad nelly !!

    ze zijn zo bezig met gebruikers data af te dwingen dat ze vergeten waar het OV voor bedoeld was.

    ik heb zo het idee dat de anonieme pas een doorn in het oog is, nu dat je een mobiel of pinpas MOET gebruiken is dat voor hun de oplossing.

    tenzij ze de anonieme pas behouden zie ik het niet anders als een ordinaire manier om gebruikers data door te duwen.

  7. frank schreef:

    sorry van de eerdere reactie.
    ik ging er vanuit dat de anonieme pas op de schop ging.

  8. Ger Nijman schreef:

    Verdwijnt nu ook het reizigerstreiterende uit- en weer inchecken bij wisseling van vervoerder?

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Daar gaan wel stemmen voor op, maar dat is niet definitief duidelijk. NS stelde eerder dat dit niet zou kunnen, maar dat is onzin. Mijn hoop is hier wel op gevestigd.

      1. Otto schreef:

        Technisch kan dat wel maar dan blijf je zitten met de verdeling van het geld. Eigen is dit alleen op te lossen met het Duitse aanbestedingsysteem waarbij een vervoersautoriteit verantwoordelijk is voor inkomsten en uitgaven.

        1. Johan schreef:

          Er zijn meer manieren om de inkomsten te verdelen. Op basis van het tijdstip en plaats van de eerste incheck en laatste uitcheck van een reis kun je aan de hand van de geregistreerde ritten in verreweg de meeste gevallen de reisroute al uniek bepalen. Dat aantal wordt nog groter als je plaatsen en tijdstippen meeneemt waarop een conducteur of controleur de OV-chipkaart scant voor controle. Dan blijft er nog een klein deel van de reizen over om via een verdeelsleutel te verdelen. Vervoerders kunnen dat deel zelf verkleinen in hun eigen voordeel, door vaker te controleren, of bijvoorbeeld korting te bieden aan reizigers die hun OV-chipkaart vrijwillig bij een zelfcontrole-apparaat in de trein scannen.

          Zelfs het huidige systeem kun je in één klap een stuk gebruiksvriendelijker maken door bij een overstap alleen in te laten checken bij de volgende vervoerder. Dan word je bij een overstap dus automatisch uitgecheckt bij de vorige vervoerder zodra je incheckt bij de volgende. Daar is alleen bestuurlijke wil en een software-update voor nodig.

  9. Rudy schreef:

    Leuke mededeling. Ik heb net de serie OV chipkaarten vervangen en ze zijn geldig tot 6-3-2026. De oude kaarten lagen al een jaar ongebruikt in de kast wegens Corona. Als ik dit geweten had, dan had ik de kaarten niet à 7,50 per stuk vervangen. Met het oog op de vaccinaties, leek vervanging om vanaf de zomer weer te gaan reizen een goed idee.

    Misschien een goed idee om de tarieven drastisch aan te passen.
    – betalen voor hemelsbrede kilometers, omrijden niet voor rekening van de klant
    – kortingstarieven automatiseren, dus standaard: daluren geeft korting
    – kilometerprijs die afneemt met het aantal in een jaar gereden kilometers
    – geen belemmeringen met extra in- en uitchecken bij overstappen van vervoerder, trein-bus of verschillende maatschappijen

    1. Paul Lamote schreef:

      Dat kan alleen met een volledig gecentraliseerd communistisch systeem waarbij de staat alle inkomsten en uitgaven beheert.

    2. David Nijenhuis schreef:

      Rudy, bij tariefberekening met hemelsbrede kilometers krijg je automatisch een duurder km-tarief, omdat de vervoerder wel omrijdt en daarvoor extra kosten moet maken, dus de prijs voor eenzelfde rit zal dan toch wel ongeveer op hetzelfde neerkomen. Het maakt dus helemaal niet uit, of je nou door de hond of door de kat wordt gebeten.

      1. Rudy schreef:

        De reiziger wordt nu tweemaal gepakt: ten eerste is hij langer onderweg en ten tweede is de reis duurder.

        Ja, bij hemelsbrede afstanden wordt de kilometerprijs wat hoger. Echter de lasten worden uitgesmeerd over alle reizigers.

        Nu zijn er dure en onaantrekkelijke verbindingen t.g.v. het omrijden. De reistijd daar kan je weinig aan doen, maar de ritprijs wel.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        En als het traject bij de trein toch korter wordt, zoals dankzij de HSL Rotterdam-Schiphol, betaal je toch de extra kilometers omdat nieuwe spoorinfra het treinkaartje niet goedkoper mag maken. Zie ook Hanzelijn. Niet typisch Nederlands. Frankrijk doet precies hetzelfde.

      3. Johan schreef:

        Het maakt wel degelijk uit: In het huidige systeem is het voor busvervoerders financieel relatief aantrekkelijk om omwegen te maken, vooral op drukkere routes. Bij beprijzing op basis van de hemelsbrede afstand wordt het voor busvervoerders juist financieel aantrekkelijk om de routes te optimaliseren. Dan span je het prijsprikkelpaard dus vóór de wagen in plaats van erachter.

        Bij treinen speelt dat natuurlijk minder, maar daar is door historische ontwikkelingen weer een rare scheefgroei ontstaan, waarbij sommige verbindingen zelfs per gereden kilometer duurder zijn dan andere. Die prijsverschillen zijn op geen enkele manier te uit te leggen op basis van de kwaliteit van de dienstverlening.

  10. Chris schreef:

    Het is mij totaal niet duidelijk of we nou wél een persoongebonden OV chipkaart blijven houden, of dat we overgaan noodgedwongen de NFC elke keer aan en uit moeten zetten of met onze bankpas 4x op een dag in de lucht moeten gaan zwaaien op een overvol station.

    Dus blijven we een soort persoonsgebonden OV-chipkaart houden?

  11. Methusalina schreef:

    En hoe zit het met de ouderenkorting? Voor zover ik weet is die niet van mijn bankpas af te lezen.
    En met een prepaid seniorentelefoon kom je ook niet veel verder (geen internet).

    1. frank schreef:

      volgens mij is het gebruiken van uw bankpas juist het hele idee dat ze kunnen zien wat u doet.

    2. Annemiek schreef:

      Het is maar goed dat we bij technische vooruitgang niet teveel uitgaan van de vaardigheden van opoe die de mogelijkheden van simpele techniek niet wil begrijpen en die evenmin een duidelijk geschreven tekst niet kan bevatten.

      1. Janneke 1 schreef:

        Ja, Annemiek, nu weten we wel dat je een hekel aan ouderen hebt. Zet eens een andere plaat op. (O nee, die zijn ook uit de tijd).

        1. Annemiek schreef:

          Pardon? Ik heb helemaal geen hekel aan ouderen. Volgens mij reageer ik hier inhoudelijk op artikelen over verschillende onderwerpen, maar doe jij dat absoluut niet. De ene keer kom je vertellen dat ik een andere plaat op moet zetten als ik het over conducteurs heb en nu weer als het over ouderen gaat. Blijkbaar kun je er slecht mee omgaan dat je mijn mening niet deelt. Een goede manier om daar mee om te gaan is te proberen mij te overtuigen van jouw gelijk. Dat doe je op deze manier niet.

          Waar ik graag wat van zeg, is als mensen besluiten de moeite niet te willen nemen om zich aan te passen, niet willen meedenken en onterecht allerlei beren op de weg zien om maar te voorkomen dat ze mee moeten doen met de vooruitgang. Zoals in de bijdrage waar ik op reageer, waarin onterecht/ongefundeerd (compleet uit de lucht gegrepen) wordt gesteld dat ouderenkorting niet gaat werken wanneer een bankpas wordt gebruikt om in te checken. En blijkbaar verwacht degene ook nog eens dat er ruim rekening moet worden gehouden met de kleine minderheid die, in plaats van een smartphone, kiest voor een prepaid seniorentelefoon. Als dat soort mensen eens een middagje (met wat hulp) besteden om uit te zoeken hoe een smartphone werkt, maken ze het zichzelf veel makkelijker dan maar onterecht blijven hangen in de sfeer van dat ze het niet begrijpen en niet kunnen.

      2. Anoniem schreef:

        Voor sommige mensen is het gewoon erg lastig om te wennen aan een nieuw tijdperk waar alles technisch gaat via een klein apparaatje. Of vinden ze het nergens voor nodig om zo’n ingewikkeld stuk technologie te halen omdat ze misschien alleen hoeven te bellen met een paar andere mensen, en dus daarvoor het onnodig vinden om een telefoon te halen met van alles er op en er aan wat ze niet zullen gebruiken. Je kunt niet verwachteb dat iedereen mee zult kunnen gaan in de tijd waar van we nu leven er is veel gebeurt in misschien al wel 20 jaar, verwacht niet dat iedereen gelijk mee is gegaan, ze kunnen er ook gewoon oprecht moeite mee hebben om mee te gaan en daar is niks mee mis. Het is prima dat u het allemaal geweldig vindt, maar het is niet voor iedereen zo.

  12. Baardstaart schreef:

    Geef mij maar een pas. De bank en Google hoeft niet te weten waar ik allemaal ben geweest. Wellicht kan de NS als ze toch palen en automaten gaan vervangen de enkele reiskaartje voorzien van een QR code en de scanners van een QR lezer, dan kan de Euro toeslag ook weg en kunnen weer kortingskaartjes uit de automaat komen.

  13. Nieuwwester schreef:

    Er valt niet uit het artikel af te leiden of er dan ook een eind komt aan het – reizigersonvriendelijke – vervoerdersgebonden in- en uitchecken op stations (d.w.z. de apartje poortjes en de ‘overstapmeubels’ met chico’s op perrons).
    Ik vermoed dat vervoerders dit zullen blijven tegenwerken.

    1. Paul Lamote schreef:

      Dat is geen tegenwerking maar om het geld te kunnen verdelen.

      1. Tonny schreef:

        Onzin. Verdelen ging vroeger met een verdeelsleutel, en met abonnementen nog steeds. Dus overchecken is daar niet voor nodig.

  14. chris schreef:

    I don’t get it! It is now 7 years since this was announced, and now they’re is just a test, again, and with no clear visibility how this will change our travel practices and prices? In Rome they did the same in 28 months. Not a test, the real thing. Did translink become incompetent?!

  15. vissers schreef:

    FF wat verder kijken: in LONDON bij TfL is in feite deze stap al gemaakt-de Oyster, een van de eerste chipcards in Europa, wordt al vervangen door elk soort bankpas me RFID-of hoe dat ook heet. Net alks de MIVB in Brussel/Bruxelles en delen van deLIJN in VLaanderen. De rekening gebeurt dan eind van de dag en ook in LON nog eens eind van de week. IN principe wordt het gunsttigste taref toegepast. Overigens kunnen sociaal armlastigen in BE verplicht een gratis bankpas+rekening verkrijgen.
    Dat omchecken is in feite enkel hier in Nl het geval-het is vanwege het zonder meer transplanteren van de in de bussen gebruikte systematiek (vervangen van de strippenkaart) naar treintjes-afgedwongen/opgelegd omdat eigenlijk NS er heel lang niet aan wou. Dat onderling verdelen bij spoortjes best kan getuigt Zwitserland en Duitsland, waar dat al vele jaren werkt.
    Ipv een bankpas kan ook een ander soort pas worden gebruikt-voor degenen die de privacy zo overheilig vinden of zo. Dat kan dus ook voor eenieder die korting krijgt. Alsof je met je smartefoon toch al niet overal+altijd gevolgd kan worden. Maar bvb in Toronto/CA kan dat ook op je pas als extra worden ingebouwd. Zal hier wel weer ontstellende privacy geschreeuw oproepen. Of tenminste de sluizen naar bedrog openzetten (uitlenen van scholier naar pa).
    In NL smelten in de praktijk vrijwel alle oso principiele bezwaren als sneeuw weg als er voordeel mee te behalen valt.
    Overigens wordt bij de BUS al geexperimenteerd met wegdoen van ABOś en invoeren van vaste bovenlimiet in 1 maand-Conx Zeeland. Net als in LONdon. In DK werkt hun chipkaart ook een beetje zo als FLEX: achteraf betalen en dan met wat % korting als je veel reist.

  16. Hans schreef:

    Alles via chips. Waarom niet ook weer gewoon papier?? Je hebt nu toch ook papieren e-tickets. Altijd die enorme dwang tot digitaliseren onder het mom van vooruitgang. Het levert weer allemaal nieuwe problemen op. In veel andere landen kan je op regionale netten ook met bankpas e.d reizen, prima, maar ook het lekker ouderwetse papieren chiploze kaartje bestaat er nog steeds.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      E-tickets zullen ook mogelijk blijven, zo niet mogelijk worden (niet alle bus en tramvervoerders kunnen nu etickets lezen)

  17. RoB schreef:

    Is het niet veel nuttiger om eerst eens het ov-systeem te verbeteren? Meer rails, betere aansluitingen, beter busvervoer enzovoorts. Lijkt me zinvoller dan betalingsmogelijkheden uitbreiden voor vele miljoenen. Dat kan daarna dan nog wel!

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Als huidige systeem nu afgeschreven is en er nu een drempel is voor incidentele reizigers, is dit denk ik best goed.

  18. David Nijenhuis schreef:

    Het wordt hoog tijd dat er een landelijk tariefstelsel komt dat op alle vormen van vervoer geldt. Dat is simpel in te voeren. Bereken vanuit de overheid een degressief kilometertarief en maak er een tariefplafond aan vast, zoals OysterCard in Londen kent.

    Maak je een reis, maar ga je op dezelfde dag nog verder boorduur dan tariefmatig voor op de vorige reis/reizen: maak je eerst een reis van zoveel km en je vervolgt de reis, weet het systeem hoeveel km je hebt afgelegd, waardoor je voor de resterende km zoveel bijbetaalt, zodat je in totaal niet meer hebt betaald, dan als je de hele reis in een keer gemaakt hebt en zo ook als je zoveel km hebt gemaakt en op de prijs van een dagkaart komt, betaal je de rest van de dag geen cent extra meer.

    Zo kun je ook met een abonnement buiten het geldigheidsgebied alleen de extra kilometers zonder opstaptarief in rekening brengen (want het opstaptarief heb je al in de vorm van een abonnement betaald). Wanneer je in de spits, of 1e klas reist, of met de trein of een ander duurder vervoermiddel dan bus, tram of metro, kun je een verhogingsfactor laten berekenen.

    Kijk, dat heet nou innovatief tariefberekening van deur tot deur en kun je gelijk ook korte metten maken met de oneerlijkheden die het huidige OV-chipkaartsysteem nu kent (opnieuw basistarief betalen, als je langer dan 35 minuten op een aansluiting moet wachten of het betalen van vol tarief, omdat je noodgedwongen om 18:24 moet inchecken, terwijl je zo goed als de hele reis buiten de middagspits aflegt en daardoor geen korting krijgt).

    De reizigersorganisaties ROVER en VoorBeterOV moeten gewoon de koppen bij elkaar steken en zich beiden hard voor eerlijke tariefinnovatie maken gaan maken ipv het eiland-denken dat nu binnen de vervoerssector geldt. Wil de vervoerssector of de overheid daar niet aan, dan moeten ze maar eens flink de barricaden op gaan.

  19. Hans Niemeijer schreef:

    OV weer een echt NUTS b
    edrijf maken. Financieren uit de algemene middelen zoals in Luxemburg.Alle OV-bedrijven en Translink opheffen.Salarissen zoals directeur van GVB Amsterdam ook niet meer nodig. En al die plastic kaarten, wat een onnodige troep.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zonder concurrentie hadden we nu veel meer betaald voor het stads en streekvervoer. Wellicht niet direct maar zeker indirect via benodigde subsidies

  20. Joost schreef:

    Dat van een “pasje minder” moet ik nog zien. Op mijn OV zit ook de OVfiets en Greenwheels. Moet ik daar straks een apart pasje voor?

  21. Baardstaart schreef:

    Luxemburg heeft een interessant tarief systeem voor het OV. Wellicht moet men eens naar daar kijken.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Zodat je zeker weet dat de treinen overvol zijn? Dat in een klein land als Luxemburg dit werkt, kan ik nog meekomen. Maar in Nederland zie ik dit niet zitten. Liever betaalbaar goed openbaar vervoer, dan gratis openbaar vervoer dat ondermaats is. Denk wel dat tariefsysteem aantrekkelijker mag, zeker in de daluren.

      1. Rudy schreef:

        Ik zou het Luxemburgse OV zeker niet ondermaats willen noemen. Het is behoorlijk modern en de frequentie past bij de merendeels landelijke omgeving.

        Luxemburg zit met een structureel forensen probleem. Ze hebben gekozen voor een andere uitweg dan meer asfalt. Ik ben benieuwd hoe zich dit op termijn ontwikkelt.

        Het OV heeft enorme incasso kosten. OV-chipkaart, conducteurs, controleurs, participatie chauffeurs in de incasso, afsluiten stations, TransLink, in- en uitcheck paaltjes, verkoopautomaten, extra standtijd aan de haltes, enzovoort. Als het OV gratis is, dan mis je deze kosten. En natuurlijk is gratis OV niet gratis; de belastingbetaler betaalt bij gratis OV alles.

        Ik denk dat in gebieden waar geen extreem gebruik is te verwachten, gratis OV een prima oplossing is. Denk bijvoorbeeld aan het platte land.

        Je kan ook iedere Nederlander 10.000 km OV per jaar gratis geven. Dat is de middenweg tussen bevordering en beperking van extreem gebruik.

        1. Otto schreef:

          Conducteurs controleren nu ook geen kaartjes en toch worden ze niet afgeschaft. Je rekent je rijk.

      2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        @Rudy, sorry, dat heb ik ook niet bedoeld. Maar heb in Nederland wel proeven met gratis ov gezien, bijvoorbeeld in Delft. Frequenties van de bus waren daarvoor eerst gehalveerd. Gratis ov in een land als Nederland kost gewoon vele miljarden per jaar. Dan zou ik toch liever de infrastructuur willen verbeteren.

        1. Rudy schreef:

          @Hildebrand (Treinreiziger.nl) Files en meer asfalt kost ook vele miljarden. Daarnaast hebben we nog een klimaatprobleem dat ook miljarden gaat kosten. Eén ding is duidelijk, we kunnen niet zo doorgaan en er moeten keuzes gemaakt worden.

          Gratis OV kan niet omdat de vraag onbegrensd is. Het financieren op het huidige niveau lijkt mij geen echt probleem. Daarom is het Luxemburgse experiment zo interessant. Echter Luxemburg is net zo groot als een provincie en kent derhalve geen lange afstandsverkeer. Daarom heb ik juist een gratis quotum aan OV voorgesteld. Dan is OV niet onbegrensd gratis, maar wel heel aantrekkelijk.

  22. Harold Koster schreef:

    Ben benieuwd hoe heet deze soep uiteindelijk wordt opgediend en uiteindelijk gegeten.
    Op zich maakt het systeem van inchecken met je bankpas het gemakkelijk voor incidentele reizigers of toeristen (voordeel) maar, zoals meerdere keren gesteld ben ik inderdaad benieuwd hoe ze het gaan doen met (kortings)abonnementen.
    Mooiste zou zijn als de bestaande Chipkaarten blijven bestaan maar, het voor incidentele reizigers en toeristen mogelijk wordt om met de bankpas in en uit te checken.
    Als je toch overgaat op de bankpas als chipkaart, maak dan eerst het in en uitchecken bij het wisselen van ( trein) vervoerder ongedaan, ben in die situatie al eens mijn chipkaart verloren, waar ik achter kwam toen ik wilde uitchekken.
    Is uiteindelijk goed gekomen maar, moet er niet aan denken dat het in plaats van mijn chipkaart mijn bankpas was geweest.
    Was in dit geval wel redelijk snel allemaal geregeld maar, toch

  23. Johan Buinink schreef:

    Er roepen hier zoals gebruikelijk weer mensen dat privacy onzin is. Nog nooit nagedacht over de bescherming die we allemaal verliezen als niemand zich meer onbespied kan bewegen. Er moet altijd een privacy-vriendelijke mogelijkheid blijven om met OV te reizen, en dan niet duurder dan met zo’n digitaal stofzuigersysteem.

    De huidige “anonieme” OV-chipkaart is trouwens helemaal niet anoniem. Er moet dus een echt anoniem, privacy-vriendelijk systeem terugkomen. En als ze dat niet digitaal kunnen of willen regelen, dan gewoon weer papieren kaartjes.

    Maar het lijkt of de meeste Nederlanders het prima vinden als we onszelf alvast bij voorbaat klaarstomen voor een toekomstige Hong-Kong-situatie (maar dan een Nederlandse variant). Mekkerend over “gemak” en voordeeltjes van 2% korting lopen de schapen naar de afgrond. Straks is een klein duwtje genoeg.

  24. Kwaak schreef:

    De ns is zowiezo een puinhoop
    Reizen met de ov chipkaart is niet zo makkelijk
    Er worden extreme eisen aan mensen gesteld
    Als ik reis ben ik onderweg, niet om de onmogelijke weg te bewandelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.