Twee weken geen treinen tussen Driebergen en Ede
21 jul 2025 10:43
Het spoor tussen Driebergen en Ede is ruim twee weken gestremd wegens werkzaamheden. Tussen maandag 4 augustus en dinsdagochtend 19 augustus rijden er geen treinen tussen de stations Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen en Rhenen. De NS zet bussen in.
Tijdens de stremming raadt NS intercityreizigers tussen Arnhem en Amersfoort/Schiphol aan om te reizen via Deventer. Reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Utrecht krijgen het advies om te reizen via Den Bosch. Op het spoortraject tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen/Rhenen rijden stopbussen. Internationale treinen rijden sowieso al om wegens de stremming van het spoor tussen Zevenaar en Oberhausen.
Meerdere werkzaamheden
De stremming is nodig voor werk aan het spoor tussen Maarn en Veenendaal-de Klomp. Spoor, dwarsliggers en ballast worden vernieuwd en er wordt gewerkt aan bermen, een nieuwe plek voor werkvoertuigen, een relaishuis in Maarn en de perrons op station Veenendaal Centrum.
Behalve hinder voor treinreizigers zal ook het wegverkeer last hebben van het werk omdat overwegen afgesloten zullen zijn. ProRail meldt dat er met stillere machines gewerkt wordt om overlast te beperken.
(c) Treinreiziger.nl
Weer twee weekjes thuiswerken.
Ik zag al de nieuwe dwarsliggers klaarliggen op Maarn GE.
“Tijdens de stremming raadt NS intercity reizigers tussen Arnhem en Amersfoort/Schiphol aan om te reizen via Deventer. Reizigers tussen Arnhem/Nijmegen en Utrecht krijgen het advies om te reizen via Den Bosch.”
Naar Arnhem is via Apeldoorn en Zutphen sneller. En al helemaal Arnhem-Amersfoort, dan kun je het blauwe RRReis treintje Ede-Amersfoort nemen.
Als er een snelbus rijdt tussen Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist zonder tussenstop op Veenendaal-deKlomp dan is het behoudens bij grote drukte prima te doen. Beide stations liggen gunstig tov de snelweg waardoor het tijdverlies meevalt. Waarom weet ik niet maar tijdens de bouw van Ede-Wageningen was er helaas regelmatig geen snelbus, dan ben je zo een half uur extra kwijt want Veenendaal-deKlomp ligt qua route zeer ongelukkig.
Maar het kan altijd erger: het wordt pas echt dramatisch wanneer het om Veenendaal-West gaat. Dat ligt diep in een woonwijk met smalle straten vol bochten waar de bus maar net doorheen kan en vaak stapvoets tussen alle geparkeerde auto’s door moet. De bus heeft bijna net zo lang nodig om van Veenendaal Centraal naar station West te komen en weer terug naar de randweg als voor de rest van het traject Rhenen-Driebergen-Zeist. Dit levert zoveel tijdverlies op dat de vervangende bus eigenlijk geen optie is tussen Maarn en Rhenen. Maar daar is een alternatief: met de gewone lijnbus van Rhenen naar Driebergen reis je in ca 45min van Rhenen naar DriebergenZeist waar de vervangende bus er meer dan een uur over doet.
Dit is wel een pittige afsluiting. Het is weliswaar vakantietijd maar er reizen dagelijks heel veel reizigers tussen Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen. Deze streek is ook zeer geliefd bij de fietsers en die kunnen dus nu gedurende die 2 weken alleen maar via ver omreizen die kant op gaan. De bus neemt al enige jaren geen fietsen meer mee. Als je kan thuiswerken zou ik dat zeker doen.
Er zouden bussen ingezet kunnen worden met een groot bagageruim, waarin fietsen kunnen worden geplaatst.
Zou kunnen misschien, maar de praktijk is echt anders. Al jarenlang worden er geen fietsen meer vervoerd door die bussen. Ik meen dat dit ook ivm bedrijfsaansprakelijkheid is gebeurd.
Busondernemers weigeren fietsen te vervoeren vanwege het risico dat ze aansprakelijk worden gesteld bij eventuele schade.
Zou mooi zijn als men in de toekomst een omgeleide intercity met ICNG via de BetuweRoute laat rijden bij dit soort werkzaamheden. De onlangs afgeleverde ICNG-D schijnt al een proefrit op de BetuweRoute gereden te hebben en voor de ICE en NightJet is deze omleidingsroute al vaker gebruikt natuurlijk. Voor die twee is het deze periode overigens niet aan de orde, vanwege gelijktijdige werkzaamheden in Duitsland rijden die om via Venlo.
Kan het zo-even niet terugvinden, maar staat me iets van bij dat de Betuweroute niet mag worden ingezet voor planmatig reizigersverkeer.
De ICE is wegens werkzaamheden tussen Utrecht en Arnhem diverse keren omgeleid via de Betuweroute. De treinaanwijzer te Arnhem vermeldde dan “niet instappen” voor de ICE uit Duitsland, en er werd omgeroepen dat deze trein niet toegankelijk was voor instappende reizigers, maar dat werd niet afgedwongen: de kenners stapten gewoon in, en de conducteur maakte daar ook geen opmerkingen over. De treinaanwijzer te Utrecht vermeldde in dit opzicht geen beperkingen, en te Utrecht werd dienaangaand ook niets omgeroepen.
Was dat met geplande werkzaamheden, of tijdens calamiteiten op de lijn ? Indien het met eerdere werkzaamheden ook mogelijk was, is het natuurlijk een prima plan dat nu weer zo te doen.
Vorig jaar zomer was het volgens mij gepland, de NightJet heeft toen de bovenleiding bij Elst nog kapotgetrokken: https://www.treinreiziger.nl/nightjet-reizigers-stranden-door-defecte-bovenleiding-12-uur-vertraging/
Gepland, ik heb er ook een keer gebruik van gemaakt.
Op de Hanzelijn en Betuweroute heb je ETCS van Alstom. Dat kunnen ze prima testen met de Alstom ETCS in Alstom ICNG-D.
Maar betwijfel of de ICNG – D op korte termijn daadwerkelijk gebruik gaat maken van de omleiding route via Betuweroute. Waarschijnlijker is dat het eerst op de series 1100, 1800 en 2400 wordt ingezet
Er zijn tunnels gekozen in plaats van bruggen voor de kromme Betuweroute.
Deze zijn niet veiligheidsgeschikt gemaakt voor personenvervoer. (Vluchttunnels).
Zoal het praktisch mogelijk zou zijn, zal het peperduuuur worden om de tunnels in de Kromme Betuweroute zo veiligheidsgeschikt te maken dat personenvervoer wordt toegelaten.
Er is gekozen om de Kromme Betuwelijn naast de autosnelweg mee te laten krommen.
Daardoor zijn ook de mogelijke snelheden voor goederentreinen beperkt, is er meer railslijtage en zouden er hoge onderhoudskosten zijn als de Kromme Betuwelijn volop gebruikt zou worden.
De Paars Waanzinnige perperdure Kromme Betuweroute dus.
Huh? Ik dacht dat er tijdens de Bouwvak niet meer aan het spoor gewerkt werd? ProRail wilde toch de werkzaamheden overdags tijdens kantooruren buiten de vakanties om doen? Heb ik een memorie of iets gemist?
ProRail wilde MEER werk buiten de vakanties doen, maar niets alles. De bouwvak als zodanig bestaat al lang niet meer, bij mij om de hoek wordt dit jaar ook gewoon doorgewerkt omdat een school klaar moet zijn voor het nieuwe schooljaar begint. Door een tekort aan bouwmaterialen was er een flinke achterstand opgelopen.
In de tekst staat Ede-Wageningen/Rheden, dat moet natuurlijk Rhenen zijn
Dank, gemist en is aangepast.