20 jaar 9292: 1 miljard reisadviezen
04 sep 2012 19:02
De vraag naar reisinformatie neemt nog altijd toe, constateert 9292. 9292 is deze maand precies 20 jaar geleden opgericht en heeft inmiddels al één miljard reisadviezen verstrekt. Als de huidige trend doorzet zal 9292 de komende drie jaar nog eens één miljard reisadviezen verstrekken. Om reizigers nog beter van advies te voorzien is 9292 nu gestart met "Mijn 9292". De nieuwe dienst is maandag gelanceerd door Minister Schultz.
9292 werd opgericht op 2 september 1992; de naam verwijst naar die datum. In het begin werden via het toenmalige nummer 06-9292 ongeveer 10.000 adviezen per werkdag afgegeven. Al snel nam het aantal adviezen toe tot 12 miljoen adviezen per jaar.
Door de komst van internet en de opmars van de smartphone is het aantal reisadviezen in een veelvoud toegenomen. Tijdens het 15-jarig jubilieum stond de teller nog op totaal 375 miljoen reisadviezen. Nu is dat aantal toegenomen naar 1 miljard. Dagelijks worden nu 1 miljoen reisadviezen verstrekt, waarvan slechts 0,3 procent via de telefoon. In 1992 was dat nog 100%.
Voor 9292 directeur Stefan Hulman een reden om trots te zijn. Hulman: “Één miljard keer zijn mensen door 9292 geholpen met hun reis in het OV. Dat heeft 9292 kunnen bereiken door 20 jaar lang te focussen op kwaliteit.”
9292 heeft nu een nieuwe stap gezet om reisadvies persoonlijker te maken. Via de website van 9292 en een nieuwe app kunnen reizigers gebruik maken van het nieuwe ‘Mijn 9292’. Minister Melanie Schultz, Infrastructuur en Milieu, lanceerde maandag tijdens het jubileumcongres deze persoonlijke service. Met ‘Mijn 9292’ worden opgeslagen reisadviezen en favoriete locaties bewaard en kunnen onderweg geraadpleegd worden. In één dag hebben ruim 6000 reizigers een profiel aangemaakt.