Aanleg tramlijn naar TU Delft opnieuw stilgelegd door leveringsfout
07 sep 2023 15:54
Er zijn opnieuw problemen bij de aanleg van tramlijn 19 naar de campus van de TU Delft. Het project, dat oorspronkelijk eind 2007 al afgerond had moeten zijn, is ditmaal stilgelegd vanwege leveringsproblemen.
De trambaan wordt voorzien van een elektromagnetisch reductiesysteem (EMRS), zodat onderzoeksactiviteiten op de TU Delft niet verstoord worden door trillingen bij het passeren van een tram. De leveringsfout zit ‘m in een compensatiekabel, een specifiek onderdeel van het EMRS dat al vroeg in het bouwproces is besteld. Bij de levering bleek dat de geproduceerde kabel fouten bevatte.
Voorziene openingsdatum niet gehaald
Ook de levering van een speciaal soort versterkt beton is vertraagd. Deze twee leveringsfouten zorgen ervoor dat de aanleg van tramlijn 19 is stilgelegd tot duidelijk is hoe de werkzaamheden doorgang kunnen vinden. Wel is al duidelijk dat de voorziene openingsdatum in het voorjaar van 2024 niet gehaald wordt.
Studenten wachten al lange tijd op een tramlijn naar de TU Delft. De oorspronkelijke opening was voorzien voor eind 2007, maar ruim vijftien jaar later ligt er nog altijd geen verbinding met de universiteit. Wel rijden er regelmatig bussen naar de campus van de Technische Universiteit en wijzigde NS in 2019 de naam van station Delft Zuid naar Delft Campus. Tramlijn 19 verbindt momenteel Leidschendam met station Delft en wordt uitgevoerd door de HTM.
Dan leggen ze het spoor een iets verder van de universiteit.
Is goed voor de studenten een stukje lopen.
Wat een gezeur, men wil de lijn vanwegen te hoge kosten niet aanleggen.
Slap beleid.
Iets verder weg van de universiteit, dus tram stopt tot zuidpoort. Bus 69 weg en iedereen student kan makkelijk lopen naar zuidpoort of station.
Goed idee, fijn voor de studenten en medewerkers met een fysieke beperking of degenen die op de campus wonen…
Overigens is het ‘stukje lopen’ naar verschillende faculteiten al gauw 1-2km.
Goed idee, meer lopen over 1 van de grootste campussen ter wereld… je komt er zeker niet vaak, Robert.
Zo makkelijk is dat niet. De TU is de enige plek in de omgeving met genoeg ruimte om een trambaan aan te leggen. Daarnaast wonen steeds meer studenten thuis, waardoor de vraag naar openbaar vervoer alleen maar groter wordt. Niet plaatsen is dus geen optie.
Het spoor loopt over de hoofdweg door de TU wijk. Wanneer alles in bedrijf is zou de hoofdweg omgevormd worden tot een OV en fiets straat met parkeigenschappen.
Aardig is dat er mensen Civiel zijn gekomen en afgestudeerd en inmiddels tien jaar ervaring hebben in de periode van de eerste planning tot de nog niet gehaalde afbouw.
Die omvorming is jaren geleden al gebeurd.
Als het nog zo Doorgaat Ik zeg Trek Tramlijn 19 weer terug naar Delft Tanthof
Lijn 1 gaat al naar Delft Tanthof…
Klopt, maar heeft lijn 19 ook enige tijd gedaan.
Verleng tram 19 maar Rotterdam The Hague Airport. Goed voor de studenten en voor bezoekers en totoeristen in Delft e.o. Dan wordt deze pechtramlijn misschien nog succesvoller! Lijn 19 is nu met recht een tramlijn met ongeluksgetal! Hopelijk worden moeilijke nieuwe tramlijnen met moeilijkheidsgraad bij ziekenhuizen en laboratoria in de toekomst beter voorbereid!
Ach, bij veel tramlijnen is/waren er gedoe zoals bij de uithoflijn en die is er uiteindelijk gelukkig wel gekomen.
Ik snap alleen niet waarom mensen zo moeilijk doen over een tramlijn. Ze wisten van tevoren al dat het zo duur zou zijn.
Een tramlijn van Delft naar Rotterdam The Hague Airport door onbebouwd weiland met her en der wat natuurgebiedjes is volstrekt nutteloos.
Of er veel studenten op RTHA aankomen en vertrekken waag ik te betwijfelen. De tram is ook veel te traag om vanuit Den Haag een snelle en aantrekkelijke verbinding met RTHA te verzorgen.
Er heeft tussen Delft en RTHA een bus gereden en omdat die alleen lucht vervoerde is deze lijn weer opgeheven: er is onvoldoende vraag om een OV-verbinding tussen Delft en RTHA te faciliteren, een tram veranderd dat niet.
RTHA is al verbonden met de Rotterdamse metro, daarbij komen de meeste van de internationale studenten die ik ken gewoon aan op Schiphol, je weet wel, die ene met het ondergrondse station waarmee je in 40 minuten naar Delft kan…
Dat klopt overigens niet echt, want het metrostation zit wel een stuk of 2km van de terminal vandaan. Er rijdt nu een bus tussen de gwee.
Als ze deze lijn niet fastsoenlijk kunnen afbouuwen; hoe moet dit dan met de lijn naar Zestienhoven?
Derde wereld land
En dan wil men ook nog een tram naar de Binckhorst aanleggen, als dat ook maar geen problemen oplevert in Den Haag.
In Italie is nummer 17 geen geluksgetal.
Inderdaad, Italiaanse hotels hebben soms geen 17de verdieping. In de Chinese culturen brengen de 4 of 14 geen geluk en in het westen mijden we soms het getal 13. In Amsterdam mijden ze tramlijn 8, vanwege het oorlogsverleden van deze lijn. Gevoelens spelen vaker een rol dan we doorhebben. In 2023 is het nog altijd zo dat uitsluitend dames schepen mogen dopen.
Toch zijn de studenten de laatste 15 jaar bij de TU Delft aangekomen. Blijkbaar is die tramlijn niet zo noodzakelijk.
Toen reed er een bus over de trambaan.
De bussen rondom de TU Delft zijn propvol, en bus 69 is ondanks verlengingen en verhoging van de frequenties tijdens college-uren alsnog overvol. Die tram is erg nodig, maar het project is een blamage.
Zucht. We kwamen allemaal aan voor de metro’s in Rotterdam en Amsterdam, de Uithoflijn, enz.. Dus dan hoeft er nooit wat te veranderen. Leuk reageren, maar misschien pas reageren als je ook iets kunt bijdragen én als je je kunt inleven in zaken waar je zelf niets mee te maken hebt. Met een ego-bril de wereld bekijken is in een land det 17 miljoen mensen niet echt slim.
Inmiddels is er een hele generatie afgestudeerd. Maar blijkbaar zaten daar geen vakkundige tramingenieurs bij.
Volgens mij hebben de aannemers tijdens de aanbestedingsprocedure al aangegeven dat die compensatiekabel niet deugt. Daarbij baseerden zij zich op buitenlandse projecten waar een soortgelijke kabel was geïnstalleerd. Gesteld werd dat bij installatie volgens bestek, als onderdeel van het EMrs, de door de fabrikant gespecificeerde waarden bij lange na niet gerealiseerd konden worden. Verwacht werd dat de grenswaarden met een factor vijf zouden worden overschreden. Destijds is gesteld dat de aannemer bij gunning gewoon volgens bestek kon installeren en dat het risico bij de aanbesteder zou liggen. Tot gunning is het toen echter niet gekomen. En het lijkt er dus op dat het nog wel een poosje zal duren. Als er direct naar de aannemers geluisterd was, had de boel zeker al anderhalf jaar geleden terug naar de tekentafel gekund.
Tot gunning is er toen niet gekomen?
Dat klopt. Voor dat deel van het project is de tender teruggetrokken. Ik weet even niet zeker waarom dat is, maar ik denk dat dat komt doordat er gewoon niemand heeft ingeschreven, zoals dat wel vaker gebeurt rondom die project.
En het beton waarover wordt geschreven in dit artikel, is ook al vaker aan bod gekomen. Het gaat niet over beton in de daadwerkelijke constructie. Het gaat over beton voor langwerpige blokken in de vorm van bankjes die tussen het spoor en een bepaald gebouw van de TU Delft moeten komen. Deze hebben als doel de straling tegen te houden.
Volgens mij is er gewoon gegund hoor. Wat is Dura Vermeer anders nu aan het doen dan?
Straling? Wat geeft een railvoertuig af? Hoogstens magnetische velden van de sterkstroom en wat hoog frequent van de radio van de bestuurder
Staan de voertuigen al klaar bij de HTM?
@Henk. Het gaat specifiek om een deel van het project. Ik wil eventueel nog wel even zoeken naar de betreffende documenten, mochten deze nog openbaar zijn.
@Dries Molenaar. Het hele EMRS gaat om reductie van trillingen en elektromagnetische straling.
@ Annemiek, Henk:
Als ik het nu goed begrijp, dan heeft de projectorganisatie, een aantal onderdelen voor het EMRS uit het bestek geschrapt en deze zelf ingekocht; waaronder dus de gewraakte compensatiekabel. De aannemer is dan vervolgens alleen nog maar verantwoordelijk te houden voor de plaatsing, en niet meer voor de opgegeven grenswaarden.
Op autistisch juridisch ambtelijke gronden heeft men die verantwoordelijkheid verlegt naar de fabrikant. Aangezien volgens de fabrikant de gespecificeerde grenswaarden wel gehaald worden is deze hiervoor derhalve aansprakelijk te houden, volgens deze denkwijze. Niks aan de hand; het komt allemaal goed; we hebben ons goed ingedekt met boetebedingen en andere juridische instrumenten.
Feitelijk is hier ook helemaal geen sprake van een foutlevering, zoals in het artikel wordt gesteld. De nu geleverde onderdelen zijn bewust door de projectorganisatie zo besteld, terwijl men afgaande op de informatie van de aannemers had moeten weten, dat deze bij lange na niet zouden voldoen.
Het lijkt mij, dat men bij de projectorganisatie in zijn maag heeft gezeten met het in eerste instantie mislukken van de aanbesteding. De prioriteit werd vervolgens, dat die aanbesteding hoe dan ook moest lukken, ongeacht de gevolgen. Dat zien we later wel weer.
Mijns inziens zou het verboden moeten worden voor projectorganisaties e.a. om onderdelen uit een bestek zelf in te kopen. In ieder geval zou dit strikt moeten worden beperkt.
@Marcel59
Ik vermoed dat je heel warm zit!
Marcel, aannemers zijn bekend om hun kennis van hoogtechnologische goederen waarvan ze op de LTS alles geleerd hebben
De TU-Delft staat niet voor niets bekend als extremistisch pro-auto. De beruchte professor van Wee komt er vandaan.
Opa … al 50 jaar niet op de Campus geweest. Deze is geheel autovrij intussen.
Lijkt wel de maaslijn van Delft. Een veel gewenste bestemming / lijn, die aangelegd zou moeten worden, maar door allerlei omstandigheden, maar niet gerealiseerd wordt.
Tran 19 kan misschien alvast naar Zuidpoort rijden. Dat is nabij de binnenstad, theater en bibliotheek. De trein van Weert naar Hamont is ook eenvoudig te elektrificeren en trek hem door tot Roermond Kunnen er twee extra stations bediend worden en Roermond een extra eilandperron en verlengde voettunnel naar de e andere kant van het station. Ook de reactivering naar Mönchengladbach kan er komen die kan aankoppelen op de vernieuwde Maaslijn
Zet dus bicourante treinen in , net zoals de Wink in Friesland. Anno 2023 duurzaam reizen is bij onze buurlanden nog vaak een drempel. Minder hoge frequenties en spoorlijnen waar treinen vlak voor een landsgrens stoppen. Metro B in Hoek van Holland is ook na jarenlang gesteggel verlengd tot bij het strand. Met tunnels of schermen bij een natuurgebied kunnen treinen ongehinderd blijven rijden en de beesten en planten of bomen gehandhaafd blijven. Goede voorbereiding kost tijd, dus wacht er niet te lang mee! De Lelylijn wordt ook al onderzocht en hopelijk gaan de huidige snelweg en nieuw spoor met tunnels door natuurgebieden. Ook hoop ik dat dat laatste spoorproject langs wat grotere gemeenten komt, de kleinere kernen kunnen misschien daar door Sprinters bediend worden.
Tram 19 tot Zuidpoort?
Bij Zuidpoort kan niet gekeerd worden. Daarvoor moeten dan overloopwissels aangelegd worden. En bovendien vormen de kerende en wachtende trams een hinderlijk obstakel voor de bussen die, zeker in de spitsuren, in beide richtingen hoogfrequent passeren en halteren.
Verder gaat dit over tram 19 in Delft, Zuid Holland, dus de relevantie met een spoorlijntje in de Vlaamse en Limburgse periferie, de Rotterdamse metro naar Hoek van Holland, de Lelylijn en andere luchtfietserij ontgaat me.
Goede aanvulling op mijn opmerking omtrent geluksgetallen. Het Chinese 8 betekent floreren, geluk en 9 negen langdurig, dus worden deze getallen vaak gebruikt voor geluk hebben en krijgen en dat ook nog langdurig.
En over die studenten gesproken die nu meer moeten lopen, ze mogen blij zijn dat ze nu niet meer in militaire dienst hoeven te gaan en een speedmars moeten lopen. Ik heb mijn militaire diensttijd gehad en een speedmars in een of andere vorm is ook weleens lekker, past ik onder bepaalde omstandigheden als 62 jarige nog weleens toe, verstand op nul, blik op oneindig en voor je het weet is het doel bereikt, dus voor die studenten hun school of universiteit dan hoeven ze niet per se met een trammetje tot vlak voor de deur te worden afgezet.
Ik proef vooral jaloezie in uw reactie. Of stelt u voor dat de ouderen ook maar 3 kilometer moeten gaan lopen?
Ik zou zeggen dan ook geen taxivervoer meer voor bejaarden die naar het ziekenhuis moeten. Die gaan ook maar met de bus of lopen.
Toch knap van u, een speedmars en tegelijk een reactie plaatsen.
@Anoniem, maak bekend wie je bent, dat is prettiger en aanspreekbaarder, ik ben niet jaloers, maar ben blij dat als ik mij goed voel nog in staat bent om op bepaalde momenten eens flink te gaan lopen. Als je kunt probeer dan in beweging te blijven en dat hoeft niet altijd in de vorm van een speedmars of snel wandelen of joggen, maar dat men probeert zolang als de gezondheid dat toelaat niet passief te blijven. Een rustige wandeling of blokje om is ook goed. Wat ik verder probeer weer te geven is, dat ik tijdens mijn militaire dienst lichting 81-1 in veel opzichten gevormd bent, veel geleerd heb bij onder andere de Verbindings- en Geneeskundige dienst en deze in de burgermaatschappij nog heel vaak op nuttige wijze heb kunnen toepassen. Een van die dingen is, bij tijd en wijle eens een flinke en stevige wandeling maken en dat mogen meer mensen doen die bijvoorbeeld lang achter een beeldscherm werken en dergelijke.
Als ouderen 3 kilometer willen gaan lopen dan mogen ze dat. Ik heb een buurvrouw van bijna 78 jaar die nog actief is en menige wandeling met vrienden maakt, terwijl een andere van 88 de rotganse dag 60 sigaretten van een bekend merk rookt en super in actief is, en dat noemt zij gezond leven (?), ieder z’n ding. Rust op z’n tijd, aktief als het kan met of zonder het Openbaar Vervoer voor studenten en niet studenten zowel in het Haagse als daarbuiten..
@Ricardo. De speedmars vond op een zaterdag plaats en de reactie vier dagen later, want behalve een bezoek aan de Wereldhavendag Rotterdam ging de treinreis ook nog verder naar Schiphol en Aalsmeerderbrug. Ik heb dus in een dag meerdere plaatsen bezocht volgens een vooraf opgesteld reisschema en tevens de nieuwe ICNG voor het eerst geprobeerd die weer last had van kinderziekten zoals een defecte sensor bij een binnendeur en deze in Rotterdam direct bij een conducteur gemeld.
@Juriaan, je opmerking is NIET mijn mening, dat slaat nergens op en vind dat zelfs kwetsend ! Als ouderen naar het ziekenhuis moeten gaan en niet met bus of ander OV kunnen reizen en lopen lastig is, dan moeten zij gewoon een taxi nemen. Jouw opmerking vind ik niet juist, temeer ik meer dan twintig jaar lang Mantelzorger bent geweest voor mijn inmiddels overleden ouders die menigmaal MET een taxi naar een ziekenhuis hebben moeten gaan en als geen ander weet welke offers je jezelf moet getroosten om DAG en NACHT altijd wereldwijd voor ze klaar te staan, ook als het een bezoek is aan een gezondheidsinstelling zoals een ziekenhuis en nog steeds respect heb voor alle mensen die op een of andere wijze zorg verlenen zoals mantelzorgers om andere mensen te helpen !
Jouw opmerking is uit z’n verband getrokken en had je beter achterwege kunnen laten (!), al was het maar omdat ik de pro en contra van goede zorgverlening voor oudere mensen heb meegemaakt !!! Aan mijn overleden ouders kan ik bij hun graf niet meer vragen wat zij van mijn zorgverlening hebben gevonden, maar tijdens hun leven toonden zij wel op gepaste wijze hun dankbaarheid en dat zegt meer dan duizend woorden !
* Openbaar Vervoer voor wie het moet, andere mobiliteits vormen voor wie het kan…
U bent een goed mens.
Waarom kunnen wij in Nederland geen tramlijnen aanleggen? Eerst al de duurste tramlijn van de wereld in Utrecht en dan dit drama wat al oneindig lang duurt.
Het aanleggen tussen bestaande bebouwing is vaak problematisch
Voor HTM zijn oa lijnen/verlengingen 15, 17 en 19 redelijk verlopen.
De problemen in Delft zijn een opeenvolging van omstandigheden.
Sorry dat ik het vraag, noem het mijn strategische (met de nadruk op strategisch) naïviteit: is die tram echt nodig of zit de goegemeente hier een aantal techkoninkjes te plezieren? Pak gewoon de bus of beter: de fiets.
We hebben geen OV om vervolgens iedereen met de fiets te laten gaan.