fbpx

Arriva vanaf 2015 met Haagse trein naar Brussel

20 jun 2013 13:50

UPDATE. De aanbesteding van de Lage Landen Lijn (Den Haag – Brussel) is gewonnen door Arriva, de dochter van Deutsche Bahn. De nieuwe permanente trein moet gaan rijden per december 2015 of zoveel eerder als mogelijk. Dat heeft gemeente Den Haag donderdag bekendgemaakt, die de aanbesteding in maart uitschreef. De partijen hebben donderdag een samenwerkingsovereenkomst getekend.

De bedoeling is dat de permanente trein ieder uur gaat rijden vanuit Den Haag Centraal, via Roosendaal naar Brussel Zuid. Maar mogelijk ook vaker. "We willen inspelen op de vraag, dat kan betekenen dat de trein op drukke tijden vaker rijdt" zegt een woordvoerder van Arriva. Op rustige tijden zou de trein mogelijk juist minder vaak gaan rijden. Volgens het ANP zou het gaan om 16 tot 22 treinen per dag.

Nieuw materieel
De trein zal onderweg gaan gaan stoppen in Delft, Rotterdam Centraal, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen Centraal, Mechelen, Brussel Nationaal-Luchthaven en Brussel Centraal. Om de nieuwe treindienst mogelijk te maken is de vervoerder in gesprek met diverse treinfabrikanten. De vervoerder wil namelijk nieuw materieel inzetten op de verbinding.

Capaciteit
Arriva zal op de trein met eigen tarieven komen, die vergelijkbaar zullen zijn met die van de huidige tijdelijke intercity. De capaciteit voor de treindienst wordt voor Arriva aangevraagd door The Hague Trains Holding (THTH), een door gemeente Den Haag opgericht bedrijf. Of die ruimte ook wordt toegewezen, is voorlopig nog afwachten. NS heeft ook aardig wat treinpaden gereserveerd bij ProRail om de vervangende intercity te laten rijden. 

Surrrealistisch
Directeur Anne Hettinga van Arriva is blij met het project. "Een snelle verbinding naar Brussel klinkt in deze tijd bijna surrrealistisch, maar dat is het niet´´, zei hij. Arriva verwacht een groot potentieel aan reizigers, omdat je met de trein in 2 uur en 20 minuten in het centrum van Brussel staat. Ook de directe verbinding met het vliegveld van Brussel is een pluspunt.

Delft en Antwerpen
Wethouder Peter Smit vult hem aan: "Den Haag is een internationale stad. Instellingen en bedrijven kopen jaarlijks voor 1,3 miljard euro diensten en goederen hier. Ze geven 700 miljoen euro uit. Dat is voor ons reden genoeg om te ijveren voor een rechtstreekse verbinding naar Brussel.´´ Volgens Smit is het ook goed voor steden als Delft en Antwerpen, waar veel dagjesmensen naartoe gaan.´´

Zaventem
Luchthaven Zaventem ziet flinke mogelijkheden dankzij de nieuwe Lage Landen Lijn. De luchthaven wil in de 5 komende jaar het aantal Nederlandse reizigers verdubbelen van 300.000 nu naar 600.000. Van de Nederlanders die nu van de Brusselse luchthaven gebruik maken, komt volgens een woordvoerder minder dan 10 procent met het openbaar vervoer. Dat zou door de nieuwe trein moeten veranderen, die ook in Brussel Nationaal-Luchthaven gaat stoppen.

Oneerlijke concurrentie
De Nederlandse Spoorwegen zijn minder blij en vrezen oneerlijke concurrentie. NS is bang dat de nieuwe dienst ook veel reizigers gaat vervoeren binnen de landsgrenzen, terwijl de Spoorwegen een concessie hebben voor binnenlandse treinen. 

ACM
NS heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eerder al om een oordeel gevraagd over de dienst die gemeente Den Haag en vervoerder Arriva gaan opzetten, maar de ACM wilde het proces rond de aanbesteding afwachten.

PvdA
Tweede Kamerlid Duco Hoogland (PvdA) reageert ook op het nieuws: "Iedereen mag internationaal vervoer organiseren en daar ruimte op het spoor voor aanvragen. Als de reiziger daar wat aan heeft, vinden we dat een mooie aanvulling. Initiatieven voor internationaal treinverkeer juichen we toe. Tegelijkertijd moet de trein niet conflicteren met binnenlands verkeer."

D66
Volgens D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhuizen zijn er nog wel onzekerheden. "Van harte gefeliciteerd voor Den Haag en Arriva dat ze weer een stationnetje verder zijn in dit proces. Maar ze zijn er natuurlijk nog niet. Ik verwacht dat NS in het alternatieve plan voor de Fyra ook ruimte op het spoor nodig zal hebben. Het is aan ProRail om die aanvragen te verdelen. Dus dat wordt nog afwachten. Het zou ook kunnen dat NS het plan van Den Haag en Arriva meeneemt als onderdeel van de totaaloplossing. Daarmee zouden ze ook tegemoetkomen aan de wens van de Kamer om andere vervoerders erbij te betrekken.´´

NS-trein Brussel
Bij de aanbesteding van de lijn hoopte gemeente Den Haag nog op een uurlijkse trein per december. Dat blijkt te ambitieus. Tot en met 2015 zijn reizigers aangwezen op NS. Die rijdt sinds het Fyra-debacle 8x per dag van Den Haag naar Brussel. In oktober moet de frequentie omhoog naar 10x per dag en in december waarschijnlijk naar 12 tot 16x per dag. Een garantie voor een uurdienst is er echter niet. Of de NS-trein naar Brussel – die niet te Den Haag Centraal maar te Den Haag HS start – in de toekomst blijft ontstaan is onzeker. Daar moet op 1 oktober duidelijkheid over komen. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *