fbpx

Alle seinen worden uitgerust met ATB-vv

19 dec 2013 9:45

Alle seinen worden geüpgraded zodat er altijd wordt ingegrepen als een trein een stoptonend sein passeert. Nu gebeurt dit bij de meeste seinen alleen als een trein harder rijdt dan veertig kilometer per uur. Door vrijwel alle seinen aan te passen met de verbeterde versie van ATB, ATB-vv, gebeurt dit straks ook als een trein zachter rijdt dan veertig kilometer per uur. Dat bevestigt het Ministerie van Infrastructuur na berichtgeving daarover van dagblad Metro.

Alleen de trajecten die op korte termijn worden uitgerust met het Europese ERTMS systeem worden nu niet aangepakt. ERTMS is een nog geavanceerdere beveiliging dan ATB-vv, die bijvoorbeeld in gebruik is op de HSL.

Mansveld vroeg spoorbeheerder ProRail dit voorjaar uit te zoeken welke seinen versneld moesten worden voorzien van ATB-vv. ProRail stelde daarop voor om naast de 2500 seinen die al ATB-vv hebben, ook de overige 2800 seinen vanaf 2015 te voorzien van het systeem. ProRail schat in dat dat ongeveer 112 miljoen euro kost.

Het huidige ATB-vv systeem moet overigens nog wel worden uitgerust met een monitoringsysteem om het echt veiliger te maken. Het systeem functioneert namelijk alleen als het is ingeschakeld, en dat kan niet vanaf afstand worden uitgelezen als gevolg van een bezuinigingsmaatregel bij de aanleg. Zodoende kon een Sprinter op de Hanzelijn toch door rood rijden, zonder dat ATB-vv ingreep. Al in 2011 waarschuwde de Telegraaf dat veel ATB-vv seinen regelmatig uitgeschakeld stonden, zonder dat dit werd opgemerkt. In 2014 worden de seinen alsnog uitgerust met een monitoringsysteem.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid pleitte al in 1998, 2005 en 2009 voor een systeem als ATB-vv of ERTMS. Nu het aantal stoptonend sein-passages (STS-passages) de afgelopen jaren veel minder snel gedaald dan de bedoeling was, lijkt daar alsnog naar geluisterd te worden. Tussen 2003 en 2009 had het aantal STS-passages gehalveerd moeten worden, maar in plaats daarvan was er slechts een daling van tien procent.

In 2012 werd bovendien de dalende trend doorbroken en steeg het aantal STS-passages naar 173. In 2013 hebben er waarschijnlijk opnieuw meer treinen rood sein gepasseerd. Vooral goederentreinen lijken steeds vaker door rood te rijden. De meeste reizigersvervoerders passeren daarentegen steeds minder vaak een rood sein.