fbpx

D66: eerst betere prestaties NS dan pas spitsheffing

Het spitstarief mag pas worden ingevoerd als de Nederlandse Spoorwegen beter presteert. Dat staat in een voorstel dat D66 woensdagavond indient bij een overleg hierover, zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven woensdag na een bericht hierover in het AD. Zij rekent op steun van een Kamermeerderheid en staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA).

De kans op een zitplaats moet volgens Van Veldhoven eerst worden verhoogd. "En niet doordat reizigers door het spitstarief de trein uit worden gejaagd." Het is volgens het Kamerlid verkeerd om te beginnen met een verhoging van het spitstarief. "Dan betaalt de reiziger straks meer terwijl hij nog steeds moet staan."

Ook moeten volgens Van Veldhoven meer lange treinen worden ingezet voordat over invoering van een spitstarief kan worden gesproken. Verder zou de dienstregeling beter op orde moeten zijn. "Dit zijn allemaal zaken die nauwkeurig worden bijgehouden, dus is het eenvoudig na te gaan of de situatie genoeg is verbeterd."

In april gaf staatssecretaris Mansveld aan dat de tarieven in de nieuwe spoorconcessie in de spits omhoog mogen, als die in de daluren dalen. Het zou gaan om een spitstoeslag tot 10 procent en een korting in de daluren van 12 procent. Zo moet het aantal reizigers meer over de dag worden verdeeld. 

NS en Mansveld benadrukken dat het nog niet zeker is of de treinkaartjes ook daadwerkelijk duurder worden in de spits. Uit onderzoek moet blijken of een spitstarief wel of geen positief resultaat heeft en of het dus mogelijk is de reizigersstroom daarmee te verleggen van de spits naar de daluren. Hoewel de eerste onderzoeken positief zijn, kan het ook zijn dat de onderzoeken aanleiding geven om de prijzen tijdens de spits niet te verhogen, aldus de bewindsvrouw eerder.

Een woordvoerder van Mansveld kon niet zeggen of de staatssecretaris achter het plan van D66 staat. "Hier is vanavond een overleg over. Het is nog niet eens zeker of het spitstarief er komt."