fbpx

FNV: Nieuwe strippenkaart oplossing voor iritatie in bus

20 nov 2014 13:59

Buschauffeurs zijn de losse kaartverkoop in het openbaar vervoer zat omdat het tot veel irritatie en onbegrip leidt bij reizigers. Dat meldt FNV Bondgenoten, dat een zwartboek bijhield met klachten van buschauffeurs over de losse kaartverkoop. De vakbond kijkt met weemoed terug naar de strippenkaart.

"Wij pleiten voor een nieuwe strippenkaart", verklaart vakbondsbestuurder Jan Heilig. Verder dringt hij erop aan losse kaartjes alleen nog via een pintransactie mogelijk te maken, in plaats van met contant geld. "Hierdoor is het voor de buschauffeur veiliger, omdat de kans op overvallen wordt verkleind. Ook versnelt het de verkoop van kaartjes in de bus."

90 klachten
De vakbond kreeg in een maand tijd ongeveer negentig klachten van chauffeurs binnen. De vakbond plaatste een oproep vanwege verhalen die de ronde deden. "Ik hoorde dat de buschauffeurs het onderling hadden over hun ervaringen omtrent de verkoop van losse kaartjes", verklaart de vakbondsbestuurder. "Veel buschauffeurs meldden dat zij kwaad worden aangekeken of worden uitgescholden als reizigers meer moeten betalen dan verwacht."

FNV: ov-chipkaart oorzaak
De onduidelijkheid over de prijzen voor het openbaar vervoer komen onder meer voort uit de invoering van de ov-chipkaart, stelt de vakbond. Voorheen maakten alle busbedrijven nog gebruik van de strippenkaart, maar nu hebben busmaatschappijen eigen kaartjes waarmee ze elkaar kunnen beconcurreren. Hierdoor kunnen verschillende bedrijven verschillende prijzen rekenen voor hetzelfde traject.

Verschillende tarieven
Zo kunnen reizigers zowel met Arriva als met stadsvervoerder RET van Dordrecht naar Rotterdam gaan. Een enkeltje met de RET-bus kost drie euro, tegenover acht euro bij Arriva, zo staat in het zwartboek. Ook kost overstappen naar een andere busmaatschappij vaak extra geld, omdat losse kaartjes vaak bij één vervoerder geldig zijn. Alhoewel een kaartje in de bus vaak duurder is, kan het soms ook goedkoper zijn. Zo zou de reis Rotterdam Zuidplein – Dordrecht bij de RET met de ov-chipkaart 4,78 euro kosten, terwijl het kaartje in de bus dus 1,78 euro goedkoper is.

Decentralisatie oorzaak
Ov-specialisten wijzen erop dat de verschillende tarieven vooral voort komen uit de decentralisatie: iedere provincie of stadsregio mag in samenspraak met de vervoerder eigen tarieven bepalen. Met de ov-chipkaart kan er invulling gegeven worden aan de door de politiek gewenste decentralisatie, met de strippenkaart was dat in mindere mate mogelijk. Immers, de prijs van de strippenkaart was overal hetzelfde, hooguit de grootte van een zone kon per regio verschillen.

Strippenkaart
Het lijkt onwaarschijnlijk dat het voorstel van FNV om een nieuwe strippenkaart in te voeren omarmd zal worden. Vervoerders vinden de ov-chipkaart juist prettig omdat ze direct na de reis het geld van de reiziger ontvangen. Met de strippenkaart werden de opbrengsten aan het einde van het jaar op basis van een steekproef verdeeld. Wel wordt het kaartje kopen in de bus waarschijnlijk op termijn gemakkelijker: in de toekomst moeten reizigers ook met de bankpas kunnen reizen.

(c) Novum / Treinreiziger.nl