fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS start voorbereidingen voor dienstregeling 2017

De Nederlandse Spoorwegen hebben de wensen voor de dienstregeling 2017 ingediend bij ProRail. Vanaf 2017 gaan er op diverse trajecten meer treinen rijden. Het spoorboekloos rijden (iedere tien minuten een trein) moet een jaar later volgen.

In de dienstregeling 2017 zal de treindienst Den Haag – Eindhoven versneld worden en via de HSL gaan rijden, de Intercity zal dan niet meer verder rijden naar Venlo. In plaats daarvan zal Venlo een rechtstreekse Intercity krijgen richting Amsterdam. In Eindhoven zal er dan gecombineerd gaan worden met één van de bestaande treinen. "Of dat de Intercity naar Schiphol of Alkmaar is, wordt in het komende half jaar nader uitgewerkt", zegt NS-woordvoerster Inge Rijgersberg.

Dordrecht – Breda
Doordat de treinen Den Haag – Eindhoven via de HSL gaan rijden, dreigt er geen snelle verbinding meer over te blijven tussen Dordrecht, Breda en verder richting Zuid-Nederland. Vorig jaar schreef staatssecretaris Mansveld dat NS een intercity tussen Dordrecht en Breda wilde behouden. Of dat ook gaat gebeuren, is onduidelijk. "Er worden verschillende opties bestudeerd", aldus Rijgersberg.

Benelux
Dordrecht verliest in 2017 de aansluiting op het internationale spoorwegnet. De Benelux Amsterdam – Brussel moet per december 2016 eveneens via de HSL gaan rijden. Behalve de stop in Dordrecht verdwijnt de stop in Roosendaal. Ondanks dat de trein straks via de HSL gaat rijden wordt de Benelux niet veel sneller en zelfs 20 minuten langzamer dan in 2012. Dat komt doordat de trein straks ook in Breda gaat stoppen en de locomotieven niet sneller kunnen dan 160.  De ChristenUnie deed eerder tevergeefs een poging om de plannen aan te scherpen. 

Arnhem – Nijmegen
Elders in Nederland komen er in 2017 ook meer treinen te rijden. Zo zal de Intercity Roosendaal – Zwolle sneller worden en tussen Arnhem en Nijmegen niet meer stoppen. De kleine stations tussen Arnhem en Nijmegen krijgen wel een nieuwe Sprinter ervoor terug, die door moet rijden naar (en van) Wijchen.

Extra Sprinters
In Utrecht gaan de deuren in 2017 open van het station Vaartsche Rijn, waar direct acht Sprinters per uur richting Utrecht Centraal gaan stoppen. Zowel de treinen richting Geldermalsen als Veenendaal gaan op het nieuwe station stoppen. Tussen Den Bosch en Oss, Breukelen – Amsterdam en Wijchen – Nijmegen komen er ook meer Sprinters te rijden.

Flevolijn en Friesland
Verder komen er extra Intercity´s te rijden tussen Schiphol en Almere Centrum. Nu rijdt daar nog 2x per uur een snelle trein, dat worden er vier. Daarnaast krijgt Friesland een iets snellere verbinding met de Randstad doordat treinen in Zwolle korter gaan stoppen.

Nieuwe infrastructuur
De extra treinen zijn mogelijk omdat de afgelopen jaren is geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur. Door oplevering van nieuwe infrastructuur kan de NS-dienstregeling vanaf 2017 gefaseerd verbeteren. Zo vernieuwt ProRail momenteel de sporen rond Utrecht Centraal. De sporen worden in rechte banen gelegd, die vrij van elkaar komen te liggen. De treinen krijgen dan per traject vaste vertrek- en aankomstperrons. Hierdoor kunnen treinen straks sneller binnenkomen en vertrekken.

Spoorboekloos rijden
Vanaf dienstregeling 2018 (start per december 2017) wil NS tussen Eindhoven en Amsterdam elke 10 minuten een Intercity rijden. Met zes Intercity’s per uur wordt dit het eerste traject waar NS hoogfrequent rijdt. In de dienstregeling 2017 raakt NS overigens de Sprinters Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen kwijt, die gaan dan naar Arriva. De Maaslijn en Heuvellandlijn gaan dan ook naar Arriva, daar rijdt nu nog Veolia. In 2018 verliest NS ook de stoptreinen Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede, daar gaat Syntus dan rijden.

Spoorboekje 2016
De huidige dienstregeling loopt overigens tot en met 12 december. Daarna komt eerst nog de dienstregeling 2016. Daarvan zijn ook al de belangrijkste wijzigingen bekend. Die dienstregeling is grotendeels gelijk aan de huidige, al komt er op een enkel traject een trein bij of verdwijnt er juist een trein. Zo zullen vanwege werkzaamheden een lange periode minder Intercity´s rijden tussen Lelystad en Amsterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *