fbpx
Foto: SBB

Ook GSM-R treinstoring rond Den Haag

Nadat dinsdag geruime tijd het treinverkeer in de kop van Noord-Holland stilviel door een storing aan GSM-R, viel woensdag het treinverkeer rond Den Haag Centraal uit. Een uur lang konden er van en naar Den Haag Centraal geen treinen rijden. Daarna kwam het treinverkeer weer mondjesmaat op gang.

Met GSM-R communiceren de verkeersleiding en de machinist met elkaar. Als GSM-R uitvalt werken de seinen en wissels nog wel, maar kan een machinist in noodgevallen niet meer de verkeersleiding bellen en kan de verkeersleiding geen noodoproep doen naar machinisten.

De storing rond Den Haag ontstond woensdag rond half tien en was rond half elf opgelost. Daarna kwam het treinverkeer langzaam weer op gang. Rond twaalf uur reden vrijwel alle treinen weer. Reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV maakte zich gisteren al boos dat het treinverkeer vanwege een storing met GSM-R werd stilgelegd. "Dit telefoonwerk heet van belang te zijn voor de spoorwegveiligheid, maar is dat niet. De veiligheid op het spoor wordt in ons land geregeld door borden en seinen langs de baan, meestal aangevuld met het ATB-systeem" stelt voorzitter Rikus Spithorst.

Inmiddels heeft ProRail op de kritiek gereageerd. "We kunnen bij storingen als gisteren en vandaag helaas niet terugvallen op normale mobieltjes. Als er zich een gevaarlijke situatie voordoet, waarbij bijvoorbeeld kinderen te dicht bij het spoor spelen of een trein ontspoort, moet dit direct gemeld worden. Een noodoproep moet dan direct naar alle treinen in dit gebied kunnen worden verstuurd. Met één druk op de knop zijn dan alle treinen in het betreffende gebied ingelicht" stelt ProRail in een reactie.

Rikus Spithorst vindt dat er ook zonder GSM-R voldoende middelen zijn om alarm te slaan. "In noodgevallen kan een machinist ook nog het treinverkeer stilleggen door het aanbrengen van zogeheten ‘kortsluitlansen’, die in iedere treincabine aanwezig zijn. Door gebruik van die lansen springen de seinen op rood en kunnen gevaarlijke situaties worden vermeden" aldus de voorman van Maatschappij Voor Beter OV.

Rover heeft inmiddels ook kritiek geuit en noemt dinsdagavond "weer een zwarte dag" op het spoor. “In de afweging die hier is gemaakt zien we de heersende fixatie terug op een absoluut maximale veiligheid ten koste van alles”, stelt Rover. “Het is dezelfde, haast maniakale focus op veiligheid die er sinds begin dit jaar toe leidt dat ProRail buiten de afgesproken onderhoudsuren het treinverkeer vaker dan ooit plat legt voor spoedreparaties.” Dit jaar gebeurde dat al meer dan 70 keer, onder meer ook op drukke trajecten in de spits. Conclusie: óf de infrastructuur verkeert in een gevaarlijke staat van onderhoud, óf de veiligheidsmanie neemt steeds grotere proporties aan. Beide oorzaken zijn zeer verontrustend, stelt Rover.

Woensdag heeft overigens ook het gewone telefoonverkeer in de regio Haaglanden last van een storing. Door de storing in het telefoonverkeer in de regio Haaglanden zijn hulpdiensten woensdag niet goed bereikbaar. De politie adviseert om ook bij niet-spoedeisende situaties 112 te bellen in plaats van normaal 0900-8844. Volgens de veiligheidsregio Haaglanden zal de storing nog enkele uren voortduren. Of er een relatie is met de GSM-R-storing van ProRail en NS acht een politiewoordvoerster niet waarschijnlijk. "De storing bij ons heeft te maken met vaste lijnen die beginnen met 0900 en 088.´´