fbpx

Peijs: splitsen NS en Prorail was niet verstandig

Het was geen goed besluit om de NS en Prorail te splitsen in twee aparte bedrijven. Dat zei oud-minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs (CDA) donderdag voor de zogenoemde commissie Spoor, die het spoorbeleid van de afgelopen jaren onderzoekt.

"Ik denk dat als ze vandaag nog bij elkaar zouden zitten, we niet op het idee zouden komen dat te doen", zei Peijs over de splitsing. Toen de NS in de jaren negentig werd geprivatiseerd werd het beheer van het spoor ondergebracht in een apart bedrijf. NS en Prorail hebben ´jarenlang´ niet met elkaar gecommuniceerd, zei Peijs.

Eén holding
Achteraf was het volgens Peijs verstandiger geweest om één holding te creëren met daarin NS en Prorail, om zo te zorgen voor een betere samenwerking. Inmiddels communiceren beide bedrijven wel ´veel beter´, zei de oud-minister.

Kritiek
Op Prorail was de afgelopen jaren veel kritiek, met name na de treinuitval vanwege het winterweer. Ook was de informatievoorziening aan de reiziger niet goed. Die is inmiddels ondergebracht bij de NS. In de Tweede Kamer gingen er stemmen op om de spoorbeheerder onder te brengen bij Rijkswaterstaat.

Geen fratsen
De spoorbeheerder moet ´gewoon een verlengstuk van het ministerie zijn´, betoogde Peijs´ opvolger Camiel Eurlings (CDA). Prorail moet zich louter bezighouden met de kerntaak, namelijk het creëren van de voorwaarden om het openbaar vervoer te laten functioneren. En daar moet het bij blijven. "Geen fratsen", zei Eurlings.

Waarschuwing
De huidige topman van KLM waarschuwde ervoor het bedrijf om te vormen tot een soort Rijkswaterstaat. Dat zou allerlei ´bestuurlijke discussie en gedoe´ opleveren. Het doel kan gemakkelijker worden bereikt als huidig minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) volop gebruikmaakt van haar positie als enig aandeelhouder in het bedrijf. "Het ministerie is de baas van Prorail."

Schultz verschijnt aan het eind van de dag ook nog voor de commissie.

(c) Novum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *