fbpx

ProRail: capaciteit voor trein Den Haag – Brussel te regelen

28 jan 2013 12:15

In Nederland kan ProRail ieder uur capaciteit vrij maken voor een treindienst Den Haag – Brussel. Dat heeft de infrabeheerder maandag gemeld tijdens een hoorzitting in het Beneluxparlement over de Fyra. Ook in België valt er capaciteit vrij te maken voor een alternatieve trein, meldt Infrabel tijdens de hoorzitting.

Vanuit Amsterdam is het moeilijker om capaciteit vrij te maken. Dat kan wel, maar dan moet de dienstregeling van andere treinen aangepast worden. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van ProRail. 

Treinpad
Tussen Den Haag en de grens is het oude treinpad (dienstregeling) van de Benelux weliswaar niet meer vrij, maar wel vrij te maken, vertelde Hugo Thomassen van ProRail tijdens de hoorzitting.

Alternatieve trein
De Fyra is sinds 17 januari tussen Amsterdam en Brussel uit de dienstregeling gehaald, vanwege diverse problemen. NS maakt later deze week bekend welke alternatieve treindienst daadwerkelijk geboden gaat worden. Behalve de capaciteit moeten er ook rijtuigen en locomotieven geregeld worden. Waarschijnlijk kan het materieel dat in het verleden voor de Benelux – de voorganger van de Fyra – werd gebruikt, vrij eenvoudig vrij gemaakt worden voor de alternatieve treindienst.

Permantente intercity
Verschillende parlementariërs drongen tijdens de hoorzitting erop aan dat er ook een intercity blijft bestaan via het klassieke spoor als de problemen met Fyra weer zijn opgelost. Maar die garantie wilde NS president-directeur Bert Meerstadt niet geven. Eerst moet worden gekeken naar de financiële mogelijkheden. Het is namelijk niet de bedoeling dat er lege treinen over het hogesnelheidsspoor gaan rijden, aldus de NS-directeur. Maar als de Fyra weer gaat rijden, zal er wel een alternatief rijpad beschikbaar blijven.

3 maanden
AnsaldoBreda heeft van NS en NMBS 3 maanden de tijd gekregen om de problemen op te lossen. Mochten de problemen dan niet zijn opgelost, dan kunnen NS en de NMBS de treinstellen terug sturen naar Italië. Mocht het zover komen, dan verwacht Meerstadt wel een lange juridsche strijd om het betaalde geld terug te krijgen. NS heeft zo´n 100 miljoen betaald, NMBS 35 miljoen.

Vertrouwen
De topmannen van NS en NMBS gaan er vanuit dat de problemen met de Fyra V250 treinstellen worden opgelost. Zo niet, dan trekt België zijn bankgaranties in. Het vertrouwen in AnsaldoBreda heeft bij beide topmannen een flinke deuk gekregen. Op het moment dat AnsaldoBreda projectmanager Stefano Fanucci in de media aangaf de Fyra problemen in een paar dagen te zullen oplossen, kregen de topmannen van Fanucci een hele andere brief. Daarin stond juist dat de fabrikant niet kon zeggen hoelang de problemen zouden aanhouden. 

Denemarken
Veel parlementariërs wilden weten waarom NS en NMBS kozen voor AnsaldoBreda, terwijl de fabrikant grote problemen had met het leveren van Deense treinen. NMBS topman Marc Descheemaecker weersprak die kritiek. "Denemarken was een referentie van AnsaldoBreda. Wij hebben in 2003 – gedurende het aankoopproces – een team gestuurd naar Denemakren om die referentie na te trekken. Op dat moment waren er geen problemen in Denemarken, en was men zelfs positief."

Aanbesteding
Volgens Meerstadt is er bij de aanbesteding niet alleen op prijs gestuurd, maar ook op kwaliteit, bewezen technologie en naar het tijdsbestek. Bij de aanbesteding was er een trein gevraagd die 220 kilometer per uur kon, want daarmee kon NS al de beloofde reistijd winst halen. AnsaldoBreda bood daarop een trein aan met een snelheid kon halen van 230 kilometer per uur. Uiteindelijk koos NS en de NMBS voor de V250. Daarmee zou dan ook de gewenste betrouwbaarheid gerealiseerd kunnen worden, zo werd gedacht. 

Andere fabrikanten
Descheemaecker was niet verbaasd dat de grote treinfabrikanten geen aantrekkelijke offerte boden. "Een bestelling van 19 treinstellen is een kleine bestelling. De SNCF heeft bijvoorbeeld 500 hogesnelheidstreinen. Het is voor de grote fabrikanten dus een betrekkelijk kleine bestelling." Meerstadt zei verder dat NS technici jarenlang in Italië aanwezig zijn geweest, om het proces te begeleiden.

Oplossen
Als de Fyra weer gaan rijden, moeten de problemen in elk geval definitief tot het verleden behoren. "We willen dan ook van een onafhankelijke partij horen dat alle problemen verholpen zijn. Eerder accepteren wij ze niet", aldus Meerstadt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *