fbpx

Tijdlijn: verstoringen in de sneeuw

03 feb 2012 22:00

Koning winter slaat 3 februari voor het eerst echt toe in Nederland. Er wordt met name in de Randstad zo´n vijf centimeter sneeuw verwacht, met name in de Randstad. De dienstregeling van de NS is aangepast om het treinverkeer niet te doen vastlopen bij verstoringen. Dit bericht vormt een tijdlijn van de verstoringen die zich vrijdag vanaf elf uur voordoen.

20:39
Deze liveblog wordt voorlopig niet meer bijgehouden. Tot einde dienstregeling moeten treinreizigers rond Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Leiden, Rotterdam en Utrecht rekening blijven houden met vertragingen en uitval van treinen. De situatie is in vergelijking met drie uur geleden langzaam aan het verbeteren. 

20:28
Iedereen zal vandaag thuis komen, dat heeft NS eerder op de avond aangegeven. In het NOS Acht uur Journaal reageerde NS directeur Bert Meerstadt op een kritische Sascha de Boer. Daarbij stelde hij geen verwijten te willen maken naar ProRail.

20:00
ProRail geeft weer reisindormatie via Teletekst. Er rijden minder treinen van en naar Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Alkmaar, Amersfoort en Utrecht. Dit zal duren tot einde dienstregeling.

19:09
FNV Spoor bestuurder Roel Berghuis twittert: "Het spoorpersoneel werkt heel hard maar de wissels werken niet! Hoe kan dat?"

19:04
Na de kritiek van reizigersorganisaties, is er ook kritiek vanuit de politiek. Langzaam lijkt de situatie op het spoor iets te verbeteren. Maar nog steeds vallen er veel treinen uit, en de treinen die wel rijden, hebben nog steeds aanzienlijke vertragingen. Er zijn geen trajecten bekend waarop geen treinverkeer mogelijk zou zijn. De aanzienlijke vertragingen worden duidelijk bij raadplegen van de actuele vertrektijden, bijvoorbeeld bij Zaandam.

18:13
Ingrid Thijssen, directeur van NS Reizigers twittert: "Balen. Personeel genoeg, weinig materieel-problemen. Maar bij storing op storing kunnen we maar mondjesmaat rijden voor onze klanten. Bah."

18:09
Het is nog steeds onduidelijk of er trajecten geheel gestremd zijn. Van en naar utrecht rijden volgens de mobiele website van NS weer zeer beperkt treinen. Ook van en naar Amsterdam zou er weer zeer beperkt treinverkeer mogelijk zijn.

17:48
Via berichten van andere media blijkt dat er nog steeds nauwelijks treinverkeer mogelijk is van en naar Utrecht en Amsterdam. Goede reisinformatie ontbreekt echter. Via Twitter komen er berichten binnen dat sommige treinen meer dan 90 minuten hebben moeten wachten, voordat ze door konden rijden naar Amsterdam Centraal.  

17:23
ProRail is gestopt met een overzicht te geven op welke trajecten er geen treinen meer rijden. Op Teletekst meldt ProRail: "Het treinverkeer ondervindt hinder van het winterweer. Er rijden treinen met vertragingen en er vallen treinen uit. We werken met man en macht om treinen  te laten rijden zodat iedereen op zijn plaats van bestemming komt. Gaat u op reis, houd rekening met vertraging, drukte en extra overstappen." 

16:55
Er rijden volgens ProRail ook geen treinen meer van en naar Amsterdam. Volgens de mobiele website vertrekken er nog wel enkele treinen. Onduidelijk is echter of de actuele vertrektijden op dit moment betrouwbaar zijn.

16:52
Er rijden ook geen treinen meer tussen Alphen a/d Rijn en Gouda. Daarnaast is er nog nauwelijks treinverkeer mogelijk van en naar Utrecht en is er geen treinverkeer mogelijk via de HSL-Zuid.

16:40
Nog altijd meldt ProRail dat er geen treinverkeer mogelijk is van en naar Utrecht. Ook op de HSL is er inmiddels geen treinverkeer mogelijk. Rover en Maatschappij Voor Beter OV hebben geen begrip voor de spoorchaos

16:00
Ook onze website is even niet bereikbaar geweest, en heeft het moeilijk om de bezoekersaantallen te verwerken. NS meldt: "De Reisplanner wordt naar beste kunnen bijgewerkt met de actuele situatie." Soms loopt de informatie achter. Met name in Noord-Holland zijn er veel treinen vertraagd. ProRail meldt op teletekst dat er nog geen treinverkeer is van en naar Utrecht.

15:40
Geen treinverkeer van en naar Utrecht. Daarnaast blijven er in de gehele randstad minder treinen rijden. Met name minder treinen van en naar Den Haag, Rotterdam, Amersterdam en Amersfoort. Daarmee worden er veel meer treinen opgeheven als aanvankelijk met de aangepaste dienstregeling de bedoeling was. Voor reisadvies, zie onze treinplanner.

15:24
Behalve NS, hebben ook andere vervoerders last van de problemen door de sneeuw. Zo rijden er van en naar Rotterdam Centraal minder trams. De trams (RET) 4,7,8,21,23 en 25 kunnen vanuit de richting Weena niet rijden naar Rotterdam Centraal. Bij de HTM in Den Haag rijden Trams en RandstadRail volgens het Sneeuwnet. Bij de GVB in Amsterdam wordt alleen tram 24 een deel van de route omgeleid.
Bussen van diverse vervoerders zijn vertraagd.

15:20
Op de volgende trajecten rijden er minder treinen:

  • Utrecht – Aermsfoort
  • Lelystad – Almere – Amsterdam
  • Utrecht – Den Haag / Rotterdam
  • Amsterdam – Rotterdam – Dordrecht – Breda
  • Amersfoort – Apeldoorn
  • Alkmaar – Haarlem – Den Haag
  • Utrecht – Hilversum

Tussen Haarlem en Zandvoort en Schiphol en Utrecht rijden er geen treinen. Fyra is toeslagvrij. De website van ns.nl is soms moeilijk te bereiken.

15:15
Op vrijwel alle trajecten is weer treinverkeer mogelijk. Alleen tussen Haarlem en Zandvoort en tussen Schiphol en Utrecht is treinverkeer onmogelijk. In de gehele randstad moeten treinreizigers echter rekening houden met vertraging en uitval van treinen. De Fyra is vanaf nu toeslag vrij. Dit geldt voor de gehele dag.

15:00
Het treinverkeer Hoorn – Heerhugowaard wordt hervat. Op tal van trajecten rijden inmiddels minder treinen. Het gaat niet alleen om de aangekondigde stoptrein trajecten, maar ook op een tal van intercity trajeten. Er rijden bijvoormeeld minder intercity´s tussen Utrecht en Rotterdam en tussen Utrecht en Den Haag.

14:35
Er rijden nu ook geen treinen meer van en naar Schiphol. Ook het treinverkeer Haarlem – Sandpoort Noord ligt volledig stil. Tussen Amersfoort en Apeldoorn is er ook geen treinverkeer meer mogelijk. Van en naar Weesp was het treinverkeer al gestremd. Evenals tussen Hoorn en Heerhugowaard en Haarlem – Zandvoort.

14:15
Station Amsterdam Zuid is moeilijk bereikbaar met de trein door storingen Schiphol-Utrecht en door de wisselstoring bij Weesp gebruik de metro. Op dit moment is het treinverkeer verstoord rond:

  • Amersfoort.: minder treinen, 30 tot 60 minuten vertraging
  • Weesp, geen treinverkeer
  • Utrecht – Schiphol, geen intercity´s.
  • Haarlem – Zandvoort: geen treinen
  • Heerhugowaard – Hoorn: geen treinen
  • Hoofddorp – Hoorn geen rechtstreekse treinen
  • Alkmaar – Amsterdam: minder treinen
  • Daarnaast is de dienstregeling aangepast bij diverse stoptreinen.

14:00
HTM rijdt in Den Haag volgens het sneeuwnet (aangepaste dienstregeling). Routes zijn aangepast. Zie htm.net. Andere bus-, tram- en metrovervoerders rijden nog de normale dienstregeling, maar wel met vertraging.

13:45
Rond Amersfoort vertraging en uitval treinen door een wisselstoring. Prognose 17.00 uur.

13:30
Een defecte trein heeft ervoor gezorgd dat er geen IC´s rijden tussen Utrecht Centraal en Schiphol. Omreizen via Amsterdam Centraal. Prognose 15.00 uur. Van en naar Weesp is er ook sprake van vertraging door een wisselstoring. De prognose ligt daar op 17.00 uur.

13:00
ProRail heeft de wisselstoring tussen Valkenburg en Heerlen verholpen. Veolia start de treindienst daar weer op.

12:45
Zwaar verstoord verkeer tussen Amsterdam en Hoorn. De sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd rijdt niet. De IC Hoorn-Haarlem rijdt niet tussen Alkmaar en Hoorn.

12:30
Websites NS en Reisplanner Xtra hebben problemen met het verwerken van de vele bezoekers.

12:00
Wisselstoring ontstaat rond station Alkmaar. Minder intercity´s rijden tussen Amsterdam Centraal en Alkmaar en andere treinen kunnen vertraging oplopen. Prognose 14.30 uur.

12:00
Wisselstoring (niet sneeuwgerelateerd) Maastricht-Valkenburg, waardoor er minder sneltreinen rijden. Prognose 13.30 uur.

11:30
Door een wisselstoring rijden de intercity´s tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum niet. Prognose 13.30 uur.

11:00
Minder treinen tussen Breukelen en Utrecht, Den Haag en Dordrecht, Rotterdam en Maassluis en Amsterdam en Uitgeest om zo meer ruimte in de dienstregeling te creëren.