fbpx

Apekop rijdt toch nog

14 dec 2015 9:09

Ruim vijftig jaar waren de Mat ´64, ook wel apenkop genoemd, een bekend gezicht op het Nederlandse spoor. Vanaf vandaag staan de treinen niet meer ingepland in de reizigersdienst. Toch blijken de treinstellen zowel zondag als vandaag op diverse plekken te zijn ingezet. De treinstellen staan paraat als reserve.

Zondag gaat het om tientallen ritten waar de Mat ´64 treinen zijn gespot. Ook vandaag werden de oude treinstellen nog ingezet rond onder andere Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Volgens NS worden de treinen alleen nog maar ingezet als het geplande materieel door bijvoorbeeld een verstoring elders niet beschikbaar is.

Het officiële afscheid van de Mat ´64 treinstellen volgt volgend jaar. Dan wordt er een speciale afscheidsrit georganiseerd die eindigt in het Spoorwegmuseum, waar de trein een plekje krijgt. Wanneer het afscheid van de trein plaatsvindt is nog niet bekend.

De laatste jaren werden al veel Mat ´64 treinen van het spoor gehaald. Er hebben in totaal 277 treinen van dit type rondgereden: dertig treinstellen met vier rijtuigen (Plan T), en 246 tweedelige treinstellen (Plan V). Het begon allemaal in 1961, toen de voorloper van de treinserie werd gemaakt. Die trein ging toen door het leven als Treinstel Toekomst (Plan TT, treinstel 501).

De afgelopen maanden waren er nog maar zo´n veertig tweedelige treinstellen actief. Voor de treinen zijn momenteel nog geen vervangers. De komende maanden werkt NS aan het op de rails krijgen van oude dubbeldekkers, maar die zullen pas rond de zomer allemaal zijn opgeknapt. Het is vervolgens wachten tot december 2016, totdat de nieuwe FLIRT-treinen van Stadler op het spoor komen.

Aan deze trein lijkt wel geen eind te komen, 6 stellen Plan V.