fbpx

De interne winterevaluatie van NS

08 mrt 2012 12:27

De interne winterevaluatie van de Nederlandse Spoorwegen waaruit de Volkskrant wist te citeren, is nu door Voor Beter OV beschikbaar gesteld voor alle belangstellenden. Uit de evaluatie blijkt dat er zaterdag 4 februari bijna een derde van alle treinen is opgeheven. Dat komt volgens de evaluatie vooral door wisselproblemen.

Bijsturing
In een eerdere analyse van onze redactie, zagen wij de bijsturingscapaciteit van NS als een groot knelpunt. Uit de interne conceptevaluatie blijkt dat de bijsturing op sommige momenten inderdaad vast liep, maar dat kwam volgens NS vooral door het aantal infrastoringen. "Bijsturing was op sommige momenten lastig omdat sommige verbindingen niet meer mogelijk waren, er tussentijds nieuwe beperkingen bijkwamen door infrastoringen en de capaciteit van de bijsturing beperkt is" zo staat er in de notitie.
Bovendien kan de capaciteit van de bijsturing niet vergroot worden. "Bij ernstige verstoringen blijft in de huidige situatie de maximale regelcapaciteit circa 70 treinen per uur (ook bij inzet extra medewerkers)."

Zaterdag 4 februari
Op zaterdag 4 februari waren er op het dieptepunt meer dan zestig storingsmeldkaarten open. In totaal zouden er die dag 390 infra storingen zijn geweest, veelal wisselstoringen. De minister noemde alleen de 39 van de 3100 prioriteitswissels die in de storing waren. De gemiddelde herstijltijd was volgens de notitie meer dan twee uur, exclusief de aanrijtijd. Alle problemen zorgde ervoor dat er op zaterdag 4 februari dertig procent van de treinen uitvielen. Van de overgebleven treinen reed iets meer dan de helft van de treinen binnen de 3-minutennorm op tijd.
Vrijdag reed ongeveer een vergelijkbaar aantal treinen op tijd, maar zijn er over de gehele dag minder opgeheven treinen (24%). Dat is vooral te verklaren omdat de problemen pas halverwege de dag startte.

Reisinformatie
NS erkent in de evaluatie dat de reisinformatie als onder de maat werd ervaren. Dat kwam voor een deel doordat ns.nl vrijdag 3 februari meer dan 2,5 uur niet bereikbaar was. Maar volgens de concept evaluatie kwam het ook doordat het treinverkeer ‘out of control’ raakte. "De doorgevoerde verbeteringen aan reisinformatiemiddelen grotendeels gefunctioneerd."Maar doordat de logistiek out of control raakte is dit niet wat de klant heeft ervaren. Hierdoor hebben wij onze reizigers niet op alle momenten van goede reisinformatie kunnen voorzien."

Toekomst
De afspraken uit het verbeterplan na de winter van 2009 en 2010 zijn uitgevoerd. "Helaas bleken niet alle maatregelen effectief" zo stelt de interne evaluatie. Omdat de infra kwetsbaar blijft, en NS niet snel kan reageren op wisselende weersomstandigheden en bovendien de capaciteit van de bijsturing niet uitgebreid kan worden moeten de belangrijkste wissels naar Zwitsers niveau worden gebracht. "Zwitserse wissels zijn betrouwbaarder en verwarmen het gehele wissel in plaats van een beperkt gedeelte zoals in Nederland. Daarnaast is sneller herstel van de infra nodig door inzet van meer storingsploegen langs het spoor" aldus de NS notitie. Zolang dat niet geregeld is, moet er bij iedere sneeuwvoorspelling worden terug geschakeld naar een uitgeklede dienstregeling, zo vindt NS. 

Foto: Florian Sterl.