fbpx
Foto: saiko3p / Shutterstock

Duitse treinen overvol door 9 euro ticket

Duitse regionale treinen zijn aan het begin van het Pinksterweekeinde overvol door het nieuwe goedkope ticket van 9 euro. Volgens Duitse media moesten al meerdere ritten worden onderbroken omdat het te onveilig werd of omdat personeel niet meer door de trein kon.

Volle treinen

De meeste treinen kunnen overigens wel gewoon rijden, zij het met een hoge bezettingsgraad en er zijn veel vertragingen. Een drukke lijn is bijvoorbeeld de RE5 Berlijn – Rostock, waar er onvoldoende zitplaatsen zijn voor alle reizigers. Ook de regionale treinen vanuit Venlo richting Duitsland zijn goed gevuld.

Vertragingen

De politie is versterkt aanwezig om eventueel in te grijpen en treinen te ontruimen. Soms wordt reizigers verzocht uit te stappen als de trein te vol is. Het ticket, dat een maand geldig is, is ingevoerd ter compensatie van de gestegen brandstofprijzen. Het kan alleen worden gebruikt in regionale treinen – dus niet in hogesnelheidstreinen of intercity’s – en in ander openbaar vervoer, zoals bussen, metro’s en trams.

Het ticket is ingegaan per 1 juni. De treinen in Duitsland zijn rond het Pinksterweekeinde sowieso vaak vol, maar nu zou het extra druk zijn omdat veel mensen van het goedkope aanbod profiteren. Deze dagen gelden dan ook als eerste test voor de kortingsactie, die vooral bedoeld is voor pendelaars. Dit is het eerste weekend waarbij mensen kunnen reizen met het actieticket. Of het zo drukt blijft, moet de toekomst uitwijzen. Vakbonden en reizigersorganisaties hadden vooraf gewaarschuwd voor grote drukte.

Oostenrijk

Overigens is het niet alleen in de Duitse treinen druk. Vanwege Pinksteren worden er ook veel treinreizigers in Oostenrijk verwacht. De Oostenrijkse spoorwegen zet daarom extra treinen in. In Nederland vallen door personeelstekort juist treinen uit.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
66 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Bert Sitters
2 jaren geleden

9 euro per maand is natuurlijk veel te goedkoop. Hiermee trek je hordes koopjesjagers aan.Vaste ttreinreizigers zijn de dupe door de overvalle treinen en de gigantische vertragingen. Fietsen van reizigers worden geweigerd. Grote vraag is: komt deze gekte vanwege dat het nieuw is en Pinksteren is, of blijft dit de komende maanden zo?

Hanzeboog2012
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De ironie is dat deze actie het slachtoffer is van eigen succes is. Waarschijnlijk zal deze actie niet lang duren.

Bij de ingebruikname van de Hanzelijn mocht op een zeer koude december dag gratis gereisd worden tussen Zwolle – Kampen Zuid – Dronten – Lelystad. Toen waren de treinen overvol. Zo vol zijn ze daarna nooit meer geweest.

Zie je dat spotgoedkoop reizen met trein in zowel Duitsland en Nederland ook niet werkt. Je moet meer een balans zoeken.

Jaz
2 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Lekker verwoord jongen”veel te goedkoop” , zouden we dan maar duurder moeten doen zodat jouw wensen uitkomt ? Laat gewoon gaan zoals het gaat, en ja het is logisch , een prijs van 9 euro discrimineert niet . Bijna iedeeen kan er gelukkig gebruik van maken.

Eric
2 jaren geleden

Je informatie klopt niet. Het 9 € ticket is geldig in alle Ov, behalve de ic/ice treinen. Dus ook in bus tram en ubahn.

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

Arjan Krabbenbos
2 jaren geleden

Het Pinksterweekend is ook de laatste feestdag voor de Kerstdagen, dus dan is er kans dat het minder druk wordt. Er gaan ook hordes mensen op Tweede Paas, Pinkster en Kerstdag naar de Nederlandse Meubelboulevards. Terwijl het op gewone weekdagen en weekenden ook kan, dus dit zie ik als een parallelle vergelijking met het goedkope Duitse Regioticket tijdens dit lange weekend. Als het weer mooi blijft wordt er veel gereisd naar buitenlocaties, zoals pretparken, stranden , meren en bossen. Met minder fraai weer gaat het vaak naar musea, theaters of vrienden/familiebezoek. Nu deze actie start in een lang weekend is de opmaat voor eventuele verlenging of jaarlijkse traditie in zicht. Als het weer te rustig was en weinig animo voor zo’n actie was daar weer wat over op aan te meren. Laten we kijken hoe het verder manifesteert deze zomeractie en hoe druk(ker) of rustig(er) het nog kan worden na dit Pinksterweekeinde! Misschien wordt er beter verspreid en wordt de chaos kleiner dan nu ht geval is!

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

In Duitsland zijn er nog een heleboel feestdagen voor de Kerst: Frohnleichnam, Maria Hemelvaart, Tag der Deutsche Einheit, Reformationstag en Allerheiligen. De eerste twee vallen nog in de €9 periode.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Een jaarlijkse traditie die steeds 3,5 miljard kost. Ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

FyraFlop34
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nou ja, als er een land in Europa dat dat zonde problème betalen kan, is het Duitsland.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

De treinen hebben simpelweg de capaciteit niet om bijna gratis vervoer aan te bieden. Het spoor heeft de capaciteit niet om meer treinen aan te kunnen en er is te weinig materieel om treinen te verlengen. Kortom, het is veel beter om gewoon wat prijsprikkels in te bouwen zodat de treinen niet overvol raken. Daarom moet er ook echt geen verlenging van de actie met neuneuroticket komen of met een aantal randvoorwaarden om de treinen niet over te belasten zoals alleen op werkdagen spotgoedkoop reizen en/of alleen in eigen regio (één of meer kreisen).

martijnvanderbruggen
2 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

Het levert nog veel meer op. In Chamonix bestaat al jaren zo’n principe en de winkeliers betalen er maar al te graag aan mee omdat mensen en nu op uit trekken en de portemonnee open trekken.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  martijnvanderbruggen

Oh ja? Zou je eens kunnen specificeren wat deze actie oplevert? En zou je dat eens in miljarden kunnen uitdrukken? Volgens mij kun je de voordelen in het gunstigste geval namelijk wegstrepen tegen de nadelen.

DB, en daarmee eigenlijk het hele Duitse spoor, is zo goed als failliet. Zou het niet beter zijn als de overheid haar macht gebruikt om het Duitse spoor gezond te maken, in plaats van er chaos te creëren? De huidige bende is immers echt geen reclame voor het reizen per spoor.

Wouter G.
2 jaren geleden

Vandaag probeerde ik het ticket uit in Nordrhein Westfalen. Het was hierbij druk in bijna alle treinen. Maar hierbij leek de drukte willekeur. Al is het een advies om de RB’s en S-Bahnen te nemen boven de RE’s en RRX’s. Hierbij had ik steeds het geluk van een zitplaats, maar de hoofdlijnen kenden nauwelijks stipte treinen; vaak 5 à 15 minuten, met soms 30 minuten. Ook leken minder treinen door Keulen te rijden. Geen goede dag voor wie de Duitse treinen niet is gewend. Hopelijk krijgt men in de komende weekenden betere ervaringen.

Ariën
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

Ik ga mee in wat je zegt. Vandaag heb ik ook lekker door Nordrhein Westfalen gereisd, maar elke trein was gewoon 10 tot 30 minuten vertraagd. Gelukkig heb ik niet in stampensdrukke treinen gezeten, maar in Düsseldorf was het al behoorlijk druk. Als ik tweets en berichten van anderen mag geloven was Keulen vergelijkbaar met een drukke Koningsdag op Amsterdam. Ik ben blij dat ik dit gemeden heb. Ik ga eens oriënteren wat beter is voor een volgend ritje.

Martin2
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ariën

Ik was zaterdag in Keulen. Ieder ervaart dat op zijn eigen manier. Voor mij voelde het niet goed en dat was wel een reden om gelijk door te reizen.

Veel (grote) vertragingen, uitval en op het laatste moment wisselen van perron. Moet wel zeggen dat net buiten het station aan de sporen gewerkt werd, dat zal zeker meegespeeld hebben.

Keulen – Aken heeft uiteindelijk drie uur geduurd door uitval, vertraging en het voortijdig in Düren laten keren van een trein.

Ergens verbaasd het mij dat dit ticket voor iedereen beschikbaar is en dat het niet gekoppeld is aan het al of niet in Duitsland woonachtig zijn. Die mensen betalen ook de belasting in dat land, waarmee dit gefinancierd wordt.

Al is het natuurlijk zuur om tegen normaal tarief vervolgens alsnog vaak te mogen staan.

Van Venlo tot Keulen was het druk maar wel te doen en een stukje staan ach voor deze prijs heb je een hoop lol.

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  Martin2

Ik denk dat Keulen inderdaad bij uitstek gezien kan worden als de achilleshiel van deze actie. Het is de plek die bij een feilloze dienstregeling al overbelast is. De extra drukte die deze actie veroorzaakt, zorgt in feite voor een soort grid lock voor treinreizigers. Ik denk dat zelfs de meest enthousiaste Nederlandse treinliefhebbers ervoor huiveren om in deze periode via Keulen te reizen.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter G.

De RRX-treinen hebben ook wat capaciteit ingeleverd. Een stam van 6 Dosto’s biedt wel meer capaciteit dan 2x vierdelige Desiro HC’s. Ik snap ook niet waarom de VVR en NVL geen zendelingen Desiro HC’s hebben besteld. Ook voor invoering van het Neuneuroticket waren de RE1 (Aachen-Hamm), RE5 (Wesel-Koblenz) en RE6 (Köln-Minden) al overvol.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Twee Desiro’s hebben 840 zitplaatsen, dat is niet minder dan 6 Dosto’s.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het lijkt of de dubbeldeksbakken van de Desiro HC een stuk korter zijn dan de normale Dosto’s. In combinatie met het feit dat de helft van de Desiro HC bestaat uit enkeldeksbakken, dacht ik dat 2x een vierdelige Desiro HC minder capaciteit bood dan een zesdelige Dosto-stam.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

@Erno
De Dosto’s hebben gemiddeld 120-130 plaatsen (afhankelijk van de versie). Dat is 720-780 voor een zeswagentrein.

vissers
2 jaren geleden

Ben nu in Stuttgart en hier is het dus echt veel&veel te druk-ook al omdat er driftig aan veel trajecten wordt gewerkt en daardoor de normale dienst toch al sterk is beperkt-en dan komt er ook nog bij dat ook hier enorm personeelsgebrek is en ook daardoor vallen al behoorlijk wat treinen uit-ook S-bahn.
Heb het zelf vooral gekocht voor bus/tram etc. en daar is weinig mee aan de hand.
Het is ongelofelijk verdrietig om daarnaast te zien hoe enorm slecht het ICE-vervoer is afgedaald: volop enorme vertraging en opheffen (ook al personalmangel). Met dan ook nog recent 2 ongevallen.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  vissers

Ben nu in Frankfurt: S-Bahn, U-Bahn en Strassenbahn geen buitensporige drukte. Ben op de heenweg met de Intercity via Siegen naar Frankfurt gereisd. Die was heerlijk rustig, maar onderweg zag je bijzonder goed gevulde treinen op de RB92 Finnentrop-Olpe, RB93 Bad Berleburg-Siegen. Normaal rustige verbindingen.

Vandaag ben ik benieuwd. Het is regenachtig weer, zou het dan weer chaos worden. Nu getypt anuit een rustige RB68 van Frankfurt naar Heidelberg.

Ruud
2 jaren geleden

De NS heeft niet eens 9 euro tickets nodig voor overvolle treinen.

Vandaag onderweg naar Amsterdam en wilde op Utrecht CS de trein van 13:59 naar Amsterdam /Alkmaar nemen. Dit was 1 dubbeldekstreinstel van 4 coupes die met bijna 10min vertraging arriveerde en bij aankomst al bomvol bleek te zitten. Er stonden zoveel mensen op het perron dat we niet allemaal mee konden en het advies kregen de volgende trein te nemen (14.11u).

Ook dit was de kleinste dubbeldekker terwijl het perron alweer helemaal vol stond. Hier kon ik gelukkig naar binnen. Ook deze trein was afgeladen vol met mensen die in de gangpaden moesten staan toen we vertrokken maar heb niet kunnen zien of er weer mensen op het perron achterbleven.

Dus goedkope tickets? Begin er voorlopig maar niet aan in Nederland.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

De meeste intercity’s zijn anders nog steeds schrikbarend leeg. Het sprintervervoer is wel weer op volle drukte

Karel Geerts
2 jaren geleden

Er reden gisteren rond Utrecht weer 4 wagen IC’s maar ook weer 12 wagen IC’s. Dat materieelinzet is een ongeplande chaos.

Ruud
2 jaren geleden

https://volletreinen.nl/statistieken

Hoewel niet 100% betrouwbaar want wellicht melden mensen in een sprinter minder snel een volle trein omdat ze er korter inzitten..

Op dit moment:
9 van de 10 laatste meldingen betreft intercities.
De top5 van trajecten met de meeste meldingen bestaat uit 4 intercities en een sneltrein van Arriva.

@Karel Geerts: Ben het volledig met je eens dat de materiaalinzet bij de NS een totale chaos lijkt. Ik heb in het weekend soms ook ineens een superlange trein waarbij je bijna alleen in een coupe zit.

Maar dat komt heel weinig voor, het lijkt erop dat de NS dit incidenteel in het weekend doet om materieel op een bepaalde plek te krijgen en dat het geen relatie met grote drukte heeft, want de volgende op hetzelfde traject kan gewoon weer een 4 wagens hebben

treingraag
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Duitsers hebben wel het lef een te volle trein te ontruimen wegens onveiligheid, hier rijden reeds jaren overvolle ICD treinen van RTD naar ASD in de vroege ochtend door de weeks. Zijn dus wel de werkenden die hun werkdag met half uur staan moeten beginnen. 7 bakken is te mager dus en dat is al jaren!

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

De ICD-treinen zijn de laatste tijd voornamelijk druk omdat de helft van de IC’s Amsterdam-Breda niet rijdt vanwege personeelstekort.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Staan is op zich niet onveilig.

Simon
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Zolang je jezelf goed vast kunt houden en niet op een trap staat.
Voor mensen die slecht ter been zijn is het eigenlijk altijd link.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Klopt maar je jaagt wel mensen de trein uit die op een zitplaats achter hun laptop willen werken. Dan maar de ellende van de files

M
2 jaren geleden
Antwoord aan  Ruud

Met een weekendvrij abonnement kun je 5 weekenden reizen voor 31 euro…
Dus denk dat veel mensen dat gebruiken.
Ik zelf heb dat abonnement nu niet omdat het geen mooi weer is maar waarschijnlijk vanaf volgende week wel

treingraag
2 jaren geleden
Antwoord aan  M

inderdaad mooi iets weekend vrij abo en 65+?: nog geen 21 E.

Wilhelm
2 jaren geleden

Een contrast met de vele geheel lege en accijns-vrije kerosine verstokende en milieu-vervuilende KLM-City Hoppers die vandaag zonder passagier naar Schiphol terug komen.

Jojo
2 jaren geleden
Antwoord aan  Wilhelm

Meschien moet je kijken hoe treinen worden gemaakt?
En hoe de trein en spoor worden onderhouden? En waar komt de elektriciteit vandaan? Niet van de zonnepanelen hoor….
Treinen zijn meer vervuilend dan vliegtuigen

Wilhelm
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jojo

Beste Jojo, kunt u uw bewering onderbouwen met enige wetenschappelijke details?

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Jojo

De keiharde cijfers geven toch duidelijk een totaal ander beeld

Annemiek
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Vanzelfsprekend klopt het niet wat Jojo zegt. Maar het is misschien wel verstandig eens te kijken of die cijfers wel zo ‘keihard’ zijn.

Vooropgesteld dat er op het spoor en in de luchtvaart niemand is die ‘s ochtends opstaat met het doel zoveel mogelijk schade aan te richten. Qua bouw, ongeacht of het om stations of luchthavens gaat, wordt al verplicht zoveel als mogelijk aan het milieu gedacht. In de luchtvaart zien we dat nieuwe generaties vliegtuigen veel stiller, zuiniger (tot tientallen procenten) en efficiënter zijn en dat luchtvaartmaatschappijen hebben veelal verouderde toestellen versneld aan de kant gezet, omwille van reductie van de uitstoot.

Wie het aantal terraWatt’s dat NS gebruikt (pre-corona) deelt door het aantal reizigerskilometers en verder rekent met de CO2-uitstoot per Watt bij de opwekking van de gemiddelde energiemix in Nederland (waar treinen feitelijk op rijden), komt tot een uitstoot van ongeveer 20 gram per kilometer. NS kent geen optie voor reizigers om die uitstoot te compenseren, zoals we dat bij veel andere modaliteiten wel kennen. NS doet qua energiereductie alleen aan symbolische acties en heeft slechts een symbolische ambitie om verder te ‘vergroenen’.

Luchtvaartmaatschappijen rapporteren zelf het verbruik per reizigerskilometer op basis van de hoeveelheid verbruikte brandstof, waarvan natuurlijk duidelijk is hoeveel CO2-uitstoot dat oplevert. Dat varieert tussen de maatschappijen op basis van vloot, bezettingsgraad, routenetwerk etc. etc. maar gerapporteerd wordt tussen de 64 en 90 gr/km(gcr). Flybe verwacht (terecht) nog veel lager te zitten. In ‘onafhankelijke’ onderzoeken zie je echter getallen van 124 en 129 gr/km terugkomen. Het is dan dus onduidelijk wat de ‘keiharde’ cijfers zijn. Zeker als die 124 gram nog eens losjes wordt verdubbeld, omdat de uitstoot op grote hoogte plaatsvindt, terwijl juist daarvoor geen ‘keihard’ wetenschappelijk bewijs bestaat en er dus geen ‘keiharde cijfers’ zijn.

Simon
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

@ Annemiek
U heeft gelijk, er zijn geen keiharde cijfers en die zullen er ook niet snel komen omdat de controle op emissies bij vliegtuigen erg moeilijk is uit te voeren. Laat staan de emissies van militaire vliegtuigen die niet alleen snel maar ook heel hoog vliegen.
We weten ook nog te weinig over de effecten van die vervuiling (waterdamp, roet, CO2, HC, NOx, en SOx) op grote hoogte die daar ‘nieuw’ is sinds we zijn gaan vliegen.
Wat doet de zon daar met dat onnatuurlijke mengsel?
Nog niemand die dat weet.
U stelt terecht dat de hoeveelheid verbruikte brandstof, en daarmee de uitstoot, afhankelijk is van de omstandigheden maar die zijn niet altijd even gunstig. Bij korte vluchten is de uitstoot per reizigerskilometer het hoogst maar bij lange vluchten wordt veel uitgestoten juist omdat de reis zo lang is. Zeker wanneer er veel extra brandstof moet worden meegenomen om een tussenstop te vermijden.
Vliegtuigen worden inderdaad steeds zuiniger maar onbekend is of daarmee de uitstoot ook ‘schoner’ wordt. Bovendien wordt bij een groei van het luchtverkeer van 5% per jaar deze milieuwinst volledig tenietgedaan.

Baardstaart
2 jaren geleden

Ik werd door meerdere mensen geattendeerd op deze actie, maar ik ga er om de volgende redenen niets mee doen.

1) Overvolle treinen. Dit is echt te verwachten als je een maand abo voor EUR 9,- aanbiedt
2) Dat een koffiefilter nog verplicht is. Als ik op vakantie ga wil ik kunnen genieten en niet door hoepeltjes springen voor Coronamaatregelen, die er hier (NL) niet meer zijn.

Verder vind ik deze €9,- per maand een zeer onverstandig idee. Ik denk dat een aantrekkelijke actie die beter past bij de capaciteit van de treinen een beter idee is geweest. Als ze een Quer-durchs-Land-Ticket voor €14,- een meer passende actie geweest zou zijn.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Die 9 euro is een onzinnige afbraakprijs, die problemen uit lokt. Als de actie voorbij is, dan zijn deze koopjesjagers ook weer uit de treinen verdwenen.
Veel belangrijker is de aandacht voor: snelheid, regelmaat, frequentie, comfort, betrouwbaarheid en dienstverlening.
De ICE is een prachtige trein, maar dan moet deze ook op echte ICE-snelheid tussen de grote Duitse steden zoeven en zonder de plaag van de huidige vertragingen en het uitvallen van treinen. Daar willen veel potentiele reizigers best voor betalen.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Als je het €9-euro-ticket alleen geldig maakt op werkdagen zodat mensen goedkoop naar hun werk kunnen reizen, heb je al die dagjestoeristen met Pinksteren en al die andere weekenden niet. Dat zou wel een hoop schelen.

Jan Hendrik de Groot
2 jaren geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Hier in Duitsland bestaat al het Jobticket voor woon-werkverkeer. De kosten zijn echter afhankelijk van meerdere factoren: https://www.bahn.de/hilfe/angebote/faq-pendler/pendler-job-ticket
In sommige gevallen kan het zijn dat de kosten zelfs Lager zijn dan 9 Euro: https://www.bahn.de/angebot/pendler/verkehrsverbuende/bestellseite_vrs/jobticket_vrs

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Een mondkapjesplicht vind ik hier niet ter zake. Dit is geen regel van de DB, maar van de Duitse overheid.
Weerhoudt mij niet om aanstaande vrijdag naar Duitsland te reizen.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Mondkapjes gelden in Duitsland ook op meer plaatsen.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Ja Duitsland heeft een mondneusmaskerverplichting (in sommige deelstaten zoals Bayern een FFP2-plicht), maar ik vind de onoverzichtelijke dienstregelingen in Frankrijk en het gebrek aan dagkaarten waardoor een treinrondje best prijzig is in België mogelijk nog irritanter. En ja, je kunt naar Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië of Denemarken treinen, maar dan moet je alsnog door Duitsland met je FFP2-masker.

Joost2
2 jaren geleden

Nu wordt mijn insziens ook duidelijk dat gratis OV (waar regelmatig voor gepleit wordt) een slecht idee is.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Joost2

Gratis OV kan wel, zoals in Luxemburg in de tweede klasse, maar dan moet wel flink wat geregeld en geïnvesteerd worden. Overigens vind ik dat de reiziger best mag betalen voor vervoer.

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  bert sitters

Luxemburg had voor het gratis openbaar vervoer al hele goedkope enkele reizen van €2 en dagkaarten van €4. Dan is de stap naar gratis openbaar vervoer ook nog niet eens heel groot. Reizigers die druktes willen vermijden kunnen in Luxemburg nog steeds eerste klas reizen met enkele reizen van €3 en dagkaarten van €6.

Een groot verschil met Duitsland waar RB- en RE-treinen behoorlijk aan de prijs zijn, met uitzondering van de Landertickets en Quer-Durch-Land-Tickets. Daar is het ook het grootse verschil in prijs te zien en daar spelen ook de grootste problemen af.

Het stadsvervoer (S-Bahn, U-Bahn, Strassenbahn en bus) heeft ook veel minder last van druktes doordat de dagkaarten variëren van €5 tot €10 en het prijsverschil ten opzichte van de het neuneuroticket veel geringer is.

Ik denk dat als je bijvoorbeeld het stadsvervoer van Berlin of een andere grote Duitse stad gratis zou maken, er niet eens grote problemen ontstaan. Toeristen kopen nu vaak een dagkaart van €5-€10 waarbij ze onbeperkt met het stadsvervoer reizen. Forenzen hebben ook vaak een abonnement en er wordt veel zwart gereden in het stadsvervoer. De stap naar gratis stadsvervoer is niet zo groot.

Het is vooral het regionale treinnetwerk wat geen gratis vervoer aan kan, vanwege de te grote prijsverschillen.

Frans E.R. Eekhout
2 jaren geleden

…Haringen…
Haringen, daar schijnen ze nu in Duitsland met die té goedkope negen euro ticket ook van te houden als je als haringen in een overvolle regionale trein – moet, hoeft niet per sé – te reizen.
G E L U K K I G, en dat woord schrijf ik wat nadrukkelijker, is dat deze super afbraakprijs ticket “maar” 3 maanden geldig is, namelijk Juni, Juli én Augustus en daarna … wordt het hopelijk weer “normaal” bij onze Oosterburen of misschien toch niet ? Misschien had men of de ticket duurder moeten laten kosten, bijvoorbeeld E.29,-, of nog meer beperkingen inbouwen zoals niet geldig op doordeweekse dagen of alleen geldig per deelstaat en niet door geheel Duitsland om maar iets te noemen of de mensen gewoon een financiële compensatie geven ZONDER regionale OV ticket i.v.m. de gestegen brandstofkosten zoals wij die in Nederland kennen.
Behalve deze té goedkope ticket – te is nooit goed – zijn de benzineprijzen ook nog eens flink gedaald, er wordt in de komende (warme) zomer maanden wat afgereisd. Je zult er trouwens n i e t aan moeten denken als er een hitte golf uitbreekt, zou best een profetische gedachte kunnen zijn, en je naast al die zweterige en van parfum en deodorant bedwelmende medepassagiers moet zitten of staan in een overvolle Duitse “haringen trein, bus, U- en S- bahn”, gatsie, brrr… En mondkapjes dragen dat is nu ook vrijblijvender geworden valt mij op.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Wat gaan de Duitsers doen aan hun koffiebelasting?

Erno-Berk
2 jaren geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

De problemen met volle treinen spelen zich vooral af in het weekend, wanneer iedereen erop uit trekt. Op werkdagen moeten de meeste mensen werken en hebben ze geen tijd voor pretreisjes. Het neuneuroticket alleen in het weekend geldig laten betekent een nog sterkere nadruk op pretreizen waar eigenlijk niemand bij gebaat is. Juist dan is eerder logisch om het neuneuroticket alleen op werkdagen geldig te laten zijn.

Bovendien zitten de grootste problemen bij de regionale treinen. U-Bahn, S-Bahn, Strassenbahn en Bus hebben veel minder last van buitensporige druktes, omdat voor het stadsvervoer redelijk goedkope dagkaarten gelden van €5-€10.

FyraFlop34
2 jaren geleden

Het is in ieder geval wel een goede stresstest voor de Duitse spoorwegen. Als ze dit verkeer tot een goed einde kunnen brengen, zijn ze straks voorbereid op alles…

Treinen in Duitsland zijn sowieso niet erg duur, maar dit is toch wel een spotgoedkoop ticket.

Anoniem
2 jaren geleden
Antwoord aan  FyraFlop34

Vergeleken met Nederland zijn de regionale treinen in Duitsland nog erg goedkoop. Dat geldt zeker voor de maandkaarten.

.
2 jaren geleden
Antwoord aan  Anoniem

Het loopt de spuigaten uit met de betaalbaarheid van de trein in ons land. Een enkele reis Rotterdam-Eindhoven kost nu kennelijk 20 EUR. Daarbij vergeleken lijkt negen euro een spotprijs, maar laten we de realiteit niet uit het oog verliezen. Dit soort prijzen voor wat we “openbaar vervoer=public transport” noemen loopt zo uit de hand dat de general public dit niet meer kan ophoesten. Gelukkig is er voor mij nog een goede lijnvlucht naar een favoriete stad vanuit mijn eigen woonplaats en daarbij is altijd een eigen zitplaats gegarandeerd. Vliegen is zeker niet te goedkoop, het is de trein die peperduur is.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  .

Het volle tarief voor de trein is inderdaad 20 euro, maar er zijn diverse forse kortingsmogelijkheden, als je buiten de spits rijdt.
Een autoritje van Rotterdam naar Eindhoven in een eenvoudige middenklasser kost volgens de ANWB 48 euro.
Je ziet overal dat het leven een stuk duurder is geworden. Steeds meer mensen met een beperkt inkomen raken in de knel. Is toch een zaak van inkomenspolitiek door ons landelijk bestuur.
Met iemand die nog vliegen kan heb ik echter geen medelijden

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  .

Overigens is het tijdelijke 9 euro-abonnement in Duitsland geen initiatief van de DB en andere vervoerders, maar een actie van de Duitse regering, die ook de kosten draagt.

Brabo
2 jaren geleden
Antwoord aan  .

@bert sitters
Door alle oeverloze kortingsregelingen is het gewone treintarief in Nederland onbetaalbaar geworden, immers het geld moet ergens vandaan komen. Met name de trajectabonnementen zijn onbeschoft duur vergeleken met elders.

bert sitters
2 jaren geleden
Antwoord aan  .

@Brabo.
Het was vele jaren beleid van de NS om door middel van kortingen reizigers te prikkelen buiten de spitsuren te reizen. Veel treinen zaten vol in de spits, maar daar buiten was vaak volop ruimte.
Wat we nu zien is dat veel forenzen niet terugkeren in de spits, terwijl het op diverse trajecten juist buiten de spitsuren druk kan zijn in de trein.
Ik denk dat daar een duidelijke beeld van moet komen. Aan de hand van deze gegevens kan NS de kortingen aanpassen.
België heeft weer heel andere kortingsregelingen.
Duitsland kent verschillende tarieven tussen regionale treinen en IC/ICE.
Duitland kent de BahnCard 25%, 50% en 100%, maar er zitten ook hier verschillen in tussen regionaal en IC/ICE. Duitsland kent een reserveringsysteem in de IC/ICE. Als je vroeg boekt en er zijn nog voldoende plaatsen vrij dan kun een aantrekkelijke korting krijgen met een Sparpreis. Duitsland kent ook nog Quer Durchs Land alleen maar regionale treinen.
Flexibele tarieven zie je overal: in de luchtvaart, bij reisbureaus, hotels en evenementen. Gewoon aan de balie is meestal verreweg het duurst.

Jack
2 jaren geleden

Heerlijk overvolle treinen…COVID 19… nieuwe epidemie!!! dicht op elkaar…Corona…virus…fijn dat men zo meewerkt aan de verspreiding van het virus…

Oscar
2 jaren geleden

“Neun Euro Ticket”… volgens mij staat de spatie verkeerd.
“Neu Neuro Ticket” lijkt mij een betere omschrijving.

DrsP.
2 jaren geleden

NS Internationaal verkoopt sinds kort geen tickets naar Emmerich-Elten op hun website. Jammer!

Mathieu
2 jaren geleden

Afgelopen zaterdag het Marschbahn traject afgelegd vanaf Hamburg Altona naar Sylt (Westerland). In totaal duurt de reis ongeveer 3,5 uur. Vanaf Hamburg was de trein absoluut niet druk en/of vol, zelfs de eerste 2 uur in vrijwel een leeg compartiment gezeten, laatste deel van de reis wel drukker maar zeker geen excessen. Heen wel 1 uur vertraging, terug verliep zonder problemen, trein was half gevuld. Wel wat “overlast” van luidrustige (muziek) reizigers, sowieso trekt Sylt (weet niet of dat met de Eur 9 aktie te maken heeft) een slag “alternatief” en “daklozen” groep aan, erg opvallend. Zelf stoor ik mij er niet aan. De treinrit is voor de liefhebber een aanrader, gedeeltelijk lijkend op het NL se landschap, erg mooi is de “Eisenbahnhochbrücke Hochdonn” brug over het noordzee/oostzee kanaal en de Hindenburgdam bij Sylt.