fbpx

Eringa wil onderzoek naar incidenten op spoor

ProRail-directeur Pier Eringa wil samen met de wegbeheerders onderzoeken hoe incidenten op het het spoor met ‘groot bouwmaterieel’ in de toekomst kunnen worden voorkomen. Het ging vrijdag voor de tweede keer in een week mis. Op het spoor in Wouw, bij Roosendaal, botste een trein met ongeveer honderd reizigers op een dieplader die op een overweg stilstond. Maandag kwam in Deurne een graafmachine met een goederentrein in botsing.

“Ongelukken zijn altijd mogelijk, maar als zoiets twee keer in een week gebeurt, kan je niet meer spreken van een incident,” aldus Eringa. “Je kunt je afvragen of we niet met extra maatregelen moeten komen, samen met de wegbeheerders. Waarbij je dan iedere situatie afzonderlijk bekijkt: waar kun je het met de techniek oplossen, waar met overweg en omliggende wegen. En waar gaat het om gedrag van weggebruikers.”

Steun

De NS steunt het initiatief om onderzoek te doen naar het voorkomen van overwegincidenten met groot bouwverkeer. “Ik verwacht dat alles op alles gezet wordt voor de veiligheid van het spoor. Het is goed dat ProRail dit met de wegbeheerders gaat onderzoeken,” laat president-directeur Roger van Boxtel weten.

Engeltje

Het spoor en de overweginstallatie liepen vrijdag veel schade op. Dat was in Deurne ook het geval. In Wouw raakte een conductrice gewond aan haar hoofd. Volgens Van Boxtel had het veel erger af kunnen lopen. “Vandaag was voor onze collega’s en reizigers in de trein een ingrijpende gebeurtenis. Onze machinist had echt een engeltje op zijn schouder.” Het ging vrijdag volgens de politie mis op de spoorwegovergang omdat de dieplader stilviel. De chauffeur kon op tijd uit zijn cabine springen.

Schade groter dan gedacht

Als gevolg van het ongeval rijden het hele weekeinde geen treinen tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Er rijden wel snelbussen. Naar verwachting komt het treinverkeer vanaf maandagochtend weer op gang. Het spoor en de overweginstallatie liepen veel schade op. Nadat de intercity vrijdagmiddag was weggesleept, bleek de schade veel groter dan verwacht. De rails zijn bijvoorbeeld verbogen en er zijn 85 dwarsliggers kapot. De beschadigde rails op de overweg moeten opnieuw worden ingegoten. Na het herstel is er nog tijd nodig voor tests. “Het is een race tegen de klok met weinig ruimte voor tegenvallers,” waarschuwt ProRail. Er wordt dag en nacht doorgewerkt.

(c) ANP

5 gedachten aan “Eringa wil onderzoek naar incidenten op spoor”

  1. J.Hoekstra schreef:

    stop voorlopig met moderniseren van stations en het steeds sneller willen laten rijden van treinen en ga dit geld gebruiken om alle overwegen zo snel mogelijk ongelijkvloers te maken. wordt het spoor een stuk betrouwbaarder en goed koper door het vervallen van een hoop apparatuur.

  2. Ing ACF Sierts schreef:

    Er zijn er al zoveel geweest: Dalfsen, Winsum, Maarheeze, Coevorden, Maarsbergen, Houthem-St. Gerlach, Diepenveen, Weert en nog veeeeeeel meer. Op 9.9.1968 ging het bij Rilland mis (1 dode 5 gewonden), 9.12.1970 Heeze (Mcn overleden), …., …., …

  3. Ing ACF Sierts schreef:

    3.11.2005 Wijhe, Ontsporing na botsing met vrachtwagen (1 dode, 31 gewonden)

  4. GJ de Groot schreef:

    De vrachtauto was vermoedelijk aan het draaien om een parallelweg op te kunnen rijden schrijft de PZC, Me dunkt dat een beroepschauffeur – dat ben je als met zo’n apparaat rijdt – zich goed voorbereidt op zijn route: ff kijken op internet en zo. Elkeen en zeker een beroepschauffeur weet ook dat het levensgevaarlijk is op een NL overweg stil te staan. De chauffeur heeft door zijn manoeuvre in elk geval art. 5 Wegenverkeerswet geschonden, voorzover er al geen ander regeling is die dat verbiedt. Me dunkt dat het OM maar eens een keer vervolging moet instellen: zo’n vervolging stemt het beroepsvervoer en de verzekeraars stellig aan tot denken.

  5. B. P. de Jong schreef:

    Voor kleine(particuliere) overwegen is wellicht het Zwitserse systeem interessant: de overweg is altijd gesloten, passanten drukken op een knop en als er geen trein in aantocht is gaan de spoorbomen open. Ik heb dit gezien op de drukke lijn tussen Interlaken en Luzern. Lijkt me ook voor kleine overwegen in Nederland een prima systeem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *