fbpx
Foto: Wesseltje14 (CC BY-SA 3.0)

Exploitatie Betuweroute wordt taak van ProRail

13 okt 2014 12:43

Exploitant van de Betuweroute Keyrail komt vanaf 1 januari volledig in handen van ProRail. De havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam, nu voor 35 en 15 procent eigenaar, willen dat minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) de concessie voor volgend jaar aan ProRail uitgeeft. Dat meldt een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam maandag.

ProRail is nu al voor vijftig procent eigenaar van Keyrail. De zestig medewerkers van Keyrail gaan over naar ProRail. Zij zetten hun werkzaamheden daar voort, aldus de zegsman. De havenbedrijven willen het beheer liever bij een enkele instantie onderbrengen omdat Keyrail alleen over de exploitatie van de Betuweroute gaat. Dat levert praktische problemen op.

"Omdat veel goederentreinen over zowel het gemengde net als de Betuweroute rijden, is het de beste optie om een enkel aanspreekpunt te hebben", aldus de zegsman. Nu moeten vervoerders soms bij zowel ProRail als Keyrail een zogeheten tijdpad aanvragen dat precies aansluit. Als dat niet lukt, loop je de kans dat je halverwege moet wachten."

Omdat er de komende jaren een extra spoor in Duitsland wordt aangelegd, gaan er in de toekomst steeds meer treinen van het gemengde net gebruikmaken, aldus de zegsman. Over de Betuweroute rijden wekelijks 500 tot 550 goederentreinen tussen de Tweede Maasvlakte en de Duitse grens. Dat is ongeveer de helft van het treingoederenvervoer in Nederland.

Minister Schultz moet de plannen nog goedkeuren. NRC Q meldt dat ook de raad van commissarissen nog toestemming moet geven.