fbpx

Fietsenstalling bij treinstation te vaak vol

01 nov 2017 18:17

Treinreizigers hebben soms grote moeite een plek te vinden voor hun fiets. Een op de vijf fietsende treinreizigers lukt het niet een stallingsplekje te vinden bij het station. Het ontbreken van voldoende bewaakte rekken is voor ruim een derde van de niet-fietsende treinreizigers de reden waarom ze niet op de fiets gaan.

Dit blijkt uit onderzoek van de Fietsersbond. De laatste jaren is er veel geïnvesteerd in stallingen bijvoorbeeld in Rotterdam en Utrecht. “De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet,” zegt Wim Bot van de Fietsersbond.

“De vernieuwde stationsstallingen krijgen een positieve beoordeling door de gebruikers. Maar bij veel stations moet nog veel gebeuren. Er zijn veel mensen die niet met de fiets komen omdat ze bang zijn dat de fiets wordt gestolen of beschadigd raakt. Er moeten meer en ruimere rekken komen, waarin treinreizigers snel, gemakkelijk en veilig hun fiets kunnen parkeren. Investeren heeft de allerhoogste prioriteit.”

Het gebrek aan stallingen bij bus-, tram-, en metrohaltes is reizigers ook een doorn in het oog. Het nieuwe kabinet heeft eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor fietsmaatregelen. Het vorig kabinet heeft samen met provincies ook 80 miljoen uitgetrokken voor nieuwe fietsenstallingen. De stallingen op de grootste knelpunten moeten voor 2020 een stuk meer fietsen kunnen herbergen.

De NS erkent dat er een tekort is. “We werken hier met verschillende partijen hard aan. Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten.” Daarin is afgesproken dat er bij de stations met het meest urgente tekort aan fietsparkeerplekken zo snel mogelijk extra parkeercapaciteit wordt gerealiseerd. Bij de stations in Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle komen in totaal meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken.

In Utrecht wordt de stalling, die nu al 6.000 plekken heeft, de komende maanden uitgebreid met nog eens 1.500 plaatsen.

(c) ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
9 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Karel Jansen
6 jaren geleden

Wat me bij een aantal stallingen in Amsterdam opvalt is dat buiten de rekken uitpuilen en overal fietsen rondslingeren terwijl er binnen in de gratis stalling voldoende plek is. Het lijkt er op dat er ook veel luilakken zijn die zeuren over te weinig stallingsruimte.

Puck
6 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Jansen

Zie de reactie van Andries. Bij de stallingen buiten blijven weesfietsen langer onopgemerkt en dus ook langer staan, terwijl ze binnen sneller worden verwijderd. De kans is heel groot dat we daar vooral het probleem moeten zoeken, niet bij luiheid van treinreizigers.

Peter
6 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Jansen

Klopt helemaal. Hoogeveen ook zo’n voorbeeld. Bij de ingang waar de pportjes staan altijd boordevol en oevral slingerende fietsen. 50 meter verderop staan de rekken bijna leeg.

Fietser
6 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Jansen

Vaak is binnen ‘gratis’ slechts gratis voor de eerste 24 uur. Mensen die langer gratis willen stallen (bijv. mensen die een fiets in hun werkstad hebben staan en in het weekend niet werken) zijn dan toch aangewezen op de gratis buitenstalling. Geldt ook voor part timers die een dag overslaan, of mensen die even op bezoek gaan. En voor veel fietsen is € 1,25 per dag stallen meer dan de waarde van de fiets. Ik snap het dus heel goed dat de buitenstallingen uitpuilen.

Ingrid
6 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Jansen

Ik wist niet eens dat je binnen gratis kan stallen. Weet ook niet eens waar die stalling is. Ik liep er van de zomer aan toen ik op een huis+kat in Amsterdam paste en de fiets gebruikte. Ik ga het uitzoeken voor de volgende keer

Andries
6 jaren geleden

De meeste stallingen slibben binnen de kortste keren dicht door de wrakken die uit alle hoeken en gaten lijken te komen. Daar is niet tegenaan te bouwen. Ik denk dat het tijdig opruimen van wrakken meer lucht zal geven.

Riet
6 jaren geleden

Dit probleem is niet alleen van de randstad en grote steden.Bij de stations in de Achterhoek heeft ProRail de afgelopen jaren fietsenstallingen vergroot en nog is het probleem niet opgelost.Reizigers wie te laat arriveren en uit gemakzucht de fiets zomaar neer kwakken.Borden zijn geplaatst met tekst (hier geen fietsen plaatsen) heeft totaal geen effect Maar ook veel weesfietsen. Handhaven en los slingerende fietsen verwijderen. Mensen zijn erg lui en gemakzuchtig!!!

Jasper van Weerd
6 jaren geleden

In Tilburg had een stalling onder het Burgemeester Stekelenburgplein gelegd kunnen worden. Hier was een gigantische kuil gegraven om een tunnel in te schuiven onder de sporen. Prorail en Gemeente liepen alleen te slapen. Nu gewoon “grote gat” weer dichtgegooid en is er een schreeuwend te kort aan stallingen. Google “fiets noordzijde station Tilburg” en het regent artikelen over tekorten aan stallingen.

Frank Maas
6 jaren geleden

De enkele keer dat ik een poging waag in de stalling onder de hoofdingang van NS Rotterdam ben ik verbijsterd over de manier waarop mensen hun fietsen neerkwakken, vaak de doorgang belemmerend. Even de het rek terugschuiven als je je fiets hebt gepakt is soms ook teveel moeite. Het gebouw is mooi, het idee is leuk maar tegen zulke gebruikers valt niet op te bouwen en controleren. Wat een mislukking!